Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 11:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Den store tråd om mobile festival anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 25 April 2010 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

hej glade festival-gængere og andre hifi-entusiaster,

denne tråd er et forsøg på at samle alle de nyttige tips og links til bygning af de populære transportable festival ghettoblaster anlæg. jeg vil også prøve at samle links til de gamle tråde, da der kan hentes masser af inspiration og erfaring omkring emnet.

i derude, er selvfølgelig velkommen til at byde ind og komme med gode idéer, så vi får en så fyldestgørende tråd som muligt.

link til god og saglig tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=54805&K W=festival&PN=0&TPN=1

oversigt over tidligere tråde:

http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=festival&SM=1 &SI=PT&FM=5&OB=1

lidt mere generelt:

kig efter effektive højttalere, dvs lav impedance (4-8 ohm) og høj driftseffekt (>90 db). ofte vil bilhøjttalere opfylde disse krav, men man kan også sammensætte normale enheder, som dog nok vil være en lidt dyrere løsning. min egen løsning blev at købe denne boks fra thansen, da mit budget var begrænset: http://www.thansen.dk/product.asp?c=3748613225&n=1200267 971&pn=1220481800 harald nyborg har også forskellige billige bokse.

link til effektive diy højttalere (voigt horn): http://hififorfolket.dk/?q=node/14

kig efter en effektiv forstærker, dvs en forstærker der omsætter så meget strøm fra batteriet til højttalersignalet som muligt. en ineffektiv forstærker vil ofte afgive en del varme, (som er spildte watt). mange folk bruger klasse t eller d forstærkere af typen tripath. enten bygger de dem selv (41hz.com) eller køber dem samlet over ebay. benytter man sig af det engelske ebay kommer der ikke moms og told på. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82629&P N=1

benyt mp3-afspillere istedet for cd'er i en bilradio, for at undgå mekaniske funktioner, der bruger strøm. har man masser af batteri kapacitet kan man selvfølgelig bruge en hvilken som helst afspiller.

den mest brugte energikilde er 12 volt batterier. man kan både bruge store tunge bilbatterier (ca 40-90 ah) og mindre blybatterier i stort set alle størrelser (ca 1½-30ah). fælles er at de kan oplades og genbruges utrolig mange gange. ah står for ampere timer og fortæller noget om batteriets kapacitet eller levetid ved en given belastning. brinck.dk har både opladere og en masse blybatterier i forskellige størrelser.

batterilevetiden er selvfølgelig afhængig af forstærkerens forbrug, dvs hvor mange ampere den trækker, som igen er afhængigt af hvor højt man spiller.

specifikt for ipod: man kan med fordel benytte en ipod's linieudgang frem for hovedtelefon udgangen. man får på den måde både en væsentlig bedre lydkvalitet og et langt højere output. jeg har fundet denne dims, som netop kan dette: http://www.mp3amplifier.com/product_info.php/cPath/20/produc ts_id/76?osCsid=5cpshkf4bf0mmsmjahgogi9vi6

billeder af mit nuværende lavbudget anlæg:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83765&P N=1&TPN=1

håber ovennævnte kan bruges til noget. god byggelyst.

mvh



__________________
setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe
 
kjoz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 25 April 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hej vibe,

God idé med en lille opsummering.

Vil du forklare hvor/hvordan man tilkobler forstærkeren? Altså hvor i systemet den skal være.

Og skal man gøre noget ekstra hvis man køber en færdiglavet fra eBay?

/Kjoz
Til top Vis kjoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjoz
 
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 25 April 2010 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

hvilken forstærker tænker du på?

lydkilde > forstærker > højttaler

pilene angiver signalets vandring.



__________________
setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe
 
kjoz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 25 April 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Tænker på den du har linket til i dit første posts. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82629&P N=1

Jeg ved ikke om det er sådan en jeg skal have. Har 2x2 højtalere, 2 Xzound og 2 gamle stuehøjtalere. Headunit fra Xzound også.

Kan man bruge forstærkeren til stuehøjtalerne også? Og kræver det nogen specifikationer fra headunit/højtaler for at de kan samarbejde med denne forstærker?

PFT
Til top Vis kjoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjoz
 
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 26 April 2010 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

du behøver ikke en ekstra forstærker, du har alt der skal til for at bygge et anlæg. med mindre du mangler et batteri. læg mærke til at de små tripath forstærkere ikke er så kraftige. det er derfor der anbefales effektive højttalere.

læs evt lidt i de tidligere tråde om emnet, som jeg har linket til.



__________________
setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 28 April 2010 kl. 03:40 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:

du behøver ikke en ekstra forstærker, du har alt der skal til for at bygge et anlæg. med mindre du mangler et batteri. læg mærke til at de små tripath forstærkere ikke er så kraftige. det er derfor der anbefales effektive højttalere.


læs evt lidt i de tidligere tråde om emnet, som jeg har linket til.



Bare lige for at rydde misforståelser af vejen, så er en TA2020 så kraftig som 12 volt med brokoblet drift tillader. Altså lige så kraftig som en almindelig bilradio (headunit) uden intern forsyning - men langt mere effektiv. Lige meget hvad T. Hansen bruger af effektopgivelser.

Og rigtig god idé at samle trådene så at sige

Der er nogle lidt mere tekniske tråde med råd, men dem kan jeg lige finde senere.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
febbe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

hej er der egentlig nogen der ved om nogle af de forskellige små tripath amps kan klare 2ohms højttalere da jeg har et jbl komponentsæt fra bilen til at ligge. og det er jo 2ohm.
er der evt nogle der har ideer til størrelse på kabinettet til dem da jeg ikke kan finde nogle ordentlige specs på dem? og om det ville være bedst med lukket eller reflex til disse enheder?

hilsen Jonas



__________________
Mvh. Febbe

DIY+Cambridge+Denon+Reckhorn=Cheap-fi
Til top Vis febbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af febbe
 
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 02 Maj 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

febbe skrev:
hej er der egentlig nogen der ved om nogle af de forskellige små tripath amps kan klare 2ohms højttalere da jeg har et jbl komponentsæt fra bilen til at ligge. og det er jo 2ohm.
er der evt nogle der har ideer til størrelse på kabinettet til dem da jeg ikke kan finde nogle ordentlige specs på dem? og om det ville være bedst med lukket eller reflex til disse enheder?

hilsen Jonas

http://www.41hz.com/shop/item.asp?catid=42&itemid=796



__________________
setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne linke til Roskilde Festivals forum, og andre tråde som jeg mener er relevante for denne tråd og måske kan hjælpe andre på vej ligesom de har hjulpet mig. Det er en god idé at læse det hele eller det meste af de fleste tråde, da der bliver rejst mange spørgsmål af amatører som mig selv til hvordan tingene måske kan gøres bedre:

Roskilde Festival Forum - Saturnus' festival anlæg (20-siders tråd indtil videre, men mange gode spørgsmål bliver besvaret)

The Boominator - Den oprindelige tråd om Saturnus' anlæg (50+ siders tråd - meget lang tråd - men det første er rigtig godt)

DIY: Ghettoblaster: Efter Roskilde - Tråd af MortenJ (Rigtig god tråd. Tidligere linket - samler bare op på det. 8 siders tråd).

For 250 kr. forstærker, tak - Tråd om tripath forstærkere (8 siders tråd med diverse spørgsmål til de effektive tripath forstærkere)


2 af mine egne tråde:
Kan en 12" basenhed trækkes af 12V? (kort tråd med spørgsmålet om store enheder tager mere strøm).
DIY: Mobil boomblaster (indtil videre kort tråd om mit eget DIY roskilde anlæg projekt - to be continued)

Mange tak til alle dem der har besvaret mine spørgsmål på de fleste af disse tråde. Jeg skylder jer en øl på roskilde :)
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
kjoz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg har prøvet mig at læse mig til det, men kan ikke finde ud af det.

Jeg har en bilradio, 4 x 6x9" højtalere af den billige slags fra T-Hansen. Samt 12 v batterier.

Er det muligt at koble en forstærker til dette? Og vil det i så fald være muligt at få en subwoofer på systemet?
Jeg har kigget på en forstærker på eBay: http://viewitem.eim.ebay.dk/AUNA_COMPACT_MINI_CAR_AMPLIFIER_ 4_CHANNEL_600W_BLACK/230479631954/item

Vil den gøre nogen nytte?

Håber i vil hjælpe en hifi-nybegynder i nød.

Høje fem!
Kjoz
Til top Vis kjoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjoz
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Anskaf dig en Tripath amplifier i stedet for. De bruger langt mindre strøm til samme lydniveau. søg på tripath på ebay.dk


EDIT: Du må ikke give op for hurtigt. Det tager lang tid at lære. Jeg selv har nok brugt over 100 timer på at skrive, spørge, svare andre og læse om det her stof.

Aldrig gøre noget halvt
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Er der nogen, der har erfaringer med at udskifte det klassiske bilbatteri med en billig bærbar radio (ala de velkendte dab-
radioer - blot noget billigere), klippe radioens egne højtalere fra og istedet køre noget kabel fra radioen over i noget billigt og
letdrevet bilstereo? Så kører skidtet på radioens batterier i stedet, og det er unægteligt noget nemmere og lettere end
bilbatteri..

det er et tip jeg har fra et andet forum - jeg er blot noget i tvivl om det overhovedet vil funke..
Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus
 
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Mortus skrev:
Hej alle.

Er der nogen, der har erfaringer med at udskifte det klassiske bilbatteri med en billig bærbar radio (ala de velkendte dab-
radioer - blot noget billigere), klippe radioens egne højtalere fra og istedet køre noget kabel fra radioen over i noget billigt og
letdrevet bilstereo? Så kører skidtet på radioens batterier i stedet, og det er unægteligt noget nemmere og lettere end
bilbatteri..

det er et tip jeg har fra et andet forum - jeg er blot noget i tvivl om det overhovedet vil funke..

jeg har ikke prøvet dit forslag, men rent teoretisk kan det jo sagtens lade sig gøre. spørgsmålet er så bare hvor mange ampere det indbyggede batteri er på, dvs hvor længe det holder. og så hvor mange watt den indbyggede forstærker kan levere, dvs hvor højt man kan spille.

jeg tvivler på det er en holdbar løsning.

mvh



__________________
setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe
 
Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 19 Juni 2010 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er heller ikke i tvivl om, at man sagtens kan få lyd ud af konstruktionen. Skal det have gang på jord, skal det nok være
noget meget letdrevet bilstereo man benytter sig af..
Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus
 
HenrikLind
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 19 Juni 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hej alle - jeg prøver lige at være med her.

Jeg har også i sinde at bygge et anlæg til årets Roskilde  - men jeg har meget lidt erfaring med dette. Dog har jeg en kammerat der vil hjælpe mig med at bygge, men de enkelte dele er sådan set op til mig selv at skaffe

Jeg har et budget på ca. 1200 kr for al teknisk udstyr - men har ingen ide om, hvordan disse skal fordeles. Har læst lidt her i tråden, men det er så meget information at det er svært at overskue

Jeg tænker at anlægget skal kunne spille ret højt, men stadig være clean i lyden. Har i forslag til alle enkeltdele jeg skal bruge for at få dette til at fungere?

Jeg har et 12v bilbatteri, så det skal ikke indregnes i budgettet.

På forhånd tak!


Til top Vis HenrikLind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikLind
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 20 Juni 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være nemt:
- bilradio (med usb/mp3 mini jack udgang måske)
- højttalere fra t-hansen
- lav en kasse til l**tet med udskæringer
- gogo spil musik

du når nok ikke det store i år. og så vil jeg foreslå dig at du tjekker de links ud jeg har lagt ind her til næste år. Så kan det være at du kan blive lidt klogere og indse at det kan betale sig at læse al den uoverskuelige viden, som du kalder det

hyg dig
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
HenrikLind
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Hvor køber man en billig, helt standard miniforstærker?
Til top Vis HenrikLind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikLind
 
dalle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 339
Sendt: 26 Maj 2011 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Nogen der har en hjemmelavet boombox de vil sælge?
Til top Vis dalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalle
 
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 09 Juni 2011 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

da der er mange folk der spørger om det samme, synes jeg, at denne tråd kunne være relevant at genoplive.

mvh



__________________
setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe
 
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 769
Sendt: 09 Juni 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Jeg linker også lige til mit eget bud på alternative festivalhøjttalere: http://hififorfolket.dk/?q=node/14

__________________
HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes