Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 10:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: no-limit below average - 2 vejs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 826
Sendt: 12 April 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

PROLOG


Dette er min første ørkenvandring udi højttalerbyggeriets forunderlige verden af kompromisser. Projektet startede for en 5-6
år siden, med erhvervelsen af et par
Scan-Speak
18W/8531G00
Samt et par:
Scan-Speak D2905/9900

Er siden blevet byttet ud med:
Scan-Speak D2904/7100

Diverse kommentarer florerende på nettet antydede at 9900 kan være svær at arbejde med).
Siden er der intet rigtigt sket - det kan meget vel ske at de ikke står færdige før end om en 10 års tid.

Konfiguration/Konstruktion

Nå'eh, men 4 enheder sætter sine begrænsninger - 2 vejs basrefleks. Før jeg tager nogle endelige valg der er påvirkelige af
enhedernes parametre, skal disse måles. Derfor er kabinetvolumen, portlængde/Ø og hvad der ellers må tages i betragtning
heller ikke fastlagt endnu.

Til kabinettet er indkøbt, og groft udskåret, baltisk birkekrydsfinér i 21 mm tykkelse.




Som i kan se kommer hvert kabinet til at bestå af 20 af disse plader, stablet front til bag. De bliver ca. 1 meter høje (uden
futter), ca. 22 cm brede og lidt over 40 centimeter dybe. Næste skridt er en tur igennem en tykkelseshøvl, så alle plader får
samme bredde med mindre tolerance end jeg kan klare med lineal og håndholdt rundsav (hvem der bare havde ordentligt
værktøj )



Her ses hvordan hver enkel plade vil blive skåret ud. Det indvendige klarer jeg med stiksav, mens jeg bliver nødt til at lave
en skabelon til fræsning af de to halvbuer - kom gerne med forslag!
Med en materialetykkelse der aldrig kommer under 20mm på noget sted, har jeg et kabinetvolumen på ca. 45 liter at
arbejde ud fra - den anbefalede volumen for 8531 ligger mellem 22 og 33 liter - så der skal fjernes helt op til 20 liter af
volumen, hvilket let justeres med den indvendige udskæring.

Den bølgede form skal bekæmpe stående bølger, men jeg har længe funderet over effekten af form og størrelse på
udskæringerne. En oplagt mulighed ville være en FE (Finite Element) analyse af systemet, men jeg er desværre både ueffen
udi FEA og ikke klar over om det overhovedet er muligt? Nogen med erfaring inden for området der ved om der overhovedet
er muligheder for beregning af stående bølger? Og er det for kompliceret for lægmand uden ingeniørbaggrund...

En anden ting der har brudt mit hoved har jeg illustreret på de følgende billeder:




Hvilken løsning er mest optimal? Har det overhovedet nogen betydning? (Det er svært at finde information om den slags -
specifikt og niche...)

Front kommer til at bestå af tre plader, bag af to. De to endeplader får en "fillet" på 1 cm's penge, dels for synets skyld men
også for at mindske diffraktioner - har en cm nogen reel virkning?
Min tanke er at lime alle pladerne sammen med et lettere viskoelastisk materiale, jævnfør principperne bag CLD
(constrained layer damping) eller sandwich eller hvad det bliver kaldt rundt omkring.



Så pæn bliver den forhåbentlig. Om den skal have klar lak eller farve afhænger af hvor meget jeg f**ker up under
selve bearbejdningen af kabinettet.

EPILOG


Jeg er perfektionistisk og kompromisløs, så nogle detaljer virker måske "over the top" . Dog ikke mere end økonomiske
begrænsninger. Så der bliver ingen testkabinetter for at afprøve ovennævnte uvisheder, det må klares teoretisk vha.
matematik og CAD. Jeg har dog i sinde at foretage målinger på alt, hvad der måtte kræves for at opnå et godt resultat. Så
må hellere investere i CLIO når der kommer flere penge på kistebunden.

Ser frem til kyndig rådledning og vejgivning og kommentarer fra alle der måtte være interesserede.

Go' solskinsdag til alle

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 12 April 2010 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Det er fedt at se et ambitiøst projekt og det er herligt at du bare kaster dig ud i det. Jeg har dog lige nogle punkter jeg vil
kommentere.

Når nu det skal være en 2Vejs. Havde jeg nok valgt en 4ohm's enhed for at få følsomheden til at matche bedre. Du kommer
til at dæmpe den stakkels diskant rigtig meget.

Rundingen omkring din diskantenhed er ikke det smarteste, du skal forsøge at skabe asymmetri. Når du har mange kanter
som har den samme afstand til din diskantmembran, vil du udentvivl få nogle hæv og huller på din on-axis frekvensgang
som skydes diffraktioner. Google evt. "edge" Det kan simulere diffraktioner på frontplader hurtigt og nemt

Refleksioner inde i kabinettet er jo slet ikke så slemme, hvilken skade skulle de gøre? Det eneste der ikke er godt er hvis de
ryger tilbage på bagsiden af membranen. Alm dæmpeuld kan jo sagtens absorbere disse, en skrå eller ujævn bagplade ville
være super.

Har du regnet på forholdene mellem de ujævnheder du laver i kabinettet iforhold til den halvbølgelænge af X frekvens? De
kommer nok først til at virke langt oppe i mellemtoneområdet... Du vil stadig have en stående basbølge fra toppen af
kabinettet til bunden. Bagsiden i kabinettet er nok også det vigtigste at behandle men her har du undladt.

De tykke sider er fine, specielt forpladen, men pas på at du ikke kommer til at kvæle enheden, den skal kunne koble til
luften i kassen uden at sidde inde i en cylinder, det bliver bare noget resonant noget.. Du kan evt. tage en overfræser og
lave en 45graders vinkel så enhederne kan ånde.

Men ellers ser det super ud! Håber ikke jeg har taget modet helt fra dig
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 12 April 2010 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Det ser spænende ud!
Hilsen

__________________
Hilsen Cesse ;)

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 12 April 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

 

Hej

Super flot og spændende projekt.

Ang. den interne udformning. Jeg ville nok vælge det nederste af dine snit tegninger. Jeg tro ikke man kan høre forskel, men det ser "refleksionsrigtigt" ud......

På din interne bagplade ville jeg tage en overfræser med et V-jern, og så fræse en masse vandrette og lodrette V-spor. Hvis sporene har den rigtige afstand, får du en bagplade der består af en masse pyramidetoppe. Det burde stoppe enhver form for refleksion.

Det bliver spændende at se hvad du kommer frem til, når du bliver helt færdig.

 

mvh.

 

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 12 April 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Rigtig spændende og ambitiøst projekt.
Se så at blive færdig så vi kan se nogle billeder

Designet minder mig lidt om Aurelia´s højttalere (http://aurelia.fi/) , og det er ikke helt ringe imo.

EDIT: Hvilket 3D program bruger du til visualiseringen ?


__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 826
Sendt: 13 April 2010 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Det er fedt at se et ambitiøst projekt og det er herligt at du bare kaster dig ud i det. Jeg har dog lige nogle
punkter jeg vil
kommentere.

Når nu det skal være en 2Vejs. Havde jeg nok valgt en 4ohm's enhed for at få følsomheden til at matche bedre. Du kommer
til at dæmpe den stakkels diskant rigtig meget.

Rundingen omkring din diskantenhed er ikke det smarteste, du skal forsøge at skabe usymetri. Når du har mange kanter
som har den samme afstand til din diskantmembran, vil du udentvivl få nogle hæv og huller på din on-axis frekvensgang
som skydes diffraktioner. Google evt. "edge" Det kan simulere diffraktioner på frontplader hurtigt og nemt

Refleksioner inde i kabinettet er jo slet ikke så slemme, hvilken skade skulle de gøre? Det eneste der ikke er godt er hvis de
ryger tilbage på bagsiden af membranen. Alm dæmpeuld kan jo sagtens absorbere disse, en skrå eller ujævn bagplade ville
være super.

Har du regnet på forholdene mellem de ujævnheder du laver i kabinettet iforhold til den halvbølgelænge af X frekvens? De
kommer nok først til at virke langt oppe i mellemtoneområdet... Du vil stadig have en stående basbølge fra toppen af
kabinettet til bunden. Bagsiden i kabinettet er nok også det vigtigste at behandle men her har du undladt.

De tykke sider er fine, specielt forpladen, men pas på at du ikke kommer til at kvæle enheden, den skal kunne koble til
luften i kassen uden at sidde inde i en cylinder, det bliver bare noget resonant noget.. Du kan evt. tage en overfræser og
lave en 45graders vinkel så enhederne kan ånde.

Men ellers ser det super ud! Håber ikke jeg har taget modet helt fra dig


Nej overhovedet ikke Det er præcis hvad jeg er ude efter; at få rettet evt. fejl før de er uoprettelige. Beklager det
dovne tegningsarbejde, kunne ikke få affasning bag enhederne til at fungere, kolliderede med det indvendige mønster...
Hvordan jeg behandler front/bag har jeg ikke besluttet mig for, men et eller andet skal selvfølgelig gøres.

La' mig starte oppe fra og ned

Jeg fik et godt tilbud på 4 enheder dengang, så jeg købte bare, uden yderligere indvendinger Vil se på det med en 4
ohms.

Ville man ikke kunne afhjælpe diskantproblemet enten ved at placere den off-axis/væk fra centrum eller gøre brug af filt?

Citér:
Refleksioner inde i kabinettet er jo slet ikke så slemme, hvilken skade skulle de gøre? Det eneste der ikke er godt
er hvis de
ryger tilbage på bagsiden af membranen. Alm dæmpeuld kan jo sagtens absorbere disse, en skrå eller ujævn bagplade ville
være super.

Har du regnet på forholdene mellem de ujævnheder du laver i kabinettet iforhold til den halvbølgelænge af X frekvens? De
kommer nok først til at virke langt oppe i mellemtoneområdet... Du vil stadig have en stående basbølge fra toppen af
kabinettet til bunden. Bagsiden i kabinettet er nok også det vigtigste at behandle men her har du undladt.


Ideen er tyvstjålet fra producenter som Kharma, Eventus, diverse andre samt DIY-projekter rundt om på nettet. Såkaldte
"white papers" der beskriver teknologien forefindes ikke, men Eventus kalder deres system SACC (Simulated anechoic
cabinet construction). Anekkoiske kamre består af diffusorer og absorbenter, typisk i form a trekanter/pyramider. Des
dybere diffusoren er des lavere frekvenser attenueres, mens bredden... ja'eh kan ikke rigtig finde nogle endegyldige
resultater, men des smallere des højere frekvenser attenueres, og højere absorption?
Det skal studeres nærmere før der foretages ændringer.

Desuden skal laves en fod der tillader højttaleren at tilte let bagover, med hensyntagen til enhedernes akustiske centre. Så
få komponenter i delefilteret som muligt.

By the way, til dem der vil lave deres egne diffuserpaneler, her er et par links til beregning af disse baseret på den
talteoretiske "kvadratisk rest"

Wikipedia - Diffusion (acoustics)
Quadratic Residue Diffusor Calculator
oog én mere

Hilsen

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit
 
no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 826
Sendt: 13 April 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Noise: takker! Ja noget skal gøres ved bagpladen, men jævnfør min ovenstående post arbejder jeg på en løsning.

thuekay: taktak. Der kommer til at gå lang tid...! Jeg har brugt SolidWorks, deres renderings software er forresten meget
lækker, ikke VRay lækker, but still...

Hilsen
Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 13 April 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

no-limit skrev:
kappen skrev:
Det er fedt at se et ambitiøst projekt og det er herligt at du bare kaster dig ud i det.
Jeg har dog lige nogle
punkter jeg vil
kommentere.

Når nu det skal være en 2Vejs. Havde jeg nok valgt en 4ohm's enhed for at få følsomheden til at matche bedre. Du kommer
til at dæmpe den stakkels diskant rigtig meget.

Rundingen omkring din diskantenhed er ikke det smarteste, du skal forsøge at skabe usymetri. Når du har mange kanter
som har den samme afstand til din diskantmembran, vil du udentvivl få nogle hæv og huller på din on-axis frekvensgang
som skydes diffraktioner. Google evt. "edge" Det kan simulere diffraktioner på frontplader hurtigt og nemt

Refleksioner inde i kabinettet er jo slet ikke så slemme, hvilken skade skulle de gøre? Det eneste der ikke er godt er hvis de
ryger tilbage på bagsiden af membranen. Alm dæmpeuld kan jo sagtens absorbere disse, en skrå eller ujævn bagplade ville
være super.

Har du regnet på forholdene mellem de ujævnheder du laver i kabinettet iforhold til den halvbølgelænge af X frekvens? De
kommer nok først til at virke langt oppe i mellemtoneområdet... Du vil stadig have en stående basbølge fra toppen af
kabinettet til bunden. Bagsiden i kabinettet er nok også det vigtigste at behandle men her har du undladt.

De tykke sider er fine, specielt forpladen, men pas på at du ikke kommer til at kvæle enheden, den skal kunne koble til
luften i kassen uden at sidde inde i en cylinder, det bliver bare noget resonant noget.. Du kan evt. tage en overfræser og
lave en 45graders vinkel så enhederne kan ånde.

Men ellers ser det super ud! Håber ikke jeg har taget modet helt fra dig


Nej overhovedet ikke Det er præcis hvad jeg er ude efter; at få rettet evt. fejl før de er uoprettelige. Beklager det
dovne tegningsarbejde, kunne ikke få affasning bag enhederne til at fungere, kolliderede med det indvendige mønster...
Hvordan jeg behandler front/bag har jeg ikke besluttet mig for, men et eller andet skal selvfølgelig gøres.

La' mig starte oppe fra og ned

Jeg fik et godt tilbud på 4 enheder dengang, så jeg købte bare, uden yderligere indvendinger Vil se på det med en 4
ohms.
Jeg har gode erfaringer med 4ohm's udgaven i et 18L kabinet tunet til 34Hz, der spiller den helt eminent!

Ville man ikke kunne afhjælpe diskantproblemet enten ved at placere den off-axis/væk fra centrum eller gøre brug af filt?
Jo at forskyde den lidt, er en god ide.

Citér:
Refleksioner inde i kabinettet er jo slet ikke så slemme, hvilken skade skulle de gøre? Det eneste der ikke er godt
er hvis de
ryger tilbage på bagsiden af membranen. Alm dæmpeuld kan jo sagtens absorbere disse, en skrå eller ujævn bagplade ville
være super.

Har du regnet på forholdene mellem de ujævnheder du laver i kabinettet iforhold til den halvbølgelænge af X frekvens? De
kommer nok først til at virke langt oppe i mellemtoneområdet... Du vil stadig have en stående basbølge fra toppen af
kabinettet til bunden. Bagsiden i kabinettet er nok også det vigtigste at behandle men her har du undladt.


Ideen er tyvstjålet fra producenter som Kharma, Eventus, diverse andre samt DIY-projekter rundt om på nettet. Såkaldte
"white papers" der beskriver teknologien forefindes ikke, men Eventus kalder deres system SACC (Simulated anechoic
cabinet construction). Anekkoiske kamre består af diffusorer og absorbenter, typisk i form a trekanter/pyramider. Des
dybere diffusoren er des lavere frekvenser attenueres, mens bredden... ja'eh kan ikke rigtig finde nogle endegyldige
resultater, men des smallere des højere frekvenser attenueres, og højere absorption?
Det skal studeres nærmere før der foretages ændringer.

Desuden skal laves en fod der tillader højttaleren at tilte let bagover, med hensyntagen til enhedernes akustiske centre. Så
få komponenter i delefilteret som muligt.

By the way, til dem der vil lave deres egne diffuserpaneler, her er et par links til beregning af disse baseret på den
talteoretiske "kvadratisk rest"

Wikipedia - Diffusion (acoustics)
Quadratic Residue Diffusor Calculator
oog én mere

Hilsen

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 826
Sendt: 22 Maj 2010 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

For god ordens skyld (trods 40 tavse dage) må jeg hellere nævne at projektet er på standby indtil medio juni, da jeg lige har et
trefold eksamener der skal køres igennem.

På glædeligt gensyn på den anden side.

PS: Kappen, er det sådan at jeg kan kigge over til jer til måling og hifi-hyggesnak?
Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 22 Maj 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

no-limit skrev:


thuekay: taktak. Der kommer til at gå lang tid...! Jeg har brugt SolidWorks, deres renderings software er forresten meget
lækker, ikke VRay lækker, but still...

Hilsen

Ok. Kender det ikke. Bruger selv 3DS Max eller Rhino. Mental ray...

Ser frem til billeder af resultatet.


__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes