Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. maj 2024 | 03:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Rense potentiometer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 18 April 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Hvad anbefales til at rense volumen, balance og alle de andre potentiometer på en ældre reciever med knas i knapperne.

På mange udenlandske sider lovprises DeOxit, men jeg ville gerne bare hente noget kontaktrens/spray i det lokale byggemarked. Der ser ud til at være 2 modeller en med smøring og en uden.

Råd modtages med kyshånd.....eller i det mindste med tak :-)

__________________
Venligst,
Henrik Lahnet
Til top Vis Lahnet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lahnet Besøg Lahnet's Websted
 
virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 18 April 2010 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  



__________________
We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted
 
Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 18 April 2010 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Er det med eller uden smøremiddel?

__________________
Venligst,
Henrik Lahnet
Til top Vis Lahnet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lahnet Besøg Lahnet's Websted
 
Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 436
Sendt: 18 April 2010 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Det er uden. Prøv en lille dråbe WD-40 i stedet for (rens + smøring).
Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 18 April 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Uha...at du tør foreslå det...de fleste anser det som gift for kontakterne...selv bruger jeg det dog udfra den betragtning at den beskyttende 'plating' som engang har været på kontakterne ikke længere kan beskytte dem mod atmosfæren. Derfor bruger jeg WD40 fordi det holder længe...tuneren i min Pioneer SX1080 har været 'knase-fri' i et par år nu og andre 'finere' produkter virkede slet ikke.

Kontakt 60 skaber oxidering...min stakkels Luxman SQ38 FD hade fået sådan en omgang med grøn ir til følge...en god afvaskning med WD40 hjalp og den virker fint her 10 år efter.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 436
Sendt: 18 April 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Ja, de gamle kul baner er som regel ganske slidte efter alle de år. Så en behandling med kontaktrens kan godt være en "krads" behandling for dem. Folk der er uenige, skal skam være velkomne til at benytte alverdens forskellige kemikalier på dåse .


Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto
 
Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 18 April 2010 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svar, bare "keep them comming"

Jeg har fundet en vejledning som jeg syntes godt om her: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=207005

Citat:
After Cleaning Each Time, Apply Lubricant/Protectant: 7. For EACH of the above things you've cleaned (pots and switches), AFTER cleaning them with the DeOxit red stuff, you'll want to follow-up with a shot of DeOxit ProLube or DeOxit GOLD, to lubricate and protect the switches. Just spray it in there and work the knobs a couple times to spread it around. You don't need to work the knob dozens of times for this step, since you aren't trying to scrape off oxidation any more, just spread the lubricant.


Det svarer vel til at bruge kontaktrens uden smøremiddel først og så noget WD40....eller?

__________________
Venligst,
Henrik Lahnet
Til top Vis Lahnet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lahnet Besøg Lahnet's Websted
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 18 April 2010 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Uha...at du tør foreslå det...de fleste anser det som gift for kontakterne...selv bruger jeg det dog udfra den betragtning at den beskyttende 'plating' som engang har været på kontakterne ikke længere kan beskytte dem mod atmosfæren. Derfor bruger jeg WD40 fordi det holder længe...tuneren i min Pioneer SX1080 har været 'knase-fri' i et par år nu og andre 'finere' produkter virkede slet ikke.

Kontakt 60 skaber oxidering...min stakkels Luxman SQ38 FD hade fået sådan en omgang med grøn ir til følge...en god afvaskning med WD40 hjalp og den virker fint her 10 år efter.

mvh

Ja - kontakt 60 kan være hård og kan skabe lidt korrision fordi det løsner alt fedt / skidt og beskyttelse. Men det er fordi man bruger det forkert. Faktisk er Kontakt 60 KUN en del af den korrekte 3 trins behandling. Men det er der åbenbart ikke ret mange der ved. Kontakt 60, er kun beregnet til selve rensningen. Det "løsner" skidtet, men fjerne det ikke og smører heller ikk.

Den rigtige måde er:

Trin 1: Rens med kontakt 60
Trin 2:  Vask med Kontakt WL
Trin 3:  Smør og opbyg korrisonbeskyttelse med Kontakt 61.

Se f.eks:
http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/kontakt_60.htm

http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/kontakt_wl.htm

http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/kontakt_61.htm

Det er den korrekte måde at gøre det på.
Og det virker formidabelt - når det bliver gjort rigtigt.

WD40 kan fungere ok i nogle situationer, men kan i nogle tilfælde, lægge en hinde, som skaber dårlig forbindelse, og det altså løsner kun skidtet, men fjerner det ikke.  Hvis glideren i potentiometeret kontakt eller omskifteren er stram nok, kan man ikke høre at der stadigt er skidt i komponenten, da glideren bare skubber det rundt. Men skidtet er der desværre stadig og kan skabe problemer på længere sigt.

Jeg har som reparatør skiftet flere potentiometre og kontakte, som folk har forsøgt at rense i WD40. Men det kan virke i nogle tilfælde.

Jeg vil dog under alle omstændigheder bruge de rigtige kemikalier til at rense tingene med.

 


 

 


 

 

 

 

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 18 April 2010 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Jamen det har jeg skam prøvet. Der er dælme ingen dårlig kontakt i Pioneer tuneren efter WD 40 behandling og det holder...længe. Den købte jeg ellers Kontakt Tuner-rens til for at gøre det så godt som muligt, men den er smidt ud nu for der var ingen eller kun kortvarig sporadisk effekt af den. Så vidt jeg ved skal der ikke efterbehandles efter brug af 'tuner 600', men det kan jo være der skal bruges flere dåser...eller den er til noget helt andet.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 18 April 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at rense min Sansui TU-919 både med "tre trins raketten" Kontakt 60-WL-61 og WD40, men det har ikke givet det ønskede resultat. Tuneren virker fint i mono og skrider ikke længre af stationerne, men kan næsten ingen s´tationer opfange i stereo.

 



__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 19 April 2010 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

En lille dråbe WD40 på fjedrene markeret med røde pile gjorde det på min SX1080...den har virket længe nu, men Kontakt Tuner-rens  virkede ikke...heller ikke 3 trins modellen som jeg prøvede først. Jeg håber ikke du har sprøjtet noget ind mellem 'pladerne' i kondensatoren...den går ikke i stykker, men afstemningen går aht. indtil det er væk igen.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 19 April 2010 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Jeg gjorde som du viser der. Tror der er et andet problem med den, men det må vente til jeg er mere ved vanten end jeg er i øjeblikket  mangler osse hjælp til min CA-F1 forforstærker og min SC-2110 båndoptager, brum og virker slet ikke.

__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 20 April 2010 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Jeg endte med at købe noget kontaktrens med smøremiddel i.

Jeg tog top, bund og frontplade af min "nye" Sansui 9090DB for at kunne komme til. Tuner-enheden blev også pillet af. Alle potentiometer og andre kontaktflader fik et skud med tilhørende massage i flere omgange.

Et par timer efter satte jeg strøm på, og knaset var væk MEN nu var der opstået en lavfrekvent brummen. Efter at have kigget efter en fejl i timevis, gav jeg og og samlede den sammen for at køre den til rep. her til morgen.

Prøver så lige her til morgen igen og brummet er væk.

Sikke en lettelse.

Jeg tror en eller flere af kabinet skruerne har en funktion med at sikre stel. Eller også har mit rense/smørre-middel skulle fordampe i længere tid.

Tak til alle der har bidraget i denne tråd.

__________________
Venligst,
Henrik Lahnet
Til top Vis Lahnet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lahnet Besøg Lahnet's Websted
 
indomitus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 27 April 2010 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Hvilken kontaktrens købte du så ?

Til top Vis indomitus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af indomitus
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes