Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 11:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Fisher Space-Expander brummer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 01 December 2010 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg har en Fisher Space expander (rumklang) der brummer ad H til når rumklangs effekten er slået til, men derudover ikke
(dvs. der er ikke brum når signalet bare går direkte igennem enheden)
Der er et diagram her:
Fisher Space-expander manual og diagram

såvidt jeg kan se ud af diagrammet (jeg er ikke ekspert) så kører signalet udenom både V1 og V2 når rumklangs-effekten
ikke er koblet ind men kun igennem V3... og når den er koblet ind så går signalet gennem V1 og V2..(og selvfølgelig stadig
V3)

mine foreløbige forsøg på lokalisering af fejlen:
jeg prøvede at hive stikkene ud til selve fjeder-dåsen, og så koble "rumklang" ind...da var der også 50hz brum ...ud af det
slutter jeg at problemet må ligge omkring V2 ?
Men hvor ? ... kunne det være C5-D der er stået af ?? synes jeg bare ville være usandsynligt da resten virker..
Men kunne det så være C10 ?

Eller er jeg helt galt på den ?

Mvh



__________________
Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
Til top Vis Chakaranda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chakaranda Besøg Chakaranda's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 04 December 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Hvis C-5D er stået af får du 100Hz brum kva brokoblingen..C10 kan det ikke være...den har kun lidt med forstærkningen at gøre...50Hz er noget andet som kan skyldes afbrydelse af pick-uppen. Kan du ikke prøve at kortslutte input J6 og se om brummet forsvinder.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 04 December 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hej
Uha der er sket meget siden jeg oprettede tråden: først slagtede jeg de fire PSU 'lytter (CA-B-C-D) og installerede nogle friske,
men desværre til ingen verdens nytte. :( ..det var jo nærmest en dødssynd at slagte den fine gamle metaldåse med
'lytter...nå pyt...

Så prøvede jeg at kortslutte jackstikket internt som du foreslår: det hjalp heller ikke
dernæst skiftede jeg C10 og C11..stadig intet resultat ...
Nu var jeg sgu ærlig talt temmelig rådvild: der var tilsyneladende intet galt nogen steder; jeg målte (igen) målepunkterne, og
det så også fornuftigt ud, men skidtet brummede stadig som en i helved..det eneste jeg følte mig sikker på var at problemet
var lokaliseret til området omkring V2, da den jo ikke brummede når signal fra det rør var koblet ud...(prøvede også at skifte
rør..det hjalp heller ikke)

Nå men jeg havde besluttet at jeg ville konvertere 12ax7 rørene til 6n2p i stedet, så jeg kunne jo ligeså godt gøre det nu jeg
var i gang, og når jeg nu alligevel skulle trække friske ledninger til heateren på V2 kunne jeg ligesågodt lige sno dem ..
Så forsvandt 95% af brummet ... !

Jeg må indrømme at jeg har lidt svært ved at tro at fordi jeg snoede et par ledninger, så fjernede det stort set al brum ?.. ?

nå men anyway: nu er støjen næsten dernede hvor jeg kan bruge enheden: der er stadig lidt 50hz, lidt 100hz og så noget sus
derover..nogen ide om hvor det kan komme fra ?

..ellers regner jeg med det forsvinder, når jeg total renoverer resten: det andet 12ax7 skal osse konverteres til 6n2p, og
derudover vil jeg skifte keramik kondensatorerne ud med noget polyester/folie af en art...plus sætte et netstøj-filter på før
trafoen...

__________________
Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
Til top Vis Chakaranda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chakaranda Besøg Chakaranda's Websted
 
Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 04 December 2010 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil lige prøve at gøre som du foreslår med at kortslutte J6.....du mener ikke jumpe J5-J6 ?

__________________
Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
Til top Vis Chakaranda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chakaranda Besøg Chakaranda's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 04 December 2010 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Nej

__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 04 December 2010 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

ok, det gjorde ingen forskel

__________________
Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
Til top Vis Chakaranda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chakaranda Besøg Chakaranda's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes