Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. april 2024 | 19:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til indsigtsartikler
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til indsigtsartikler
Emne Emne: Digital DIY korrektion af højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Her er lidt interessant om emnet

http://www.acoustics.hut.fi/~mak/PUB/AES124-000056.pdf

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

og en artikel med aktiv højttaler med pre-ringing. Vises i frekvens og step-impuls grafer

http://www.stereophile.com/standloudspeakers/608cab/index5.h tml

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
amigo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Spændende læsning Kjeldsen.

Her er en artikel mere: Perceptual Study of Loudspeaker Crossover Filters 

Venligst Amigo

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo
 
torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Interessant læsning amigo og kjeldsen.

Det ser ud til at det er lettest at opnå gode resultater med en lav delefrekvens med lienar phase FIR filtre.

Kan man generelt regne med at en DACs PLL holder sig indenfor et tidsvindue på max. 1 word clock cyklus? Hvis den er lavet med et længere tidsvindue kan problemerne med asynkrone DAC'er blive større. Man kunne måske godt forestille sig PLL arkitekturer med større tidsvindue for at dæmpe jitter ved lavere frekvenser.

Hvis ikke kræver det nærmere undersøgelse når man vælger komponenter. En DAC med asynkron resampling er nok uegnet hvis det ikke er en 4 kanalers DAC hvor alle kanaler er synkroniseret. Kunne sagtens forestille mig at en sådan DAC har større variation af forsinkelse hvis tilpasningen til kildens datarate foregår i software.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 17 Oktober 2010 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Her er lidt interessant om emnet

http://www.acoustics.hut.fi/~mak/PUB/AES124-000056.pdf



Tak for artiklen. AES papers er normalt ikke tilgængelige for ikke AES medlemmer - ikke uden betaling (jeg er tidligere bestyrelsesmedlem i AES's danske afdeling).

Jeg har spekuleret meget over hørbarheden af pre-ringing, og forsøgt om jeg kunne høre det.

Jeg har oplevet, at nogen på forhånd fraskriver mit anlæg pga. pre-ringing. Men som det ses at kurverne i mit skrift, udfases pre-ringingen - hvis signalerne bliver adderet korrekt.

Men bliver signalerne adderet korrekt?

Vha. Acourate kan man lave delay mellem enhederne med opløsning på 1/48000 eller 0.02 ms, ca 100 gange mindre end den grænse der "er" for hørbarheden i følge skriftet.

Men det er kun i målepositionen, hvad med andre steder i rummet?

Selv med min bedste vilje, kan jeg ikke høre nogle "mislyde" hvis jeg bevæger mig rundt i rummet, andet end frekvensbalancen varierer afhængig af om jeg står foran Quad'erne, wooferne eller andre steder i rummet. 

Ydermere er forsøgene i skriftet baseret på ekstrem høje ordens filtre, fra 200 til 2000, endvidere er det ikke så hørbart, hvis delefrekvensen er lav (min er 75 Hz).

Jeg anvende et 2. ordens Neville-Thiele, altså faktor 100 fra de testede filtre.

Jeg må sige, at skriftet "støtter" mig i min antagelse af, at jeg ikke kan høre nogle bivirkninger fra pre-ringing. Min nagende tvivl er forsvundet.
 




__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 18 Oktober 2010 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Godt at høre. Jeg har et advanced pluging til min MiniDSP, som kører med FIR filtre og jeg deler også lavt. Jeg har endnu ikke brugt dette plugin, men en dag med lidt tids overskud skal det da prøves. Jeg burde kunne se på målinger om der er pre-ringing. Jeg bruger ikke Acourate så jeg kan nok ikke få så godt et resultat som dig.

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 14 November 2010 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Jeg overvejede at skrive lidt om dynamiske mellemtoneenheder - eller rettere - manglen på samme.

Melletoneenheden er - efter min mening - den vigtigste enhed, og samtidig den mest oversete/ignorede.

Det er utroligt svært at lave en god dynamisk mellemtoneenhed, og da efterspørgslen er meget lav, eksisterer der ikke god mellemtoneenhed i fri handel, og måske heller ikke i nogen eksisterende dynamisk højttaler på markedet.

På en dynamisk (mellemtone) enhed med "almindelig" membran, kan man opdele frekvensområdet i tre dele. Først omkring egenresonansen af enheden, hvor frekvensgangen er domineret af massen, fjederen (eftergivenheden) og dæmpningen, dernæst er der stempelområdet, som normalt er helt fladt, derefter kommer kantresonanten, hvor ophænget bryder op. Derfra og i resten af frekvensområdet bryder membranen op, mere eller mindre pænt, afhængig af konstruktørerns dygtighed/budget.

Dvs, de tre områder kan betegnes som resonans, stempelområde, resonans.

Derudover giver magnet/spolesystemets ulinariteter forskelige former for forvrængning.

Nu håber jeg ikke, at jeg har "trådt for mange over tæerne" ved at påstå, at deres vidunderlige højttalere ikke er optimale.

Altså, selv om en højttalerkonstruktør er enig med mig om mellemtonens vigtighed, kan han ikke købe en "god" enhed, men må nøjes med hvad der er på markedet. 

1. Jeg er grundlæggende enig med dig i betragtningen at mellemtone er et overset område (hvordan kan det overhovedet lade sig gøre?? - det ligger midt i det hørbare område!!).

2. Du må meget gerne "opdatere" artiklen / skrive lidt om dynamiske mellemtoner her i forumet. Jeg har læst din interesse med stor interesse.

P.S. Jeg er udviklingschef for Scan-Speak. Måske jeg følte mig lidt trådt på  ... da jeg synes at Scan-Speak Illuminator 12MU indebærer alt hvad vi har at byde på i denne retning. Der er dog (af rent fysiske årsager) en vis forskel mellem bånd/elektrostater og dynamiske enheder. Hvad der er bedst kan diskuteres (måske i det uendelige).

Venlig hilsen,

Claus

Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 14 November 2010 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Scan-Speak Illuminator 12MU er absolut i topklassen for dynamiske enheder (Siden jeg lavde højttalere er neodymmagneter også blevet anvendelige i andet end diskanter).

Den er overordentlig velkonstrueret, med under hung magnetsystem, det kan næsten ikke gøres bedre.

Kantophæng og membran er også velkontrolleret med resonansområde/opbrud fra ca. 1000 Hz.

Har du en waterfall/differenstoneforvrængningskurve på den?

Der er stadig en impedans hævning mod højere frekvenser (kan kobber på kernen reducere det?).

Diameteren/arealet kunne godt være større.

Jeg er langsomt ved at blive overbevist om, at det lukkede kabinet bag enheden - med det høje lydtryk - er virkelig ødelæggende for opløsningen/præcisionen (tidsforvrængning).

Nu er I i den gode ende af markedet, der hvor højttalerfabrikanterne gerne vil betale for kvalitet, det var vi ikke hos Peerless.

Hvis du kommer til Københavnstrup, skulle du komme forbi til lytning og erfaringsudveksling. Det er altid rart at få input/kritik.


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 23 November 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

 

Lørdag var jeg på Hifi & Surround 2010, mest for at ”kalibrere” mine ører/reference.


De mange år med hifi har lært mig, at man ikke altid kan stole på sine ører/hjerne. Man har en tilbøjelighed til at ”tilpasse” sig den lyd, man er vant til at høre, så det blive referencen alt andet skal vurderes ud fra, og ikke hvordan instrumenterne virkeligt lyder – uden mikrofoner og højttalere.


Jeg medbragte en cd med Dutch Swing Collage Band ”The Best of Dixie”. Den indeholder traditionel jazz med akustiske instrumenter. Jeg lyttede til ”Just a closer walk with you”. Det var kun en 5-6 steder, hvor jeg hørte den. De andre steder var det enten umuligt eller meningsløst at lytte til den, da den musik der var valgt gjorde, at man straks kunne høre, at højttaleren var ”uinteressant”.


Der var især to ting, der der umiddelbart adskilte lyden af alt det jeg hørte, fra det jeg er ”vant til” - nemlig bassen og diskanten. Bassen var overdimensioneret/upræcis/farvet - eller er det mig, der har for lidt bas derhjemme? Nu kender jeg præcis frekvensgangen derhjemme, den er hævet et par dB i forhold til mellemtonen – og går ret ned til under 20 Hz, så jeg burde ikke mangle noget, og nærmere lytning afslørede også en upræcis bas, dvs. der var masser af ”bas”, men ikke mange nuancer, altså tæt på en ”one note bas”, som kendetegner en basrefleks, der er afstemt med en pukkel på 60-80 Hz, ganske som en højttaler ”skal være”, for at være salgbar.


Stort set alle de højttalere jeg lyttede til havde kraftig/ringende diskant. I et af de store rum stod et par meget store højttalere med keramiske membraner. Det var lidt af en lise at kommer derind, for de spillede et stykke klassisk musik, og celloerne i højre side var ikke allerværst, men så kom violinerne med, og det blev til en skingrende/resonant lyd, uendelig langt fra lyden i koncertsalen.

Når jeg spillede min medbragte cd – på de ”udvalgte” højttalere – var flyglet i starten af nummeret meget skingrende/resonant, der manglede niveau af grundtonerne/”kroppen” (de der har hørt et flygel – uden højttalere – ved, hvor imponerende det lyder). Senere i nummeret er der kraftige blæsertoner med de herligste overtoner, tæt på grænsen til det agressive. På næsten alle højttalerne var det ren forvrængning/ringning at høre på. Igen var højttalerne ”afstemt” for at være salgbare.


(der var een positiv overraskelse, Thomas Sillesen med sine 150.000 kr højttalere, der var ingen ringning/overdimensioneret diskant).


Generelt var lyden præget af mudder/tidsforvrængning og nedprioriteret mellemtone (måske med undtagelse af SA, som pga. af deres valg af enheder prioriterer mellemtonen højere).


Det er sørgeligt, at højttalere bliver valgt med reference til andre højttalere, og ikke med reference med rigtige musikinstrumenter, men efterhånden er der ikke ret mange mennesker, der har hørt rigtige instrumenter – uden højttalere.


Selv jazzorkestre, som sagtens kan spille de fleste steder uden andet end få støttehøjttalere til sangere/de svage instrumenter, er i dag udstyret med elendige P.A. højttalere, som forvrænger og giver dårlig lyd, men det er åbenbart sådan ”vi” vil have det, altså kun musik spillet af mangelfulde højttalere.


Da jeg efter udstillingen talte med min gode ven Niels, som har et anlæg magen til mit, og fortalte, at jeg gjorde det, fordi jeg ville være sikker på, at vi er på rette spor, sagde han, ”at det var fjollet, fordi vi er langt foran ”de andre””.


Efter at have fordøjet indtrykkene og lyttet til anlægget derhjemme, kan jeg kun sige én ting ”Ja, det er vi”.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 24 November 2010 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
 


Da jeg efter udstillingen talte med min gode ven Niels, som har et anlæg magen til mit, og fortalte, at jeg gjorde det, fordi jeg ville være sikker på, at vi er på rette spor, sagde han, ”at det var fjollet, fordi vi er langt foran ”de andre””.

Først vil jeg lige takke for endnu en spændende tilføjelse til tråden

Nu til det jeg markerede ovenover - nemlig at der er andre eksempler på anlæg som dit. Det triggede mig egt. til at tænke nærmere over noget jeg har savnet - uden at kunne sætte fingeren på det - nemlig praktiske eksempler.

Kald mig bare lidt kynisk/skeptisk - det er ok , men jeg bliver bare lidt mere "medgørelig" når jeg ser flere eksempler på praktiske løsninger på de teoretiske overvejelser

Jeg kunne egt. godt tænke mig selv at kaste mig ud i et nyt HT-projekt, men jeg er tilstrækkelig meget kylling til at der skal være nogen (måske ligefrem mange...) der har gjort noget lignende før jeg selv kommer i gang...

Altså - er der flere der har prøvet noget tilsvarende?

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 24 November 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg kan mærke en begyndende interesse for min/Acourate løsningen. Derfor sidder jeg i dette øjeblik og prøver at sammensætte komponenter til et mere "færdigt" løsningsforslag.

I går havde jeg besøg af en tv-fotograf. Han skulle købe en forstærker, som jeg havde til salg. Jeg spurgte ham, om han var interesseret i en lydgengivelse ud over det sædvanlige, det sagde han ja til.

Jeg tog den sagesløse mand med op i mit lytterum, og udsatte ham for forskellige musikstykker. Det viste sig, at han også har rodet med lydoptagelser/miksning, og han var begejstret for det, han hørte. Han kaldte lyden holografisk, pga af den måde man kan placere musikinstrumenterne på, og nævnte, at hvis man miksede musikken på sådanne højttalere, ville vi få nogle bedre optagelser/cd'er.

Vi aftalte, at han ville komme tilbage til mere lytning, og han ville medbringe en lydinteresseret kollega.

Hvis jeg sammenligner mine lyddemonstrationer med hvad man hører på udstillinger, er den store forskel, at på udstillinger anvender man som regel "demomusik", altså musik der er nøje udvalgt til at få højttalerne til at lyde godt (normalt er musikken ikke ret kompleks). Jeg anvender helst musik vi (alle) kender/spiller selv, fx. Beatles, Anne Linnet, Shu-bu-dua, Kim Larsen mm, samt diverse jazz og klassiske værker.

I mine unge dage lavede jeg den fejltagelse, at købe nogle lp'er, fordi de var gode til demonstration, men spillede dem (næsten) aldrig, fordi jeg ikke brød mig om musikken. Da besluttede jeg, at jeg kun ville købe lp'er/cd'er hvis jeg selv kunne lide musikken.


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 474
Sendt: 24 November 2010 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Jeg kan mærke en begyndende interesse for min/Acourate løsningen. Derfor sidder jeg i dette øjeblik og prøver at sammensætte komponenter til et mere "færdigt" løsningsforslag.

Det lyder særdeles spændende ....



__________________
Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter
 
kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 06 December 2010 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
 

Jeg medbragte en cd med Dutch Swing Collage Band ”The Best of Dixie”. Den indeholder traditionel jazz med akustiske instrumenter. Jeg lyttede til ”Just a closer walk with you”. Det var kun en 5-6 steder, hvor jeg hørte den. De andre steder var det enten umuligt eller meningsløst at lytte til den, da den musik der var valgt gjorde, at man straks kunne høre, at højttaleren var ”uinteressant”.

Der var især to ting, der der umiddelbart adskilte lyden af alt det jeg hørte, fra det jeg er ”vant til” - nemlig bassen og diskanten. Bassen var overdimensioneret/upræcis/farvet - eller er det mig, der har for lidt bas derhjemme? Nu kender jeg præcis frekvensgangen derhjemme, den er hævet et par dB i forhold til mellemtonen – og går ret ned til under 20 Hz, så jeg burde ikke mangle noget, og nærmere lytning afslørede også en upræcis bas, dvs. der var masser af ”bas”, men ikke mange nuancer, altså tæt på en ”one note bas”, som kendetegner en basrefleks, der er afstemt med en pukkel på 60-80 Hz, ganske som en højttaler ”skal være”, for at være salgbar.

Stort set alle de højttalere jeg lyttede til havde kraftig/ringende diskant. I et af de store rum stod et par meget store højttalere med keramiske membraner. Det var lidt af en lise at kommer derind, for de spillede et stykke klassisk musik, og celloerne i højre side var ikke allerværst, men så kom violinerne med, og det blev til en skingrende/resonant lyd, uendelig langt fra lyden i koncertsalen.
Når jeg spillede min medbragte cd – på de ”udvalgte” højttalere – var flyglet i starten af nummeret meget skingrende/resonant, der manglede niveau af grundtonerne/”kroppen” (de der har hørt et flygel – uden højttalere – ved, hvor imponerende det lyder). Senere i nummeret er der kraftige blæsertoner med de herligste overtoner, tæt på grænsen til det agressive. På næsten alle højttalerne var det ren forvrængning/ringning at høre på. Igen var højttalerne ”afstemt” for at være salgbare.
 

Nummeret du nævner er efter min mening produceret komprimeret og blødgjort hvilket giver en bund som at slå i en dyne og dermed følger overdimensioneret/upræcis/farvet bas/død bas/one note bas, og manglende evne til at hører hvilke instrumenter der spilles på osv. Pianoet er til den halv skingere side, jeg har maser af CD hvor pianoet er lige modsat, blæser instrumenterne er sådan set ok men mangler attak og de er afrundet i produktionen så det blive tåleligt på de fleste anlæg.

Men helt sikket et nummer der bør kunne spilles uden man løber skrigende bort.

Jeg kan anbefale dig følgende hvis du vil have den ægte vare uden al for meget produktion
jazz teltet har kunnet fås hos cystisk fibrose foreningen men det ser desværre ud til de ikke har den mere. Ps. måske jeg kan finde ud af noget.

Prøv også Carlsberg Brass Band, der er par gratis numre her http://www.carlsbergbrassband.dk/downloads.php hav et par fad-bamser klar, jeg skal have fundet ud af om det er muligt at få en hel CD med dem.


Men i det store og hele er det desværre næsten umuligt at finde noget der ikke er komprimeret/produceret

Her må der tys til klassisk, kor orgel og brass-orkester er som regel det bedste efter min erfaring.

Ps Iøvrigt spændene system du der har fået lavet. Og tak for en god artikel
Til top Vis kristiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristiansen
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 06 December 2010 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Peiter skrev:

Boman skrev:
Jeg kan mærke en begyndende interesse for min/Acourate løsningen. Derfor sidder jeg i dette øjeblik og prøver at sammensætte komponenter til et mere "færdigt" løsningsforslag.

Det lyder særdeles spændende ....

Hørt  det kunne jo bliver en rigtig HIFI-julegave

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 06 December 2010 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

kristiansen skrev:


Men i det store og hele er det desværre næsten umuligt at finde noget der ikke er komprimeret/produceret

Her må der tys til klassisk, kor orgel og brass-orkester er som regel det bedste efter min erfaring.

Ps Iøvrigt spændene system du der har fået lavet. Og tak for en god artikel

Jeg må erkende at fuldstændig fravær af kompression på meget at det musik jeg hører, ikke vill være af det gode. Jeg har ikke noget mod at der manipuleres på det groveste i studiet, når blot det har et kunstnerisk udtryk. Jeg hører også en del metal, og naturligt lydende trommer og guitarer vil jeg helst være foruden i denne genre.

Problemet opstår, når der forsøges at opnå noget der ikke gavner produktionen, men som er en leflen for skodanlæg, bilstereo og MP3 afspillere.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 06 December 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

kristiansen skrev:
Boman skrev:
 

Jeg medbragte en cd med Dutch Swing Collage Band ”The Best of Dixie”. Den indeholder traditionel jazz med akustiske instrumenter. Jeg lyttede til ”Just a closer walk with you”. Det var kun en 5-6 steder, hvor jeg hørte den. De andre steder var det enten umuligt eller meningsløst at lytte til den, da den musik der var valgt gjorde, at man straks kunne høre, at højttaleren var ”uinteressant”.

Der var især to ting, der der umiddelbart adskilte lyden af alt det jeg hørte, fra det jeg er ”vant til” - nemlig bassen og diskanten. Bassen var overdimensioneret/upræcis/farvet - eller er det mig, der har for lidt bas derhjemme? Nu kender jeg præcis frekvensgangen derhjemme, den er hævet et par dB i forhold til mellemtonen – og går ret ned til under 20 Hz, så jeg burde ikke mangle noget, og nærmere lytning afslørede også en upræcis bas, dvs. der var masser af ”bas”, men ikke mange nuancer, altså tæt på en ”one note bas”, som kendetegner en basrefleks, der er afstemt med en pukkel på 60-80 Hz, ganske som en højttaler ”skal være”, for at være salgbar.

Stort set alle de højttalere jeg lyttede til havde kraftig/ringende diskant. I et af de store rum stod et par meget store højttalere med keramiske membraner. Det var lidt af en lise at kommer derind, for de spillede et stykke klassisk musik, og celloerne i højre side var ikke allerværst, men så kom violinerne med, og det blev til en skingrende/resonant lyd, uendelig langt fra lyden i koncertsalen.
Når jeg spillede min medbragte cd – på de ”udvalgte” højttalere – var flyglet i starten af nummeret meget skingrende/resonant, der manglede niveau af grundtonerne/”kroppen” (de der har hørt et flygel – uden højttalere – ved, hvor imponerende det lyder). Senere i nummeret er der kraftige blæsertoner med de herligste overtoner, tæt på grænsen til det agressive. På næsten alle højttalerne var det ren forvrængning/ringning at høre på. Igen var højttalerne ”afstemt” for at være salgbare.
 

Nummeret du nævner er efter min mening produceret komprimeret og blødgjort hvilket giver en bund som at slå i en dyne og dermed følger overdimensioneret/upræcis/farvet bas/død bas/one note bas, og manglende evne til at hører hvilke instrumenter der spilles på osv. Pianoet er til den halv skingere side, jeg har maser af CD hvor pianoet er lige modsat, blæser instrumenterne er sådan set ok men mangler attak og de er afrundet i produktionen så det blive tåleligt på de fleste anlæg.

Men helt sikket et nummer der bør kunne spilles uden man løber skrigende bort.

Jeg kan anbefale dig følgende hvis du vil have den ægte vare uden al for meget produktion
jazz teltet har kunnet fås hos cystisk fibrose foreningen men det ser desværre ud til de ikke har den mere. Ps. måske jeg kan finde ud af noget.

Prøv også Carlsberg Brass Band, der er par gratis numre her http://www.carlsbergbrassband.dk/downloads.php hav et par fad-bamser klar, jeg skal have fundet ud af om det er muligt at få en hel CD med dem.


Men i det store og hele er det desværre næsten umuligt at finde noget der ikke er komprimeret/produceret

Her må der tys til klassisk, kor orgel og brass-orkester er som regel det bedste efter min erfaring.

Ps Iøvrigt spændene system du der har fået lavet. Og tak for en god artikel

Som jeg har skrevet tidligere, har vi ingen indflydelse på optagelse/produktion af musiken.

Umiddelbart opfatter jeg ikke nummeret komprimeret, især ikke hvis jeg kigger på nummeret vha Adobe Audition, men - som en producer udtalte - alle optagelser bliver komprimeret, også klassiske, da dynamikområdet er for stort til gengivelse i almindelig hjem.

Her er statistikken for nummeret

                                         Left          Right

Peak Amplitude:               -2.34 dB      -.63 dB

Possibly Clipped:        &nbs p;        0           ;       0

DC Offset:          ;           ;         0           ;      0

Minimum RMS Power:   -93.75 dB    -94.1 dB

Maximum RMS Power:  -11.03 dB      -7.86 dB

Average RMS Power:     -23.5 dB      -23.01 dB

Total RMS Power:        -22.27 dB      -21.66 dB

Actual Bit Depth:              16 Bits         16 Bits

Using RMS Window of 50 ms

Desværre kan jeg ikke finde ud af at sætte selve kurverne ind.

Kan du lave en tilsvarende måling på din version, det kan jo være, at den er forskellig - i disse kompressionstider.

Du har ret i, at bassen ikke er særlig god, og jeg benytter da også andre optagelser til bedømmelse af bassen.

Jeg synes at pianoet er en typisk næroptagelse, og bortset fra det, lytter jeg efter, om det har den rette "krop", altså har grundtonerne det "rette" niveau.

Hvis du har nogle gode optagelser, er jeg absolut interesseret. 


 



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 474
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Peiter skrev:

Boman skrev:
Jeg kan mærke en begyndende interesse for min/Acourate løsningen. Derfor sidder jeg i dette øjeblik og prøver at sammensætte komponenter til et mere "færdigt" løsningsforslag.

Det lyder særdeles spændende ....

Hej Boman, vil bare lige høre om du har sammensat noget pt. ?



__________________
Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget lidt(meget) på det, men kan desværre ikke finde en nem/færdig løsning.

Pc'en er rimelig nem, en blæserløs med PCI eller PCIe tilslutning, og et kabinet med plads til lydkortet. Der findes - såvidt jeg er orienteret - desværre ikke nogen helt færdig løsning. Det er lidt "gør det selv" med bundkort, processor, RAM, kabinet mm.

Lydkortet afhænger at tre ting, er der Linux driver til rådighed, har det den rigtige interface (PCI/PCIe/osv), og er der de rigtige ind- og udgange? Jeg bruge digitale forstærkere, Lyngdorf TDA2200+ (nu TDAI2200), og har derfor kun brug for digitale ind- og udgange, men der findes (RME) kort med analoge ind- og udgange. Se http://www.rme-audio.de/en_index.php

På mit RME kort er de digitale udgange optiske via ADAT http://en.wikipedia.org/wiki/ADAT, som er en professionel standard for digital lydoverførsel. Derfor har jeg brug for en konvertering til et signal, som mine to digitale forstærkere kan forstå. Jeg bruger en enhed fra den professionelle verden, en Alexis AI4, som desværre ikke bliver produceret længere. Den konverterer det optiske signal - som indeholder alle 4 signaler - til 2 stereo AES/EBU/AES3 http://en.wikipedia.org/wiki/AES3, som er den professionelle version af SPDIF. Der findes utvivlsomt andre enheder, som kan gøre det samme, men jeg får snart besøg af en elektroingeniør, som muligvis/forhåbentlig kan lave en digital forstærkerenhed, som også kan håndtere ADAT indgang.

Det er altså - endnu - uden en "færdig løsning", og derfor stadig en "nørdet" måde at opnå den gode lyd på.

Til gengæld er den væsentlig billigere end andre "High End" løsninger (man kan købe kabler, der koster mere en dobbelt så meget som mit anlæg), og det er - på grund af de valgte løsninger - bedre/mere naturtro end de kommercielle High End systemer.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Måske en PC herfra kan bruges: Link

Lidt dyrt, men uden blæser.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Nu bruger Niels og jeg dipol højttalere - Quad ELS63 - som hovedhøjttalere, og lukkede hjørnehøjttalere for bassen (ret ned til 20 Hz), men nu har vi fået lyst til at prøve dipol bas.

Det har krævet mange overvejelser/tanker, inden jeg blev overbevist om det gode i ideen. Hjøneplaceringen giver 18 dB forstærkning (= lav forvrængning), og bassen kan kun udbrede sig een vej - fremad.

Men samtidig exiterer man samtlige rumresonanser. Ved hjælp af Acourate kan jeg dæmpe spidserne, men ikke gøre noget ved udfasningerne. En dipol bas kobler til rummet på en helt anden måde, og giver - ifølge tilhængerne af dipol bas - en mere naturlig/nuanceret bas.

Problemet ved dipol bas er, at den "kortslutter", altså at for- og bagsideudstrålingen udfaser hinanden, og det giver et fald på 6 dB per oktav under "kortslutningsfrekvensen". Det er selvfølgelig let at kompensere for, men det kræver store udsving/arealer at opnå et rimeligt output ved lave frekvenser, hvilken igen giver højere forvrængning.

Heldigvis laver vi gode bashøjttalere her i landet, og vi har valgt en 12" Scan-Speak subwoofer til vores eksperiment http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf, eller rettere 4 styk (2 i hver boks). Den har en lineær vandring på 25 mm (+- 12.5 mm), og kan tåle 56 mm vandring uden at tage skade. Dvs en kraftig bastransient vil kun give forvrængning, ikke ødelægge højttaleren.

Vi har valgt at benytte en konstruktion af Siegfried Linkwitz og  tilpasse den til vores formål. Se http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm#Dipole%20Woofer

Vi håber at opnå endnu bedre lyd end vi har nu, for som Siegfried Linkwitz skriver, "resonanser er oplagret energi", så dem vil vi helst undgå.

Men hvor højt vi kan spille - og hvor langt vi kan gå ned i frekvens (det trækker hver sin vej) vil vise sig. Vi er også usikre på, hvor langt ned bassen behøver at gå, for at opnå realistisk gengivelse, vi prøver i første omgang med 35 Hz (der er ikke mange instrumenter der har toner under 35 Hz). 

 



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes