Forfatter |
|
Batman86 Udelukket fra forum

Dobb.prof. Mr. MBG
Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 08 April 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Står og skal ha nye højttaler. og har tænk på Dali Evidence 470 eller System Audio 1280. men forstærker der skal trække dem er en NAD C320BEE... hvad for højttaler tror i der vil passe bedst til min forstærker????
på forhånd tak __________________ Der Ud Af,-
|
Til top |
|
|
HIFI-Hippo Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 239
|
Sendt: 08 April 2010 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg kan ikke sige hvilken af højttalerne der er bedst, men har selv Dali'en og er ret godt tilfreds. Det er en god allround højttaler der kan lidt af hvert. Jeg tror ikke NAD'en får problemer med at drive den eller SA'en for den sags skyld.
__________________ One Happy Hi-FI Hippo
Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
|
Til top |
|
|
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
Sendt: 08 April 2010 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hverken Systemérne eller Daliérne er svære belastninger, så det bør ikke være en parameter for valget. NADén kan sagtens trække dem begge.
Du vil formentlig kunne spille lidt højere med Daliérne uden forvrængning grundet lidt højere følsomhed, hvis ikke jeg husker helt galt...
Så det er dine ører der skal vælge, om du kan lide den ene eller den anden... __________________ Mvh. friman
|
Til top |
|
|

Dobb.prof. Mr. MBG
|
Sendt: 08 April 2010 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder super :)
Jeg er meget til rytmisk musik så en god detaljeret højttaler med en lækker stram basgengivelse.
Men lydbilledet er også meget vigtigt. Så stort og detaljeret som
muligt.
Hvad for højttaler tror i klar den bedst?
__________________ Der Ud Af,-
|
Til top |
|
|
HIFI-Hippo Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 239
|
Sendt: 08 April 2010 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
SA er gode til dynamik og har fine detaljer i lydbilledet så vidt jeg ved. Dali'erne har en stor spredning, men klarer sig godt med rytmisk musik (synes jeg), akustisk og den slags. Bassen er også god, dyb nok til at klare en små 20 m2. Jeg hører meget forskelligt musik og synes de klarer det meste rigtigt godt. Synes dog spredningen er for stor ind i mellem. Jeg tror stadig du kan finde SA i KT Radio, så kan du da lytte på dem der. Med dali'erne bliver det nok lidt sværere.
Edit: Hvad er det jeg siger, SA1280 har de ikke mere.. sorry.  __________________ One Happy Hi-FI Hippo
Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
|
Til top |
|
|

Dobb.prof. Mr. MBG
|
Sendt: 08 April 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja blir nok lidt svært af få en lytter på dem... desværre.
Ikke fler der ris og ros til de forskelige.... :) __________________ Der Ud Af,-
|
Til top |
|
|
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 08 April 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min far har 1280. Ganske god højtaler, som du vil blive glad for :)
Jeg har selv haft en Nad 40 W sluttet på mine SA 1550, og der manglede ikke lydtryk.
Nu er den gamle Nad sluttet på fars SA'er (hans B&O brændte sammen  ) og det kører også fint sammen.
han spiller Jimi Hendrix, Who, Beatles, Dylan og det kører bare.
Stram bas det har de, men ikke enorme mængder bas, men fungerer ok i vores 40m2 stue, og de kan sagtens spille op også højt.
Læg mærke til at der med 1280'eren er 2 versioner mrkI og mrk II her skulle den sidste efter sigende være den bedste.
Jeg tror at du på sigt ville kunne skifte forstærkeren ud med et andet mærke og blive glad for det. Nad er strømstærkt, men ikke altid voldsomt musikale.
Hvis din forstærker har en Loudness knap, så brug den sammen med SA'erne, enorm forbedring af lyden!!!! (dog ikke ved høje lydtryk)
Dalierne kender jeg ikke, som du nok kan se :p Men generelt har de vist lidt mere bas, men ikke nødvendigvis på den gode måde
|
Til top |
|
|

Dobb.prof. Mr. MBG
|
Sendt: 08 April 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke nogen der har noget at tilføje om Dali ev 470
__________________ Der Ud Af,-
|
Til top |
|
|
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
Sendt: 08 April 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
Jeg tror at du på sigt ville kunne skifte forstærkeren ud med et andet mærke og blive glad for det. Nad er strømstærkt, men ikke altid voldsomt musikale. |
|
|
Her er jeg ikke enig, og da slet ikke når vi er nede i det her prisleje...
Nissemanden skrev:
Hvis din forstærker har en Loudness knap, så brug den sammen med SA'erne, enorm forbedring af lyden!!!! |
|
|
FY FY!!!! Find dog en sub eller en mere basstærk højttaler...
Nissemanden skrev:
(dog ikke ved høje lydtryk) |
|
|
Nej, kun hvis man meget gerne vil brænde enhederne af.... __________________ Mvh. friman
|
Til top |
|
|
Divine XTZ Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 08 April 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv spillet med NAD 320BEE og Dali Evidence 470. Jeg var meget tilfreds med resultatet. Især efter jeg opdaterede kablerne med vdh d102 III signalkabel og vdh d352 højtalerkabel. Det løftede hele anlægget op i en ny klasse.
|
Til top |
|
|
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 08 April 2010 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
Nissemanden skrev:
Jeg tror at du på sigt ville kunne skifte forstærkeren ud med et andet mærke og blive glad for det. Nad er strømstærkt, men ikke altid voldsomt musikale. |
|
|
Her er jeg ikke enig, og da slet ikke når vi er nede i det her prisleje...
Nissemanden skrev:
Hvis din forstærker har en Loudness knap, så brug den sammen med SA'erne, enorm forbedring af lyden!!!! |
|
|
FY FY!!!! Find dog en sub eller en mere basstærk højttaler...
Nissemanden skrev:
(dog ikke ved høje lydtryk) |
|
|
Nej, kun hvis man meget gerne vil brænde enhederne af.... |
|
|
Det er jo en smagssag med forstærkere, misforstå mig ikke jeg var glad for min Nad, men fx for 1½ måned siden kårrede Jyllands Posten, kan ikke huske hvem de fik hjælp af, en Azur 640 som bedste og mest musikalske budget class forstærker.
Men det er jo en smagssag, jeg har selv cambridge nu og kan sige bedre mid-range mindre bas så må man jo prioritere.
Hvad er der galt med brug af Loudness knappen? Hvis det forbedrer lyden kan det da kun være positivt, og SA 1280 er IKKE en basstærk højtaler, men det virker heller ikke somom det er det der nødvendigvis kræves.? jeg læser ikke stram bas som meget bas.
Sub's kan (mener nogle) godt have en slasket indvirke på bas i stereo systemer, jeg ville kun købe sådant en til surround.
Det der blev sagt tidligere med at en let belastelg højtaler ikke kræver så meget af forstærkeren er ikke helt rigtigt.
Spænding = modstand * strømstyrke.
Når man taler let belastelig bedtyder det at modstanden (i disse tilfælde) er 4 ohm og ikke 8 som normalt - det vil sige at der kræves den dobbelte strømstyrke for at opnå den nødvendige spændingsforskel. Men det burde som der blev konkluderet ikke være et problem for din Nad.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 16 April 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
Spænding = modstand * strømstyrke. Når man taler let belastelig bedtyder det at modstanden (i disse tilfælde) er 4 ohm og ikke 8 som normalt - det vil sige at der kræves den dobbelte strømstyrke for at opnå den nødvendige spændingsforskel. Men det burde som der blev konkluderet ikke være et problem for din Nad. |
|
|
Hvad mener du med den nødvendige spændingsforskel ?
Vi kan jo prøve at udvide din formel (Ohms lov) :
Effekt = spænding * strømstyrke.
Det betyder at den samme effekt opnås ved en lavere spænding hvis strømstyrken er højere.
Eller sagt på en anden måde "den nødvendige spænding" er ikke længere nødvendig. 
Om man så har brug for den samme effekt, er et andet spørgsmål som bl.a. afhænger af højttalerens følsomhed/driftseffekt.
Så svaret på trådens åbningsspørgsmål må være, som Friman siger. Lad være med at tænke for meget på tekniske data. Køb de højttalere du selv synes lyder bedst.
|
Til top |
|
|