Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 09:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Min fremtidige hjemmebio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Synes i skal se mit grej, er igang med at bygge min hjemmebio, hvor højttalerne "Dief surround" skal indgå. "Dief 2" er nogle jeg har bygget til min bror, de blev lidt pænere end mine (sådan er det vel altid på 2.forsøg).

Dief surround:

Her ses delefiteret til mellemtonen og diskanten, spolerne har jeg selv viklet og informationerne til at bygge delefilteret fandt jeg på nettet:

Her min brors højttalere "Dief 2"

Hans delefilter er hard-wired, hvilket kan anbefales, så er der direkte forbindelse mellem komponenterne, dvs ingen printbaner.

Jeg flytter pr. 1/4-04, hvor jeg får et værelse på 3,6 x 4,3m til min hjemmebio. Jeg vil skrive om hver en detalje i dette forum. Her kommer den første: Biografstole skal der jo være i en bif, så jeg købt nogle, de var lidt slidte, så jeg har ombetrukket dem. Her før og efter billeder:

Købte dem i Thisted (lang køretur), af en mand som havde købt dem af Thisted bio. Pris: 1000kr for 4 stk. Efter billedet må desværre komme sener, jeg gider ikke samle en stol nu, jeg glemte lige de alle ligger skilt ad da jeg snart flytter

Men jeg kan fortælle at de er betrukket om i noget mere mørkerødt, og hold da **ft hvor det svært at betrække om, hvis man ikke har prøvet det før skal man holde tungen lige i munden.

Har også bygget en motorstyring til forhænget:

Det er en 3-faset motor som er konstrueret om så det passer i et alm. 230V stik (Steinmetz-kobling), og den kan køre begge veje (op, ned).

Yderligere har jeg nuppet en trafo til lyset med lysdæmpning, som selvfølgelig kan fjernbetjenes. Ja jeg har det meste af det jeg skal bruge, jeg mangler bare en projektor (SP 5700), rummet (1/4-04), noget gulvtæppe og lidt til. Jeg er i hvert fald hammer spændt på mit projekt (Dief cinema), håber jeg kunne videre give min erfaringer

Mvh Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
dytti
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 495
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest - FLOT.

Dernæst - Hvordan dælen har du lavet den bule diskanten sidder i? Og hvad er det for enheder?
Monacor?



__________________
Må vellyden dale over jer
Til top Vis dytti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dytti Besøg dytti's Websted
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Heyza...

Jeps, lyder flot - glæder mig også til at se endnu flere billeder samt følge med i udviklingen af din cinema..!!?

DYTTI: Jeps, for mig ligner det i hvert fald 98% Monacor enheder!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Kan du få et sammenhængende lydbillede med enhederne så langt fra hinanden...? - og hvordan kompenserer du for baffel-step med diskanten monteret i ½ baffel?
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Ud fra et designmæssigt sysnpunkt, savner jeg lidt symmetri i designet på højttalerne. Enhederne sidder for langt fra hinanden, kasserne er for store til enhederne, og de sidder underligt spredt rundt om på fronten. Og hvidt er måske også lidt 80'er agtigt. I dag kan du lime træfiner på direkte, så det ser ordentlig ud. 

Håber ikke du tager det for tungt - det er jo blot min meing.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Ja enhederne er fra Monacor (Kevlar 10" SPH-250KE, kevlar 6½" SPH-165KE og silkediskant 1"DT-101SK) , det er rigtigt gættet. Angående diskanten i toppen, har jeg drejet af et firkantet stykke fyrtræ, på en drejebænk. Men at diskanten kun sidder i en halv baffel, gør så men ikke noget, den kunne sidde idet fri hvis det skulle være, for den er lukket. Lyden er fin og god stereo-perspektiv, fra begge højttalere, jeg synes ikke de er desorienteret pga af enhedernes placering. På mine ht sidder mellemtone og diskant tæt sammen, at bassen sidder langt fra, gør jo ikke noget, den kan man placere hvor man har lyst, da dybe toner er svære at lokalisere.

Desuden synes jeg lyden spreder sig mere fra diskanten, på min brors ht, dvs det lyder ikke så indelukket som mine øverste ht. Men alt ialt er jeg meget tilfreds med højttalerne og deres præstationer, jeg havde ikke regnet med at monacor lavede så fine enheder.

Svend P-> Jeg kan da fortælle at enhederne sidder meget symmetriske (Husk det øverste billede viser mine baghøjttalere øverste og under dem er front-h, med den tilhørende bas), blot spejlvendt af hinanden. Kasserne mener du sikkert er for store designmæssigt, men de indeholder den volumen de skal have til enhederne, faktisk skulle 10" bassen have et 180 L kabinet, hvilket jeg synes var lige i overkanten, så jeg ringede til monacor for at høre om der ikke var en anden løsning. De beregnede det for mig, at 100 L også kunne gøre det.

Forresten, jeg glemte at lægge et billede af min sub ind. Bestående af en Peerless XLS 12" + 12" slave 290g. slaven sidder i bunden af kabinettet og blæser mod gulvet. Den aktive forstærker (Detonation 150) er ikke specielt kræftig (90 Watt ved 8 ohm), men det virker fremravende, men bedst til film:

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

damn hvor nice!!!

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har da heller nævnt hvad der driver enhederne.

DVD-afspiller: Thomson DTH-700 Scenium

Forstærker: Sony Str-db 780 (skal have en Pioneer vsx-d 1011)

Mangler projektor: SP 5700, køber den om et par måneder.

DVD-afspilleren er jeg tilfreds med, det ikke en hi-end, men god til billige penge. Forstærkeren er god i stereo, men i surround , der leverer den ikke nok effekt til enhederne. Derfor skal den kombineres med Pioneeren, dvs Sony'en skal drive front ht, og Pioneer resten.

Jeg er ret ny i hifi-verdenen, og har ikke den store erfaring. Det hele startede med at jeg gik rundt og hørte på forskellige højttalere. Jeg tænkte det må man da kunne bygge selv billigere. Mine højttalere som ses øverst på billederne, var mit første projekt, og jeg havde ikke regnet med at det blev så tilfredstillende som det blev, (det lykkedes selvføgelig ikke første gang, at få dem til at lyde godt). Men efter mange ændringer på delefilteret og afstivning af kabinettet, blev det bedre og bedre, specielt med bas og mellemtonen.

Min interesse for hjemmebioer blev større og større, tjek lige alle de fine bioer:

http://www.thx-trailer.com/Homecinema/homecinema/homecinema. htm

Min bio skal have det samme farve spil som denne her:

Mums en bif, mine ombetrukkene biostole har samme farve som forhænget på billedet ovenover, mit eget forhæng ligeså (lavet af silket). Stoffet kan ses nedenunder:

Til højre stoffet som stolene er betrukket med og til venstre forhænget til lærredet, farven på stoffet til venstre snyder lidt, den er mere mørke-rød, her ligner det den er lyserød.

Mvh Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
dytti
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 495
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt nysgerrig mht enhederne i højtalerne.
Hvordan spiller de der kevlar enheder, og hvad med den der aluminiumsmellemtone.
Hvad syntes du lyder bedst af de 2 typer?

__________________
Må vellyden dale over jer
Til top Vis dytti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dytti Besøg dytti's Websted
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Jeg synes min brors lyder mere, metallisk plingeling-diskant agtige, dvs gengivelsen af klaver og lignende instrumenter, gengiver hans enormt godt, pga af de metal-enheder han har (Kulstof 8" SPH-225C, alu 4" SPH-100AL, 1" titanium DT-101TI). Men en forrygende god bas han har, den lille 8" kan næsten ramle op med mine.

Mine er mere bløde i lyden, det skyldes nok silke-diskanten. I mellemtonen giver kevlar en nærværende (kunstneren er tæt på) lyd, hvor min brors giver et mere panorama lydbillede. Dvs den er god til at afspille orkester-, bandmusik. Men det uanset hvilken slags musik der høres føler jeg en tilfredshed af lyden. Det er det hele handler om, at kunne finde velbehag, når ens højttalere spiller.

Mvh Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
kagemand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 318
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

hvor har du købt din forstærker til subwooferen og hvor meget koster den.
fed bio med hjemmebyg



__________________
Hellere være stor og doven, end lille og vågen.



Til top Vis kagemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kagemand
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Kagemand-> I Tyskland www.lautsprechershop.de til 198 Euro + 18 Euro forsendelse. Det svarer til 1635 Kr ialt. Ligeledes med enhederne 1800 kr inkl. forsendelse for Peerless XLS 12" og 750Kr for slaven.

Har ikke udforsket den så meget endnu, men ind til videre er jeg tilfreds, selvom den ikke yder så meget (90 watt ved 8 ohm, 150 watt ved 4 ohm). Men jeg har læst at med slave princippet kan man få god lyd, selv ved lille ydelse.

Mvh Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Tænkte på hvis du synes din bros ht'er er pænere, hvorfor laver du så ikke et nyt kabinet?

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Det kunne jeg også finde på, men pointen bag mine er at mine er fuldstændig hand-made, hvor min lillebrors er maschine-made. Selv klodsen på centeren har jeg lavet per håndkraft, med sav og slibepapir.

Når jeg kommer fra arbejde (kl.22.30) kan jeg sende et mere detaljeret billede af centerens udsmykke.

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Her så et billede af klodsen på toppen af centeren, of cause hand-made:

Mvh Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
dytti
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 495
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Som sagt tidligere - flot.

Der har været sagt lidt om symetrien i dine egne ht'er på det øverste billede, og jeg er tilbøjelig til at gi' "lidt" ret, men i denne sammenhæng syntes jeg at det er et plus.

Det er jo derfor man går i biffen - For at få en på synsopleveren, og når din biffe er færdig, er jeg overbevist om at: Her er det visuelle perfekt.

At spillerne så også lyder perfekt, gør jo bare det hele til den perfekte oplevelse.

Fumps up herfra



__________________
Må vellyden dale over jer
Til top Vis dytti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dytti Besøg dytti's Websted
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres kommentarer, det luner om hjertet. Men der er meget arbejde forude, før "Dief-cinema" er komplet, aaahhh...... en hjemmebio er vel aldrig komplet, der er altid et eller andet der kan udsmykke den eller forbedre den.

Men den dag jeg kan læne mig tilbage i biografstolen, trykke på knappen til at forhænget skal køre op, påvirke lyset så det dæmpes og nyde film efter film, det bliver en stor, lykkens dag.

Mvh Dief

PS. Jeg fortæller ver en detalje her i tråden, med billeder selvfølgelig

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Har lige tømt kameraet for billeder. Her kan i se noget af arbejdet bag ombetrækningen:

Her ligger mønsteret på stoffet. Det er vigtigt man giver 1 cm ekstra hele vejen rundt, når man klipper betrækket ud. Når det skal sys, skal vrangen vende udaf, så bliver syningen pænest.

Når betrækket er syet sammen på maskinen, trækkes stoffet ned over sædet, så den flotte side vender udaf. Nåle stikkes i bunden af sædet for at afslutte den sidste sygning i hånden.

Her ses en hårdt arbejdende mand, igang med at sy bunden på et ryglæn. Oppe i højre hjørne af billedet ses et færdigt ryglæn.

Og her til sidst, et færdigt armelæn. Her har jeg kombineret med 2 forskellige stoffer, det ene er silket (det stykke man lægger armen på) og det andet er det stof som sæderne også er betrukket i. (se evt. billedet af de to forskellige stoffer længere oppe i tråden). Det føles dejligt at lægge sine arme på silke...mums.

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Jehg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Nydeligt arbejde, jeg bruger selv SPH165KEP i mine stuehøjttalere hvor de spiller sammen med en Peerless diskant, og jeg syntes at de spiller rimeligt godt. Ang. dit delefilter, anbefales det at sætte spolerne så magnetfelterne ikke kan påvirke hinanden dvs. spolerne skal drejes forskelligt. Prøv det det kan være det lyder bedre. Jeg har lige regnes lidt på dine basenheder og 100L er faktisk perfekt til dem i et lukket kabinet, der får de en f-nedre på 35Hz, du kan prøve at stoppe noget i hullet hvis du syntes din bas er lidt "slap". Men ellers en utrolig mængde arbejde, håber du får fuld valuta for tid og penge.

Jehg

Til top Vis Jehg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jehg
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hej, Jehg.

Har desværre ikke mulighed for at prøve det for tiden, da højttalerne....ja hele grejet er pakket over i et hjørne og klar til flytning. Der er kun lidt over en uge til jeg flytter, og jeg kan snart ikke vente. Men jeg vil prøve at forske lidt i dine råd når jeg er flyttet ind.

Hvordan er spredningen af lyden fra de KEP'er, jeg kunne forestille mig fasepluggen på dem (hvis jeg altså husker rigtigt, at de har faseplug), giver en god lydspredning.

Mvh Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 

Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes