Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. april 2024 | 17:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: MHDT Havana DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har lovet at fortælle lidt om min nye dac, så here goes..

Jeg købte for nylig en Sonos til min musiksamling, fantastisk brugervenligt apparat med en lyd der er "rimelig uden at være prangende". Herefter gik jagten ind på en dac der kunne kæle lidt mere om lyden.

Jeg har søg og læst og søgt og læst her på h4a om stortset alt hvad der lugtede af sonos og dac's. Jeg har også google't en masse og læst bunker af reviews og sammenligninger på nettet og der er godtnok mange meninger.

Jeg endte med at falde over http://dhost.info/mhdtlab/havana.htm som er en dac med et rørtrin i den analoge del og nogle gamle burr-browns som også er kendt for at lyde godt. Den kører uden oversampling og uden op-amps.

Det der fangede min interesse i forhold til de andre interessante dac's var det med røret. Jeg har længe været nysgerrig efter noget rørlyd, men jeg synes røreffekttrin er lidt uoverskueligt at give sig i kast med. Dac'en her var nemmere at have med at gøre, der er kun et rør at lege med. Producenten lister en række rør der er kompatible og på head-fi.org er der en hel subkultur der eksperimenterer med forskellige rør i sådan en Havana, så det kaster jeg mig nok også ud i på et tidspunkt..

Min nuværende opsætning har en Sonos ZP90 som lydkilde. Sonos'en (udtales sonos-en, ikke so-nossen, hehe) er forbundet via coax til Havana'en og lyden ryger herefter gennem en Creek OBH-12 "preamp" og et NAD 902 effekttrin til mine JBL 240ti højttalere.

Jeg bestilte dac'en fredag den 9. og fredag den 16. lå der brev fra postvæsnet om at de havde en pakke til mig, det er sgisme hurtig ekspedition. Jeg hentede pakken her til eftermiddag og satte den til. Jeg satte Sonos'en direkte til Creek'ens ene indgang og Havana'en til den anden således at jeg kunne skifte frem og tilbage for at sammenligne..

Kunne jeg så høre forskel? Ja, det kunne jeg, men det var ikke nogen nat og dag oplevelse. Sonos'en er en anelse skarpere i diskanten mens sangstemmer virker en smule mere nasale (som ens stemme lyder når man holder sig for næsen). Forstå mig ret, det lød ikke som om forsangeren var forkølet, der var bare en lillebitte antydning af den lyd. Havana'en var blødere i diskanten og lidt mere åben i mellemtonen, men vi snakker ganske lidt. I en A-B test hvor jeg skiftede frem og tilbage mens jeg havde ørerne på stilke kunne jeg fange forskellen, men det er ikke sådan at jeg kan træde ind i stuen og afgøre om det er den ene eller den anden der spiller.

Nu hvor diskanten var blødere på Havana'en prøvede jeg at smide noget musik med trommer og bækkener på for at høre om bækkenerne manglede noget. Det gjorde de ikke, det var mere den direkte lyd fra Sonos' dac der havde en smule "hvislen" på de højeste toner.

Er jeg så tilfreds med at have brugt omkring 5000 på så relativt lidt? Det må jeg også sige ja til. Jeg har læst mig til at rørlyd har gavn af tilspilning og lyder bedre efter et par hundrede timer. Om det også gælder for et rør der kører relativt lav spænding i en dac ved jeg ikke, men det glæder jeg mig til at finde ud af. Den A-B test jeg lavede idag var ca. 5 minutter efter jeg havde åbnet kassen og sat den til, altså på et "stuekoldt" rør med 0 timer på bagen. Jeg vil tro det ændrer sig om et par uger når jeg har fået lyttet nogle flere timer..

Tilbage er bare at sige at det er et ret "sexet" produkt. Samlekvaliteten er helt i top, pæne stik, pæne lodninger og en røgfarvet forplade der giver et frækt kig til rør og indmad..

Jeg vender frygteligt tilbage når jeg har fået kørt flere timer på kræet..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Har du nogle overvejelser på hvilket rør, du gerne vil sætte i den?

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll
 
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
Har du nogle overvejelser på hvilket rør, du gerne vil sætte i den?


Nej, så langt er jeg ikke nået.. Jeg regner med at suse derudaf med det rør der sidder i og når jeg så om en måned eller halvanden bliver nysgerrig nok googler jeg for at finde ud af hvad folk snakker om og prøver lidt forskelligt. Alene det der med at køre et par hundrede timer på rørene inden man helt ved hvordan de lyder sætter jo en naturlig begrænsning for hvor hurtigt det går..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Hej Strandvaskeren

Jeg ejer også denne fremragende rør DAC.... Tillykke med den!!  

Du skylder Havanaen at lave noget tuberolling med tiden, da det først er her man hører potentialet. GE5670 røret er udmærket og har en dejlig varm rund sound. Meeeen Sætter du derimod eks. WE396A NOS triode (D getter, JW military grade) i Havanaen sker der ting og sager. Bedre soundstage og rum omkring de udøvende. Bunden opleves også mere fast og hurtig end via GE5670. Jeg skal selv have afprøvet flere rør med tiden samt anden sikring, hvilket også skulle give et ekstra løft. Den fortjener også god afkobling samt et kvalifiseret strømkabel, da det heller ikke skader vellyden yderligere.... Tværtimod... Syntes det er et must og Havanaen fortjener det  

Udover det skal du selvfølgelig påregne tilspilningstiden... Den vil med sikkerhed give din Sonos endnu mere baghjul efterhånden som den brænder ind.

Ja, det er dejligt man kan lege og finjusterer lyden med forskellige rør. Afgjort en af de mange styrker ved rørbaseret grej. Havana DAC-en er en rigtig sprød, velbygget DAC og ville koste meget mere hvis den var produceret i Europa eller USA. Heldigvis er den made in Taiwan, selvom det næppe tiltrækker hifi-snobberne eller dem som mener 16 bits NOS DAC-er ikke har høj nok opløsning og vise-versa. Fred med det. De går glip af analog vellyd med musikkens naturlige klang i højsædet. Havana er ikke designet til detalje-freaks men for kærligheden og den direkte vej til musikkens naturlige nerve og sjæl     

Lydmæssigt er den langt fra kedelig og analytisk, men derimod dejlig naturlig og analog (læs; musikalsk)

PS. Man skal lige huske at skulle betale moms og indfortoldning oveni den reele udsalgspris på Havanaen hvis man bestiller.... Tør ikke at sige om du (strandvaskeren) har været heldig og forbigået tolden, hvis du kunne nøjes med kr. 5000,-... Alene moms og indfortoldning udgører mellem 1500,- til 1800,- oven i hatten, afhængigt af kursen.   

http://www.toldpriser.dk/toldberegner 



__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

HOLBERG skrev:
PS. Man skal lige huske at skulle betale moms og indfortoldning oveni den reele udsalgspris på Havanaen hvis man bestiller.... Tør ikke at sige om du (strandvaskeren) har været heldig og forbigået tolden, hvis du kunne nøjes med kr. 5000,-... Alene moms og indfortoldning udgører mellem 1500,- til 1800,- oven i hatten, afhængigt af kursen.


Jeg blev fortoldet af den. De 5000 kommer af at jeg stadig tænker på den som en $900 dac og med den nuværende dollarkurs bliver det lige omkring fem af de lange. Mentalt havde jeg ikke lige fået tolden med i regnestykket, det var jo "bare" penge jeg betalte nede på posthuset, men ja, du har ret, det er nærmere en 6500 kroners dac..

Tak for fif om rør..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Oki... Så kan jeg bedre forstå det. De er ret grundige i tolden så det ville også havde undret mig. Syntes det er relevant, da der måske er nogen der ikke er opmærksomme på tolden, og dermed får sig en uforudset overraskelse  

Velbekomme mht. rør og god fornøjelse med tuberolling... Jeg har i skrivende stund bestilt en sikring fra Hifi Tuning som jeg vil prøve i Havanaen. Er dog forbeholden med virkningen. Udskiftning af fuse er umiddelbart lidt placebo-agtigt, men skal da afprøves   

 



__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 02 August 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Så har jeg leget lidt med udskiftning af sikring på den lille Havaneser.

Er lidt paf da jeg ikke kan forstå at det kan løfte lyden yderligere med en lille sikring. Men det gør det søren-jense-mig  Mere rum og perspektiv og er nogle af nøgleordene. Placebo?.... Tjaaa, men det virker altså og man bliver ikke ruineret af at afprøve det. Højest overrasket og paf over virkningen 

Jeg vil på grundlag af ovenstående anbefale, at man udskifter sikring og i særdeleshed rør. Her får man, i mine ører, først fuldt udbytte af kvaliteterne fra MHDT Havana. Niver til stadighed mig selv i armen i selskab med Havanaen. Utroligt så meget vellyd der er at hente fra denne lille DAC. Til den nærmest latterlige lave pris, må den betegnes som et absolut bestbuy. Var ærligt bange for at den ville falde igennem, sammen med mit øvrige udstyr. Min formodning herom er blevet gjort til skamme i rigelige mængder. 

Igen; Hvad ville den havde kostet hvis den var produceret og designet i USA eller Europa?! Derfor bør- og skal der også være plads til at tweake- samt forkæle Havaneseren yderligere. Den kvittererer nemlig efterfølgende med én endnu mere befordrende gengivelse

PS. Har også prøvet udskiftning af sikring på min integrerede forstærker og bemærkede også et løft. Omend ikke så udtalt effekt som på DAC-en. Dog hørbart i positiv forstand.



__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 02 August 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Jeg må tilstå at jeg ikke har lavet flere deciderede lyttetests siden jeg fik min Havana, jeg oplever bare at jeg hører mere og mere musik. Med til historien hører også at jeg havde kvajet mig med fasen på mine ene højttaler, så jeg er da glad for at jeg ikke har kæftet op om suverænt stereoperspektiv og klokkeklar adskillelse af instrumenterne.. 

Det jeg hæfter mig ved er at jeg lytter til musik flere og flere timer for hver uge der går, det er simpelthen bare rart at lytte til. Efter min mening spreder den musikglæde og det er både smitsomt og vanedannende..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 179
Sendt: 02 August 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

HOLBERG skrev:

Så har jeg leget lidt med udskiftning af sikring på den lille Havaneser.

Er lidt paf da jeg ikke kan forstå at det kan løfte lyden yderligere med en lille sikring. Men det gør det søren-jense-mig  Mere rum og perspektiv og er nogle af nøgleordene. Placebo?.... Tjaaa, men det virker altså og man bliver ikke ruineret af at afprøve det. Højest overrasket og paf over virkningen 

Jeg vil på grundlag af ovenstående anbefale, at man udskifter sikring og i særdeleshed rør. Her får man, i mine ører, først fuldt udbytte af kvaliteterne fra MHDT Havana. Niver til stadighed mig selv i armen i selskab med Havanaen. Utroligt så meget vellyd der er at hente fra denne lille DAC. Til den nærmest latterlige lave pris, må den betegnes som et absolut bestbuy. Var ærligt bange for at den ville falde igennem, sammen med mit øvrige udstyr. Min formodning herom er blevet gjort til skamme i rigelige mængder. 

Igen; Hvad ville den havde kostet hvis den var produceret og designet i USA eller Europa?! Derfor bør- og skal der også være plads til at tweake- samt forkæle Havaneseren yderligere. Den kvittererer nemlig efterfølgende med én endnu mere befordrende gengivelse

PS. Har også prøvet udskiftning af sikring på min integrerede forstærker og bemærkede også et løft. Omend ikke så udtalt effekt som på DAC-en. Dog hørbart i positiv forstand.

 

Det med sikringer er jo kontroversielt, men jeg er da ikke overrasket over, at du kan hente lidt der. Det er noget, jeg selv har gjort meget i. Nogle mener vi er dybt tåbelige og fyldt op af diverse sniger-psykologiske mekanismer, når vi kan høre noget sådant.

Men egentlig behøver man slet ikke debattere det. Man kan prøve det hvis man har lyst og kan man høre en forskel...ja så koster det jo ikke alverden ...at gøre og dermed kan vi blot sige, at de af os, der vil, gør det og de, der ikke vil, ikke gør det.

Ps ..rart at høre at du får løftet lyden yderligere.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 03 August 2010 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Jeg må tilstå at jeg ikke har lavet flere deciderede lyttetests siden jeg fik min Havana, jeg oplever bare at jeg hører mere og mere musik. Med til historien hører også at jeg havde kvajet mig med fasen på mine ene højttaler, så jeg er da glad for at jeg ikke har kæftet op om suverænt stereoperspektiv og klokkeklar adskillelse af instrumenterne.. 

Det jeg hæfter mig ved er at jeg lytter til musik flere og flere timer for hver uge der går, det er simpelthen bare rart at lytte til. Efter min mening spreder den musikglæde og det er både smitsomt og vanedannende..

Hej Standvasker

Du har ret med hensyn til Havana. Man lytter mere musik end hifi, hvilket er befriende og dejligt. Det er en yderst afsmittende og befordrende DAC. Men, men man får bare mere af det hele når man laver de nævnte udskiftninger:

  • Tuberolling (som med alt rørgrej er her rigtig meget at hente)
  • M2Tech Hiface 
  • Afkobling/Base/Fødder
  • Udskiftning af finsikring
  • Gode interconnects + Coax 
  • Powerkabel

Vil bestemt anbefale dig at prøve nogle af ovenstående tiltag med tiden, hvis du lige vil have det ekstra. Som udgangspunkt er Havanaen jo billig i sig selv og de nævnte tiltag koster selvfølgelig noget. Da Havanaen er billig og har potentiale har jeg med glæde kastet det dobbelte efter den. I forhold til det som jeg har fået ud af den, er det mere end godt givet ud da det hæver ydelsen betragteligt. Havanaen er det det billigste komponent i mit high-end setup, men er ikke at regne som et svagt led med de nævnte tiltag. Har man et setup i high-end klassen kan man hæve standarden fra Havanaen med disse tiltag, til et MEGET højt niveau!!

Jeg har faktisk ikke oplevet noget andet grej, der reagerer så kraftigt på afkobling som Havanaen, lige på nær højtttalere.

Men det skal selvfølgelig også være når- og hvis man føler for det. Havanaen performer jo også fremragende uden de nævnte tiltag, hvilket du selv har erfaret   

mogens_oestjyll: Helt enig mht. sikringerne. Man kan prøve eller lade være. Til prisen syntes jeg personligt at det er værd at prøve. Det koster ikke alverden (20,- Euro) i forhold til andre tweaks, samt hvad vi ellers kan finde på at kaste vores mønter efter i denne hobby. Hos mig har det vist sig at være hørbart og dermed godt givet ud. Men sådanne udtalelser kan som bekendt udløse en større religionskrig



__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes