Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 05:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: relæ spørgsmål. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 10 September 2010 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

 

 Hej med jer..

 Jeg ved at samle en lang distance IR alarm til min brors værksted.  Og når jeg nu sidder og prøver at designe kredsløbet, kommer jeg til at tænke på et par smarte funktion som han garanteret vil være glad for.  da den kommer til at være en stand alone batteri drevet alarm, med sol celle opladning i løbet af dagen, er der ikke så meget power tilrådighed.  den vil blive drevet af en 9V 300ma NImh batteri samt en "60Ma 11V solfanger + lm7809. solfangeren kommer til at blive klistret på vinduet, så det nok nærmere max 20-30ma solfangeren lader med i sollys.   

 meningen var at det skulle blive til en silent alarm. så tyvene kan blive overrasket af 3 store gutter og en et møjøre af en hund.    men igen der er ingen grund til at direkte at lægge op til sådan en ballade det kunne avle, hvis man tager sådan nogle indbrudstyve på fast gerning. " det kunne meget nemt gå hen og blive en meget grim ting. " men om han vil køre silent eller med bål og brand, det må han om, jeg skal bare bygge den til ham.

  men så når nu jeg har komponenterne liggende kan jeg jo lige så godt indbygge nogle flere funktioner. 

 

  så jeg vil lave en relæ trigger, således at han kan tilslutte en 220V ledning til den, og når alarmen går,  kan den tænde for en 220V udgang.  " og derved aktivere en kraftig 220V projektør når alarmen går af. samt en 9V batteri udgang til f.eks en sirene.

 spørgsmålet er så, hvis man nu køber et dobbelt relæ, skifte eller slutte, lige meget, kan jeg nøjels med at bruge kun 1 relæ til at trigge 2 forskellige spændinger.. altså den en side af relæet trigge 9V og den anden side trigger 220V ? er det gangbart ?

 

og er der noget galt i at have 220V på samme print som småsignaler så længe de er eletkrisk adskildt ?   

 

  tak på forhånd.

 

 Mvh. Rasmus.

 



__________________
nu med DIY 4 x 9W RMS hi-fidility. 12at7 rør kontrol med telefunken. Aurum cantus Leisure 5. Diy sigma delta 16Bit USB Dac med burson & telefunken rørbuffer. min "CD afspiller" bruger ca. 700W
Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus
 
Jonny
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 10 September 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Måske du kunne lade de 9V som du tænder relæet med også tænde sirenen og så lade relæet om at tænde for de 220V?

Alternativt kan du jo finde et relæ med forholdsvis stor afstand i mellem kontaktsættene.

mvh

Til top Vis Jonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonny
 
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 10 September 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

 

 Hej igen..   det er er en Pir sensor der skal levere signalet, men kan ikke afgive ret mange ma.

 jeg vil så switch mig ud af det, ved hjælp af 2n3904 & 3906.  " darlington "  og så nøjels med de 200ma de transistorer kan afgive, hvilket jo er nok til at trække 3 x 30ma HB leds og en 10ma buzzer, samt også have nok strøm tilrådighed til at trække et relæ også.  men nok ik en sirene også uden at få sved på panden.  

 

men jeg kan jo self bare skifte den sidste transistor i rækken ud til en lidt større en f.eks bd139 så jeg har lidt flere ma til rådighed, og så købe et 12vdc / 220V slutterelæ. og så kun lade relæet styre 220Vac og lade 9VDC delen være transistor styret.

 

det var bare så han kunne trække en stor forbruger direkte fra 9V batteriet hvis alarmen skulle gå.  men når der er 220V til rådighed efter sensoren, så kan han jo bare bruge almindelig omformere til at trække det han ønsker.  

   men mon man kan trække sådan et her med 9VDC ?

 

http://cgi.ebay.com/Mini-Power-Relay-DC12V-AC-30A-220V-AC-20 A-220V-/330466866372?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4cf1 5c34c4

      

 



__________________
nu med DIY 4 x 9W RMS hi-fidility. 12at7 rør kontrol med telefunken. Aurum cantus Leisure 5. Diy sigma delta 16Bit USB Dac med burson & telefunken rørbuffer. min "CD afspiller" bruger ca. 700W
Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes