Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 07:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: sølvloddetin og kornede lodninger (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pedefede
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 09 September 2010 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Kære alle gæve loddekolbe-svingende freaks :)

JEg har købt noget "Mundorf Suppreme" sølvloddetin:

http://www.banzaimusic.com/Mundorf-Supreme-
Solder-100g.html


"Mundorf Supreme Solder. Increased silver and gold ratio for a high quality, uncompromising solder connection.
SSn88,6 Cu 1,8 Ag9,5 Au0,1"

Det har et smeltepunkt ved 290 grader - og et anbefalet arbejdstemperatur på 400 grader (+/- 50 grader). Jeg bruger ca.
420 grader - efter lidt eksperimenteren.

Mit problem er, at lodningerne bliver kornede (ellers ser det fint ud).
Se følgende
billede


Loddetinnet virker fint, hæfter godt, og bliver skinnende. MEn når det køler langsomt ned (nej, jeg puster IKKE på det) - så
er det som om , at det starter med, størkner fint, glat, og skinnende - men at det så efter endnu et par sekunder
omkrystalliserer, og får en kornet (men dog skinnende) overflade.

Jeg mailede med Mundorf, de siger:
"Our technician said the main important point is to heaten the area where the solder has to fit and even the solder himself.
You have to be quick by pulling the solder iron away and a big mistake which happens very often is to blew the solder joint.
If it cools to fast it gets „grany“. He said that in general a little experience while using this solder should be useful."

Men det var nu som jeg allerede gjorde ...

JEg mailede også Nick fra Hificollective. Han sagde:

Yes ever since the lead free legislation solder isn`t what it used to be. I prefer the 3.8% mundorf solder this actually works
better than the 9.5% and shinier. Yes your temperature is about right, slightly higher than recommended. The joins do tend
to be a bit grainy though, but I have never had any problems with a dry joint.

Så:
- er små-grynede lodninger med 9,5% sølv bedre end, - glatte lodninger med (f.eks. mundorfs) loddetin med mindre
sølvindhold (3,8% sølv, 0.1%Au)?
- skal jeg bruge en varmepistol, for at få langsom afkøling ...??


mvh. peter     
Til top Vis pedefede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pedefede
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 09 September 2010 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Det er let at se hvad du mener, men de er faktisk flotte omstændighederne taget i betragtning....Det er ikke let for ikke at sige umulig at få så flotte lodninger som dengang der var bly i tinnet. Jeg er glad for mine 25kg 'gammeldags' tin...som jeg nåede at købe på falde-rebet.

Jeg tror det er ligegyldig hvad du gør så bliver det ikke bedre med det tin, men som sagt..det ser fint ud pånær overfladen er lidt mat. Jeg mener heller ikke den smule sølv gør nogen som helst forskel. Hvis du skal lave lodninger om...altså varme dem op påny er det en god ide at tilføre fluss...så bliver så pæne igen som muligt.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes