Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Korrekt fase på højttalere.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg ved ikke helt om det kan kaldes et tweak, men det hjælper en del at montere højttalerledninger korrekt - sagde gutten der hører sine JBL'er i ens fase for første gang..

Jan Stevns spurgte mig i en PM om jeg gad lave batteritesten på mine "nye" JBL'er. Hvordan han lige havde luret de var ude af fase uden nogensinde at have hørt dem må guderne vide, men tak for opgaven Jan..

Jeg hev højttalerkablerne ud bagpå min forstærker og satte et batteri til. Basenheden på min venstre højttaler bevægede sig ud, den højre bevægede sig ind.. Jeg havde for en måneds tid siden basserne til rep. for at få lavet nye kanter, så jeg måtte jo have sat dem forkert til i højre side. Skrue, skrue. Sort ledning sad til sort klemme på basenheden mens grøn ledning sad til den røde klemme. Jeg tænkte "mystisk" og byttede ledningerne om.. Nu spillede begge basenheder udad..

Jeg begyndte at gruble over om det måske var et eller andet der var loddet forkert på delefilteret og om mellemtone og diskant måske også var ude af fase.

Efter noget mere grublen besluttede jeg at splitte begge højttalere ad og se om tingene var ens monteret. Jeg hev venstre højttaler frem for at afmontere højttalerledningen bagpå så jeg kunne trække den over til den højre og sammenligne, men opdagede at jeg havde monteret højttalerledningen forkert bag på. Jeg vendte tingene rigtigt og så spillede min venstre basenhed indad..

Jeg googlede og fandt et diagram over mine højttalere, dog uden markering af terminalerne bagpå enhederne, så det blev jeg ikke meget klogere af. Herefter fandt jeg noget info om at sådan en LE14H-1 bas jeg har åbenbart skal spille indad hvis man sætter plus til rød. Det lykkedes mig dog ikke at finde ud af om det er meningen sådan et par JBL 240ti skal spille indad eller udad..

Nu har jeg sat højttalerledningerne korrekt og vendt de interne ledninger i højttalerne så begge basser spiller udad.

Nu sidder jeg så og nyder Peter Gabriel's Secret World Live, for første gang på mine JBL'er i samme fase - det gør sgu lige lidt ekstra..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 312
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

hahah super......

ja batteritesten kan løse et PAR problemer



__________________
Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

strandvasker.

 Du har gjort det rigtige.Sådan er min erfaring også med de JBL højttalere,jeg har haft (og har).

   carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:

Jan Stevns spurgte mig i en PM om jeg gad lave batteritesten på mine "nye" JBL'er. Hvordan han lige havde luret de var ude af fase uden nogensinde at have hørt dem må guderne vide, men tak for opgaven Jan..

Har du glemt kabalen  ??      Den havde vi jo stor morskab af i dk.fritid.bil 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Ja, jeg ved ikke helt om det kan kaldes et tweak, men det hjælper en del at montere højttalerledninger korrekt - sagde gutten der hører sine JBL'er i ens fase for første gang..Jan Stevns spurgte mig i en PM om jeg gad lave batteritesten på mine "nye" JBL'er. Hvordan han lige havde luret de var ude af fase uden nogensinde at have hørt dem må guderne vide, men tak for opgaven Jan..Jeg hev højttalerkablerne ud bagpå min forstærker og satte et batteri til. Basenheden på min venstre højttaler bevægede sig ud, den højre bevægede sig ind.. Jeg havde for en måneds tid siden basserne til rep. for at få lavet nye kanter, så jeg måtte jo have sat dem forkert til i højre side. Skrue, skrue. Sort ledning sad til sort klemme på basenheden mens grøn ledning sad til den røde klemme. Jeg tænkte "mystisk" og byttede ledningerne om.. Nu spillede begge basenheder udad..Jeg begyndte at gruble over om det måske var et eller andet der var loddet forkert på delefilteret og om mellemtone og diskant måske også var ude af fase. Efter noget mere grublen besluttede jeg at splitte begge højttalere ad og se om tingene var ens monteret. Jeg hev venstre højttaler frem for at afmontere højttalerledningen bagpå så jeg kunne trække den over til den højre og sammenligne, men opdagede at jeg havde monteret højttalerledningen forkert bag på. Jeg vendte tingene rigtigt og så spillede min venstre basenhed indad..Jeg googlede og fandt et diagram over mine højttalere, dog uden markering af terminalerne bagpå enhederne, så det blev jeg ikke meget klogere af. Herefter fandt jeg noget info om at sådan en LE14H-1 bas jeg har åbenbart skal spille indad hvis man sætter plus til rød. Det lykkedes mig dog ikke at finde ud af om det er meningen sådan et par JBL 240ti skal spille indad eller udad..Nu har jeg sat højttalerledningerne korrekt og vendt de interne ledninger i højttalerne så begge basser spiller udad.Nu sidder jeg så og nyder Peter Gabriel's Secret World Live, for første gang på mine JBL'er i samme fase - det gør sgu lige lidt ekstra..

Er du så også sikker på at din mellemtone og diskant har den rigtige fase ?
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Er du så også sikker på at din mellemtone og diskant har den rigtige fase ?


Jeg har ikke haft mellemtone og diskant ude, så det formoder jeg. De er ikke helt så nemme at teste.

Jeg har tidligere døjet lidt med at højre og venstre side lød forskelligt når jeg legede med balancen. Jeg kørte tidligere med to brokoblede NAD 902, men nåede frem til konklussionen at den underste i stakken manglede lidt spræl. Jeg fjernede den kedelige af forstærkerne og slog brokoblingen fra på den anden, men syntes stadig jeg kunne høre forskel når jeg hev balancen frem og tilbage. Her efter jeg har rodet med faser lyder de to sider ens, så jeg vil tro at faserne på mellemtone og diskant også passer..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Har du glemt kabalen  ??      Den havde vi jo stor morskab af i dk.fritid.bil 


Hmm, den kan jeg ikke lige få til at ringe en klokke.. Der var så meget spas at vælge mellem, man kan vel dårligt huske det hele..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes