Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 16:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD og HDD optagere
 HIFI4ALL Forum : DVD og HDD optagere
Emne Emne: Lille skærmbillede via HDMI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 229
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

 

jeg har en Sony RDR HX780 harddisk optager som jeg er meget glad for.

Af fjernsyn så har jeg et NAD 32A1

Der er dog et problem. Når jeg optager et program på harddiskoptageren (jeg har Stofa) så bliver det ikke vist i fuld størrelse, det bliver kun vist så det flyder ca halvdelen af skærmen... det er som om det er skrumpet ind.

Kvaliteten er høj og ser meget HD agtig kvalitetetsmæssig ud, men det er meget lille.

NAD tv'et har en knap så man kan ændre størrelsesforholdet på billedet, men trykker man på den når man ser billedet via HDMI, skriver den at "zoom er ikke tilgængelig".

Almindelige DVD film ser fine ud, intet problem der.

ovenstående gælder kun når jeg ser det via HDMI.

 

Ser jeg det igennem mit SCART kabel, ja så "opskalerer" mit fjernsyn billedet så det fylder hele skærmen, det er til gengæld lidt grynet, men det tillægger jeg det faktum at det er via scart og at det ser ud til at det bliver opskaleret af fjernsynet.

 

Er det noget jeg kan ændre på, enten i fjernsynet eller på harddiskoptageren? kunne jo være ret så fedt at kunne se det man optager i fuld størrelse og i bedste kvalitet.



__________________
HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
Til top Vis Coach-Z's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coach-Z
 
RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har samme problem via min Sony HDD opt. og HDMI, og har søgt en løsning i laaaang tid, så jeg er lige med på en lytter....



__________________
2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
Til top Vis RiverKing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RiverKing
 
Thyme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 98
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Men den optager vel også bare det analoge signal, den har da ikke dvb-c tuner har den? Så vil det jo altid være et elendigt
optage signal den får, så man vinder vel heller ikke noget ved at kyle det gennem hdmi?

640*480 (analog) ser fint ud når det er småt, men bliver grynet når det opskaleres.

__________________
Vh
Brian Thyme
Til top Vis Thyme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thyme
 
RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu et ganske fint analogt billede, da jeg får det fra min digitale sat. reciver via et fortrindeligt scart kabel til HDD scart2, begge indstillet med RGB understøttelse. 

Min udfordring ligger i, at det optages på HDD i 16:9 format, men dog med mere sortbælke, synes jeg... Jeg har forsøgt at ændre på formatet internt i system opsætningen på HDD og på udgangs signalet på sat. reciveren. På HDD er der kun mulighed for at ændre til 4:3 og så er der bjælker hele vejen rundt på billedet...

Når man så afspiller det optagede far HDD, så kan TV'et ikke ændre på formatet, da det viser det native signal som kommer ind fra HDMI kilden, på mit TV kan man dog vælge underscan eller 1:1 pixel mapping på HDMI indgangene.



__________________
2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
Til top Vis RiverKing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RiverKing
 
Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 229
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

rodet med opsætningen af harddiskoptageren, men det lader til at mit tv umiddelbart ikke understøtter fuld skærm via HDMI...
roder videre med det og vender tilbage.
Til top Vis Coach-Z's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coach-Z
 
RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Super, so will I

__________________
2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
Til top Vis RiverKing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RiverKing
 
Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 229
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Så fandt jeg en løsning.

 

Det viser sig at jeg på harddisk optagerens menu under

Grundindstillinger -> HDMI -> 4:3-videoudgang

Har sat harddiskoptageren til kun at vise billedet i "normal" 4:3 og ikke i fuld format efter hvad mit fjernsyn kan håndtere.

Denne er nu blevet sat til "fuld" og nu kan jeg se mine optagede programmer i fuld størrelse via HDMI.

Billedkvaliteten er nu ikke blevet markant bedre af at komme ud af HDMI stikket, eftersom at det jo stadig kun er et analogt signal der er blevet optaget.

Det er dog værd at bemærke at jeg nu kan se i hvilken størrelse billedet er blevet udsendt i oprindeligt.

F.eks. så optog jeg de tre første Star Wars film fra TV2 for ikke så længe siden og de bliver nu vist i "biografbredde" (smalt og langt) via HDMI kablet, hvorimod f.eks Toy Story 2 der også blev sendt på TV2 vises i et lidt højere format end Star Wars filmene..

Det korte af det lange er dog at det virker som det skal nu.



__________________
HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
Til top Vis Coach-Z's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coach-Z
 
RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Coach-Z skrev:

Så fandt jeg en løsning.

 

Det viser sig at jeg på harddisk optagerens menu under

Grundindstillinger -> HDMI -> 4:3-videoudgang

Har sat harddiskoptageren til kun at vise billedet i "normal" 4:3 og ikke i fuld format efter hvad mit fjernsyn kan håndtere.

Denne er nu blevet sat til "fuld" og nu kan jeg se mine optagede programmer i fuld størrelse via HDMI.

Billedkvaliteten er nu ikke blevet markant bedre af at komme ud af HDMI stikket, eftersom at det jo stadig kun er et analogt signal der er blevet optaget.

Det er dog værd at bemærke at jeg nu kan se i hvilken størrelse billedet er blevet udsendt i oprindeligt.

F.eks. så optog jeg de tre første Star Wars film fra TV2 for ikke så længe siden og de bliver nu vist i "biografbredde" (smalt og langt) via HDMI kablet, hvorimod f.eks Toy Story 2 der også blev sendt på TV2 vises i et lidt højere format end Star Wars filmene..

Det korte af det lange er dog at det virker som det skal nu.

Den indstilling har jeg leget med mange gange, som jeg også skriver i et tidligere indlæg.

Jeg mener stadig at billedet fra optagelserne på HDD er smallere end det normale 16:9 signal, når de afspilles. Afspiller jeg en original DVD film fylder det hele skærmen, selv om den også er i 16:9 format ??



__________________
2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
Til top Vis RiverKing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RiverKing
 
Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 229
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

ja jeg kan ikke forklare det, men som skrevet så er det ikke alle programmer der vises i den der meget smalle version af
16:9 (måske nærmere 22:9, eller noget i den stil).

Jeg har som skrevet optaget både Toy Story 2 og de nye Star Wars Film og det lader til at Star Wars filmene vises i det
forhold som de viser det i biffen (og jeg mener ikke at biografen er 16:9, nærmere 20-25:9, for at lave en sammenligning).
Toy Story filmen vises i et almindelig DVD bredde/højde forhold.

Mon ikke at DVD film bliver rettet til i forhold til biograf versionen, fordi folk simpelthen ikke har samme skærm-forholdstal
som der er i biffen.
En version til biffen og en til DVD.
Den version som tv så sender ud, ja den sender de ud i et uforvansket forhold og så er det op til hr. og fru Danmarks selv
og deres tv at rette forholdet ind...

Det virker logisk på mig, men jeg må da indrømme at jeg intet belæg har for mine udtalelser.

Måske en anden kan komme med et eller andet definitivt.

__________________
HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
Til top Vis Coach-Z's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coach-Z
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes