Forfatter |
|
hulabula Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 13 August 2010 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg læste en række anmeldelser om Cambrigde DacMagic og købte så en, da den efter sigende skulle kunne bringe lyden op i en audiophil klasse. Jeg bruge den til at tilslutte min airport express til min forstærker, men jeg kunne vitterlig ikke høre en forbedring. Jeg prøvede endda at sætte den til min meget billige DVD afspiller og lavede en A/B test, hvor jeg lyttede til en cd der gik gennem henholsvis DacMagic og gennem alm. rca opkobling direkte til forstærken. Igen kunne jeg ikke høre forskel.
Hvorfor er der så meget hype omkring DAC og CD afspillere? Kræver det meget træning at kunne høre forskel?
Jeg kan jo sagtens høre forskel på højttalere og forstærkere, og kan i øvrigt oplyste at jeg har SA-1280 højttalere og en NAD 320BEE forstærker.
I samme moment kunne jeg også spørge om hvordan man kan rate de komponenter i et anlæg i forhold til hvor meget de bidrager til at påvirke lydkvaliteten. Altså hvor meget betyder det at købe en dyrere forstærker end signalkabler etc.
|
Til top |
|
|
tobiazz Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 236
|
Sendt: 13 August 2010 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror nok at man plejer at lave en tommelfinger regel der siger at dit anlægs pris skal vægtes så 80% går til dine højtalere, og så resten til de andre komponenter.
Tror personligt også at der i rigtigt mange tilfælde er mere placebo effekt inde i billede end enlige ændringer i lyden..
Men er ikke ekspert, så jeg kan være gal på den :)
|
Til top |
|
|
hulabula Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2010 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak for svar :)
Kunne være sjovt at høre andres bud.
|
Til top |
|
|
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 13 August 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
tobiazz skrev:
Tror nok at man plejer at lave en tommelfinger regel der siger at dit anlægs pris skal vægtes så 80% går til dine højtalere, og så resten til de andre komponenter.
Tror personligt også at der i rigtigt mange tilfælde er mere placebo effekt inde i billede end enlige ændringer i lyden..
Men er ikke ekspert, så jeg kan være gal på den :)
|
|
|
Det var da en heftig vægt på højtalerne.. Tror det varierer meget, og især i England er der tendens til et sæt billigere højtalere og så en rigtig god forstærker og cd, for at få den fulde potentiale ud af højtalerne.. Det er ikke sjov at spille et sæt Dynaudio Confidence C1 op med en Nad 320'er f.eks. Eller for den sags skyld mine Focus 140'ere med en sådan forstærker, der passer en Bladelius Thor eller andet meget bedre ind, og giver en meget bedre oplevelse af højtaleren, og her koster forstærkeren dobbelt så meget som højtaleren, og så er vi ikke engang gået igang med CD, kabler osv... __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
Til top |
|
|
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 13 August 2010 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Ingeniør-dude Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 162
|
Sendt: 13 August 2010 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttalere først, dernæst noget der til fulde kan trække højttalerne.
Om man kan høre forskel på DAC eller ej, må i hovedtræk bero på
* egne ører
* signalet
* signalkilden den erstatter
Forstået på den måde at hvis ens cd-afspiller i forvejen har en god DAC, så er det overflødigt medmindre man har andre digitale inputs der gerne skulle kunne switches mellem.
Signalet har også betydning. Jeg oplever kolossal forskel på 44.1 -> 96 kHz for de fleste afspilninger, lige undtaget rene ukomprimerede cd-rips som er helt fine i almindelig 44.1 som de jo oprindeligt er indspillet med.
Hvis du benytter din airport så prøv at opjustere bitrate i quicktime under indstillinger.
__________________ pc & dvd -> pre m. DAC -> effektblok -> højttalere
De ti største Hi-Fi løgne
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 13 August 2010 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske også lytte træning
lyt fx kun efter et enkelt instrument - fx en triangel (hedder den det) eller en blokfløjte i et stykke klassisk musik - en bækken i et stykke jazz - luk alle andre lyde ude ...
Hvis du der kan høre forskel - kan du tage stilling til om det er til det bedre eller det værre
lyt så efter andre instrumenter
selvom visse enkelt instrumenter lyder bedre er det ikke ensbetydende med at helhedsbilledet lyder bedre - det kommer an på hvordan du opfatter det ligesom du personligt måske bedre kan lide et lydbillede som egentlig måler dårligere
Jeg har haft glæde af at få en gammel cambridge dac 3 i mit system - der er skifte nogle dele i den af den tidligere ejer - aner ikke hvad - men musikken lyder bedre, klarer og jeg bliver mere glad ved at lytte til den når dac,en er slået til
fortvivl altså ikke - du skal ikke nødvendigvis opleve noget bedre af at introducere en dac i dit system
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
hulabula Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2010 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniør-dude skrev:
Højttalere først, dernæst noget der til fulde kan trække højttalerne.
Om man kan høre forskel på DAC eller ej, må i hovedtræk bero på
* egne ører
* signalet
* signalkilden den erstatter
Forstået på den måde at hvis ens cd-afspiller i forvejen har en god DAC, så er det overflødigt medmindre man har andre digitale inputs der gerne skulle kunne switches mellem.
Signalet har også betydning. Jeg oplever kolossal forskel på 44.1 -> 96 kHz for de fleste afspilninger, lige undtaget rene ukomprimerede cd-rips som er helt fine i almindelig 44.1 som de jo oprindeligt er indspillet med.
Hvis du benytter din airport så prøv at opjustere bitrate i quicktime under indstillinger.
|
|
|
Tak for input jeg lytter mest til apple lossless format og afspiller via Itunes.
|
Til top |
|
|
hulabula Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
måske også lytte træning
lyt fx kun efter et enkelt instrument - fx en triangel (hedder den det) eller en blokfløjte i et stykke klassisk musik - en bækken i et stykke jazz - luk alle andre lyde ude ...
Hvis du der kan høre forskel - kan du tage stilling til om det er til det bedre eller det værre
lyt så efter andre instrumenter
selvom visse enkelt instrumenter lyder bedre er det ikke ensbetydende med at helhedsbilledet lyder bedre - det kommer an på hvordan du opfatter det ligesom du personligt måske bedre kan lide et lydbillede som egentlig måler dårligere
Jeg har haft glæde af at få en gammel cambridge dac 3 i mit system - der er skifte nogle dele i den af den tidligere ejer - aner ikke hvad - men musikken lyder bedre, klarer og jeg bliver mere glad ved at lytte til den når dac,en er slået til
fortvivl altså ikke - du skal ikke nødvendigvis opleve noget bedre af at introducere en dac i dit system
|
|
|
Tak for svar. Det er måske derfor, at jeg ikke er hifi moden til at bruge en DAC. Jeg lytter ikke så koncentreret til musikken i detaljer. Jeg lytter til musikken i sin helhed.
For 1 måned siden havde jeg et denon midi anlæg og et par dali concept 2 højttalere. Herefter skiftede jeg først højttalerne ud med et par System audio 1280. Dette gav et kæmpe løft i lyden. Så skiftede jeg mit denon midianlæg ud med en NAD 320bee forstæker og det gav også en stort løft, da der så kom bund i lyden. Da jeg så købte denne DAC fik jeg ikke noget særlig ud af det. Men det kræver så måske at jeg lytter mere til detaljer som du omtaler ift helheden?
Overvejer så nu at bytte min NAD 320bee ud med en Cayin 252b forstæker i håb om at det også vil give et hop igen i lytteoplevelsen.
|
Til top |
|
|
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
Sendt: 13 August 2010 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sjovt at høre om dine opgraderinger.
Jeg havde selv i sin tid en C-320bee som drev et par snell J/III, derefter et par Snell QBx20, Så et par System Audio
1280/mk II. Derefter blev den skiftet med en, surprise, Cayin 252b.
Cayin forstærkeren var ok, og sikkert fin med højttalerne. Men jeg oplevede at min vens Exposure 18 effekttrin gav noget
mere.
SA1280 blev derefter skiftet til Klipsvh RF-7 - smæk for alle skillingerne. Forstærkerne kom efterhånden til at hedde Onkyo
Grand Integra A-G10, Accuphase osv... Højttalerne skiftet igen...
Efterhånden er jeg godt tilfreds, men det har været en lang og til tider frustrerende rejse :-)
De største udfordringer har faktisk være lytterummet især, og dernæst forforstærkeren og pladespilleren.
Held og lykke ...
|
Til top |
|
|
hulabula Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Det er sjovt at høre om dine opgraderinger.
Jeg havde selv i sin tid en C-320bee som drev et par snell J/III, derefter et par Snell QBx20, Så et par System Audio 1280/mk II. Derefter blev den skiftet med en, surprise, Cayin 252b.
Cayin forstærkeren var ok, og sikkert fin med højttalerne. Men jeg oplevede at min vens Exposure 18 effekttrin gav noget mere.
SA1280 blev derefter skiftet til Klipsvh RF-7 - smæk for alle skillingerne. Forstærkerne kom efterhånden til at hedde Onkyo Grand Integra A-G10, Accuphase osv... Højttalerne skiftet igen...
Efterhånden er jeg godt tilfreds, men det har været en lang og til tider frustrerende rejse :-)
De største udfordringer har faktisk være lytterummet især, og dernæst forforstærkeren og pladespilleren.
Held og lykke ... |
|
|
He he jeg håber ikke, at jeg skal igennem lige så mange skift. Synes du at Cayin forstærkeren gav en masse mere i lyden end 320Bee? Hvilke højttalere og forstærker har du så nu?
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 13 August 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
lidt flere oplysninger kunne måske bringe mere klarhed...
Umiddelbart vil jeg mene, at du burde kunne høre en klar forskel! Og hvis det er rigtigt, må der være en eller flere faktorer som påvirker det endelige resultat negativt.
Hvad bruger du som løbeværk, når du afspiller den nævnte cd? Samme DVD-afspiller?
Hvordan overføres det digitale signal til DAC'en?
Bruger du samme signalkabel fra DACen og DVDen i din test?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 August 2010 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cayin forstærkeren har helt sikkert mange flere kræfte end C-320bee, hvilket betyder meget.
Begge forstærkere tilhører dog i mine øjne den grå mellemvare, hvor NADen er helt grå og Cayin temmelig grålig.
Hvad er dit egentlige budget til næste opgradering?
Idag spiller jeg selv på et par Bösendorfer VC-1, som er en vidunderlig konstruktion. Ca. samme størrelse som dine 1280, men
en lyd der er ubeskriveligt meget større og mere realistisk.
|
Til top |
|
|
hulabula Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2010 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
lidt flere oplysninger kunne måske bringe mere klarhed...
Umiddelbart vil jeg mene, at du burde kunne høre en klar forskel! Og hvis det er rigtigt, må der være en eller flere faktorer som påvirker det endelige resultat negativt.
Hvad bruger du som løbeværk, når du afspiller den nævnte cd? Samme DVD-afspiller?
Hvordan overføres det digitale signal til DAC'en?
Bruger du samme signalkabel fra DACen og DVDen i din test?
|
|
|
Hej :)
Ja, min AB test foregik på samme DVD afspiller. Signalet overføres til DACen fra dvd afspilleren med coaxialt kabel. Ja det er standard kabel, der bruges både fra DVD til forstærker som fra DAC til forstærker.
|
Til top |
|
|
hulabula Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2010 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Cayin forstærkeren har helt sikkert mange flere kræfte end C-320bee, hvilket betyder meget.
Begge forstærkere tilhører dog i mine øjne den grå mellemvare, hvor NADen er helt grå og Cayin temmelig grålig.
Hvad er dit egentlige budget til næste opgradering?
Idag spiller jeg selv på et par Bösendorfer VC-1, som er en vidunderlig konstruktion. Ca. samme størrelse som dine 1280, men en lyd der er ubeskriveligt meget større og mere realistisk. |
|
|
Uha det lyder godt med de Bösendorfer :) Egentlig er det ikke min plan at opgradere for meget medmindre jeg eksempelvis kunne opnå en stor lydforbedring ved at skifte forstærkeren ud til næste niveau.. Jeg har ikke 10.000 ekstra til at opgradere for.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 August 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu mest på at forklaringen skal findes efter udgangen fra hhv. DAC og afspiller.
En ide kunne være at prøve begge kilder hos en ven der har et mere diskriminerende anlæg. Når du her har hørt forskellene
klart fremstillet ved du også hvad du skal lytte efter derhjemme.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 August 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forforstærkeren i C-320bee har, relativt set, fået gode ord med på vejen.
Du kunne prøve at spænde et andet effektrin efter dette for at se om det er her det svage led ligger.
Hvor i stor København bor du ca.?
|
Til top |
|
|
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
Sendt: 13 August 2010 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nogen læst "As we see it" i det nyeste nummer af Stereophile...?
(det er desværre ikke tilgængeligt online endnu)
Der står lidt tænkevækkende ting om den yngre generation og deres måder at "lytte" på, samt hvad de foretrækker af opløsning på digitale medier....
Det er (måske) passende i denne sammenhæng....? __________________ Mvh. friman
|
Til top |
|
|
hulabula Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2010 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Forforstærkeren i C-320bee har, relativt set, fået gode ord med på vejen.
Du kunne prøve at spænde et andet effektrin efter dette for at se om det er her det svage led ligger.
Hvor i stor København bor du ca.? |
|
|
Hej igen :)
Det jeg måske ikke har fået skrevet så tydeligt i dette indlæg er at jeg faktisk også har skilt mig af med den DAC igen, da jeg som nævnt ikke kunne høre den store forskel. Så det bliver altså ikke så nemt at teste, hvad der skal til for få noget ud af den DAC.
Ideen med tråden var delvist at finde ud af om det kunne passe (Altså er der andre end mig, der ikke kan høre den store forskel) samt hvor det er man for mest for pengene når man investere i Hifi. Indlæggende har bekræftet lidt mine tanker. At den DAC har vel forbedret nogle detaljer som der skal en rigtig godt anlæg til at afsløre eller også kræver det gode lytteevner til at kunne høre forskel.
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 13 August 2010 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mig at se, så drager du for hurtige konklusioner.
Man kan ikke først skifte højttalere og så forstærker inden for en måned og så derefter lytte forskel på sine signalkilder.
Det kræver tilvænning til dine enheder og hvordan de spiller i dit lytterum inden du kan tage det næste skridt.
Det er den største fejl mange begår, nemlig at skifte i en køre og så tro man kan lytte alle små differencer hver gang. Lidt det samme når folk tropper op i en butik og vil lytte på kabler.....inden de overhovedet kender de højttalere, forstærker endsige det lytterum der bliver brugt. Nok er vores ører et skarpt redskab, men det er ikke et måleinstrument på det niveau, hvis man ser bort fra dem der lever af det.
Prøv at find en brugt cd-afspiller til en lille tusse. Det behøver ikke være en super-duper maskine. Så bruger du den som kilde de næste 3 mdr., for derefter at skifte tilbage til din dvd afspiller. Tro mig du vil opleve en forskel, selv om du måske ikke lige kan sætte fingeren, hvad det lige nøjagtigt er der sker.
|
Til top |
|
|