Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 16:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Billige "high-end" højtalere! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mugsy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 48
Sendt: 01 Marts 2011 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Arbejd arbejd hehe:
http://rabu-acoustics.dk/komponenter-22/spoler-23/jantzen-ba gte-traadspoler-26/10-mm-98/010-mh-10-mm-
1136.html = a

http://rabu-acoustics.dk/komponenter-22/kondensatorer-24/jan tzen-cross-cap-34/4-7uf-cross-cap-212.html = b

http://rabu-acoustics.dk/komponenter-22/spoler-23/jantzen-ba gte-traadspoler-26/10-mm-98/056-mh-10-mm-
1145.html = c

http://rabu-acoustics.dk/komponenter-22/modstande-25/5-keram iske-modstande-91/keramisk-10w-4-7-ohm-
328.html = d

http://rabu-acoustics.dk/komponenter-22/kondensatorer-24/jan tzen-cross-cap-34/10-0uf-cross-cap-218.html = e

http://rabu-acoustics.dk/komponenter-22/kondensatorer-24/jan tzen-cross-cap-34/6-8uf-cross-cap-208.html = f

Kan ikke lave links pga h4a's klodsede måde at håndtere dem på, så når du copy-paster skal du lige være obs på at fjerne
de mellemrum h4a laver i ovenstående links

Til top Vis Mugsy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mugsy
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

endukender skrev:
Sjov projekt, men skal vi ikke lige passe lidt på, at der ikke går inflation i begrebet "high end"? Jeg har
en Ipod der lyder OK. Skal jeg så også kalde den high end? No way.


Der er åbenbart god reklameværdi i at kalde sit projekt "high end". Det er der også en del fabrikanter der har fundet ud af.
Hvor skillelinien mellem hifi og high end går, kan vi starte en ny tråd over. En iPod med lossless over en god DAC kunne nok
snildt konkurrere med en "high end" CDspille.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
WiredForSound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 72
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

 

High End , fly End , mid fi osv. osv.....

Hvis du tager Thiel Og Partner enhederne der er monteret i Avalon Opus Ceramique og køber dem som producent, får du 50% rabat - kabinettet koster ikke en formue at lave ej heller delfiltre...

Jeg har bygget en Avalon klon, med de rigtige enheder, Duelund / Jensen i delefilteret, kabinettet er 1:1 100% samme mål. etc. fræset ud på en 5 akset CNC fræser, jeg har lånt et par ægte og kunne foretage en direkte A/B test.. prisforskellen er 120.000 kr

Så må de kalde det hvad de vil, men merprisen er ikke berettiget...

Jeg syntes det er et spændene projekt og De ser ud til at får en høj WAF faktor -

Havde der hvære lidt flere skrå kanter / lidt læder og noget dyrt finer / lak.. samt et skilt fra Martens eller Peak Consult... så havde de været High End

 



__________________
Jean Hiraga A30
Panasonic SA-XR55 (Digital)
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
Hypex UCD 400 mono blokke -2kVA forsyning (hver)
PDS 06 CD (tweeked version)
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
Til top Vis WiredForSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WiredForSound
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har også selv eksperimenteret lidt med Tangband, både passivt og nu aktivt korrigeret.

Det er ikke verdens mest dynamiske og åbne enheder, og min erfaring er at notchfiltre dræber den sidste rest af dynamik. Det er lidt hårdt sagt, og jeg er faktisk blevet glad for lyden, efter jeg er gået aktivt. Men, en gammel 5" Visaton papir bas/mellemtone i samme prisleje som mine W4-1320SB enheder er meget bedre når man ser bort fra at det ikke er en fuldtone.

Dog går visaton'en i praksis snildt op til over 5 kHz og på papiret op til 10 kHz.

Jeg har et par Mark Audio på lager, som skal prøves inden alt for længe håber jeg. De er også billige og er lavet ef en tidligere Jordan ansat, og umiddelbart skulle de være lidt derhen ad. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun sige at jeg er begejstret for det her projekt. Jeg har lige bygget Bjørns Tabaq-design med nogle 3" TB enheder.
Det lyder fantastisk! Man mærker ikke bassen fysisk i huset, som ting der står og rasler, men lyden er stadig virkelig dyb.

Jeg er ikke noget snedker geni, så de er noglelunde lige så kønne som det første billede du har linket til, cannonballs... Men
wauw de lyder godt i mit soveværelse. Det er også derfor jeg godt kunne finde på at gå i gang med et projekt ligesom dette.

Samtidig har jeg også det spørgsmål som allerede er blevet stillet: Hvad gør dette dobbelt basrefleks kabinet godt for (måske i
forhold til quarterwave Tabaq kabinettet).

jeg går ud fra at port nr. 2 er den som sidder inde i selve kabinettet i den øvre del correct me if I'm wrong.
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

WiredForSound skrev:

 

High End , fly End , mid fi osv. osv.....

Hvis du tager Thiel Og Partner enhederne der er monteret i Avalon Opus Ceramique og køber dem som producent, får du 50% rabat - kabinettet koster ikke en formue at lave ej heller delfiltre...

Jeg har bygget en Avalon klon, med de rigtige enheder, Duelund / Jensen i delefilteret, kabinettet er 1:1 100% samme mål. etc. fræset ud på en 5 akset CNC fræser, jeg har lånt et par ægte og kunne foretage en direkte A/B test.. prisforskellen er 120.000 kr

Så må de kalde det hvad de vil, men merprisen er ikke berettiget...

 

Måske du har glemt en ting eller 2 – nogle har siddet og udviklet på højttaleren, har købt måleudstyr og måske også været igennem en del forskellige enheder til de nåde frem til den endelige model. Derefter skal de betale løn til folk der er ansat på fabrikken, og betale rejsende sælgere for at drage ud i verden og sælge –der skal også betales for diverse udstillinger rundt om i verden. Nå ja så skal der også lige købes en CNC fræser samt emballage nå højttaleren skal sendes….

Så kommer diskussionen med hvad der er den rigtige pris –men high-end er jo ofte mindre produktioner med høje omkostninger…

 



__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke de faktiske udgifter, men hvad kunderne er villige til at betale, der bestemmer prisen. Men det er klart at en selvbygger altid kan spare penge, forudsat at han har adgang til enheder og værktøj til fremstilling af kabinetter. Det sidste kan være svært, hvis originalerne er lavet af aluminium (Magico) eller kompositmaterialer (Wilson).

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 718
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Der er også en anden, og ikke helt uvænsentlig ting. De fleste (alle vil jeg tro) får specialt fremstillet de enheder de bruger i deres dyre hajtalere. Så fordi man har fået fat i enheder der står samme navn på er det ikke ensbetydende med at man så har fået den samme højtaler til 25% af prisen.

m@dsen



__________________
Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
Til top Vis m@dsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m@dsen
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Okay, nu har jeg faktisk "dårligt nyt". Jeg har fået én til at simulere disse "sticks" i Martin J. Kings software, og han fortæller
mig at det vil komme til at lyde mærkeligt, med denne konstruktion. Af dem der har prøvet at bygge denne - hvordan lyder
den?

Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  



Jeg har hørt højtaleren, og den lyder bestemt ikke mærkelig. Hvis ens lytterum er på 15-20kvm er den helt ideel, hvis
rummet bliver større er den stadig rigtig god men fylden og dynamikken forsvinder selvfølgelig gradvist med
størrelsen af rummet. Jeg har selv bestilt to stk, men har ikke modtaget dem endnu desværre.

Mvh Thomas

__________________
DIY SUB.....Hypex/Peerless
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 718
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:
Okay, nu har jeg faktisk "dårligt nyt". Jeg har fået én til at simulere disse "sticks" i Martin J. Kings software, og han fortæller
mig at det vil komme til at lyde mærkeligt, med denne konstruktion. Af dem der har prøvet at bygge denne - hvordan lyder
den?

Ahh mon det er rigtigt. Hvis den var så dårlig tror jeg ikke den var så udbredt som den ren faktisk er, men ok, bliv du bare i troen  

m@dsen



__________________
Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
Til top Vis m@dsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m@dsen
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

m@dsen skrev:

Rubennn skrev:
Okay, nu har jeg faktisk "dårligt nyt". Jeg har fået én til at simulere disse "sticks" i
Martin J. Kings software, og han fortæller mig at det vil komme til at lyde mærkeligt, med denne konstruktion. Af dem der har
prøvet at bygge denne - hvordan lyder den?


Ahh mon det er rigtigt. Hvis den var så dårlig tror jeg ikke den var så udbredt som den ren faktisk er, men ok, bliv du bare i
troen  


m@dsen



Det var sådan set også bare for at høre andres mening. Men der er vel ikke en anden udvej end at prøve at bygge dem og lytte
Designet ser jo også godt ud. Jeg var bare skeptisk.
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
WiredForSound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 72
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

#CPH-R

Nu skal vi jo ikke Hijacke tråden her... men du har 100% ret i at Fekks. Avalon, har en udviklings afd. , de har en fast stab der skal lønnes, de har en dyr maskin park.. etc.

Det er ikke så meget kalkulationen af deres "return of investment" jeg vil betvivle med mit statement... jeg tror alle husker Jeff Rowland forstærkerne med Hypex moduler i :-)

Nogle ting bliver i denne branche prissat efter hvad kunderne er villige til at betale - jeg har selv indgående kendskab til en dansk High End producent ( Som ikke producere længere ) her blev produkterne bevist prissat så højt at alene prisen gjorde produktet til High End... og når salget så svigtede, blev der solgt til stærkt reduceret pris (af bagdøren) hvilket desværre har været et kendt fænomen i branchen :-(

Men essensen jeg vil frem til er, at private kan udemærket fremstille et "garageprodukt" der på perfomance siden matcher dyrt high end udstyr...

Mvh/ Martin



__________________
Jean Hiraga A30
Panasonic SA-XR55 (Digital)
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
Hypex UCD 400 mono blokke -2kVA forsyning (hver)
PDS 06 CD (tweeked version)
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
Til top Vis WiredForSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WiredForSound
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes