Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 17:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Højttaler +1 fra HøjttalerCompagniet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 30 Juni 2010 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Hej med Jer i dette glimrende forum.

Er der nogle af Jer der kan huske ovenstående?

Jeg har et sæt stående som jeg ikke bruger længere (konen forlangte at de blev skiftet ud med et par Beolab Penta). Har haft dem i 15 år og er kun nr. 2 ejer. De står som nye og alle 4 ScanSpeak basser har fået nye ophæng. Ved nogen her hvad de kan være værd og er de salgbare i disse dage (hvor en højttaler ikke må fylde mere end 20x30 cm!!)

 

Mange hilsner Thomas.

 

Til top Vis thch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thch
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 30 Juni 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt huske disse højttalre. De blev solgt fra Audioscan i ca. 1980-1981 og kan sikkert findes i der kataloger fra den tid. Var vist en vis Peter Holm, som stod fadder til dem. Jeg arbejdede i Audioscan på dette tidspunkt og deltog i demoer og lancereringen af denne højttaler. Jeg husker den som en fin højttaler, som efter min mening spillede ganske godt, men nærmere lyddetaljer husker jeg ikke, da jeg ikke har hørt den siden. Den er vel også endnu et kapitel i dansk højttalerproduktionshistorie, som har stolte traditioner og meritter. Jeg mener at kunne huske, at der blev lagt nogle kataloger fra Audioscan ind i en fin tråd - netop om Audioscan, så måske skulle du lave en søgning på denne og se, om ikke du kan finde frem til disse højttalere.

Hvorvidt de er salgbare - jah - det handler vel om prisen, standen og hvordan de lyder for den, som skal betale - nærmere detaljer vedr. pris kan jeg ikke komme ind på. Mærkeligt med priser på fx. højttalere, for jeg oplever, at hvis højttalere er pæne og "in" i tiden, så er de dyre - men hvis de er "yt" - store og vellydende, så er de billige. Dette synes jeg generelt gør sig gældende langt hen ad bejen - og ja - jeg kan godt nikke genkendende til din bemærkning om små højttalereSmile.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
thch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 01 Juli 2010 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy.

Nåda, jeg var ikke klar over at det var Audioscan der oprindelig stod for dem (- jeg har med stor interesse læst tråden om Audioscan, da jeg selv har haft en hel del af deres glimrende produkter gennem tiderne (Nikko, Accuphase, Gamma, Coral, Apollon mv)).

Det var en af mine venner der købte en andel i HøjttalerCompagniet da Peter Holm udbød selskabet i anparter. Derved fik man også mulighed for at købe en +1 til rimelige penge. Jeg havde dog ikke råd på daværende tidspkt, så det var først da jeg flyttede til Jylland for 16 år siden at jeg faldt over et sæt i Århus.

Fede højttalere, fantastisk bas, flooooot finish, men desværre for store iflg. konen

Mvh. Thomas.

P.S. I den periode var jeg stamgæst i Jeres serviceafdeling og fik masser af tips og fotokopier af diagrammer på forstærkere, båndoptagere mv. når man skulle modificere grejet - fantastisk service som man desværre ikke længere finder nogetsteds....

 

Til top Vis thch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thch
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 02 Juli 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

+1 var såvidt jeg husker en videreførsel og forfinelse af Holms succesfulde Custom 50 og 60 højtalere (der anvendte Goodmans enheder og forhandledes af Dansk Audio Teknik). Stort set samme antal og størrelse enheder - 10" bas & slave, ~4" mellem og 3/4"-1" diskantdome. Navnet (+1) hentydede vist til det lidt usædvanlige basprincip, med en slavebas med egen svingspole og tilsluttet et filter, formodentlig for at kontrollere den lidt drilske slaveenhed bedre - Holm var(?) en opfindsom herre .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1440
Sendt: 02 Juli 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
Kim B S
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 03:42 | IP-adresse registreret  

Hej alle.
+1 højtaleren har jeg heller ikke glemt. I starten blev de produseret i Vinderup i mellem Holstebro og Skive. De blev solgt for
4800 kr stykket i starten. Men faldt til knap 3300 kr stykket da de kom over i Danmarks Hi-Fi klub.

__________________
MVH. Kim B S.

Mit Hi-Fi
Til top Vis Kim B S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim B S
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg huske udmærket +1, men kunne nu godt tænke mig at vide hvad der videre skete, med den High-end konstruktion der vist nok blev lavet af PH i firmaet "Phønix Loudspeakers" ca. 1981.

Højtaleren var fire vejs med 100% scanspeak bestykning 10" - M13 - 1" -3/4" udseende som en Dynaudio MSP 500 bare på hovedet. Jeg fik tilbudt et par via telefon men det var dengang udenfor min økonomiske rækkevide, og på et tidspunkt hvor man endnu ikke havde fastlagt kvalitetet af delefilteret, Senere har jeg vistnok set et par på ebay.de m. guld ringe i lyst træ. Flot højttaler, som jeg godt kunne tænke mig at vide mere om idag.  Nogen som ved noget ?

Var det noget at skrive et historie indlæg på http://da.wikipedia.org det kunne måske interessant at få dels et overblik men også noget af historien.

Mvh Peter 

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes