Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 03:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Uens lyd i høfttaler, når volumen er lav (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jdj71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 27 August 2010 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en Classic 6.6b - som spiller lige præcist så rent og lækkert som jeg kunne ønske. Eneste problem (som dog fylder en del, jeg har haft forsøgt at sælge den, da jeg ikke er sikker på, at jeg kan leve med det) er at når man spiller lavt - spiller begge højttalere ikke lige højt. Jeg har ringet til Elektronik centre (da jeg ikke selv er nogen ørn med en loddekolbe) for at høre om de kunne fikse det -men det kunne de ikke - da de fik at vide hvilken forstærker det var.

Er der mon nogen der ved hvad man kan gøre ved det - evt. om det kan sættes en fysisk modstand i cd indgangen?! (det er ikke samme problem med riaa'en da signalet her er lidt lavere og dermed kan jeg sagtens høre vinyl ved stille volumen i begge højttalere.)

Hver gang jeg hører musik på anlægget skær det mig i hjertet hvis jeg skulle skille mig af med den, men det er voldsomt generende at man ikke kan spille lavt, da min kæreste f.eks. ikke helt nyder samme begejstring for at høre højt musik hele tiden (og definitionen af højt er vi i øvrigt heller ikke helt enige i ;-) )

Jeg ville gerne have en løsning der kunne fjernes igen, hvis den en gang skal sælges... kan det lade sig gøre? Eller kan det lade sig gøre at få den fikset ordentligt, så det er en opkvalificering og dermed ingen hindring, hvis den skulle sælges igen?!

Venlig hilsen
Jesper
Til top Vis jdj71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdj71
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 27 August 2010 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Det er ikke ualmindeligt at volumenpotentiometre "sporer" skævt, især når der skal spilles lavt. I visse forstærkere var der engang en -20dB knap, som kunne sænke forstærkningen, således at man kunne benytte sin volumenkontrol over et større område af sin vandring, og lettere finregulere volumen. Samtidig kom man ud over problemet med skæve potmetre. En af mine venner vil ikke have forstærkere med potmeter-reguleret volumen, men kun med digital regulering, blandt andet af denne årsag. Og så kan han godt lide at kunne aflæse lydstyrken som et tal på et display, så han altid kan vende tilbage til den samme.

Jeg vil mene at dit problem bør dækkes af garantien på apparatet. Det er ikke i orden at der er så stor skævhed, så potentiometeret bør skiftes uden beregning. Og da der altid er tolerancer på den slags, er det manglende selektion hos producenten, som gør at du nu har dette problem.

Hvis der ikke er garanti på mere, er det mest et spørgsmål om at finde en passende tekniker, og så finde et potmeter, som fysisk passer ned i apparatet. Hvis der er motordrevet fjernbetjening af volumen, er det naturligvis sværere. Men potmeteret bør kunne fås som reservedel fra Classic.

Måske kan en af de mere eletronik-kyndige her på sitet hjælpe?

I yderste instans kan du jo også benytte signalkilder med variabelt udgangssignal, og så skrue lidt ned for dem, så du kan arbejde i det fungerende område på din volumenknap. Men det er jo ikke ideelt.


__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
jdj71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 27 August 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej Klogesen :-)

Tak for svaret - forstærkeren er købt brugt og er nu knap 3 år gammel, så garanti er der vist desværre ikke mere af.

Med hensyn til Potmeter skiftning rækker mine kompetencer desværre ikke så langt - jeg er simpelthen nervøs for at smadre forstærkeren :-(

Det er i øvrigt med en motordrevet volumenkontrol...
Til top Vis jdj71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdj71
 
jdj71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 27 August 2010 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til variable udgangskilder forsøgte jeg at finde en cd-afspiller med variable udgang, men kunne ikke finde en indenfor mit økonomiske råderum :-) Jeg endte op med en Original CD A8-II som jeg er rigtig godt tilfreds med. Så kunne problemet løses alene omkring forstærkeren (og ikke med en ny cd afspiller) var det at fortrække.
Til top Vis jdj71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdj71
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 27 August 2010 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:


Jeg vil mene at dit problem bør dækkes af garantien på apparatet. Det er ikke i orden at der er så stor skævhed, så potentiometeret bør skiftes uden beregning. Og da der altid er tolerancer på den slags, er det manglende selektion hos producenten, som gør at du nu har dette problem.

Hvis der ikke er garanti på mere, er det mest et spørgsmål om at finde en passende tekniker, og så finde et potmeter, som fysisk passer ned i apparatet. Hvis der er motordrevet fjernbetjening af volumen, er det naturligvis sværere. Men potmeteret bør kunne fås som reservedel fra Classic.

Måske kan en af de mere eletronik-kyndige her på sitet hjælpe?


Problemet er bare at den "manglende selektion hos producenten" sandsynligvis også gør sig gældende for reservedelslageret. Man kan altså ikke være sikker på at et nyt volumenpotentiometer er bedre. Og et motordrevet volumenpotentiometer, købt som reservedel, er næppe helt billigt. Det kan derfor godt være en dyr fornøjelse blot for at finde ud af at det er normalt for denne model.

Jeg har ingen erfaring med Classic, så jeg kan ikke sige om det er normalt for denne forstærker. Jeg har dog oplevet andre forstærkere hvor udskiftning af potentiometeret ikke har løst problemet.

  

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
jdj71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 27 August 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hej Stanley

Tak for inputtet, du har desværre nok ret.

Jeg troede man måske kunne få et par modstande man kunne dæmpe indgangen fra CD'en med - men der er nok ikke meget at gøre ved det.
Til top Vis jdj71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdj71
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 27 August 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

jdj71 skrev:
Hej Stanley

Tak for inputtet, du har desværre nok ret.

Jeg troede man måske kunne få et par modstande man kunne dæmpe indgangen fra CD'en med - men der er nok ikke meget at gøre ved det.

Det kan man måske også, men så slipper du ikke for at svinge loddekolben medmindre du kender en der kan hjælpe. Du kan endda undgå at ændre noget i forstærkeren hvis du monterer modstandene i kablet eller evt. laver et lille dæmpeled af RCA-hunstik/modstand/RCA-hanstik.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
jdj71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 27 August 2010 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
evt. laver et lille dæmpeled af RCA-hunstik/modstand/RCA-hanstik.

Det lyder som den bedste løsning... ved du noget om hvilken modstand man skal have? Der er jo garanteret et utal af sådan nogle banditter...
Til top Vis jdj71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdj71
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 27 August 2010 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo an på hvor meget signalet skal dæmpes. Men du kan jo prøve med denne type :

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=83 336

Du skal bruge 2 stk pr kanal, men mindstesalg er 10 stk. Prisen er dog overkommelig så det går jo nok.

2 hanstik RCA evt. 1 sort og 1 rødt :

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=87 674

2 hunstik RCA evt. 1 sort og 1 rødt :

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=87 680

Kabel f.eks. denne type :

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=48 969

 

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
jdj71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 27 August 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hej Stanley

Tak for hjælpen. Med dit input - og lidt god kontakt fra MN1974 lykkedes det mig at spore disse her:

http://www.ekmpowershop16.com/ekmps/shops/rothwellaudio/in-l ine-attenuators-2-p.asp

Som helt sikkert er dyrere end din foreslåede løsning, men jeg har som sagt lært at erkende mine begrænsninger :-)

Glæder mig til at prøve dem af, de skulle ifølge beskrivelsen dæmpe input 10 db... spændt på hvad det giver.

Venlig hilsen
Jesper
Til top Vis jdj71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdj71
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 28 August 2010 kl. 05:10 | IP-adresse registreret  

hej der !

lad for guds skyld vær med at sætte modstande i signalvejen på kabelsiden, det kan give en ringer lyd til følge, der skal virkelig bruges nogle fine modeller der for du ikke skal miste lyden kvaliteten, nej så heller ned til en god teknikker og få cd´en dæmpet før bufferen det er den forstærker del der sænder signalet vidre, det vil du få støre glæde af efter min mening, jeg vil tro at der er en modstand der et sted i forvejen der kan bruges og som lige kunne skiftes ud til en lidt støre værdig for dæmpe det så det passer bedre til dig, jo fære komponendter i signal vejen jo bædre lyd

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 28 August 2010 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

lad for guds skyld vær med at sætte modstande i signalvejen på kabelsiden, det kan give en ringer lyd til følge, der skal virkelig bruges nogle fine modeller der for du ikke skal miste lyden kvaliteten, nej så heller ned til en god teknikker og få cd´en dæmpet før bufferen det er den forstærker del der sænder signalet vidre, det vil du få støre glæde af efter min mening, jeg vil tro at der er en modstand der et sted i forvejen der kan bruges og som lige kunne skiftes ud til en lidt støre værdig for dæmpe det så det passer bedre til dig, jo fære komponendter i signal vejen jo bædre lyd

Din løsning er at montere dem i forstærkeren umiddelbart efter indgangsstikket, min (og den han har selv har fundet) er at montere dem umiddelbart før. Resultatet bliver det samme, det er samme sted i signalvejen vi taler om.

Ulempen ved din løsning er at det kræver en ændring i forstærkeren som han helst ville undgå af hensyn til evt. senere salg. Det er nok ikke helt billigt at få en tekniker til at ændre indgangen og evt. senere få den bragt tilbage til nuværende stand. Og vi ved jo reelt heller ikke hvor meget det hjælper på hans egentlige problem. Her ville det være meget billigere at eksperimentere med andre modstandsværdier med min løsning.

Derfor tror jeg at de valgte Rothwell dæmpeled er en udmærket løsning, når han ikke har lyst til at svinge loddekolben selv. Jeg er da ikke uenig i din opfattelse af "jo færre komponenter i signalvejen", men mon ikke det går med en enkelt komponent ekstra.

 

 

 

 

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 28 August 2010 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
nhj4 skrev:

lad for guds skyld vær med at sætte modstande i signalvejen på kabelsiden, det kan give en ringer lyd til følge, der skal virkelig bruges nogle fine modeller der for du ikke skal miste lyden kvaliteten, nej så heller ned til en god teknikker og få cd´en dæmpet før bufferen det er den forstærker del der sænder signalet vidre, det vil du få støre glæde af efter min mening, jeg vil tro at der er en modstand der et sted i forvejen der kan bruges og som lige kunne skiftes ud til en lidt støre værdig for dæmpe det så det passer bedre til dig, jo fære komponendter i signal vejen jo bædre lyd

Din løsning er at montere dem i forstærkeren umiddelbart efter indgangsstikket, min (og den han har selv har fundet) er at montere dem umiddelbart før. Resultatet bliver det samme, det er samme sted i signalvejen vi taler om.

det må i undskylde det er i cd´en jeg vil lave dette indgreb lavet vis det var muligt

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 28 August 2010 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
Stanley skrev:
nhj4 skrev:

lad for guds skyld vær med at sætte modstande i signalvejen på kabelsiden, det kan give en ringer lyd til følge, der skal virkelig bruges nogle fine modeller der for du ikke skal miste lyden kvaliteten, nej så heller ned til en god teknikker og få cd´en dæmpet før bufferen det er den forstærker del der sænder signalet vidre, det vil du få støre glæde af efter min mening, jeg vil tro at der er en modstand der et sted i forvejen der kan bruges og som lige kunne skiftes ud til en lidt støre værdig for dæmpe det så det passer bedre til dig, jo fære komponendter i signal vejen jo bædre lyd

Din løsning er at montere dem i forstærkeren umiddelbart efter indgangsstikket, min (og den han har selv har fundet) er at montere dem umiddelbart før. Resultatet bliver det samme, det er samme sted i signalvejen vi taler om.

det må i undskylde det er i cd´en jeg vil lave dette indgreb lavet vis det var muligt

Okay, det var måske egentlig også det du skrev.

Det er selvfølgelig altid muligt at gøre det ved at montere en modstand/spændingsdeler umiddelbart før udgangsstikket, men så bliver resultatet stadig det samme som ovennævnte.

Om man kan ændre forstærkningen i de analoge filtre/buffere der sidder mellem DAC´en og udgangen kan jeg da ikke afvise generelt, det afhænger af den enkelte model som jeg ikke har diagram over.

Jeg mener dog stadig at han roligt kan prøve med den løsning han nu har valgt uden at han vil opleve en forringelse af lyden. Så kan vi jo håbe at han skriver om resultatet her i tråden, både ang. evt. lydmæssige forandringer og om det løser hans problem.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
jdj71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 28 August 2010 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

hej nhj4 og Stanley

Tak for Jeres inlæg. Jeg er helt klar over at det generelt ikke er godt at påføre ekstra modstand i signalvejen, men jeg mener aligevel at det er den bedste løsning for mig- dels undgår jeg at sidde med hjertet i halsen og loddekolben i hånden, dels kan det genbruges hvis jeg skulle vælge at skifte CD afspiller en gang - jeg vil ikke udelukke at en Rega Apollo kunne komme på tale en gang :-)

Jeg skal selvfølgelig nok skrive hvordan resultatet bliver, da jeg tænker at andre ikke-teknikere som jeg vil kunne bruge det. Jeg har i øvrigt haft en anden forstærker (AMC 3050 mener jeg den hed) på et tidspunkt med samme slagside, hvilket gjorde at den blev ekspederet videre. Og kan men for 350,- afhjælpe problemet er det jo ikke noget der vælter budgettet.

De to attenuators er bestilt og jeg glæder mig til at høre hvordan det lyder.

Venlig hilsen
Jesper
Til top Vis jdj71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdj71
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 28 August 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

hej jdj71 !

husk når du laver det med kablet så sørg for at modstanden er der vor forstærkeren er så får du ikke noget tab via kablet, håber du forstår hvad jeg mener

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
jdj71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 28 August 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

hej jdj71 !


husk når du laver det med kablet så sørg for at modstanden er der vor forstærkeren er så får du ikke noget tab via kablet, håber du forstår hvad jeg mener


Jo, så modstanden sættes ved indgangen til forstærkeren og ikke ved udgangen af cd afspilleren? Umiddelbart tror jeg at de kun kan sætte sådan. Men tak for reminderen :-)
Til top Vis jdj71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdj71
 
jdj71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 02 September 2010 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Mens jeg spændt venter på de nye dimser, faldt jeg over denne anmeldelse:

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0803/rothwel l.htm
Til top Vis jdj71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdj71
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 02 September 2010 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for nogle højttalere du spiller på? Hvis de er "meget" følsomme, så gør det jo skævheden i potentiometeret værre/mere hørbar....

ALLE potentiometre har skævhed, som er mest udtalt ved lave niveauer...



__________________
Mvh. friman
Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
jdj71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 08 September 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Så er de to Attenuators vel ankommet.. i en æske, der er nærmest ligner en smykkeæske med gylden indskrift "Hand Crafted Audio" - et førstehåndsindtryk, der giver en god mavefornemmelse...

Nemt monteret: Ud med kablet fra CD afspilleren i med stikkene, tilbage med kablet fra CD'en.. og så spiller de..

Jeg har endnu ikke lyttet mange timer, men har her til aften hørt lidt på "Mads Langer" som jeg synes har en god dynamisk blanding af vokal og musik.. og det spiller altså godt. Jeg havde været lidt nervøs for at det nærvær jeg oplevede tidligere ved specielt akustisk musik ville blive trukket lidt i baggrunden, men faktisk virker det som om at musikken om muligt er endnu bedre "doseret" i forhold til vokalen..

Jeg er ikke vant til at give anmeldelser, og slet ikke i et forum med lutter entusiaster.. men jeg er rigtig godt tilfreds med løsningen, det giver helt klart en bedre styring af lave lydstyrker, og der skal nu skrues så langt ned før lyden bliver lavere i den ene højttaler end i den anden, at det absolut ikke vil blive et problem.

Så tak for de gode råd.

Venlig hilsen
Jesper

PS.: Mit setup består af Classic 6.6b forstærker, Original CD-A8 II cd afspiller, Musical Fidelity X-LPS v3 riaa, Goldring GR1 pladespiller og Rega R7 højttalere...
Til top Vis jdj71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdj71
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes