Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 07:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: beovox mc 120.2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flaskebent
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 01 April 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

jeg har købt et par beovox mc 120.2 højtalere i dag men der skal nyt skum på basserne.
hvor er det bedst at købe sådan et udskiftningssæt og hvilken lim skal jeg bruge? jeg kunne også bruge lidt instruktion i at montere det nye skum.

Kan man skifte det midterste stykke også i så fald hvordan?

Til top Vis flaskebent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaskebent
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1440
Sendt: 01 April 2011 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

http://cgi.ebay.ie/2x-Foam-Sicken-B-O-S35-2-S40-S50-S80-S80- 2-S120-/110428061041?pt=DE_Lautsprecher_Martin&hash=item 19b6067d71

http://cgi.ebay.ie/1-x-Klebstoff-speziell-fur-Schaumstoff-Si cken-15ml-/110426723027?pt=DE_Lautsprecher_Martin&hash=i tem19b5f212d3

instruktion følger med kittet, men ellers er der massere af instruktioner at finde på nettet.

Hvis du vil udskifte støvhætten så kan de også købes på ebay, men ofte kan de rettes ud med lidt tape eller en støvsuger på lav styrke.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
flaskebent
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 01 April 2011 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

cool. Godt fif med støvsugeren. Har været ved at rette den støvhætte ud med fingeren men det er som om faconen ikke holder.
Til top Vis flaskebent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaskebent
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 02 April 2011 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Citér:
Her er der et billede af basserne: basser
 
Jeg har samme højtaler stående, mine er bare ikke møre endnu på trods af alderen, Men jeg har gemt dette link goodhifi.com Der er lige en pasus i instruktions videoen hvor der vises lidt ukorrekt håndværk, men se den alligevel.
 
Iøvrigt ser dine mebraner helt skæve ud, det kan udskiftning af ophæng ikke rette op på, ved du hvordan det er sket. Og kan sådan noget reddes?
 
Har du et billede af Magnet siden? er der ventilations hul i midten.
 
Mvh Peter
 
Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 02 April 2011 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Det ser ikke godt ud med de membraner,men måske er det bare billedet der snyder.

Det er ikke svært at skifte kantophængene, jeg har selv gjort det på en del B&O enheder. Jeg har købt de nødvendige dele, kanter, lim og pensler hos www.audiofriends.nl, de har også en god vejledning på hjemmesiden, som du kan kigge på, og få en ide om hvordan man gør.

Du sender blot en mail til audiofriends og skriver hvilke højttalerer du skal have kanter til, og så får du et tilbud på den "fulde pakke". Prisen er ca 50 kr pr. enhed.

Det er ikke synderligt svært; men netop fjernelsen af de gamle kanter kræver omhu, så man ikke får ødelagt membranerne - jeg håber ikke dine er så slemme, som billedet giver indtryk af
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
flaskebent
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 02 April 2011 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Selve membranerne er faktisk så skæve tror de har stået for længe uden kantophæng. vil prøve at rette dem ud ved at sætte dem i spænd og måske varme dem med en hårtørre. Membranen har det ikke godt men men den brune membran under har det fint. Metalskelettet på bassen er virkeligt solidt lavet.

Ja der er et ventilationshul i midten.

Jeg har bestilt det sæt som exiter linker til, samt limen.
Til top Vis flaskebent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaskebent
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 03 April 2011 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hej igen, jeg har lige været hene og trykke lidt på membranerne og de er faktisk bløde, det er sikker polypropylen så lidt varme er sikker helt rigtigt. Men prøv også lige at lægge noget rundt, f.eks en underkop el. lignende, ned i konussen og se hvor lidt der skal til at få menbranen ud i oprindelig facon.

Der forekommer en anden fejl som du også skal være opmærksom på. Nogle mellemtoner/fillers det er hørt at 3" enhedernes svingspole kan gå løs, jeg mener problemet var på pp enhederne i M150x, dine har sikkert tekstil membraner med coating, men hvis du har fejlen vil det hurtigt afsløres når du får strøm på.

Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
flaskebent
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 04 April 2011 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Peter X skrev:

Hej igen, jeg har lige været hene og trykke lidt på membranerne og de er faktisk bløde, det er sikker polypropylen så lidt varme er sikker helt rigtigt. Men prøv også lige at lægge noget rundt, f.eks en underkop el. lignende, ned i konussen og se hvor lidt der skal til at få menbranen ud i oprindelig facon.

Der forekommer en anden fejl som du også skal være opmærksom på. Nogle mellemtoner/fillers det er hørt at 3" enhedernes svingspole kan gå løs, jeg mener problemet var på pp enhederne i M150x, dine har sikkert tekstil membraner med coating, men hvis du har fejlen vil det hurtigt afsløres når du får strøm på.

Mvh Peter



Hej Peter
Membranerne er blevet rettet ud. Lagde dem på hovedet på en dessert tallerken og bagte dem i ovnen.

 
Til top Vis flaskebent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaskebent
 
flaskebent
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 13 April 2011 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Til top Vis flaskebent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaskebent
 
flaskebent
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 13 April 2011 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Til top Vis flaskebent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaskebent
 
flaskebent
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 13 April 2011 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Så er skumophængene limet på membranen og basserne er monteret tilbage i kabinetterne. De spiller egentlig bedre en forventet dem skal jeg nok blive glad for. Tak for hjælpen.
Til top Vis flaskebent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaskebent
 
indomitus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 27 April 2011 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hvor mange grader "bagte" du dem ved?
Til top Vis indomitus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af indomitus
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 01 Juni 2011 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg synes det ser fint ud og håber at du stadig er tilfreds med resultatet.

Vil lige fortælle at jeg har været vidne til at en dame slæbte af med et par, incl. stativer, til 50kr (for sættet) på et lokalt loppemarked, de skulle have nye ophæng men membranerne var ikke skæve. Tænkte på hvor meget man kunne få ud af sådan et sæt sammenlignet med de selvbyggere der hverken ved ud eller ind. Har du iøvrigt overvejet at optimere på delefilteret f.eks bytte til bedre kondensatorer?

Egentlig er enhederne jo af en rimelig høj kvalitet, jeg husker ikke oprindelsen men sikkert leveret af perless, vifa el. scanspeak, nyprisen for sættet var omkring 5000kr i midt firserne, og specielt melemtonen er det tydeligt at den bliver brugt tilsvarende i flere gode højttalere:

  • Dali 7a
  • samt Dali 15a
  • og der sidder også en vertikalt monteret i Beolab 5
  • Et andet interessant mærke er PMC som bruger en standard 3" i f.eks. OB1i og har en speciel version i bla. MB2i den sidste med stor magnet og kort diffucer ville jeg gerne høre.

Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes