Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 08:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: JBL LS hjemmebio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Så kom der endelig lidt flere billeder, hvor jeg leger lidt med nogle rockfon plader, og det må siges at hjælpe gevaldigt i de høje frekvenser. Nu overvejer jeg at beklæde hele bagvæggen, så der kommer til at sidde rockfon plader hele vejen rund om lærredet.

Det næste jeg skal have ordnet, er at jeg skal have bestilt nogle scene gardiner i samme farve som mit tæppe, så de kan sidde på siden af lærredet og pynte

Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p
 
martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 03 April 2011 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Lige lidt hurtige updates.

Har droppet rockfon pladerne bag front højtalerne, og vælger istedet noget molton scene tæppe i rød.

Jeg har også fået fat i et sæt infinity betaes250BK, så jeg går fra 5.1 til 7.1 lyd

Rummet er også blevet totalt mørklagt. Jeg har lavet et par plader der kan dække vinduerne bagerst i lokalet, og beklædt dem med tæppe ligesom der ligger på gulvet, det gir også lyddæmpning i rummet. Nu mangler jeg at beklæde døren, men er i tvivl om hvordan jeg skal gøre dette.

Den bagerste sofa i rummet skal hæves små 100mm så man kan se over den forreste sofarække, så jeg skal have lavet en form for sokkel/repos, beklædt med sort stof.

Kender i et sted man kan købe billige rammer til plakater 70*100 eventuelt bare med en sort liste for oven og forneden?

Jeg håber at kunne få lagt nogle nye billeder op snart så i kan blive opdateret i forløbet.

Hvis i har ris eller ros så kom endelig med det.

 

Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 03 April 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Det ser fint ud  Hvordan har du fået dit 2:35:1 lærred til at fungere? Tænker på de sorte bjælker, og linsen på din projektor.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 03 April 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

De sorte bjælker ser man faktisk ikke, jeg tror jeg har set det i en enkelt film. Jeg har så været heldig med den maling jeg har brugt i rummet, den matcher de bjælker der er i 2.35:1 filmene. Jamen ved ikke helt hvad du mener med linsen på projektoren? Min projektor har jo bare en zoom funktion der gør at jeg laver en falsk 2.35:1 billede ved at zoome ind.

Men det virker sindsygt godt, den panasonic er det bedste køb jeg har gjort, jeg fortryder intet. Standard instillingerne på den er også rigtig gode, der burde ikke være grund til en kalibrering.

 

Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 03 April 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

martin_p skrev:

De sorte bjælker ser man faktisk ikke, jeg tror jeg har set det i en enkelt film. Jeg har så været heldig med den maling jeg har brugt i rummet, den matcher de bjælker der er i 2.35:1 filmene. Jamen ved ikke helt hvad du mener med linsen på projektoren? Min projektor har jo bare en zoom funktion der gør at jeg laver en falsk 2.35:1 billede ved at zoome ind.

Men det virker sindsygt godt, den panasonic er det bedste køb jeg har gjort, jeg fortryder intet. Standard instillingerne på den er også rigtig gode, der burde ikke være grund til en kalibrering.

 

Der har du vist sprunget over hvor gærdet er lavest. Men hvis det fungerer... Jamen hvis det er rigtigt skal du jo ha en anamorfisk linse udenpå den alm. linse, som skærer billedet, så du får alle linjerne med i billedet. Der er mange måder at lave det på, og man ser mange løsninger. Din har jeg så ikke set før. De sorte bjælker stjæler jo faktisk lidt opløsning i billedet (detaljer) Så i stedet for at ha 1920*1080 pixels, så får du måske kun 1920* 960 tror jeg det er. Ægte cinemascope sammenpresser billedet på den rigtige måde så du får HELE glæden af 1920*1080 billedet, men på et smallere billede = flere detaljer  Det koster så også spidsen af en rumfærge, det er ulempen.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 03 April 2011 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Det er jo det den gør, sådan en linse. Jeg fik afvide jeg skulle have en til små 25000kr for at få noget ordentigt, så jeg valgte at droppe den løsning. 

Hvad jeg har hørt så mister man ikke noget på billede siden ved at bruge zoom funktionen, men jeg kan da tage fejl. Jeg håber folk kommer med nogle inputs til dette emne, da jeg vil overveje at anskaffe mig en linse hvis det viser sig at være rigtig.

Men hey kom forbi en weekend du har tid, så kan du jo tjekke det ud og komme med ideer til mit rum og forbedringer, da jeg er helt ny indenfor hjemmebio genren.

Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 03 April 2011 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Otto har engang fortalt mig, at du mister lidt opløsning i højden, ved at ha bjælkerne med. Det er fordelen ved en linse. Ja og så at det er tiptop. Har set den brugt til under 20k.

Hvor bredt er dit billed?

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 03 April 2011 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Det er et 120"
Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 03 April 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

120". Er det omkring 2,6m. bredt?

Hvor stort er rummet?

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 03 April 2011 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jeg mener det er 280m bredt plus rammen, dvs godt 3 meter inkl ramme.

Rummet er 4M i bredden x 4.7M længden

Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 03 April 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Ok men det ser dæleme fedt ud med det scope lærred. Lærredet er købt som scope så hos Lissau?

Mit rum bliver så i færdige mål; 4,6*6,5m.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 04 April 2011 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Du får ca 32% bedre opløsning og ligeledes 32% mere lys i dit billede ved at bruge en anamorph linse.

 

"De" siger at man ikke bemærker opløsningen så meget, men lyset virkelig gør en forskel

 

mvh

Troels

- der selv har 130" 2.35:1 lærred fra Screen Research - bruger zoom, men er ved at spare op til en ordentlig linse

Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm
 
martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 04 April 2011 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:

Ok men det ser dæleme fedt ud med det scope lærred. Lærredet er købt som scope så hos Lissau?

Mit rum bliver så i færdige mål; 4,6*6,5m.

Ja det er et lissau lærred, og jeg synes det er rigtig god kvalitet.

Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p
 
martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 04 April 2011 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

troelsfilm skrev:

Du får ca 32% bedre opløsning og ligeledes 32% mere lys i dit billede ved at bruge en anamorph linse.

 

"De" siger at man ikke bemærker opløsningen så meget, men lyset virkelig gør en forskel

 

mvh

Troels

- der selv har 130" 2.35:1 lærred fra Screen Research - bruger zoom, men er ved at spare op til en ordentlig linse

Altså jeg vil sige at jeg ikke ligger mærke til opløsningen i billedet, men det er nok også kun fordi jeg ikke har prøvet andet. Hvad med dig Troels, har du set når der kommer en linse på, og kender du priser på en linse til at montere på min panny?

Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p
 
martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 04 April 2011 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:

Ok men det ser dæleme fedt ud med det scope lærred. Lærredet er købt som scope så hos Lissau?

Mit rum bliver så i færdige mål; 4,6*6,5m.

Sorry fik ikke svaret dig hvor jeg har købt det. Det er købt hos sound2vision i Viborg, ligesom resten af mit udstyr.

Men hey kig forbi og se hvordan det fungere, folk med interesse er velkommne.

Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p
 
martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 04 April 2011 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

http://www.youtube.com/watch?v=QON8OdvLV5k

http://www.youtube.com/watch?v=5UsOh_B_LHs&feature=relat ed

2 videoer af panasonic ae4000 der gjorde at jeg valgte netop den.

Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 04 April 2011 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Ok har en kammerat der på et tidspunkt overvejede en sneijder linse, men måtte droppe det pga. pladsmangel.

Det er også fandens de ikke kan finde ud af at lave de bjælker knaldsorte, i stedet for grå/sorte. For det gør meget for oplevelsen. Ikke på papiret, men det man ser, kontrasten, opleves meget federe. Men igen, så skærper du brugen af biografen ind ved at installere et scopelærred, KUN. Du kan ikke bruge den til 16:9 så jo, med mindre man så har et 4 vejs masking system, motorstyret. Nej hold nu, nu løber det løbsk. Det koster jo en hel rumfærge

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 04 April 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Det koster meget, men jeg synes ikke det er nødvendigt men en linse. Igen jeg fik malet rummet med en mat sort, så man ser ikke de bjælker da den går meget sammen med malingen i rummet.
Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p
 
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 904
Sendt: 04 April 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Man "mister" jo heller ikke linjer ved ikke at bruge linse. Den rigtige formulering er vel, at man vinder linjer ved at bruge én.
Så hvis man er tilfreds med billedkvaliteten og gerne vil have et lærred i Cinemascope, er der ingen grund til, at investere i en
dyr linse. Jeg tror personligt også at 1080p er så høj en opløsning, at det ikke er en "Wow-forskel" man vil hente ved at bruge
en ægte linse.

Men wow-effekten af et cinemascope lærred, er IMO stor! Det er bare mere biografagtigt.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted
 
martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 04 April 2011 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tror personligt heller ikke forskellen er vildt stor mht opløsningen, og det gør bare meget for oplevelsen at se en film på så stort et lærred, uden de dumme bjælker.
Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes