Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 21:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til indsigtsartikler
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til indsigtsartikler
Emne Emne: forstærker/højttalere for dummies (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
freeloader
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 17 Oktober 2010 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Først vil jeg sige at jeg er ny i dette forum og dette spørgsmål har sikkert været 1000 gange. Tilgiv mig derfor...

Hvis jeg smutter ned og køber nye højttalere til mit anlæg kan jeg sagtens høre forskel, men jeg aner ikke hvad de forskellige tal og egenskaber betyder overhovedet!

Jeg gik fx ind og slog den første og bedste surround-reciever op her på hifi4all.dk. Så bør man, når man er almen-klog i lyd, gå ind i specifikationer. Se fx

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-1611_surround-receiver_sort.htm

Årh... jeg fatter ikke en meter.

Er der enten en hjemmeside eller en anden der har lyst til at svare på dette indlæg så jeg ved hvad det betyder at udgangseffekten er på 8 ohm (er det godt eller skidt?)
5*75 watt (hvorfor er det meget eller lidt?)
0,05 forvrængning (det må være lidt!)

Pludselig længere ned står der - igen! - watt: 5*110 watt i (kun) 6 ohm. osv. Hey! Det var jo 5*75 watt i 8 ohm og...?!??

Og det samme spørgsmål gælder egentligt også ang. højttalere. Det er meget bøvlet hvis man ikke fatter klejner her!

tak for jeres hjælp.

vh
Freeloader
Til top Vis freeloader's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af freeloader Besøg freeloader's Websted
 
Don Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 18 Oktober 2010 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Ohm er en måleenhed for modstand, så jo større modstand jo mindre watt.
Det forklarer dit spørgsmål om 5*75W i 8ohm, og 5*110W i 6 ohm.
Forvrængningen skal helst ligge dernede omkring, ellers er det noget kina bæ vi har fat i.

Hvis du kigger på HFK's side står der:
Udgangseffekt 8 ohm : 5 x 75 watt (kont. effekt, to kanaler i drift, 20-20.000 Hz, 0,05 forvrængning)
Effekten er målt ved 2 kanaler, og den kan levere 2*75 kontinuerligt (hele tiden), altså ikke 5*75Watt. Den er simpelthen for lille til at kunne levere 5*75Watt i alle kanaler kontinuerligt.
Til top Vis Don Kristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Kristensen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes