Emne: Bi-amping = dynamik! ( Emne lukket)
|
|
Forfatter |
|
hasselbaink Forum Bruger
Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 387
|
Sendt: 30 September 2010 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Nilau skrev:
dysterland skrev:
Jeg har ikke gjort noget for at justere niveauerne - men jeg har nu prøvet med både NAD 7130 og den lille Tripath, som jeg skrev. Og her bliver der ændret en del i diskant-niveauet, og jeg synes, den blev for lav og kedelig med de andre. Det lyder helt klart bedst, når LC-stereo'en styrer diskanten. Og det lyder da også fuldt ud tilfredsstillende - det andet var bare et eksperiment.
Så det tyder på, at jeg tog fejl i, at der ikke skal nogen særlig effekt til at drive diskanten. Og det kunne tyde på, at hvis jeg skal prøve med en anden effektforstærker til diskanterne, skal den være lige så kraftig som monoblokkene. Min foreløbige konklusion er i hvert fald, at effektniveauet til diskanten skal være på niveau med effekten til resten, hvis der skal bevares balance - passer det med andres erfaring? |
|
|
Det skulle være mærkeligt om alle de effektforstærkere tilfældigvis skulle have samme gain. Og derfor vil de forskellige toneområder ikke være tilpasset hinanden. Selv om der skulle være niveauregulering på nogle af effektforstærkerne, kræver det stor omhu at få niveauerne på plads. En måling ville hjælpe noget på vej. 0,1dB hævning eller sænkning i bare ét af områderne kan virkelig gøre en voldsom forskel.
Mvh. Niels
|
|
|
Det virker mærkeligt, når mennesket kun kan høre forskelle over 1 dB.
|
|
|
Ja, det er selvfølgelig nonsens. En forskel på 0,1 db er ingenting i forhold forskellen mellem de to højttalere - uanset pris.
Mvh.
Kris
|
Til top |
|
|
dysterland Forum Bruger
Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
Sendt: 30 September 2010 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt også ud af, at det lyder bedst hos mig, når jeg bruger de ens forstærkere. For mit stereotrin og de to monoblokke er faktisk helt ens opbygget - bortset fra kraftigere strømforsyninger i monoblokkene.
__________________ HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger
Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3691
|
Sendt: 30 September 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
virious skrev:
Nilau skrev:
dysterland skrev:
Jeg har ikke gjort noget for at justere niveauerne - men jeg har nu prøvet med både NAD 7130 og den lille Tripath, som jeg skrev. Og her bliver der ændret en del i diskant-niveauet, og jeg synes, den blev for lav og kedelig med de andre. Det lyder helt klart bedst, når LC-stereo'en styrer diskanten. Og det lyder da også fuldt ud tilfredsstillende - det andet var bare et eksperiment.
Så det tyder på, at jeg tog fejl i, at der ikke skal nogen særlig effekt til at drive diskanten. Og det kunne tyde på, at hvis jeg skal prøve med en anden effektforstærker til diskanterne, skal den være lige så kraftig som monoblokkene. Min foreløbige konklusion er i hvert fald, at effektniveauet til diskanten skal være på niveau med effekten til resten, hvis der skal bevares balance - passer det med andres erfaring? |
|
|
Det skulle være mærkeligt om alle de effektforstærkere tilfældigvis skulle have samme gain. Og derfor vil de forskellige toneområder ikke være tilpasset hinanden. Selv om der skulle være niveauregulering på nogle af effektforstærkerne, kræver det stor omhu at få niveauerne på plads. En måling ville hjælpe noget på vej. 0,1dB hævning eller sænkning i bare ét af områderne kan virkelig gøre en voldsom forskel.
Mvh. Niels
|
|
|
Det virker mærkeligt, når mennesket kun kan høre forskelle over 1 dB.
|
|
|
Ja, det er selvfølgelig nonsens. En forskel på 0,1 db er ingenting i forhold forskellen mellem de to højttalere - uanset pris.
Mvh.
Kris |
|
|
Selvfølgelig er det ikke det! Jeg taler ikke om dB-forskelle mellem to kanaler. Der kan man næppe detektere f.eks 0,1dB forskel. Det jeg mente var, at hvis en forstærker (i et bi-ampet system) f.eks dækker frekvensområdet 20-250Hz og hele dette område hæves eller sænkes med 0,1dB....så er det stærkt hørbart. For mig er det i hvert fald. Hvis der er bare en lille smule for lidt niveau i dette område, går det (rent subjektivt) ud over over den den fylde og pondus der er (eller kan være!) i den menneskelige stemme...eller i eksempelvis en saxofon eller lignende. En lille smule for meget niveau i samme område har den effekt, at det maskerer detaljer i stort set resten af frekvensområdet. Ændringer i størrelsesordenen 1dB ændrer så vildt meget, at man hurtigt finder ud af at det er langt mindre dB-størrelser der skal opereres med. Når man har fundet 'grundindstillingen', naturligvis. Og det kan godt tage sin tid. Det nytter i hvert fald ikke at sidde med en enkelt cd og tune niveauerne efter den. Der skal virkelig høres megen musik inden tingene falder på plads. Så jeg vil sige, at det ubetinget er en fordel at være interesseret i musik! ;-) Mvh. Niels L.
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum
Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 30 September 2010 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
På min forforstærker kan jeg regulere volumen med ca. ½ dB ad gangen. Der er 200 trin fra minimum til maximum volumen.
Et trin er bestemt hørbart, så man kan sagtens høre forskelle under 1 dB!!!
At man kan høre forskel helt ned til 0,1 dB, ud fra Nilau's kriterier, vil jeg bestemt ikke afvise!
|
Til top |
|
|
klitgt Forum Bruger
Bruger siden: 25 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 232
|
Sendt: 30 September 2010 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
torsteinowich skrev:
Jeg har også gået og leget med tanken om bi-amping, men jeg har tænker lidt på om ikke man betaler en pris for den bedre dynamik.
Nilau har nævnt gain problematikken.
En anden ting fase/timing. Hvordan opleves sammenhængen i lydbilledet når man skiller i mellemtoneområdet? Så er der jo forskel på hvad forstærkerne bliver udsat for. Er der ikke fare for at lyden opleves unaturlig hvis skillelinien mellem de 2 forstærkere er i mellemtoneområdet? Det jeg tænker på er om lydbilledet bliver mere diffust og forvirrende.
Hvad med farvning af lyden hvis man bruger forskellige forstærkere som ikke har samme klang? Lyder det så ikke mærkeligt omkring skillefrekvensen?
Mine højttalere deler ved 600 Hz så det er jo i et ret kildent område.
Det er svært at vurdere i en butik hvis de ikke fører de højttalere man selv har og logistikken omkring lån af forstærkere kan hurtigt blive indviklet så jeg kunne godt tænke mig at læse om jeres erfaringer her på forum.
|
|
|
Forudsætningen for at bruge biamping med succes er:
1. Forforstærkeren skal have to sæt udgange til effektforstærkere eller ombygges til det. Eller der skal elektronisk delefilter ind, men undgå det, der er jo delefilter i højttalerne i forvejen og der er ikke grund til at lade signalet passere mere elektronik end nødvendigt.
2. Udgangstrinet på forforstærkeren skal kunne give strøm nok til at drive den halve impedans i effektforstærkerindgangen, idet forforstærkeren "ser" ind i to parallelforbundne impedanser, dvs. den halve impedans i forhold til en enkelt effektforstærker.
3. Effektforstærkerne skal ideelt være to nøjagtig ens forstærkere eller to med samme gain og lyd, fx 2 stk. GamuT D200 MK3 (som i mit eget setup) eller en GamuT D200 til bas og en C100 til mellemtone+diskant.
4. Højttalerne skal have biwireterminaler.
Udbyttet er, at man får mere kontrol over sagerne, idet det svarer til at få en effektforstærker, der effektmæssigt har 2x(summen af effekt af hver af effektforstærkerne).
|
Til top |
|
|
dysterland Forum Bruger
Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
Sendt: 30 September 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er muligt, at jeg bare har været heldig - men jeg synes i hvert fald, der er rigtig god balance mellem bas, mellemtone og diskant i mit setup - det lyder i det hele taget bare fedt __________________ HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
|
Til top |
|
|
torsteinowich Forum Bruger
Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 30 September 2010 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
klitgt skrev:
Udbyttet er, at man får mere kontrol over sagerne, idet det svarer til at få en effektforstærker, der effektmæssigt har 2x(summen af effekt af hver af
effektforstærkerne). |
|
|
OK men hvad så med 2 stk 2x100 W forstærkere i bi-amping mod 1 stk 2x200 W i normal opsætning. Her er der den samme effekt til rådighed men basserne belaster ikke
den forstærker der driver toppen i bi-amp varianten. Teorien er så at toppen lyder bedre fordi den ikke er så belastet og basforstærkeren ikke behøver lyde så godt fordi
basområdet ikke er så følsomt, right?
Det jeg så tænker på er om mine højttalere overhovedet er egnede til bi-amping når de deler så højt som 600 Hz? Så er en stor del af mellemtonen jo drevet af
basforstærkeren, så det bliver kun en del af mellemtonen der kører på den "gode" forstærker.
Jeg mener jeg et eller andet sted har læst en kritiker hævde at den forbedrede dynamik man oplever (også ved bi-wiring) som lytter kan være en illusion som skyldes at fasen
ikke er strammet så meget op med bi-amping. Det må jo give lidt uro i lydbilledet at strømforsyninger og udangstrin på de 2 forstærkere ser ind i forskellige impedanser.
Spørgsmålet er hvad der vejer tungest, det negative eller det positive.
Her forudsætter jeg at der er samme effekt til rådighed i begge opsætninger. Det er naturligvis en anden sag at opgradere fra 1 til 2 forstærkere hvor man får dobbelt effekt til
rådighed. Der vil det nok være en klar fordel at bi-ampe.
|
Til top |
|
|
dysterland Forum Bruger
Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt spørgsmål - det kan jeg ikke teste __________________ HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
|
Til top |
|
|
hasselbaink Forum Bruger
Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 387
|
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
hasselbaink skrev:
virious skrev:
Nilau skrev:
dysterland skrev:
Jeg har ikke gjort noget for at justere niveauerne - men jeg har nu prøvet med både NAD 7130 og den lille Tripath, som jeg skrev. Og her bliver der ændret en del i diskant-niveauet, og jeg synes, den blev for lav og kedelig med de andre. Det lyder helt klart bedst, når LC-stereo'en styrer diskanten. Og det lyder da også fuldt ud tilfredsstillende - det andet var bare et eksperiment.
Så det tyder på, at jeg tog fejl i, at der ikke skal nogen særlig effekt til at drive diskanten. Og det kunne tyde på, at hvis jeg skal prøve med en anden effektforstærker til diskanterne, skal den være lige så kraftig som monoblokkene. Min foreløbige konklusion er i hvert fald, at effektniveauet til diskanten skal være på niveau med effekten til resten, hvis der skal bevares balance - passer det med andres erfaring? |
|
|
Det skulle være mærkeligt om alle de effektforstærkere tilfældigvis skulle have samme gain. Og derfor vil de forskellige toneområder ikke være tilpasset hinanden. Selv om der skulle være niveauregulering på nogle af effektforstærkerne, kræver det stor omhu at få niveauerne på plads. En måling ville hjælpe noget på vej. 0,1dB hævning eller sænkning i bare ét af områderne kan virkelig gøre en voldsom forskel.
Mvh. Niels
|
|
|
Det virker mærkeligt, når mennesket kun kan høre forskelle over 1 dB.
|
|
|
Ja, det er selvfølgelig nonsens. En forskel på 0,1 db er ingenting i forhold forskellen mellem de to højttalere - uanset pris.
Mvh.
Kris |
|
|
Selvfølgelig er det ikke det! Jeg taler ikke om dB-forskelle mellem to kanaler. Der kan man næppe detektere f.eks 0,1dB forskel.
Det jeg mente var, at hvis en forstærker (i et bi-ampet system) f.eks dækker frekvensområdet 20-250Hz og hele dette område hæves eller sænkes med 0,1dB....så er det stærkt hørbart. For mig er det i hvert fald. Hvis der er bare en lille smule for lidt niveau i dette område, går det (rent subjektivt) ud over over den den fylde og pondus der er (eller kan være!) i den menneskelige stemme...eller i eksempelvis en saxofon eller lignende. En lille smule for meget niveau i samme område har den effekt, at det maskerer detaljer i stort set resten af frekvensområdet.
Ændringer i størrelsesordenen 1dB ændrer så vildt meget, at man hurtigt finder ud af at det er langt mindre dB-størrelser der skal opereres med. Når man har fundet 'grundindstillingen', naturligvis. Og det kan godt tage sin tid. Det nytter i hvert fald ikke at sidde med en enkelt cd og tune niveauerne efter den. Der skal virkelig høres megen musik inden tingene falder på plads. Så jeg vil sige, at det ubetinget er en fordel at være interesseret i musik! ;-)
Mvh. Niels L.
|
|
|
Hvis du ikke kan høre det mellem to kanaler hvad er så problemet? Mellem 20 - 250 hz er øret ikke ret følsomt, så det skulle da undre mig om nogen kunne afgøre hvilken højttaler der spillede, hvis den eneste forskel på dem var 0,1 db i det toneleje. Uanset om de spillede samtidigt eller ej. Ydermere så bliver højttaler ulineær når der afsættes varme svingspolen - mon ikke den afviger hist og her med 0,1 db?
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|