Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 06:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Blobs i passive højttaler. Hjælp til relæ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 26 Juni 2010 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Har du teknisk snilde, vil du måske hjælpe med et svar..

Undgå knald i højttalerne ved tænd og sluk. Dette kan være et problem, Feks ---
hvis man istedet for at anvende aktive højttaler, lader et ICEpower stereo modul
trække et par passive højttaler.

I en forstærker er ofte monteret 2 hurtigtvirkende højttaler relæer, der forhindrer
en evt. stående DC strøm at udløse dette knald.

Henter man et 2,5 volt DC trigger signal fra et B&O Masterprodukt for at trække
sådan 2 relæer, som kobles ind på højttaler kablerne til henholdsvis højre og venstre
højttaler, vil dette kunne undgås.

Mit spørgsmål er nu, hvad for et dobbelt relæ findes på markedet som kan løse denne
opgave. Der skal jo tages højde for at højttaler signalet skal gå igennem relæet, uden at
blive negativt påvirket. Der vil også være forskel på hvor stort et signal vi hver i ser har
behov for at sende igennem.

Sådan forestiller jeg mig det iøvrigt kan udformes.
 
 

Trigger signal fra pin 4 + & pin 2 minus.

Jeg håber det er muligt at få data på sådan et dobbelt relæ, og link til indkøbs sted.

/Peter Pan.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Det med relæets indvirkning på lydkvaliteten tør jeg ikke udtale mig om, men hvad angår evnen til at håndtere effekten i højttalerledninger er der masser af kapacitet i relæer til at switche 230v..

http://www.rapidonline.com/Electronic-Components/Relays-Sole noids/PCB-Relays/Power-relay-flange-mount-DPDT/71058/kw/rela y kunne fx. være et bud, det tåler at du kører 250V/30A over kontakterne, det svarer til 7500W hvilket burde kunne dække behovet for de fleste af vores forstærkere..

En anden overvejelse i forbindelse med hifi kan være noget med hvor tæt relæets spole er på kontakterne, noget med om magnetfeltet der trækker kontakterne i tændt position er tæt nok på til at få indflydelse på lydsignalet der passerer gennem kontakterne. Igen tror jeg at der er en pointe i at bruge sådan et 230V relæ, fordi den indvendige isolation er dimensioneret til at holde skarp adskillelse mellem de 230V over kontakterne og det 12/24v signal der bruges til at styre relæet med.

Mit bud er 12V versionen af relæet i mit link. Alle tre udgaver kan tåle 250V/30A over kontakterne, de 12V, 24V og 230V er den spænding du skal bruge til at trække relæet..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Hej Strandvaskeren, tusind tak for dit indlæg.

På det enkelte ICEpower modul, i mit tilfælde 2 x 500 Watt ASP moduler, kan man få lavet en såkaldt
powerdown-feature som øjeblikkeligt lukker ICEpower modulet ned når det tilførte lydsignal afbrydes.
Man undgår derved evt. "blobs" i højtaleren.

Problemet er bare i de fleste tilfælde at dette ikke er lavet når man køber modulet, og roder man i modulet
mister man garantien. Altså kan man først efter 2 år få løst problemet. Jeg forsøgte skam at få min forhandler
(JJAZ) til at lave denne powerdown-feature, men han fastholde at han mistede garantien hos Bang & Olufsen
hvis han foretog dette indgreb.  Her link til en pdf fil hvor man kan læse mere om hvordan man gør:

http://peecee.dk/index.php/upload/view/23213

Her kan man læse meget mere om ICEpower:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20898&P N=4&TPN=30

Min personlige løsning var: I 2006 lavede "Hurtig" som dengang skrev på diverse hi-fi forums, dette dobbelt
højttaler relæ til mig. Så vil du nok tænke at jeg så bare kan se hvad der står på relæet. --- Men nej det kan
jeg ikke fordi det er totalt plomberet med noget sort hårdt baj.

Hvorfor så stille spørgsmålet når jeg allerede har hvad jeg skal bruge. Det er fordi jeg gennem tiden flere gange
har fået indlæg om blobs / knald i tilsluttede passive højttaler, og jeg vil jo meget gerne kunne komme med et
brugbart svar.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Min personlige løsning var: I 2006 lavede "Hurtig" som dengang skrev på diverse hi-fi forums, dette dobbelt højttaler relæ til mig. Så vil du nok tænke at jeg så bare kan se hvad der står på relæet. --- Men nej det kan jeg ikke fordi det er totalt plomberet med noget sort hårdt baj.


Er det hele æskens indhold der er støbt ind i sort plast eller kun selve relæet?
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren
 
Det er svært at sige, men æsken kan ikke åbnes og i hullerne
kan jeg det sorte baj som den ligesom er svejset sammen med.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 28 Juni 2010 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Oh, så er det nok fordi ham der lavede boksen ikke har lyst til at afsløre sine hemmeligheder.. 

Jeg er ikke elektronikmand nok til at designe dig et diagram, beklager, men mon ikke der er nogle af gutterne ovre i DIY sektionen der har styr på den slags?

Kender du varigheden af det triggersignal der sendes? Højttalersignalet behøver jo ikke være permanent afbrudt mens dit anlæg er slukket, det bør være nok at det afbryder lige i det øjeblik du slukker for at undgå det der pop.

Det jeg tænker er at det kunne være smart med en opsætning hvor der er forbindelse for højttalersignalet gennem relæet når der ikke er strøm på relæets spole. Dels bruger det ikke strøm mens du hører musik, men du slipper også for at bekymre dig over om magnetfeltet fra relæet smitter af på musikken der passerer igennem kontakterne.

Triggersignalet er ikke kraftigt nok til at trække relæets spole, men via en transistor bør det kunne åbne for at den 12V strømforsyning trækker relæet.

Det kunne være kanon hvis triggersignalet havde en længde så der var strøm på relæets spole lige det "sekund" hvor anlægget slukkede, således at relæet havde afbrudt for højttalerforbindelsen mens pop'et var på vej, men ikke resten af tiden.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 28 Juni 2010 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Hej Strandvaskeren

Her de data der ligger over trigger signalet fra pin 4 + og pin 2 minus i PowerLink signalet.

At triggersignalet ikke er kraftigt nok til at trække relæets spole, klares med en 12 volt dc
Telefon lader. De 230 volt til laderen, kan hentes ved tilslutning til en regulerbar TV strøm-spare-skinne.
Den kan du se på dette link:
  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=71963&T PN=1

Jeg benytter selv en Remote mains switch fra B&O, som ikke kan købes mere.  



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes