Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 05:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Firstwatt F5 eller NewClassD (NCDX-i)?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sappi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Januar 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 29 August 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Er kommet i tvivl idet jeg står og skal lave en DIY forstærker til mine B&W 802s2.

Jeg har allieret mig med en meget kompetent elektromekaniker som selv bygger alt indenfor (visatone, hiraga mm.) så tror ikke der umiddelbart blive nogle problemer med selve konstruktionen.

Jeg står nu og skal vælge mellem følgende DIY modeller:

Firstwatt F5: Designet af Pass med 2 x 25 Watt ren KL A. planen er her at få designet et specialtprint hos http://www.pcbcore.com/ så alle interne kabler undgås mest muligt.

NewClassD: Model NCDXi-627 (2x240W i 8 ohm, 2x480W i 4 ohm)

Alternativt kunne en Hiraga 30W klasse A komme på tale.

Jeg har en Marantz SR8500 som først vil skulle tjene som forforstærker, senere laves der måske en anden dedikeret forforstærker til musiklyt. Der bliver lavet et relæ som skifter mellem DIY og den indbyggede forstærker i SR8500'ern når jeg skal bruge mit setup til surround..

Prisen forventes mellem 6500-10000 kr afhængig af de små lækkerhedsdetaljer (WBT terminaler osv.)

Spørgemålet er hvilken model der er bedst Kl A vs Kl D. eller om jeg kan købe noget i prisklassen som vil blæse sokkerne af de to(tre) DIY projekter.

På forhånd tak, Ahlmann
Til top Vis Sappi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sappi
 
pulsedriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 29 August 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Hej.

 

Jeg tror klasse A konstruktionerne kommer til kort på de højtalere du har, de kan simpelthen ikke levere ampere nok til at styre dem ved høje lydtryk.

Jeg taler af erfaring, har selv bøvlet en del tidligere med tunge højtalere(Infinity Epsilon)de trækker bukserne af små wattede forstærkere ligeså snart der skal ske noget, men de spiller til gengæld himmelsk ved lave lydtryk.

Prøv om du kan komme til at låne noget i stil med det du vil bygge, så kan du høre det med egne øre.

 

Venligst Jacob

Til top Vis pulsedriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulsedriver
 
Sappi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Januar 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 30 August 2010 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Hej Jacob

Du bekræfter lidt den frygt jeg har vedr. manglende effekt hvis der skal spilles "en smule højt" - Jeg købte dem af en gut med et holfi 5.1 setup på 5x100 watt - der lød de klart bedre end min SR8500, men kunne også fornemme på ham at der skulle lidt af en forstærker til hvis man ville spille lidt højere, spørgsmålet er så bare om NewClassD er bedre end f.eks. ICEpower eller eAR 1001 - har set et sæt til 7000 inkl forforstærker?

Nogen der har et bud på noget KL D i høj kvali ud over NewClassD på min 2x200 i 8 Ohm?

Venligst Søren

Regner forresten med at køre med bi-wire har et Supra Ply 3,4s i bi-wire.


__________________
[Mvh Søren - B&W 802s2, Marantz SR8500]
Til top Vis Sappi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sappi
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 30 August 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil bi-wire, er det måske slet ikke uinteressant at bi-ampe? På den måde, kan du både få fordel af Icepower's Ampere til basserne og den bløde kl.A. lyd til diskant og mellemtone...

Er det måske mulig at finde nogle lidt billigere løsninger, så der kan blive råd til begge dele?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Sappi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Januar 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 02 September 2010 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Interessant drejning. Jeg vil lige høre ham den tekniske om det er noget der er til at afstemme, så de 2 kan supplere hinanden.

Mvh Søren


__________________
[Mvh Søren - B&W 802s2, Marantz SR8500]
Til top Vis Sappi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sappi
 
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 02 September 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Bi-amping med to forskellige forstærkere er ikke let at få til at lyde godt ( man kan som regel høre deres forskellige karakter ).
B&W 802s2 er jo en sulten fætter, så en 1-200w brugt transistorsvend  ville være mit bedste bud.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 02 September 2010 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Det er da bare at gå den aktive vej... så slipper du for alt den bøvl med at mangle power og at få det til at fordele sig rigtigt over de forskellige enheder

 

Kig lidt på Groundsound.com. Og hvis det frister, så ring og tag en snak med Robert. Mener han stadig har en god demo-model stående til en fornuftig penge. så får du dælme sparket liv i de gamle B&W'er

Desuden er den lille merpris du skal af med for den komplette aktive forstærkerløsning, er i sidste ende givet godt ud. tror ikke du vil fortryde

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 03 September 2010 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Sappi skrev:
Nogen der har et bud på noget KL D i høj kvali ud over NewClassD på min 2x200 i 8 Ohm?

http://www.audiowatt.com/

Har hørt det ved et arrangement igennem VSHK som de første i DK, og tro mig. Det sætter alle de nuværende klasse D forstærkere til vægs! No doubt....!

Der skulle inden længe lanceres en ny hjemmeside med DIY købemulighed, men ved ikke lige hvornår hr. Smedegaard får den launched... Men ellers er jeg sikker på du kan købe ved at smide ham en mail... Rigtig flink fyr i øvrigt...



__________________
Mvh. friman
Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes