Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 13:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: QUAD II Vilke rør? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 102
Sendt: 02 September 2010 kl. 05:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Får om nogle dage, et sæt gamle Quad II rør monoblokke hjem. Ska ud og ha fat i nogle gode rør, men vilke, der skal sidde KT66 i, så det må gerne være NOS, og heller ikke for dyre, men kom med lidt råd/indput Smile



__________________
renesemann
Til top Vis Renesemann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Renesemann
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 02 September 2010 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

http://www.lundahl.se/claus_b.html

Dette er ikke svaret på dit spørgsmål, men interessant er det måske for dig. Se især appendix med diagram over den.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 02 September 2010 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Der er måske denne her:

http://www.amp-parts.dk/product.asp?product=245

og kan du så finde det her rør til indgangen/phasesplitter, så går det nok ikke helt galt:

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 102
Sendt: 04 September 2010 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Til PROF. Tak for linket/diagrammet, får godt nok et diagram med forsendelsen, men da det er fra Sveriges radio, har de bestilt en specialversion med en linetrafo i indgangen, desuden ska der bygges et nyt ingangsparti (man er vel tømrer, hehe) da de har været monteret i et rack med multistick og er derfor uden bundplade og det lille stykke hvor ind/udgange og sikring/netbrønd/afbryder sider monteret, men det er ju nok en smal sag at ordne.

 Til BMFS om der sidder MULLARDS i ingangsrørene, ved jeg ikke endnu, men alle smårørene sidder endnu, de store KT66 er naturligvis væk, (rigtigt gode NOS rør ligger på 100-200£ stykket, så det bliver noget af en udskrivning) vil overveje dem du anbefaler eller TAD ihvertfald, måske til en start . ihvertfald foreløblig tak for rådene

hilsen René



__________________
renesemann
Til top Vis Renesemann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Renesemann
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 04 September 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Som udgangsrør kan jeg varmt anbefale de russiske 6P3S-E.

De lyder rigtigt godt, og kan findes på ebay til en rimelig pris (ca 6$ stykket), så de vil være en rigtig god start.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 102
Sendt: 04 September 2010 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Hej Erlingt

Det var da noget af en prisbesparelse det, dem kunne man da godt lige ha liggende uden,at man lige går kunkurs af den grund, virkelig en óvervejelse værd.

hilsen René



__________________
renesemann
Til top Vis Renesemann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Renesemann
 
Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 102
Sendt: 04 September 2010 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Har lige været inde på E-BAY UK og fandt e masse af det Russiske 6P3S-E militærrør NOS, men der står desvære inte om at det kan bruges i stedet for KT66 er der nogen der ved hvad det russske kt66 rør bliver kaldt

Hilsen René



__________________
renesemann
Til top Vis Renesemann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Renesemann
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 04 September 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

KT66 og 6P3S-E er begge beam tetroder, så 6P3S-E er nok det tætteste på et russisk KT66 du kan komme. Begge rør kan også bruges som substituter for EL34.

Jeg ved positivt at 6P3S-E er brugt fuldt ud tilfredsstillende i Quad II forstærkere.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 102
Sendt: 04 September 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Hej igen Erling T

OK så er det på det rene, for der står intet efter navnet 6P3S-E der bar ligner KT66, der står 6L6 eller EL34 eller noget andet, men det er vel bare og bestille, så også lige at der var et PIO sæt kondensatorer til Quad II godt nok ikke Jensen, men det var prisen heller ikke.

Hilsen René



__________________
renesemann
Til top Vis Renesemann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Renesemann
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 04 September 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Næh, det kan god sommetider være lidt kryptisk helt at finde rede i. Men som du skriver, så beskrives KT66 som en substitut til 6L6, og ligeledes kan man finde at 6P3S-E er en substitut til 6L6.

God ide med nogle PIO overføringskondensatorer. Jeg har selv nogle russiske også til en fornuftig pris. De er helt OK, kræver dog en lang indspilningstid (hvilket forøvrigt også gælder 6P3S-E rørene). Så de gamle russere kræver lige lidt tålmodighed; men så bliver de også gode.

Du skal nok også være opmærksom på, om ikke også elektrolytkondensatorene i strømforsyningen er tjenelige til udskiftning.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 102
Sendt: 09 September 2010 kl. 06:44 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Har fået Quaderne hjem, og fået lavet den nye bundplade den ene var med 2stk Mullard EF86 den anden var med Siemens EF86 har en annonce i her, om at jeg søger 2 stk Mullard

Ved ikke lige om, dette rør GZ32 er vigtig at holde NOS eller det er et strømforsyningsrør eller?? 

Venter bare på at jeg får mine indkøb hjem fra USA/E-Bay og at jeg får mine nyindkøbte Modifiserede Hørning Agathorn hjem fra Aalborg håber virkelig at det spiller godt sammen og derefter vil jeg så lige ta og overveje hvad der skal ske med mine Gamut L3 cloner de blir svære at sælge vil virkelig komme til at savne dem



__________________
renesemann
Til top Vis Renesemann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Renesemann
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 09 September 2010 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

GZ32 er ensretterrøret i strømforsyningen, ifald det fungerer, skal du holde fat i det. De gamle ensretterør er langt mere holdbare en de moderne, som man kan købe idag.

Som sagt er GZ32 et gammelt rør og skal du have fat i et nyt NOS Mullard GZ32 (som er et rigtigt godt rør) så er det relativt kostbart, et moderne tilsvarende hedder GZ34 eller 5AR4.
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 18 September 2010 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
GZ32 er ensretterrøret i strømforsyningen, ifald det fungerer, skal du holde fat i det. De gamle ensretterør er langt mere holdbare en de moderne, som man kan købe idag.

Som sagt er GZ32 et gammelt rør og skal du have fat i et nyt NOS Mullard GZ32 (som er et rigtigt godt rør) så er det relativt kostbart, et moderne tilsvarende hedder GZ34 eller 5AR4.


Der er masser af NOS ensretterrør på eBay! Især fra USA. Og de er såmænd ikke specielt dyre. Vær ikke nervøs for evt. at købe nogle stykker der er brugte. De har ekstremt lang levetid.
Slå rør-ækvivalenterne op på Nettet og køb nogle stykker. Skift af ensretterrør er i dén grad hørbart. På den måde kan du tune/fintrimme lyden i forhold til de udgangsrør der benyttes, samt det øvrige udstyr i anlægget...inklusiv højttalerne!

Mvh.
Niels L.


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 18 September 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Lige netop et brugt ensretterrør, ville jeg nu nok være lidt påpasselig med at investere alt for mange penge i. Det er det rør, der får den største belastning, og som oftes fejler først i en forstærker.
Men igen er dette meget afhængigt af rørtype, og hvilken sammenhæng det har været anvendt i.

Men kan de fåes til en rimelig pris, så er det jo fint at prøve lidt forskelligt af. Pas dog på ved køb i USA, da et rør til 100 kr pålægges ca 300 kr i moms og gebyrer ved import til Danmark - og så er det jo ikke helt så billigt længere.


Eksempelvis kan et GZ33 tage dobbelt så stor belastning som et GZ32/GZ34, og vil derfor i en forstærker hvor GZ32 anvendes, kunne forventes at have en meget længere levetid, da det ikke belastes forfærdeligt hårdt.

Gamle originale GZ32, 33, 34 og 37 rør har helt sikkert meget længere levetid end nye russiske/kinesiske efterligninger, så derfor er disse eftertragtede.

En hovedårsag til, at et ensretterrør kan give ændret lydbillede, skyldes bl.a. at den indre modstand - og dermed spændingsfaldet - over rørene ikke er den samme. Så derfor har valget af ensretterør betydning for B+ spændingen til forstærkerens rør, og dermed også betydning for lydbilledet. Så husk ALTID, når der skiftes ensretterrør, at justere bias spændingen på udgangsrørene.





Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 102
Sendt: 21 September 2010 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Hej igen og undskyld mit sene svar, dejligt med lidt hjælp, er ikke specielt inde i rørforstærkernes verden, viste bl.a. ikke at ensretterrøret havde så specielt stor lyttemæsig indflydelse på lydbilledet, men er glad for at jeg blev rettet ind på den rette vej, inden dyre indkøb. Lige nu går jeg og venter p det sidste GZ32 Mullard NOS ensretterrør, som er inkøbt på E-Bay, og hvis jeg er rigtig heldig, så har min kammerat, vist nok 4 GEC KT66 RØR  liggende som han fik købt i starten af 80erne, ved bare ikke om de er gamle nok til, at ligefrem blive kalt NOS, men tror jeg får en rigtig lækker lyd ud af dette her, venter bare også på at K i Aalborg får tid til at levere mine Hørning Agathorn modifiseret af K med 15" Coral bas 15L61 Louther 8" og en bånddiskant plus lidt intern sølvtråd

Hilsen René



__________________
renesemann
Til top Vis Renesemann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Renesemann
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 21 September 2010 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Ægte GEC KT66 er NOS, hvis de ikke er brugte.

I dén grad! Hvor bor du - og hvornår er du ikke hjemme?

Vh

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 102
Sendt: 21 September 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

HejFreddy

HA HA ja den er sku go du, men går desvære arb.løs for tiden så der er rigeligt med tid til musiken

tak for oplysningen venlig hilsen René



__________________
renesemann
Til top Vis Renesemann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Renesemann
 
Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 102
Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Lidt opdateringer

Ikke alt går som præsten prediker

Her ca 1,5md efter mine QuadII står stadig og mangler det sidste, må sige at det der ligesomom slog søømet næsten halvvejs i kisten er at mine Hørning Agathorn ikke er mine men stadig står i Aalborg, og jeg har annuleret handlen, da K blev ved med at lave tidspunktet for handelen om, han må sku til at tage sig sammen, har hørt fra flere at han er for langsom.

ikke nok med det så viste det sig at de NOS rør som min kammerat havde, viste sig at være TAD rør og at han havde tabt det ene på gulvet, godt nok er TAD rørene ju ganske gode, men det er ju ikke NOS, så det bliver et spørgsmål om TAD og de rusiske NOS rør som jeg har skaffet

og så har jeg fået fat på en Hørning SATI 300B forstærker som har været til salg flere gange her på forumets KSB ganske dejlig forstærker, har ligeledes byttet/købt mig til et sæt Tannoy D700

Og ikke nok med det så kommer der om nogle dage et sæt EAR 509 mkI almost MINT  og en EAR preamp ind ad døren for h..... hvor jeg glæder mig

hilsen Renesemann 



__________________
renesemann
Til top Vis Renesemann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Renesemann
 
his047
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Hej renesemann

 

du skulle lige tage et kig på Yahoo gruppen om quad udstyr hvor der lige har været en dsksion om NOS rør (KT66, og GZ32/34, som bestemt ikke er ens). 

Der er nogle giftige kombinationer derude som kan ødelæge dine fine QUADer!! (se emnet: Quad 11 KT66 GEC heater current)

URL: http://tech.groups.yahoo.com/group/quadhifi/ 
 

Til top Vis his047's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af his047
 
Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 102
Sendt: 03 December 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Lidt opdatering

Har fået mine Quad II hjem igen og skal til at brænde komponenterne/rørene til allerede da jeg satte dem til og begyndte at spille lidt, syntes jeg der var en nærvær jeg ikke har hørt før (blir helt elektrisk) glæder mig virkelig, til det her er tilspillet ikke bare rørene men også de PIO kondensatorer som er indkøbt fra ebay ligesom de NOS Mullard smårør plus mullard GZ32

Det TAD rør KT66 som smadrede er genbestildt og skulle ligge ret tæt op af de andre

ligeledes så er forstærkeren precis med de komponentværdier som da de forlod fabrikken dog har vi fjernet de linietrafoer som sad i fra Sveriges Radio, ligeledes det diskantfilter som skar hele toppen af (UGHHH) gad vide hvad det var for trafoer? der står intet på dem, er de mon monteret i england eller i sverige? hvis det er sverige så kan det faktisk godt være lundahl

nå men hygge hilsen renesemann 

 



__________________
renesemann
Til top Vis Renesemann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Renesemann
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes