Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 06:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Cambridge 840c vs DacMagic (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 03 September 2010 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg står i den position, at jeg bl.a. kigger efter en ny cd-afspiller og har kigget lidt på den rimeligt omtalte DacMagic (har dog ikke læst hele tråden endnu).

Så vidt jeg kan forstå er DacMagic med den samme DAC som sidder i Cambridge 840c - betyder det at de lydmæssigt er ens? Eller hvad? F.eks. fodret fra en anden cd-afspiller med optisk kabel? Hvad siger I? Kigger nemlig lidt efter 840c og overvejer at give den et lyt, men hvor ens er de to produkter lydmæssigt?

Mvh

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2010 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Ingen som ved noget?

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Sendt: 06 September 2010 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Du kan købe Dacmagicen til kun 1399kr ligenu pga. jubilæum, og det er et godt køb. Ingen tvivl om den hæver lydkvaliteten på en PS3 eller en billig CD-afspiller. Jeg syntes 840C er en rigtig god afspiller og uden at have lavet A/B test vil jeg mene 840C overgår Dacmagic som Dac. Jeg har selv kraftigt overvejet at anskaffe 840C, men venter lige på et par anmeldelser af Audiolab 8200CDQ. Hvis du også står og skal have en mindre kraftig forstærker overvej da Peachtree Audio Nova. Den spiller rigtig godt og er koster kun 8500kr.
Til top Vis 440Hz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 440Hz

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 September 2010 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Jeg mener nok mere at DacMagic'en ligner en 740C i dens opbygning (384 vs 192 oversampling), og de "onde" mener nok den mere spiller som en 640C ;-) PS Jeg har selv en og har været rigtig glad for den, men husk at bruge XLR udgangen, da den har bedre lyd ;-) Her er en rigtig lang tråd som den http://www.head-fi.org/forum/thread/368563/cambridge-dacmagi c-anyone
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 September 2010 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Dacmagic, 740c og 840c, minder alle sammen om hinanden rent teknisk. De er alle tre udstyret med en DSP processor, som upsampler signalet.

Dacmagic og 740c er udstyret med den samme Wolfson DAC, og analog kredsløb, men 740c'eren upsampler til en væsentlig højere samplerate, pga. en kraftigere DSP (helt magen til den i 840c)

840c'eren bygger på en finere AD1955 DAC, og anden analogdel, uden behov for DC spærre / overførselskondensator i udgangen.

DC spærringen / overførselskondensatoren i 740c'eren er dog af en noget mere eksklusiv karakter, end den der sidder i Dacmagic! Hvilket også betyder at 740c overhaler Dacmagic med flere længder.

Jeg har dog prøvet montere nogle rigtige audio lytter i min 740c, og så kan man altså rimelig let hive endnu mere ud af dem. Men der er nok mest plads til at lege i 740c'eren ;-)

(Kører dog pt. med et NewClassD GOLD line stage til udgangen, som tilsidesætter alt deres filtrering og opamps... Blev vurderet af en bekendt, som mente at det lød som værende en afspiller i 20.000kr. klassen)

Ingen tvivl om at 840c er den bedste af de tre, men rent digitalt er den identisk med 740c, og Dacmagic er ikke langt bagefter. Men de små forskelle der er, gør en stor forskel for det endelige resultat!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 September 2010 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Dette bekræfter min opfattelse: Den bedste kondensator er INGEN kondensator.
Kan vi få en beskrivelse af NewClassD GOLD line stage? Det lyder interessant!
Hvis det oven i købet er muligt at komme uden om filtrering og opamps til menneskepenge er jeg meget interesseret.

mvh
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Sendt: 06 September 2010 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Det er en del tid siden at jeg har læst om det tekniske i de 2 modeller, men mener at flere skrev at Dacmagic var meget som 740C. Jeg har hørt en sælger sige at Dacmagic var ligeså god som 840C,  men det tror jeg ikke på. Jeg har hørt en konkurant forklare at udgangene på Dacmagic ikke er ægte balancerede - Han forklarede at det simpelhen ikke kunne laves til de penge.. Jeg har hørt begge, og de lydder begge godt. Jeg vil mene 840C lydder bedst. Men igen jeg er overbevist om du får en bedre DAC i Peachtree Audio Nova.
Til top Vis 440Hz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 440Hz

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Ok. Mange tak for jeres svar og link! Jeg vil straks besøge linket og læse lidt videre...

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 06 September 2010 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

440Hz skrev:
Det er en del tid siden at jeg har læst om det tekniske i de 2 modeller, men mener at flere skrev at Dacmagic var meget som 740C. Jeg har hørt en sælger sige at Dacmagic var ligeså god som 840C,  men det tror jeg ikke på. Jeg har hørt en konkurant forklare at udgangene på Dacmagic ikke er ægte balancerede - Han forklarede at det simpelhen ikke kunne laves til de penge.. Jeg har hørt begge, og de lydder begge godt. Jeg vil mene 840C lydder bedst. Men igen jeg er overbevist om du får en bedre DAC i Peachtree Audio Nova.

Det kommer i hvert fald balanceret, ud af DAC kredsen ;-) Så mere balanceret bliver det nok ikke... Men det er til gengæld ikke så elegant lavet, at de laver single ended udgangen, med en ekstra opamp, ud fra det balancerede signal.
Dertil skal det også lige tilføjes, at Dacmagic/740c kører med en lidt mere speciel opbygning, da DAC kredsene kører i et dual balaceret mono mode. Hvilket ifølge databladet, skulle hente en lille smule større dynamik område, ud af DAC kredsene... Men den efterfølgende filtrering og modkobling, ødelægger helt sikkert den slags?

Hvis du ser på diagrammet over analog delen, så er den lavet rimelig avanceret, og med kompensation og filtrering rigtig mange steder... Ved ikke helt hvorfor de har gjort det, men det er helt sikkert en bagtanke med det, og det ligner noget rigtig langhåret ingeniør arbejde. Men det gavner desværre ikke lyden ret meget.

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 06 September 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg tror ikke man kan sammenligne de to...en 840C bruger 24bit/384khz upsampling og Adaptive Time Filtering (Black Fin DSP fra Anagram Tech.), hvor en DACmagic benytter 24bit/192kHz upsampling og ikke har den samme DSP.
Det er så hvad databladet fortæller :-)

Jeg har selv en 840C og har haft Dacmagic indtil jeg fik CD'en. Og jeg vil sige, ud fra lytning, at de slet ikke er ens!...
840'eren har væsentligt mere krop, ro, luftighed (mere det som en god pladespiller kan )...alt det som i min verden gør en god CD afspiller. Det synes jeg ikke DACmagic kan på samme måde. Den er sindssygt detaljeret og rigtig rigtig god til pengene...men den lyder ikke så godt som en 840C.
Heller ikke selvom man kører single ended på 840eren. :-)

Den CD afspiller er bare så satans god... :-)

Bare se anmeldelserne: http://www.cambridgeaudio.com/product_reviews.php?PID=112&am p;am p;Title=Press+reviews

Der kan læses mere om Black Fin DSP'en her:http://www.cambridgeaudio.com/assets/documents/840Cwhite paperwebedit.pdf
Ret spændende læsning...

Men jeg synes du skal kigge ned i den lokale hifiklub og låne sådan en CD med hjem...Det er den bedste måde at beslutte dig på. En ting er at CD afspilleren er god...men det er jo ikke altid sikkert at den passer 100% til din smag eller sammensætning af grej.

mvh

chubbz

Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 06 September 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

chubbz skrev:
Hej.

Jeg tror ikke man kan sammenligne de to...en 840C bruger 24bit/384khz upsampling og Adaptive Time Filtering (Black Fin DSP fra Anagram Tech.), hvor en DACmagic benytter 24bit/192kHz upsampling og ikke har den samme DSP.
Det er så hvad databladet fortæller :-)

Jeg har selv en 840C og har haft Dacmagic indtil jeg fik CD'en. Og jeg vil sige, ud fra lytning, at de slet ikke er ens!...
840'eren har væsentligt mere krop, ro, luftighed (mere det som en god pladespiller kan )...alt det som i min verden gør en god CD afspiller. Det synes jeg ikke DACmagic kan på samme måde. Den er sindssygt detaljeret og rigtig rigtig god til pengene...men den lyder ikke så godt som en 840C.
Heller ikke selvom man kører single ended på 840eren. :-)

Den CD afspiller er bare så satans god... :-)

Bare se anmeldelserne: http://www.cambridgeaudio.com/product_reviews.php?PID=112&am p;am p;am p;Title=Press+reviews

Der kan læses mere om Black Fin DSP'en her:http://www.cambridgeaudio.com/assets/documents/840Cwhite paperwebedit.pdf
Ret spændende læsning...

Men jeg synes du skal kigge ned i den lokale hifiklub og låne sådan en CD med hjem...Det er den bedste måde at beslutte dig på. En ting er at CD afspilleren er god...men det er jo ikke altid sikkert at den passer 100% til din smag eller sammensætning af grej.

mvh

chubbz

Enig!

Men den DSP processor, den sidder også i 740c'eren ;-) Det fortæller de dig bare ikke, for det lyder bedre at sige det om topmodellen... Q5 og ATF osv. er også det samme i Dacmagic, men bare den lavere samplerate. Så hoved forskellen skal findes i DAC'en og analog delen. (Men det er selvfølgelig også meget aktuelt!!!)

Har lige vedhæftet et billede af ÉN af stereo kanalerne i Dacmagic / 740c, for lige at vise at de måske nok har overengineered den en smule...? Det er sikkert med gode intensioner, ellers havde de nok ikke gjort det, men jeg koblede nu bare NewClassD GOLD modulet, direkte på en af de fire udtag på dac'en, og med glimrende resultat... Omend jeg så ikke opnår det fulde potentiale ifølge databladet, men nogen gange er det bedre bare at simplificere lidt også

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 06 September 2010 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Hej.

Fedt...ja der kan man bare se. Så er det altså den samme der sidder i dacmagic og 740c. ok...
Men det taler jo bare super godt for dacmagic og 740 :-)

Kunne du evt. ligge et større billede op så man lige kan studere diagrammet lidt nærmere.?

Men never the less...så spiller 840'eren nu bedst.
Om det så er dac'en eller analogdelen i den, det ved jeg ikke. Jeg tør godt stole på mine ører :-)

Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 September 2010 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

chubbz skrev:
Hej.Fedt...ja der kan man bare se. Så er det altså den samme der sidder i dacmagic og 740c. ok...Men det taler jo bare super godt for dacmagic og 740 :-
)Kunne du evt. ligge et større billede op så man lige kan studere diagrammet lidt nærmere.?Men never the less...så spiller 840'eren nu bedst. Om det så er dac'en eller
analogdelen i den, det ved jeg ikke. Jeg tør godt stole på mine ører :-)

Uden at have undersøgt sagen vil jeg gætte på at strømforsyningen er bedre i CD afspilleren. Desuden har CD afspilleren vel også den fordel at clocken på transport og DAC
er helt synkrone og dermed er der ikke brug for ratetilpasning. En DAC skal jo (i hvert fald med SPDIF) tilpasse sig transportens clock, hvorimod en CD afspiller kan køre
helt låst.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 September 2010 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

chubbz skrev:
Hej. Jeg tror ikke man kan sammenligne de to...en 840C bruger 24bit/384khz upsampling og Adaptive Time Filtering (Black Fin DSP fra Anagram Tech.), hvor en DACmagic benytter 24bit/192kHz upsampling og ikke har den samme DSP. Det er så hvad databladet fortæller :-)Jeg har selv en 840C og har haft Dacmagic indtil jeg fik CD'en. Og jeg vil sige, ud fra lytning, at de slet ikke er ens!...840'eren har væsentligt mere krop, ro, luftighed (mere det som en god pladespiller kan )...alt det som i min verden gør en god CD afspiller. Det synes jeg ikke DACmagic kan på samme måde. Den er sindssygt detaljeret og rigtig rigtig god til pengene...men den lyder ikke så godt som en 840C. Heller ikke selvom man kører single ended på 840eren. :-)Den CD afspiller er bare så satans god... :-)Bare se anmeldelserne: http://www.cambridgeaudio.com/product_reviews.php?PID=112&am p;am p;am p;Title=Press+reviewsDer kan læses mere om Black Fin DSP'en her:http://www.cambridgeaudio.com/assets/documents/840Cwhite paperwebedit.pdfRet spændende læsning...Men jeg synes du skal kigge ned i den lokale hifiklub og låne sådan en CD med hjem...Det er den bedste måde at beslutte dig på. En ting er at CD afspilleren er god...men det er jo ikke altid sikkert at den passer 100% til din smag eller sammensætning af grej. mvhchubbz

Enig!

Men den DSP processor, den sidder også i 740c'eren ;-) Det fortæller de dig bare ikke, for det lyder bedre at sige det om topmodellen... Q5 og ATF osv. er også det samme i Dacmagic, men bare den lavere samplerate. Så hoved forskellen skal findes i DAC'en og analog delen. (Men det er selvfølgelig også meget aktuelt!!!)

Har lige vedhæftet et billede af ÉN af stereo kanalerne i Dacmagic / 740c, for lige at vise at de måske nok har overengineered den en smule...? Det er sikkert med gode intensioner, ellers havde de nok ikke gjort det, men jeg koblede nu bare NewClassD GOLD modulet, direkte på en af de fire udtag på dac'en, og med glimrende resultat... Omend jeg så ikke opnår det fulde potentiale ifølge databladet, men nogen gange er det bedre bare at simplificere lidt også

De har overkonstrueret men du har vel underkonstrueret. Overføringstrafoer ville nok gøre undrværker.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes