Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 01:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Julegave: ECC83 og ECC81 rør. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ASML
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 02 December 2010 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa....

Jeg står i den situation at rørene i min McIntosh C22 Commemorative Edition rørforforstærker står til udskiftning og ville høre om der er nogen her på Hifi4all.dk, der har nogle gode bud på, hvad jeg bør prøve....
 
C22 CE anvender 3 stk 12AT7/ECC81 og 4 stk 12AX7A/ECC83.

Rørene der sidder i på nuværende tidspunkt er de "originale" McIntosh rør..Dvs påtrykt McIntosh logo'et, men produceret i Kina, som angivet på rørene....

Jeg anvender denne forforstærker sammen med en McIntosh MC275 MKV og JBL studiehøjttalere af ældre årgang.

Jeg kan ikke ligefrem sige at jeg har nogle bestemte præferencer med hensyn til musik og musiksmag som på den måde eventuelt kunne give et hint til, hvilket fabrikat(er) rør jeg bør anskaffe...Det nemmeste er vist at skrive at jeg mere eller mindre lytter til alt, fra Abba til Zappa.....

Men....

Jeg har en forholdsvis sensitiv hørelse og skal derfor ikke anvende rør der er "alt for langt fremme i skoene"

Angående denne sensitive hørelse, kan jeg nævne at jeg i forbindelse med et besøg ved en hifi-bekendt der på daværende tidspunkt anvendte en Rogue Audio Cronus, med Telefunken småsignal rør, var af den opfattelse at den var lige lovligt spids i spillestilen...Vel at mærke til mine ører....

Jeg har indtil videre kigget på "potentielle emner" fra EI ( ECC83 ), Tung Sol (ECC803S Gold), Jan Philips (ECC81) og Philips Blackburn (ECC81)

Er der nogle der har nogle gode bud på, hvad jeg bør anskaffe i den nærmeste fremtid af 12AX7A/ECC83 og 12AT7/ECC81 rør og stadigt være i stand til at holde jul med familien med hvad sig dertil hører ( eksempelvis julegaver...... ) på baggrund af hvad jeg her fortæller om mit grej og min lidt sensitive hørelse....?

Mvh

ASML






Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 02 December 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

hør ikke efter mig men de andre, jeg har ikke en skid for stand på det

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 02 December 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

ASML skrev:
Telefunken småsignal rør, var af den opfattelse at den var lige lovligt spids i spillestilen...

Spørgsmålet er så om det er et smooth eller et ribbed rør du har hørt? Smooth synes jeg ikke er spids i det, ribbed er lidt mere "grov".

Som det nævnes er RCA som regel et godt rør, jeg har både ECC82/12AU7 og 12B4A, og er vældig tilfreds med dem. Hvis du skal have decideret "dæmpede" rør kan Mullard og Tungsol være prøveværdige varianter.

Du nævner også Philips, herfra kender jeg Miniwatt - og ud fra din beskrivelse er det ikke noget for dig, men Blackburn er vist noget helt andet (og bedre).

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 02 December 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Som udgangspunkt, vil jeg anbefale dig, at kigge efter ældre rør. Efter min mening laves der ikke i dag rør, af samme kvalitet, som for 30 eller flere år siden.

Det er meget svært, at rådgive præcist om, hvad der lige er godt for dig og dit setup.

På tubeworld.com, har de en meget fin oversigt over forskellige 12ax7(ECC83) og deres lydkvalitet. Jeg har selv prøvet nogle af de nævnte rør af, og er ganske enig i tubeworld's rubriksering. Se oversigten her: "Can't decide which 12AX7 to buy", tilsvarende for 12AU7; men desværre er der ikke nogen sammenligning for 12AT7.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
ASML
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 02 December 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

nhj4, Wymax og erlingt

Mange tak for jeres råd og vejledning.

Jeg er godt klar over at det selvfølgeligt er svært at rådgive præcist om, hvad der er godt for mig og mit set up...

Som det formodentligt kan ses i mit indlæg, er jeg ret "ny" indenfor anvendelsen af rør og er derfor glad for at få råd og vejledning på baggrund af det jeg her har nævnt.

Bevares jeg kunne selvfølgelig også bare købe nye rør fra McIntosh..

Meeennn mon ikke det kan gøres bedre med et andet firmanavn på røret?

Når selv produktchefen fra McIntosh, Ron C på Audiokarma.org, beretter om anvendelse af forskellige andre rørfabrikater til anvendelse sammen med McIntosh....

Dermed ikke sagt at rørene fra McIntosh er dårlige...Men der er mange McIntosh ejere rundt omkring, der er af den opfattelse at man ikke har hørt sit McIntosh grej rigtigt, førend man har prøvet det med andre rør....

Oversigten fra TubeWorld.com, kender jeg ikke, men det er da værd at prøve nogle af de rør der er nævnt....

Mvh

ASML
Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 02 December 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, at du ved gennemlæsning af følgende kan blive lidt klogere på, hvordan og hvorledes med hhv. ECC81 og ECC83 m. varianter.:

http://www.audiotubes.com/12at7.htm

http://www.audiotubes.com/12ax7.htm

Nederst på begge sider er der en gennemgang af, hvordan sidens ophavsmand oplever lyden fra de forskellige typer - gennem de systemer, som han har haft til rådighed ved bedømmelsen.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 02 December 2010 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Til Trådstarter:

Hvordan kan du - ved at høre rør på en andens mands set-up ( som formentlig ikke er identisk med dit eget set-up) - og oven i købet i et formentlig andet akustisk miljø, vurdere, at fordi det lyder lidt spidst i hans set-up, også vil lyde spidst i dit eget?? - i øvrigt efter min mening fede set-up. Det synes jeg er en særdeles dristig konklusion.

Til Wymax:

Imponerende, at du kan høre forskel på et Ribbed og et Smooth TFK.

RCA (som i øvrigt har lavet en hel del forskellige rør med forskellige klangfarver) er kun et godt rør for dem der kan lide det, når det er lydmææsigt godt meatchende til deres set-up.  Derfor kan du ikke konkludere, at det er "et godt rør" - hvis du ikke spiller med et lignende set-up som trådstarter og tilmed har samme smag som ham. Hvorfor læser jeg det som om du prøver at anbefale ham 12au7 og 12B4A, når han spørger efter råd vedr. 12at7 og 12ax7-typer? 12B4A er ikke umiddelbart kompatibelt som hverken 12at7 eller 12au7 eller 12ax7. Synes måske ikke, at man skal starte med at lokke en ny inden for rør ud på dén galej.

Philips rør fra Blackburn og Heerlen (Holland) er identiske fra serie I61 - 163 - 165) og hermed kan man konkludere, at det er ligegyldigt, om rørene er fremstillet i Holland eller Blackburn, da rørene er samme konstruktion og samme materialevalg. Det er også her imponerende, at du kan kåre vinderen som den fra Blackburn.

Vi bliver nødt til at forstå at trådstarter spiller på JBL-monitors - på En Mc 275'er, som lige nu er ekviperet med kinesere. Desuden kender vi ikke det akustiske miljø omkring anlægget og vi ved ikke, om der er pillet ved monitorerne? (L-pads + delefilter-leg).

Til NHJ4:

Det er også her imponerende, at du kan anbefale amerikanerrør over en bred kam - og oven i købet kåre disse til at være "de bedste" uden at kende trådstarters set-up (incl. akustiske miljø).

Derefter anbefaler du en særlig af-art af en mellemting mellem et ECC81 og ECC82- uden at være sikker på det i øvrigt?

Lad dog manden vælge et ECC83 -rør og et ECC81 rør, som der angiveligt skal sidde i forstærkeren inden man lokker ham ud på absolut gyngende grund.

Til trådstarter:

Du bliver etfer min mening nødt til at ønske dig en mindre række forskellige typer og forskellige fabrikater til jul (gerne NOS, da de beviseligt holder bedre og har større ensartethed i produktionen end nutidsrør) - og eksperimentere med dem indtil du synes, at du har fundet den for dig rigtige lyd og sælge dem, som du ved, at du aldrig ville kunne komme til at lide..  Du kan med fordel afprøve rør fra Philipsfamilen (Miniwatt/Valvo/Mullard/Philips/RTC m. fl. samt Telefunken og de amerikanske RCA/Sylvania/Raytheon/Tung-sol m. fl.

Vh

Freddy

 

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 02 December 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

til fredmarantz !

jeg anbefaler slet ikke at han skal bruge det rør, jeg viser bare hvad det er han skal kikke efter, og det er kun stal tips han kan bruge til at komme vidre med. og mit enlæg er slættet så han ikke kommer galt af sted.

jeg har kun haft gode arfaring med rør fra usa, mange rør med grå anoder syntes jeg lyder en anelse mere grynet og kolde, i nogle set op kan man ikke høre forskæld på dem, men det er jo nok udstyret der ikke kan frem bringe den forskæld, muligvis grunet egen lyd, det er de ting jeg har arfaret i genem 25 år med rør og mange forskælige ting af udstyr, farvel her fra

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 02 December 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

..................

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 02 December 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

ups, fejl tryk

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
ASML
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 02 December 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy.

Og tak for dine gode råd.

Jamen jeg kan selvfølgeligt heller ikke endegyldigt afgøre om Telefunken er noget for mig eller ej...Nu har jeg så også hørt den pågældende Rogue Audio Cronus med rørene den var monteret med fra fabrikken og syntes at den lyd bedre passede til mit temperament...I forhold til de Telefunken rør jeg hørte....Og så skal det siges at jeg har ikke hørt dem andre steder i andre sammenhænge....

Jeg har ikke draget nogen konklusion ud fra den oplevelse.

Jeg vil mere betegne det som en overraskelse at Telefunken i den pågældende forstærker lød på den måde de gjorde...Ud fra min forestilling om, hvordan Telefunken burde lyde, udfra det som jeg har læst mig til ....Hvilket er "utroligt farligt"......

Men nu er Telefunken rør jo ikke bare Telefunken rør.....

Jeg tror blot folk generelt har en tendens til at tro at fordi noget bliver betegnet som det ypperste at så kan det anvendes i alle sammenhænge...Eksempelvis visse rørfabrikater...Nu er Telefunken så lige blevet nævnt...Det kunne lige så godt være et andet mærke jeg her nævnte som eksempel...

Mvh

ASML




Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 02 December 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

 

Hej ASML

Du kan sende mig en PB så kan jeg sende dig en stak gamle rør du kan afprøve.

Har en del fra de forskellige fabrikker der nævnes her.

Venligst



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 03 December 2010 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

ASML skrev:
Hej Freddy.

Og tak for dine gode råd.

Jamen jeg kan selvfølgeligt heller ikke endegyldigt afgøre om Telefunken er noget for mig eller ej...Nu har jeg så også hørt den pågældende Rogue Audio Cronus med rørene den var monteret med fra fabrikken og syntes at den lyd bedre passede til mit temperament...I forhold til de Telefunken rør jeg hørte....Og så skal det siges at jeg har ikke hørt dem andre steder i andre sammenhænge....

Jeg har ikke draget nogen konklusion ud fra den oplevelse.

Jeg vil mere betegne det som en overraskelse at Telefunken i den pågældende forstærker lød på den måde de gjorde...Ud fra min forestilling om, hvordan Telefunken burde lyde, udfra det som jeg har læst mig til ....Hvilket er "utroligt farligt"......

Men nu er Telefunken rør jo ikke bare Telefunken rør.....

Jeg tror blot folk generelt har en tendens til at tro at fordi noget bliver betegnet som det ypperste at så kan det anvendes i alle sammenhænge...Eksempelvis visse rørfabrikater...Nu er Telefunken så lige blevet nævnt...Det kunne lige så godt være et andet mærke jeg her nævnte som eksempel...

Mvh

ASML




Hej igen!

Joh- Telefunken er faktisk "bare Telefunken" - der er kun 2(3)-typer og de lyder stort set ens - nogle kan åbenbart godt høre en lille forskel på dem. Den tredje type er en ECC801 (ECC81) - og tilsvarende for ECC83 (ECC803(s))

Telefunken-rør kan generelt og alt andet lige siges at lægge sig lydmæssigt til den "neutrale side" - med en lidt lysere og måske "slankere" præsentation end de fleste andre rør i NOS-afdelingen. Dog er de faste og stadig fyldige i bunden. Deres store popularitet skyldes vel nok, at de i manges ører præsenterer muiskken særdeles "neutralt" uden særlige betoninger og har en efter manges mening meget udstrak og glat mellemtone og top. Tilmed et stort og dybt stereobillede.  Der er ingen tvivl om, at de er meget holdbare og hvis de er "nye", så er der også en ret stor ensartethed blandt dem. Hos Telefunken fremstillede man ikke særlig mange forskellige typer og dde kan groft set "samples" ned to typer ( + en joker): nemlig de tidligere omtalte Ribbed plate og Smooth plate versioner samt jokeren ECC801 + ECC803. De er stadig værd at prøve i et McIntosh 275 + JBL-monitor set up, da dette set-up er kendt for at være ret "varmt" spillende - og netop TFK-rør kunne forsigtigt "dreje" dem den anden vej, hvis man er ude efter den totale neutralitet (hvad du jo ikke nødvendigvis er). Jeg spiller selv på Marantz (rør) samt gamle JBL- 15" studiomonitors og har i min Marantz preamp (rør) eksperimenteret en del med forskellige fabrikater af især ECC83-rørene - og er foreløbig kommet til den konklusion, at Telefunken i MINE ører i mit set-up - i min stue, lyder bedst. Dermed ikke være sagt at div andre kvali-rør fra datiden ikke kan lyde fedt, for det kan de virkelig.

Philipsfamiliens rør er alment kendte for at have en lidt mere fyldig bund og mere "slam" i bunden - og samtidig en "varmere" mellemtone og top - stadig med en efter manges mening formidabel og stor præsentation - og for guitarister er disse rør nærmest "the holy grail", da de forvrænger på en helt fantastisk måde, når de får smæk - men sådan noget gør vi pæne hifi-enthusiaster jo ikke i.

Det vil føre for vidt at komme ind på alle rørtyperne fra div fabrikater her, men som tidligere vil jeg anbefale dig at læse nogle af de sammenlignende beskrivelser, som man kan finde på nettet og "hjemtage" en større samling af disse rør - både amerikanske og europæiske typer - og prøve dig frem.

Og så vil jeg selvfølgelig altid passe på med at lægge for meget i andres meninger om rørene (incl. mine) og selv lade dine ører være dommer - det er jo dig, der lægger tegnebog til .

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 03 December 2010 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

RCA (som i øvrigt har lavet en hel del forskellige rør med forskellige klangfarver) er kun et godt rør for dem der kan lide det, når det er lydmææsigt godt meatchende til deres set-up.  Derfor kan du ikke konkludere, at det er "et godt rør" - hvis du ikke spiller med et lignende set-up som trådstarter og tilmed har samme smag som ham. Hvorfor læser jeg det som om du prøver at anbefale ham 12au7 og 12B4A, når han spørger efter råd vedr. 12at7 og 12ax7-typer? 12B4A er ikke umiddelbart kompatibelt som hverken 12at7 eller 12au7 eller 12ax7. Synes måske ikke, at man skal starte med at lokke en ny inden for rør ud på dén galej.

Jeg må tilstå at jeg synes du læser som en vis herre læser Biblen... Jeg skrev:

"Som det nævnes er RCA som regel et godt rør, jeg har både ECC82/12AU7 og 12B4A, og er vældig tilfreds med dem."

Det var således en kommentar til at NHJ4 havde nævnt RCA ("Som det nævnes..."), desværre har han nu slettet teksten. Bemærk også at jeg skriver "som regel et godt rør", det er altså ikke en absolut sandhed. Derudover forstår jeg ikke at du ud af min tekst kan læse at jeg anbefaler at købe 12AU7 og/eller 12B4A - jeg skriver at jeg har sådanne rør fra RCA, og at dem synes jeg godt om - hvorfor jeg tillader mig at skrive at RCA som regel er et godt rør.

Du burde nok nærlæse inden du kritiserer...

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 03 December 2010 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
fredmarantz skrev:

RCA (som i øvrigt har lavet en hel del forskellige rør med forskellige klangfarver) er kun et godt rør for dem der kan lide det, når det er lydmææsigt godt meatchende til deres set-up.  Derfor kan du ikke konkludere, at det er "et godt rør" - hvis du ikke spiller med et lignende set-up som trådstarter og tilmed har samme smag som ham. Hvorfor læser jeg det som om du prøver at anbefale ham 12au7 og 12B4A, når han spørger efter råd vedr. 12at7 og 12ax7-typer? 12B4A er ikke umiddelbart kompatibelt som hverken 12at7 eller 12au7 eller 12ax7. Synes måske ikke, at man skal starte med at lokke en ny inden for rør ud på dén galej.

Jeg må tilstå at jeg synes du læser som en vis herre læser Biblen... Jeg skrev:

"Som det nævnes er RCA som regel et godt rør, jeg har både ECC82/12AU7 og 12B4A, og er vældig tilfreds med dem."

Det var således en kommentar til at NHJ4 havde nævnt RCA ("Som det nævnes..."), desværre har han nu slettet teksten. Bemærk også at jeg skriver "som regel et godt rør", det er altså ikke en absolut sandhed. Derudover forstår jeg ikke at du ud af min tekst kan læse at jeg anbefaler at købe 12AU7 og/eller 12B4A - jeg skriver at jeg har sådanne rør fra RCA, og at dem synes jeg godt om - hvorfor jeg tillader mig at skrive at RCA som regel er et godt rør.

Du burde nok nærlæse inden du kritiserer...

Det har du ret i  - dog vil jeg anføre, at jeg syntes, at man kunne få et andet indtryk end det, som var din intention. Jeg stillede det jo også som et spørgsmål til dig - og gik måske for vidt.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 03 December 2010 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
[dog vil jeg anføre, at jeg syntes, at man kunne få et andet indtryk end det, som var din intention.

Ja så må jeg jo stave det ud fremover - men så dropper jeg det sgu nok helt i stedet, det kommer til at koste for meget tid.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
defac3
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 September 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 04 December 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Det er vist let at konstatere på indlæggene i denne tråd, at valg af rør så sandelig er afhængig af mange forhold. Heri er jeg fuldstændig enig, så det jeg kan bibringe er så mine egne erfaringer. Jeg har en rørslæde med 2 ecc85 i indgangen og efterfølgende 2x12au7 (og 4xkt88 i udgangen).
Som indgangsrør har jeg valgt de åbenbart noget forkætrede Telefunken-rør. De er, synes jeg, gode med deres fokus på detaljerne. De giver derfor en fin diskant samtidig med en god dynamik. I 12au7-soklerne har jeg så placeret et sæt CBS Hytron 5814A (fra 1961). De tilfører så den fylde og varme, som man forbinder med rør-lyd. Tilsammen giver de et fantastisk lydbillede med spark i mellemgulvet, fuld fart på mellemtonen og luft i diskanten. Jeg elsker at lade mine gæster lytte lidt til Ben Websters saxofon, som fuldstændig materialiserer sig i min stue.
Lidt (for) generelt kan man sige, at europæiske rør med Telefunken og Siemens i spidsen, er til den stramme, analytiske side, mens amerikanerrør (f.eks. mine cbs, men også General Electric og andre) er til den mere fyldige og varme side. Men f.eks. RCA Cleartop regnes af nogen for at være mere europæisk og musikalt.
Jeg kan kun anbefale at forsøge at kombinere de forskellige egenskaber i rør, når der nu er to typer at vælge mellem (12at7 og 12ax7). Men det er, som sagt før, en jungle at komme ind i. For ikke alene lyder røerne forskelligt afhængig af producenten, men også produktionsåret er vigtigt. For ikke at tale om der er to eller tre afstandsskiver (mica) i rørene. Men du går som regel ikke fejl af rør fra 50'erne og 60'erne (NOS). Problemet er bare, at de som regel er dyre, og derfor skal man jo helst have vurderet korrekt, før man køber. Det tilbud Jesper Olsen kommer med skal du da bare tage imod med kyshånd. Det er altid en god ide at afprøve med nogle brugte rør (så er de også spillet godt til) inden man investerer i nye.



__________________
Stereo:
Music Angel XD-800 MKIII KT88
Luxmann pd 277
MHZS CD88H
Dantax Utopia 7
Til top Vis defac3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af defac3
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes