Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 12:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Billeder: DIY 2 Vejs med Sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tobiazz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Februar 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle der ude her er lige nogle billeder af mit seneste lille projekt, det skal spille i stuen hos min mor, men ved sku ikke helt om hun for lov at få det alligevel! 


Et billede af komponenterne til de små 2vejs, diskant: Seas 25TA/g (kommer fra et sæt Dali 3B sammen med del filteret), bas/mid: Monacor SPH-135KEP(virkelig overraskende god lille enhed!, vel defineret bas og mellemtoner) jeg bruger indtil videre bare filteret fra Dali 3B, det spiller sku enlig fint nok, dog lidt skinger diskant når der bliver skruet op, men ved ikke om det er selve enheden der ikke er fantastisk?.





De to 8" basser jeg bruger i subben ved jeg ikke noget om, men fik at vide at de skulle have ca 20l så det har det fået :) (altså 40l til sammen)










Her spiller det hele så det bliver trukket af en DCX2496 der skær mellem sub og ht ved 60hz med 48db/oct, og så er subben hævet ca 3db (man er vel ung og lidt bas hungrende )
Forstærkeren er en Rotel RB-985 mk1 der har ca 5x100w i 8ohm, der er enkanal til hver af de små ht, og en kanal til hver af bas enhederne 



Hvad kan jeg sige om lyden...... hmm ja jeg syns der er utroligt mange små detaljer jeg ikke tidligere har lagt mærke til, samtidigt så er der rigtigt god dynamik i bassen, specielt på nogle af Röyksopps numre fra Melody A.M. og så lyder Bik Stok Røjsystems plade bare super lækkert 

Dog skal man ikke skrue for meget op da det så mister pusten i de høje toner og bliver ubehageligt at høre på, det kan både være filteret, min DCX eller det faktum af jeg lige nu spiller fra min ipods hovede telefon udgang..

Kom endelig med kommentere og sig til hvis der er noget i vil vide eller have billeder af :)

Vh Tobias
Til top Vis tobiazz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tobiazz
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 06 Maj 2010 kl. 02:35 | IP-adresse registreret  

Det ser da glimrende ud. Og med lidt finish kan det da gøre sig glimrende i din mors stue, men når du nævner den skingre lyd antager jeg at du er ude efter nogle inputs som kan lede dig på sporet at oprindelsen. Den skingre lyd har formentlig to årsager temmelig lige fordelt imellem det passive filters indvirkning på forstærkeren - dette kan du ændre på ved at dele rigtig aktivt. Altså fire kanaler til dine satellitter. Den anden årsag tror jeg er den høje vandring, du tvinger dine 5" enheder ud på ved moderat til høj lydstyrke. Det første er jo simpelt med en dcx, men husk lige en kondensator i serie for en sikkerheds skyld. Det er spolerne forstærkere ikke kan lide - ikke kondensatorer.
Den sidste kan også ændres i et sat/sub system med aktiv deling. Du deler lige nu ved 60 Hz og sender derved 60-70 % af energien i et typisk musiksignal til et passivt filter og en meget lille bas/mellemtone enhed. En fremragende løsning til at undgå ekstrem vandring i et sat/sub system er et såkaldt QB5 arrangement. Det består i af tune dine satellitter til en så høj frekvens at du får en kraftig frekvenspukkel omkring tuningfrekvensen. Så skærer du satellitterne af 12-24dB/oktav lidt over denne pukkel og udnytter en stor del af portenergien, men får stadig en linær frekvensgang. Dette giver dig en ret kraftig forøgning af din enheds SPL imod at du mister en masse energi nedefter, men det er jo ligegyldigt når du har en sub. Denne løsning kræver en del regnearbejde, men eksempelvis BassBox Pro kan regne på arrangementet. Jeg har brugt arrangementet til to sat/sub systemer, og du kan spille tordnende højt og rent uden nævneværdig membranudsving i dine satellitter. Med fem forstærkerkanaler og en dcx har du alt hvad der skal til...

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes