Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2025 | 20:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W CM8 vs DALI Suite 3.5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Maestroelite
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et sæt Dali Suite 3.5 som står til at blive udskiftet, både fordi konen ikke er vilde med dem (det er der vist mange der oplever ) og for at prøve noget nyt.

Jeg overvejer kraftigt et sæt B&W CM8 da jeg vil mene det er en god opgradering i forhold til mine Dali. De er også godkendt af konen.

Jeg har været i klubben og høre dem en enkelt gang og synes de lød rigtigt godt, men er lidt i tvivl om hvor meget jeg evt vil føle jeg mangler i bunden, eller om det generelt er en god opgradering.

Er der nogen der har kendskab til begge højtalere som evt har noget input?

Jeg har forresten fået at vide at min Marantz PM7001 sagtens kan trække dem, nogen der er uenige i det?

Lidt specs hvis nødvendigt:

DALI Suite 3.5
Frequency response +/- dB [Hz] 33 - 25000
Impedance [ohm] 4
Bass Reflex System Resonance [Hz] 38.0
Crossover frequency [Hz] 3500
Recommended amplifier power (8 ohm) [W] 30 - 200
Sensitivity [dB] 91.5
Max. SPL [dB] 113

B&W CM8:

• Kategori : Gulvhøjttalere
  • Diskant : 1” Nautilus-ladet aluminium-dome
  • Mellemtone : 5” FST Kevlar
  • Bas : 2 x 5” papir/Kevlar
  • Frekvensgang -3dB) : 69-22.000 Hz
  • Frekvensgang -6dB) : 43-50 000 Hz
  • Impedans : 8 ohm (minimum 3 ohm)
  • Følsomhed : 88 dB
  • Marantz PM7001:

Power Output (8/4 Ohm
    RMS)
    70/100 Watts
    Frequency Range
    Frequency
    Response
    10Hz-60kHz (+0,-
    1dB)
    Total Harmonic Distortion 0.01%
    Bridged Power Output (8 Ohm RMS) -
    Damping Factor 150
    Input Sensitivity: MM 3 mV / 47 kOhm
    Input Sensitivity: MC -
    Input Sensitivity: High
    level
    200mV /
    20kOhm
    Signal to Noise Ratio: High level 88 dB
    Signal to Noise Ratio: MM/MC 85/- dB

Til top Vis Maestroelite's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maestroelite

allanowich
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
    Lokalitet: København
    Sendt: 22 Marts 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mulighed for det, så lån eller køb og returner BW CM8 hvis ikke det lyder ok der hjemme. Det er bedst at få dem hjem på prøve, da du jo kan samligne direkte med Dali suite 3.5. Det er lidt svært at læse sig til deres lyd. Så kan I jo også se om de også pynter derhjemme, ikke.

Maestroelite
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
    Hvis du har mulighed for det, så lån eller køb og returner BW CM8 hvis ikke det lyder ok der hjemme. Det er bedst at få dem hjem på prøve, da du jo kan samligne direkte med Dali suite 3.5. Det er lidt svært at læse sig til deres lyd. Så kan I jo også se om de også pynter derhjemme, ikke.

Ja det ville selvfølgelig være det optimale, jeg mener dog ikke Hifiklubben udlåner dem ligefrem? Og der er ikke andre forhandlere af B&W så vidt jeg ved.

Denne tråd var nu også mest i tilfælde af folk kendte lidt til begge, eller måske havde nogle kommentarer i stil med "Du skal lige være opmærksom på....xxx", "Det lyder som en god upgrade" eller lignende

Der er også muligheden at tage min forstærker med ned i klubben så den del kan blive belyst, men det overlader stadig hvordan det lyder i stuen, og igen om andre har nogle pointers til mig.

Til top Vis Maestroelite's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maestroelite

allanowich
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Maestroelite skrev:

[QUOTE=allanowich]Hvis du har mulighed for det, så lån eller køb og returner BW CM8 hvis ikke det lyder ok der hjemme. Det er bedst at få dem hjem på prøve, da du jo kan samligne direkte med Dali suite 3.5. Det er lidt svært at læse sig til deres lyd. Så kan I jo også se om de også pynter derhjemme, ikke.

Ja det ville selvfølgelig være det optimale, jeg mener dog ikke Hifiklubben udlåner dem ligefrem? Og der er ikke andre forhandlere af B&W så vidt jeg ved.

Denne tråd var nu også mest i tilfælde af folk kendte lidt til begge, eller måske havde nogle kommentarer i stil med "Du skal lige være opmærksom på....xxx", "Det lyder som en god upgrade" eller lignende

Der er også muligheden at tage min forstærker med ned i klubben så den del kan blive belyst, men det overlader stadig hvordan det lyder i stuen, og igen om andre har nogle pointers til mig.

[/QUOTE] Der er jo den mulighed, som jeg også skrev, at du kunne købe dem og nævne for dem i klubben, at du vil returnere dem inden for 8 dage, hvis de ikke falder i din/jeres smag. Der er så vidt jeg kan se på det, ikke noget du skal være opmærksom på som sådan.   Din Marantz har jo en god klang, som fint vil gå i spænd med B&W'erne. 

thuekay
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
    Lokalitet: Århus
    Sendt: 23 Marts 2011 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Maestroelite skrev:

allanowich skrev:

Det er op til den enkelte butik om de udlåner deres demomodeller.
    Men giv din lokale Hifi-klubben et kald. Der er gode chancer for at du kan prøve højttalerne hjemme.

Carlsson-fan
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009
    Lokalitet: Midtjylland
    Sendt: 23 Marts 2011 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hvis du synes du måske kommer til at mangle bunden kunne det måske at CM9 ville være mere interresant?
    Til top Vis Carlsson-fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carlsson-fan

Maestroelite
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Emil Andersen skrev:
    Hvis du synes du måske kommer til at mangle bunden kunne det måske at CM9 ville være mere interresant?

Jo men det er så også lige 50% dyrere

Jeg synes i butikken ikke der var SÅ stor forskel på CM8 og CM9, men nu hørte jeg også kun lige et par enkelte numre som de havde liggende da jeg havde lidt travlt den dag.

allanowich> Tak for dit svar angående forstærkeren.

Thue> Jeg må prøve at give dem et ring så

Maestroelite
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 01 April 2011 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hvordan sætter man dem ellers op mod hinanden rent specifikations mæssigt, udregner de på hver deres måde?

Dali:

B&W:
    Frekvensgang -3dB) : 69-22.000 Hz
    Frekvensgang -6dB) : 43-50 000 Hz

Vil jeg mærkbart høre ting i musikstykker blive skåret af (teoretisk) hvis de ligger mellem 33 - 69 Hz?

BertelB
    Lukket konto
    Lukket konto
    Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
    Lokalitet: Nordjylland
    Sendt: 01 April 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

At give 12.000,- for et sæt gulvhøjtalere der ikke går længere ned end 69 Hz +/- 3dB er i mine øjne hul i hovedet. Det kan man
    forvente af et sæt små reolhøjtalere til 1000,-

Du vil komme til at mange den dybe bas.
    Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

thuekay
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
    Lokalitet: Århus
    Sendt: 01 April 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Maestroelite skrev:

Hvordan sætter man dem ellers op mod hinanden rent specifikations mæssigt, udregner de på hver deres måde?

Dali:

B&W:

Vil jeg mærkbart høre ting i musikstykker blive skåret af (teoretisk) hvis de ligger mellem 33 - 69 Hz?

Lyt til dem i stedet
    Specs siger intet.

Maestroelite
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 01 April 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
    Maestroelite skrev:

Dali:

B&W:

Lyt til dem i stedet
    Specs siger intet.

Jeg har lyttet en enkelt gang kort, 2-3 numre, og der synes jeg de lød rigtigt godt...

Nu har jeg fundet 10-15 CD'er af dem jeg lytter oftest til og i forskellige genrer (Mike Oldfield, Vangelis, No Stress blandet, Prodigy, Metallica, Air, Faithless, U2 og Phil Collins), som jeg hanker op i og tager med ned i hifiklubben og laver en lytte session. (Flere af dem har numre med dyb bassgang der kan teste om de er noget for mig).

Så får jeg at se

Maestroelite
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 01 April 2011 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Sidder lige endnu en gang og læser det review der er lavet af Techradar, som bl.a skriver:

The two bass drivers are reflex-loaded by most of the enclosure's internal volume and a port located low down at the rear. Left open, this port is tuned to around 37Hz, but Bowers and Wilkins also supplies a two-piece foam bung.

Inserting the whole bung virtually blocks the port and effectively re-tunes the enclosure to sealed-box operation (with the drivers/box resonance at 53Hz), reducing bass output. This option is likely to work best if the speakers have to be located fairly close to a wall. The 'half-bung' option, removing a foam cylinder from the centre of the bung and leaving just a foam sleeve, re-tunes the port to around 28Hz.

Hmm betyder det at de rent faktisk går lavere en specificeret eller er det mig der misforstår ?

BertelB
    Lukket konto
    Lukket konto
    Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
    Lokalitet: Nordjylland
    Sendt: 01 April 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Man skal selvfølgelig ikke vælge HiFi efter specs, lige som man ikke vælger kæreste efter mål. Men specs fortæller i dette tilfælde at højtalerne er ualmindelig tynde i de nedre registre. Det et muligt at man kan leve med det og det er muligt at det passer godt med lytterummet.

Så lyt til dem, men vær opmærksom på at specielt bassen er ret afhængig af lytterummet.
    Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

morkaj
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
    Lokalitet: Bornholm
    Sendt: 01 April 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Har lige bestilt et sæt, lyttede dem op i mod Dali til samme pris + noget dyrere, men B&W'erene var i min smag væsentligt bedre.

Hvor dybt de går er svært at sige, men vil mene at der er output til mere en 69hz - anyway så er der glimrende "smel" på ned af. Hørte ligeledes 7'eren og 9'eren, men 8'eren sad lige i øjet for mig.

Så venter vi bare.
    M

Til top Vis morkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morkaj Besøg morkaj's Websted

Maestroelite
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 04 April 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

morkaj skrev:

Har lige bestilt et sæt, lyttede dem op i mod Dali til samme pris + noget dyrere, men B&W'erene var i min smag væsentligt bedre.

Hvor dybt de går er svært at sige, men vil mene at der er output til mere en 69hz - anyway så er der glimrende "smel" på ned af. Hørte ligeledes 7'eren og 9'eren, men 8'eren sad lige i øjet for mig.

Så venter vi bare.
    M

Smider lige et par spørgsmål til dig
    Hvornår får du dem leveret?
    Hvilke andre hørte du, tænker på hvilke Dali du hørte?
    Hvilken forstærker hørte du dem på i butikken og hvilken har du derhjemme?

Jeg har været forbi Hifiklubben idag og lyttet i 2½ time

Vi blev enige om at NAD C356BEE med 2x80w nok svarede nogenlunde overens med min egen Marantz så det var udgangspunktet.

Lyttede mest til CM8 og må sige at jeg var generelt imponeret over lyden og detaljerne, jeg hørte flere ting som jeg ikke havde hørt på mine egne.

Jeg kunne godt høre at den ikke "gik så langt ned" som mine Dali, men på den anden side så synes jeg at baseret på min lytte session så er bunden på mine Dali nok mere mudret, så det er muligt den går længere ned, men det lyder mindre kontrolleret og måske lidt mudret.
    Det er nok en vanesag da jeg har haft mine Dali i 12 år nu.

Jeg prøvede også lige Dali Mentor 5 (som så går til 43Hz) og der synes jeg at den havde marginalt bedre bund end B&W CM8, altså at den gik en smule længere ned, men faktisk ikke særligt meget, hvor så CM8 havde en bedre mellemtone og diskant synes jeg. Det var lidt som om at Mentor var lidt irriterende at høre på i forhold til CM8, men det er klart smag og behag, det var en fin højtaler.

Til sidst prøvede jeg lige CM9 af, og må sige at den var lidt bedre end CM8, men jeg er i tvivl om den var de 50% mere den koster værd.

Foreløbig er jeg solgt på 8eren da den nok også passer bedst til mit behov, et design som både min kone og jeg selv kan lide, mindre buldren som gør naboen mindre irriteret og en dejlig lyd (som er det vigtigste).

Den vil jo så sikkert lyde en smule anderledes med min egen forstærker, men vigtigere endnu så får positionen en større indvirkning da de vil komme til at stå 20-30cm fra bagvæg og den ene af dem vil have ca 40cm til et hjørne.

Som det sidste vil jeg lige nævne at jeg fik at vide i klubben at det med de skrevne specifiaktioner ikke altid var så retvisende, altså på den måde at det ikke var noget du skulle bruge som afgørende faktor når du skulle købe, det handlede mere om position og omgivelser + om man kunne lide lyden.
    Det understøtter hvad jeg ellers har tænkt og har læst andre steder.

I sidste ende handler det jo om man selv kan lide hvad man hører, og det må jeg sige at jeg kunne

morkaj
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
    Lokalitet: Bornholm
    Sendt: 04 April 2011 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa
    Hørte den på en Lyngdorf TDAI 2200, havde i samme forbindelse købt en Sdai 2175. Startede med Nad'en - men det er ikke lige min smag 8'eren og Lyngdorfen spillede rigtigt fint.

Hørte Dali Mentor 5 & 6, de faldt som sagt slet ikke i min smag, men jeg har også kørt mange B&W i tidernes løb.

Jeg har fået dem i dag sammen med forstærkeren, som i bedste overbevisning er defekt (!!!!!)- de lyder rædsomt! (med anden forstærker), men det er forventeligt. Skulle eftersigende blive bedre de næste 100-200 timer.

Men de er svært nydelige at se på og det tæller jo også med. (kragen er ikke helt afvisende - tilgivelse er lettere en tilladelse).

Lyttede som dig også lidt til 9'eren, men følte ikke det store - der var lidt mere rumlen, men de stod heller ikke optimalt. Skulle der mangle bumle med 8'eren så må de få lidt hjælp senere.

Held med valget.
    Morten

Til top Vis morkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morkaj Besøg morkaj's Websted

Maestroelite
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 06 April 2011 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

morkaj skrev:

Hejsa
    Hørte den på en Lyngdorf TDAI 2200, havde i samme forbindelse købt en Sdai 2175. Startede med Nad'en - men det er ikke lige min smag 8'eren og Lyngdorfen spillede rigtigt fint.

Hørte Dali Mentor 5 & 6, de faldt som sagt slet ikke i min smag, men jeg har også kørt mange B&W i tidernes løb.

Jeg har fået dem i dag sammen med forstærkeren, som i bedste overbevisning er defekt (!!!!!)- de lyder rædsomt! (med anden forstærker), men det er forventeligt. Skulle eftersigende blive bedre de næste 100-200 timer.

Men de er svært nydelige at se på og det tæller jo også med. (kragen er ikke helt afvisende - tilgivelse er lettere en tilladelse).

Lyttede som dig også lidt til 9'eren, men følte ikke det store - der var lidt mere rumlen, men de stod heller ikke optimalt. Skulle der mangle bumle med 8'eren så må de få lidt hjælp senere.

Held med valget.
    Morten

Det er jo noget dyrere/bedre grej du har dig der

Du må meget gerne fortælle mere om dine erfaringer fra egen stue med både CM8eren og din Lyngdorf.
    Var det forstærkeren eller højtalerne der var defekte?

High sky
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
    Lokalitet: Nordsjælland
    Sendt: 06 April 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Har læst tråden igennem og det kan ikke passe at den CM8 kun går ned til 69 Hz i bunden, som også nævnt tidligere i tråden. Det må være en fejl som har sneget sig ind der. Jeg har ofte lyttet til CM 8 og synes den går rimeligt dybt, men klart nok kan man jo aldrig få nok af den der stramme dybe tørre bas.

Jeg er helt enig i den beskrivelse af Dali kontra B&W, jeg er langt gladere for mellemtonen og diskanten i B&W, men hvis du lytter Dali Mentor 6 (Hvid Jubilæums model) hold da kæft den lyder lækkert, i bunden er den ret perfekt.

Jeg spiller selv på CM1 med SUB og der er altså opgivet til

• Frekvensgang -3dB) : 55-22.000 Hz
    • Frekvensgang -6dB) : 45-50.000 Hz
    Så den CM8 må alt andet lige gå dybere end 69, og den lyder efter min mening også sådan, fed HT.

Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky

Maestroelite
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 06 April 2011 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Jeg sendte en mail til B&W tidligere idag, da jeg også undrer mig over det...

De har svaret allerede:

Hi Michael,

My experience is that you shouldn´t pay too much attention to a speakers
    specifications - especially not the frequency response or
    power-handling.

The 69-22kHz -/+3dB specification of the CM8 only indicates the
    frequency range where the speaker is within a pluss/minus 3dB variaton.
    It says very little about the bass response of the speaker in rooms with
    normal acoustics.
    The bass response of the CM8 starts rolling off at a fairly high point
    (about 70Hz), but the roll-off is very gradual. I practise the CM8 will
    go much lower in the bass than this.
    Our designers have intentinally given the CM8 these bass characteristics
    to compensate for the added level of bass that most standard room
    acoustics will give, and by doing this will prevent the bass from
    becoming boomy or have too much level.

The foam bungs included with the CM8s can be used to re-tune the bass
    refex port and bass response of the speakers to fit different rooms and
    acoustics. In many situations it will not be necessary to use these
    bungs.

Please click on this link and open page 6 in the CM8/9 manual. The use
    and effect of the foam bungs are explained here:

http://www.bowers-wilkins.co.uk/Downloads/Product/Manual/ENG _FP30074_CM8
    _manual.pdf

allanowich
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 06 April 2011 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Maestroelite skrev:
    Jeg sendte en mail til B&W tidligere idag, da jeg også undrer mig over det...

De har svaret allerede:

Hi Michael,

My experience is that you shouldn´t pay too much attention to a speakers
    specifications - especially not the frequency response or
    power-handling.

The 69-22kHz -/+3dB specification of the CM8 only indicates the
    frequency range where the speaker is within a pluss/minus 3dB variaton.
    It says very little about the bass response of the speaker in rooms with
    normal acoustics.
    The bass response of the CM8 starts rolling off at a fairly high point
    (about 70Hz), but the roll-off is very gradual. I practise the CM8 will
    go much lower in the bass than this.
    Our designers have intentinally given the CM8 these bass characteristics
    to compensate for the added level of bass that most standard room
    acoustics will give, and by doing this will prevent the bass from
    becoming boomy or have too much level.

The foam bungs included with the CM8s can be used to re-tune the bass
    refex port and bass response of the speakers to fit different rooms and
    acoustics. In many situations it will not be necessary to use these
    bungs.

Please click on this link and open page 6 in the CM8/9 manual. The use
    and effect of the foam bungs are explained here:

http://www.bowers-wilkins.co.uk/Downloads/Product/Manual/ENG _FP30074_CM8
    _manual.pdf

Det undrede også mig de ikke gik længere ned, men kom til at tænke på om B&W ikke var begyndt at tage højde for rummets indvirkning i bassen og at gøre ved det. Det har KEF jo gjort siden 75'. De to brandts har jo kigget hinanden over skuldrene i mange år. Men dit svar fra B&W bekræfter jo heldigvis mine tanker i den henseende.  

Side af 3 Næste >>
      Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes