Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Min nye Boombox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Phaedras
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:

Flot projekt. Jeg har se at du har fået din inspiration fra Saturnus fra diyaudio.com (som også har skrevet inde på Roskilde Forum tråden om et festival stereo).

Jeg byggede selv et projekt til sidste år og blev så bidt af det at jeg planlægger at bygge et nyt til 2011 også. Hvordan fik du fat i enhederne? Jeg ved man ikke kan få dem i Danmark. Og hvor meget har du måtte smide for det hele? :) Og godt valg med piezoer til 30 kr stk

Mht. solceller, så har jeg set at Elextra.dk har et panel på 15W til ca. 1200 kr. Og det er et amorphious panel, dvs. at man ikke behøver at vinkle det for at få fuldt udbytte af solen. Desuden har det også effekt ved overskye. Det er jo en idé :)

Mht. iPod laderudgangen vs. minijack, så er jeg enig med Bulletdodger. Det er bedre lydkvalitet og en smule højere output hvis man bruger iPod/iPhone laderudgangen. Der findes visse kabler der har lader han-stik i den ene ende og mini-jack hun-stik i den anden ende. Der er flere forskellige produkter, og jeg har ikke prøvet dem af, men en af dem hedder FiiO E1.

Btw.. Din nøglestarter er interessant  Hvordan fungerer det?

Hey Rubennn

Fuldstændigt korrekt, jeg linker også til den diyaudio tråd om boominatoren og har også smidt billederne derind :D

Jeg er selv blevet ret bidt af det og har indset en masse ting jeg gerne ville gøre anderledes, så jeg planlægger at bygge den om i løbet af foråret.. Jeg vil gerne ændre lidt på proportionerne, håndtagene, farvefinishen, byggemåden osv osv.. Jeg har mange planer ;)

Det var lidt besværligt at få fat i de woofers da jeg bor i Jylland, men jeg har en kammerat som bor i Sverige og arbejder i København, så bestilte dem hjem til ham og så tog han dem med til Kbh hvor mine forældre samlede dem op i forbindelse med et møde de havde derovre.. Så de blev fint hentet til mig! :)

Har vel smidt for omkring 4000 for hele skidtet, udover brugte jeg vel 500-1000kr på nyt værktøj jeg manglede :)

Synes faktisk piezoerne spiller fint for 30kr/stk men overvejer om jeg skal lede efter en bedre kvalitet til version 2..

Tror ikke jeg skal ud og bruge en masse penge på solceller osv i denne omgang, synes jeg har nok at bruge penge på for tiden, så det bliver nok bare 3 x 7Ah batterier og så må jeg lade dem op en enkelt gang i løbet af Roskilde..

Har også overvejet at kigge på et kabel til line-out istedet for minijack - det må jeg lige ha' kigget på!

Nøglestarteren er meget simpel, det er bare et on/off stik som tænder for strømmen når nøglen drejes. amp6'en tager ikke meget strøm i idle, så den kan også sluttes til den mute jumper på amp'en hvis man vil undgå det lille turn on pop der kommer når man sætter strøm til..

Til top Vis Phaedras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Phaedras
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 20 Februar 2011 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par spørgsmål mere til dig, Phaedras :)

1. Jeg har egentlig ikke forstået den idé med 2x 12V batterier i parallel, som Saturnus siger man skal bruge i boominateren.
Bruger du også det? Øger det ikke spændingen til 24V (det vil brænde forstærkeren af :P)?
2. Overvejer at bygge mig en boominator - hvad er målene på kassen (indvendig) og hvad har du brugt af træ? Jeg ved at
Saturnus anbefaler filmet birke krydsfinér, men indtil videre har jeg ikke set den slags træ :). Bruger selv MDF normalt til
kabinetter.

Mvh
Ruben
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Phaedras
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 21 Februar 2011 kl. 04:10 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:
Jeg har et par spørgsmål mere til dig, Phaedras :)

1. Jeg har egentlig ikke forstået den idé med 2x 12V batterier i parallel, som Saturnus siger man skal bruge i boominateren.
Bruger du også det? Øger det ikke spændingen til 24V (det vil brænde forstærkeren af :P)?
2. Overvejer at bygge mig en boominator - hvad er målene på kassen (indvendig) og hvad har du brugt af træ? Jeg ved at
Saturnus anbefaler filmet birke krydsfinér, men indtil videre har jeg ikke set den slags træ :). Bruger selv MDF normalt til
kabinetter.

Mvh
Ruben


hehe, helt iorden..

1. Jamen ideen med at sætte 2 x 12v parallelt er udelukkende for at få mere batterilevetid. Det er faktisk et spørgsmål om formfaktor - et 7Ah er typisk omkring 6-7cm i bredden og under 10cm i højden så med boominatorens højde på ~30cm kan man stacke 2-3 batterier oven på hinanden og forbinde dem parallelt og derved udnytte pladsen maksimalt. Skal du ud og ha' et 20-25Ah batteri bliver størrelsen ofte ret dum.. Hvis du parallel-forbinder 2 12v batterier forbliver de 12v men fungerer så bare som ét forstørret batteri. Serie-forbinder du dem derimod bliver de til 24v :)

2. Jeg har selv brugt almindeligt birk-krydsfiner. MDF er ikke optimalt når du skal have din boombox med udenfor hvor der er risiko for væde. MDF falder simpelthen bare fra hinanden hvis det bliver fugtigt, så hvis du virkelig vil bruge MDF så skal du sørge for at grunde og behandle VIRKELIG grundigt så INTET fugt kan trænge ind. Fordelen ved birk krydsfiner er at forholdet mellem vægt og holdbarhed er rigtigt fint og det er forholdsvis nemt at arbejde med. Der findes så selvfølgelig bedre kvalitet Krydsfiner end birk, men så bliver det pludselig ret dyrt..

Kan ikke lige huske målene, har nogen noter liggende et sted tror jeg nok.. Ellers skal du bare arbejde ud fra målene på 2 x HP-10w i dybden, 30-2x12mm krydsfiner i højden og så ændre længden så det passer med de omkring 22-24 liter i hver side. Du kan lege lidt med det i WINISD så du får tunet kabinettet korrekt, Saturnus anbefaler omkring 82hz, så det har jeg gået ud fra..


Til top Vis Phaedras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Phaedras
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 21 Februar 2011 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Okay, jeg var ikke lige klar over at birk havde de egenskaber. Normalt plejer birk at være blødt som smør :) men for at være
ærlig ser det ret solidt ud, det der filmede birke krydsfinér.

Fedt med batterierne. Og ja, det giver jo god mening at udnytte pladsen med at stacke dem oven på hinanden. Jeg kan huske
at mit projekt sidste år på Roskilde (2 enheder - 8 ohm) holdt 3½ dag med 10 timers musik om dagen på max volumen. Det
var 9 Ah. Men boominateren spiller jo på 4 ohms system pga parallelkobling af 4 enheder. Sidste år havde jeg 2 batterier med
og det kunne holde hele ugen (fordi man de sidste dage ikke spillede så meget musik, pga. selve musikken på Roskilde
åbnede). Men hvis jeg skal køre systemet i 4 ohm er jeg nødt til at have 4x 7,2 Ah batterier med hvis jeg skal kunne holde
hele ugen. Jeg ved ikke engang om jeg kan bruge batterierne fra sidste år. Spørgsmålet er om de er blevet for hærgede siden
da. De er jo blevet brugt til at spille på anlægget hjemme i stuen :)

Men jeg tror helt sikkert jeg skal bygge mig en boominater i år. Også fordi de kunne være fedt med 360 graders lyd. Jeg tror
heller ikke jeg får råd til solceller i år, men lad os nu se. Derudover har jeg set at HP-10W koster 435 SEK/stk. på
www.ljudia.se og når kursen er 0,85 DKK for 1 SEK bliver det en totalpris på 1479 DKK excl. fragt. Jeg har en ven der kan
transportere dem til Danmark for mig. Så det er forholdsvist billigt for nogle gode kraftfulde basser. Derudover regner jeg nok
med 1500 kr. til resten af konstruktionen - så alt i alt 3000 kr. (måske lidt over).

Jeg skal lige høre; brugte du spoler i serie med bassen for skære noget af den fra? Eller klarer du dig med modstandene i serie
med piezoerne for at dæmpe de laveste frekvenser der? En HP-10W spiller jo op til 4000 hz så vidt jeg ved.

Tak for dine svar. Du må endelig også spørge om noget hvis du har spørgsmål. Det skal jo ikke være en afhøring ^^

Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Phaedras
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 03 Juni 2011 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

Så har jeg lige en lille opdatering.. Har brugt lidt af foråret på at bygge en ny boombox da der var forskellige ting jeg gerne vill
forbedre :)

Her er resultatet:





Til top Vis Phaedras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Phaedras
 
m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 718
Sendt: 03 Juni 2011 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Den er flot

m@dsen



__________________
Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
Til top Vis m@dsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m@dsen
 
Westergaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 03 Juni 2011 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

den er godt nok fedt lavet! Hvilke solpaneler har du brugt, og hvad har du måtte slippe for dem?

Er USB-stikket til at lade f.eks. en IPOD, og så er alle indgange analog med f.eks. mini-jack?

Til top Vis Westergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Westergaard
 
Phaedras
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 03 Juni 2011 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Westergaard skrev:

den er godt nok fedt lavet! Hvilke solpaneler har du brugt, og hvad har du måtte slippe for dem?

Er USB-stikket til at lade f.eks. en IPOD, og så er alle indgange analog med f.eks. mini-jack?

Thanks :) Panelerne er 8v 5,2w monokrystalinske paneler fra electrozone.dk.. Gav omkring 310kr stykket for dem.. De er små og effektive når der er sol, men knap så effektive når der er skyer.. Men det var kompromisset for at få små paneler med høj effektivitet :)

Faktisk er det en cigartænder-stik som kan bruges til alt fra 12v luftpumpe til luftmadrasser og lign.. Der sidder dog et lille USB stik i nu så jeg kan lade iPod og telefoner op nemt på farten :)

Til top Vis Phaedras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Phaedras
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 03 Juni 2011 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Phaedras skrev:

mollecon skrev:
Unægteligt et gennemført stykke arbejde!  Hvor meget effekt leverer den lille amp, og hvilke højtalerenheder bruger du?

Mange tak Mollecon :-)

Den leverer 2 x 25w og bruger kun 350mA ved fuld volume.. Så med et 30-40Ah batteri som der er plads til, kan den virkelig spille længe på moderat volume..

Jeg har brugt 4 x HP-10w fra p.audio og 4 x piezo tweeters fra brinck.dk

Har du købt basserne direkte fra ljudia i sverige? Hvad blev fragten?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 03 Juni 2011 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Ljudia har en fordelagtig fragtpris på 99 SEK (ca 85 DKK) for en pakke på op til 20 kg - også selvom de sender til Danmark.
Men ja basserne kan købes hos Ljudia. Der er bare udsolgt i hele Europa nu så vi må vente til August hvor der bliver produceret
flere.
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 03 Juni 2011 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:
Ljudia har en fordelagtig fragtpris på 99 SEK (ca 85 DKK) for en pakke på op til 20 kg - også selvom de sender til Danmark.
Men ja basserne kan købes hos Ljudia. Der er bare udsolgt i hele Europa nu så vi må vente til August hvor der bliver produceret
flere.

Det var jo ikke meget i fragt, når man tænker på PostDanmarks priser. Ljudia har et par spændende 15" basser jeg kunne bruge til et helt andet projekt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 03 Juni 2011 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Du skal bare skrive til info@ljudia.se og bede dem om at sende til dit postnummer fordi deres website ikke er fuldt udviklet til
danske bestillinger endnu. Man skal indskrive et 5 cifret postnummer (fordi siden kræver det og fordi svenske postnumre er 5
cifre) så jeg skriver bare et ekstra tal på og skriver til dem at jeg har lagt en ordre og at den skal fremsendes til det korrekte
postnummer i Danmark. Det er meget simpelt. :)

EDIT: De svenske priser for enheder er jo også super lækre :D
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Phaedras
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 03 Juni 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:
Du skal bare skrive til info@ljudia.se og bede dem om at sende til dit postnummer fordi deres website ikke er fuldt udviklet til
danske bestillinger endnu. Man skal indskrive et 5 cifret postnummer (fordi siden kræver det og fordi svenske postnumre er 5
cifre) så jeg skriver bare et ekstra tal på og skriver til dem at jeg har lagt en ordre og at den skal fremsendes til det korrekte
postnummer i Danmark. Det er meget simpelt. :)

EDIT: De svenske priser for enheder er jo også super lækre :D

 

Ruben! Hvordan går det med din boominator? ;)

Til top Vis Phaedras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Phaedras
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 04 Juni 2011 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Ja det er jo kun en halv boominator men det går fremad. Jeg bruger jo også SPA-10PA enhederne i stedet for HP-10W fordi de
blev udsolgt. Jeg må bygge en rigtig boominator i efteråret så den bliver lavet på den rigtige måde. :) Er din ved at være spillet
til?
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Phaedras
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 07 Juni 2011 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:
Ja det er jo kun en halv boominator men det går fremad. Jeg bruger jo også SPA-10PA enhederne i stedet for HP-10W fordi de
blev udsolgt. Jeg må bygge en rigtig boominator i efteråret så den bliver lavet på den rigtige måde. :) Er din ved at være spillet
til?

Ahh okay, er spændt på at se og høre hvad du får lavet :) Yea, jeg synes min spiller rigtig rigtig godt.. Har dog ikke hørt andre Boominators spille, så det er jo svært at sige om den spiller af helvede til i forhold til.. Men alle der hører den er meget imponeret over at den faktisk spiller bedre end det de fleste har af anlæg i stuen :)

Havde den med på stranden fredag aften og der kunne den høres helt tydeligt ~150m væk, så det må jo siges at være meget fint :)

Til top Vis Phaedras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Phaedras
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 07 Juni 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk lige et spørgsmål, Phaedras. Jeg ved ikke om jeg har spurgt om det, men jeg fik aldrig et svar tror jeg :P

Enhederne fastgøres på indersiden, men hvordan fastgøres højttalergitrene mellem træet og højttaleren? Jeg synes jeg har haft
problemer med at metallet på gitteret kommer i vejen for skruen der skal holde højttaleren fast på træet. Hvad gør du? :P Jeg
har undret mig over det længe.
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Phaedras
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 07 Juni 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Hmm, du kan gøre 2 ting:

1. Der er jo huller i gittteret så det kan godt lade sig gøre at finde hul til skruerne.

2. Placer gitter og enheder præcis som du vil have dem, tag en skrue, placer den i hullet så den rammer gitteret og slå så forsigtigt med en hammer så der efterlades et lille mærke.. Gør det hele vejen rundt, fjern gitteret og bor så nogle små huller så der er plads til skruerne :)
Til top Vis Phaedras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Phaedras
 
Per Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Super fedt projekt :)
Til top Vis Per Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per Nielsen
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Man burde holde en konkurrence for Roskilde blastere...så ville denne nok vinde 1. prisen...

__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Det er tidligere foreslået... og afholdt endda :) På Roskilde Festival.. Kan ikke lige huske hvornår.
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes