Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 18:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Hjemmebio vs "rigtig" bio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:
StarTrek skrev:
The Elite skrev:
StarTrek skrev:
Batman skrev:
Medlyd skrev:

Hej Batman


Nå ja, det er jo bare sådan, at billedet fra en projektor er opbygget i pixels i en maskestruktur, der så møder en anden
maskestruktur i det transparante lærredet og så går det galt. Hvad angår lyden, så kan man sige, at et transparant lærrede
fungerer som et frontstof og altså i et eller andet plan lydforringer. Nu er det så langt fra alle biografer der gemmer
højttalerne bag et transparant lærrede, de seriøse af dem har højttalerne placeret under eller over et ikke transparant
lærrede.


 



Der må jeg nok erklære mig enig - hverken lyd eller billede er optimalt med højtalere bag et transparent lærrede. Det må
være andre hensyn der gør at nogle biografer er indrettet sådan.


Nu er og blive det optimale, at havde et transparent lærrede og højttalere bagved, og rigtig hjemmebiograf
højtaler er jo netop konstrueret til at være bag et transparent lærrede, og der findes lyd transparent lærrede (gerne klar til
4K) der har en lille indflydelse på billedet, de er nu hele ikke billige. Og man må ikke glemme at lærred skal være i et ægte
2.35:1 CINEMASCOPE. Og når man tage de hele med, så er det netop derfor at jeg skrive high-end hjemmebiograf, for det
komme til at koste, men en rigtig biograf er jo hele ikke billige at etablere, og mange gang så del de rigtig high-end
hjemmebiograf udstyr med de rigtig biografer, så som bl.a. højtalere og forstærker. Og man kan opbygget en ægte THX
godkend hjemmebiograf, som tit lyde beder end de rigtig biografe, da der er tale om et mindre rum, hvor det er lette at
styre akustiken.


Hvad skal det forestille?


Hehe, et sæt M&K 150 bag et lyd transparent lærrede


Er du sikker på det er M&K? Det synes jeg ikke det ser ud til. Er det ikke hornladet diskanter, og "kun" to
mellemtoneenheder??


Det kan der godt være noget om, så men ikke at det er nogle Klispch Displays THX-Ultra 2 Loudspeaker System.



Klipsch er jo mere kendt og bruget på den anden side af dammen, også til seriøse hjemmebiografer.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Tror vi har et match.
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Hej Startrek

Der kan være nogle indretningsmæssige fordele ved et lydtransparant lærrede, og nogle forskrifter som THX har taget fra de gamle skrifter om hvordan en biograf skal indrettes. I hvilken højde sidder du og hvilken størrelse lærrede har du ? Der er og kan med logikkens sans ikke være nogle billedmæssige fordele ved et lydtransparant lærrede. Det er jo ikke kun lyd transparant men også billed-transparant. De fleste anerkendte lydtransparante lærreder, lader ca.20% af billedet passerer igennem lærrredet, og hvor godt er det ? Forestil dig at tage det bedste lærrede i verden, og så gennemhulle det som en si, det er ikke svært at forstå, at det ikke er en billedemæssig forbedring. Lad dig ikke forføre af marketing, men brug din sunde fornuft. Hvis du vil have noget der minder om referencelyd i din hjemmebio (THX Screening Room), skal dine højttalerer kunne præsterer et lydtryk på 105db i lytte position (her regnes 4 meter) og det kan M&K ikke, og slet ikke bag noget.



__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Hej Startrek


Der kan være nogle indretningsmæssige fordele ved et lydtransparant lærrede, og nogle forskrifter som THX har taget fra
de gamle skrifter om hvordan en biograf skal indrettes. I hvilken højde sidder du og hvilken størrelse lærrede har du ? Der
er og kan med logikkens sans ikke være nogle billedmæssige fordele ved et lydtransparant lærrede. Det er jo ikke kun lyd
transparant men også billed-transparant. De fleste anerkendte lydtransparante lærreder, lader ca.20% af billedet passerer
igennem lærrredet, og hvor godt er det ? Forestil dig at tage det bedste lærrede i verden, og så gennemhulle det som en si,
det er ikke svært at forstå, at det ikke er en billedemæssig forbedring. Lad dig ikke forføre af marketing, men brug din
sunde fornuft. Hvis du vil have noget der minder om referencelyd i din hjemmebio (THX Screening Room), skal dine
højttalerer kunne præsterer et lydtryk på 105db i lytte position (her regnes 4 meter) og det kan M&K ikke, og slet ikke bag
noget.


Nu de THX Screening Room jeg har se, har alle lydtransparante lærreder, og i bund og grund skal en film oplevelse.

Og der findes lydtransparante lærreder. der er klar til 4K, men som jeg har skrivet før, så er et rigtig god lydtransparante
lærreder ikke billige.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Interessant emne - alt for lidt af sådan noget her på siden. Vil lige kaste mit blik på sagen. Hvis man vil have en ægte biograffornemmelse og en optimal filmoplevelse, mener jeg personligt at der skal benyttes et AT-lærred med højttalerne bag. Der er flere grunde til dette:

Lærredets placering: Ved øjenhøjde, bør man kigge ind i hvad der svarer til (1/3)*(lærredhøjde) fra bunden af lærredet. Det tillader ikke meget plads fra gulv til lærred. Hvordan vil I placere centerhøjttaleren optimalt i den situation? Tæt på gulvet så den spiller op eller over lærredet tæt på loft så den spiller ned? Intet af det er optimalt, så sidste mulighed er bag lærred. Den lydmæssige forringelse der nævnes er noget nær minimal, og da alle film er designet til at blive afspillet med et roll-off i de højere frekvenser, er det "gratis" EQ så der ikke skal EQ'es så meget elektronisk.

Som der også er lbevet nævnt tidligere, øger det filmoplevelsen at lydene rent faktisk sker på skærmen og ikke fra en højttaler man kan se ved siden af.

Kravet til akustik for filmlyd er meget anderledes end til musik. Til film, er det optimale, at alt bag højttalerne er fuldstændig absorberende. Det er netop også derfor, at THX-kravene til en biograf er, at højttalere placeres inde i en udbygget væg, som er lavet af absorberende materiale. At der i tråden nævnes, at de seriøse biografer ikke har højttalere bag lærredet, er helt hen i vejret.

Der nævnes også en forringelse af billedkvaliteten... Det er kiorrekt, at et AT lærred æder nogle lumens, men har man en projektor som kan levere 20% over det nødvendige antal lumens til rummet, er problemet løst og der vil absolut ikke være nogen forringelse af billedet. På 4 meters afstand, kan man ikke se de mikroperforeringer i lærredet. Jeg har selv et forholdsvis billigt AT-lærred, og man kan absolut ikke se lærredets struktur.

At mange folk mener, at de har bedre lyd end de korrekt konstruerede biografer, er mig en gåde når man ser på udstyret de bruger. Som en anden skriver, så kræver "korrekt" filmlyd, at peaks gengives ved 105db ved lytteposition (og 115db for subs). Det er vitterligt de færreste consumerhøjttalere der kan klare dette uden enorm forvrængning. Derudover kræver filmlyd meget mere effekt end hvad folk tror. Prøv at leg med tallene herinde: http://www.crownaudio.com/apps_htm/designtools/elect-pwr-req .htm
En højttaler på 94db er højt i forhold til standard consumerhøjttalere. Det vil kræve 400watt per kanal i en afstand af 4m! Hvor mange har en forstærker der rent faktisk kan levere dette?

Det var noget af en smøre jeg fik skrevet  Ser frem til eventuelle inputs!

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
The Elite skrev:
StarTrek skrev:
Batman skrev:
Medlyd skrev:

Hej Batman


Nå ja, det er jo bare sådan, at billedet fra en projektor er opbygget i pixels i en maskestruktur, der så møder en anden
maskestruktur i det transparante lærredet og så går det galt. Hvad angår lyden, så kan man sige, at et transparant lærrede
fungerer som et frontstof og altså i et eller andet plan lydforringer. Nu er det så langt fra alle biografer der gemmer
højttalerne bag et transparant lærrede, de seriøse af dem har højttalerne placeret under eller over et ikke transparant
lærrede.


 



Der må jeg nok erklære mig enig - hverken lyd eller billede er optimalt med højtalere bag et transparent lærrede. Det må
være andre hensyn der gør at nogle biografer er indrettet sådan.


Nu er og blive det optimale, at havde et transparent lærrede og højttalere bagved, og rigtig hjemmebiograf
højtaler er jo netop konstrueret til at være bag et transparent lærrede, og der findes lyd transparent lærrede (gerne klar til
4K) der har en lille indflydelse på billedet, de er nu hele ikke billige. Og man må ikke glemme at lærred skal være i et ægte
2.35:1 CINEMASCOPE. Og når man tage de hele med, så er det netop derfor at jeg skrive high-end hjemmebiograf, for det
komme til at koste, men en rigtig biograf er jo hele ikke billige at etablere, og mange gang så del de rigtig high-end
hjemmebiograf udstyr med de rigtig biografer, så som bl.a. højtalere og forstærker. Og man kan opbygget en ægte THX
godkend hjemmebiograf, som tit lyde beder end de rigtig biografe, da der er tale om et mindre rum, hvor det er lette at
styre akustiken.


Hvad skal det forestille?


Hehe, et sæt M&K 150 bag et lyd transparent lærrede


Det er Klipsch KL-650 fra deres fantastiske THX Ultra2 System. De er rigtig fede.



Mht. akustisk transparante lærreder, så bryder jeg mig ikke voldsomt om dem, da jeg tit oplever "moiré" på disse. Jeg ved godt, der findes firmaer, der laver AT-lærreder, der er flettet i stedet for perforeret, men jeg oplever det også med dem.
Så når det kommer til lærreder, foretrækker jeg et godt lærrede, der IKKE er transparant, for optimal billedekvalitet.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 610
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at en god oplevelse i en hjemmebio vil kræve følgende:

* Stort nok rum til et lærred som gerne dækker wall to wall, for maximum indlevelse. Dimensioner på rummet fx. 8,5x5,5m. Rummet er naturligvis akustisk afstemt.

* 21:9 setup, hvis budget tillader, så "konstant areal" setup. Mindst 150".

* Uanset hvad så: maskering, enten CIH eller 4 vejs maskering, hvis budget tillader.

* At man ser ind i billedet, dvs. et podie til siddepositionen.

* AT lærred.

* Kraftigt lydanlæg, der er enormt meget at vælge imellem, men skal kunne leverer 110db+ i hele frekvensområdet uden hørbar THD. Jeg ville personligt foretrække mindst 8 stk 18" subs.

* Lysstærk projektor med acceptabelt sortniveau, gerne mindst 16fl - også efter 100 timer. Jeg ville foretrække 3 chip DLP.

* Behagelige sæder, gerne "reclinere".

* Automatisering af lys, lærred, projektor osv.

* Om budget tillader, en lobby således man transporteres over i filmverdenen inden man træder ind i selve bio'en. Selve døren indtil biografen, gerne extradyb karm, da dette også giver en extra dimension. Dette skabes nemt, da der formodentlig ville være omfattende akustiske tiltag og dermed tykke vægge.

* Ventilation, således luften altid er behagelig.

* Teknikrum til udstyret.

Ja, man har da lov at drømme!

 



__________________

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Jeg vil mene at en god oplevelse i en hjemmebio vil kræve følgende:


* Stort nok rum til et lærred som gerne dækker wall to wall, for maximum indlevelse. Dimensioner på rummet fx.
8,5x5,5m. Rummet er naturligvis akustisk afstemt.


* 21:9 setup, hvis budget tillader, så "konstant areal" setup. Mindst 150".


* Uanset hvad så: maskering, enten CIH eller 4 vejs maskering, hvis budget tillader.


* At man ser ind i billedet, dvs. et podie til siddepositionen.


* AT lærred.


* Kraftigt lydanlæg, der er enormt meget at vælge imellem, men skal kunne leverer 110db+ i hele frekvensområdet uden
hørbar THD. Jeg ville personligt foretrække mindst 8 stk 18" subs.


* Lysstærk projektor med acceptabelt sortniveau, gerne mindst 16fl - også efter 100 timer. Jeg ville foretrække 3 chip
DLP.


* Behagelige sæder, gerne "reclinere".


* Automatisering af lys, lærred, projektor osv.


* Om budget tillader, en lobby således man transporteres over i filmverdenen inden man træder ind i selve bio'en. Selve
døren indtil biografen, gerne extradyb karm, da dette også giver en extra dimension. Dette skabes nemt, da der
formodentlig ville være omfattende akustiske tiltag og dermed tykke vægge.


* Ventilation, således luften altid er behagelig.


* Teknikrum til udstyret.


Ja, man har da lov at drømme!


 


Ja sådan lidt i stil med en rigtig biograf
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Bulletdodger skrev:


StarTrek skrev:
The Elite skrev:
StarTrek skrev:
Batman skrev:
Medlyd skrev:

Hej Batman


Nå ja, det er jo bare sådan, at billedet fra en projektor er opbygget i pixels i en maskestruktur, der så møder en anden
maskestruktur i det transparante lærredet og så går det galt. Hvad angår lyden, så kan man sige, at et transparant lærrede
fungerer som et frontstof og altså i et eller andet plan lydforringer. Nu er det så langt fra alle biografer der gemmer
højttalerne bag et transparant lærrede, de seriøse af dem har højttalerne placeret under eller over et ikke transparant
lærrede.


 



Der må jeg nok erklære mig enig - hverken lyd eller billede er optimalt med højtalere bag et transparent lærrede. Det må
være andre hensyn der gør at nogle biografer er indrettet sådan.


Nu er og blive det optimale, at havde et transparent lærrede og højttalere bagved, og rigtig hjemmebiograf
højtaler er jo netop konstrueret til at være bag et transparent lærrede, og der findes lyd transparent lærrede (gerne klar til
4K) der har en lille indflydelse på billedet, de er nu hele ikke billige. Og man må ikke glemme at lærred skal være i et ægte
2.35:1 CINEMASCOPE. Og når man tage de hele med, så er det netop derfor at jeg skrive high-end hjemmebiograf, for det
komme til at koste, men en rigtig biograf er jo hele ikke billige at etablere, og mange gang så del de rigtig high-end
hjemmebiograf udstyr med de rigtig biografer, så som bl.a. højtalere og forstærker. Og man kan opbygget en ægte THX
godkend hjemmebiograf, som tit lyde beder end de rigtig biografe, da der er tale om et mindre rum, hvor det er lette at
styre akustiken.


Hvad skal det forestille?


Hehe, et sæt M&K 150 bag et lyd transparent lærrede
Det er Klipsch KL-650 fra deres fantastiske THX Ultra2
System. De er rigtig fede.Mht. akustisk transparante
lærreder, så bryder jeg mig ikke voldsomt om dem, da jeg tit oplever "moiré" på disse. Jeg ved godt, der findes firmaer, der
laver AT-lærreder, der er flettet i stedet for perforeret, men jeg oplever det også med dem.Så når det kommer til lærreder,
foretrækker jeg et godt lærrede, der IKKE er transparant, for optimal billedekvalitet.

Ja det er synd at Klipsch KL-650 THX Ultra2 System, ikke er så kendt her i landet, det kunne være spænde med en test af
dette det op i mode et sæt M&K 150 THX.

Ellers se man tit i amerikanske hjemmebiograf at et sæt Klipsch KL-650 THX Ultra2 System, spænd for nogle kraftig
effektforærke, en af grund er at man bruger lyd transparent lærrede, plus at man ønske reference lydtryk i
hjemmebiografen.

Der er jo ingen der endnu har klaget over at de rigtig biografe bruge et lyd transparent lærrede, selv i de små sale, som i
lærred størrelse også bruges i de rigtig store hjemmebiografe, her tale vi om lærred størrelse fra 3 meter til 10 meters
brede i en hjemmebiografe.

Og i bund og grund er det et spørgsmål om at give et så stor billede og lyd oplevelse, så man glemme tekniken bag, og bare
nyder filme, og man finde hurtig ud af om man er på rette spor, når det hele gå op i en højre enhed, og man derfor fatte
instruktørens iden med filme.

n anden sjove ting er at der faktisk er professionelle hjemmebiogarf også her i landet, som fx. Huset Biograf, og Lønstrup
Biograf, her er udstyre en blanding at rigtig bigrafe udstyr og hjemmebiogarf udstyr.

Ved ikke om det er mulige, man ville tro det, at man kan senden den digital lyd signal fra en film projektor til en ganske
normal hjemmebiograf surround forstærker, og derved hente Dolby Digital og DTS ud at filmes digital lydspor.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:

Interessant emne - alt for lidt af sådan noget her på siden. Vil lige kaste mit blik på sagen. Hvis man vil
have en ægte biograffornemmelse og en optimal filmoplevelse, mener jeg personligt at der skal benyttes et AT-
lærred med højttalerne bag. Der er flere grunde til dette:


Lærredets placering: Ved øjenhøjde, bør man kigge ind i hvad der svarer til (1/3)*(lærredhøjde) fra bunden af lærredet.
Det tillader ikke meget plads fra gulv til lærred. Hvordan vil I placere centerhøjttaleren optimalt i den situation? Tæt på
gulvet så den spiller op eller over lærredet tæt på loft så den spiller ned? Intet af det er optimalt, så sidste mulighed er bag
lærred. Den lydmæssige forringelse der nævnes er noget nær minimal, og da alle film er designet til at blive afspillet med et
roll-off i de højere frekvenser, er det "gratis" EQ så der ikke skal EQ'es så meget elektronisk.


Som der også er lbevet nævnt tidligere, øger det filmoplevelsen at lydene rent faktisk sker på skærmen og ikke fra en
højttaler man kan se ved siden af.


Kravet til akustik for filmlyd er meget anderledes end til musik. Til film, er det optimale, at alt bag højttalerne er
fuldstændig absorberende. Det er netop også derfor, at THX-kravene til en biograf er, at højttalere placeres inde i en
udbygget væg, som er lavet af absorberende materiale. At der i tråden nævnes, at de seriøse biografer ikke har højttalere
bag lærredet, er helt hen i vejret.


Der nævnes også en forringelse af billedkvaliteten... Det er kiorrekt, at et AT lærred æder nogle lumens, men har man en
projektor som kan levere 20% over det nødvendige antal lumens til rummet, er problemet løst og der vil absolut ikke være
nogen forringelse af billedet. På 4 meters afstand, kan man ikke se de mikroperforeringer i lærredet. Jeg har selv
et forholdsvis billigt AT-lærred, og man kan absolut ikke se lærredets struktur.


At mange folk mener, at de har bedre lyd end de korrekt konstruerede biografer, er mig en gåde når man ser på udstyret
de bruger. Som en anden skriver, så kræver "korrekt" filmlyd, at peaks gengives ved 105db ved lytteposition (og 115db for
subs). Det er vitterligt de færreste consumerhøjttalere der kan klare dette uden enorm forvrængning. Derudover kræver
filmlyd meget mere effekt end hvad folk tror. Prøv at leg med tallene herinde:

http://www.crownaudio.com/apps_htm/designtools/elect-pwr-req .htm
En højttaler på 94db er højt i forhold til standard
consumerhøjttalere. Det vil kræve 400watt per kanal i en afstand af 4m! Hvor mange har en forstærker der rent faktisk kan
levere dette?


Det var noget af en smøre jeg fik skrevet  Ser frem til eventuelle inputs!


Nu sider man jo noget tætte på en lærred og rummet er tit meget små, derved er det lette at opnår en højer lydtryk.

Men det er rigtig at en filmlyd mix, er mixet til en ved 105db ved lytteposition, plus at de skal være en overskud.

Desvær er det de færeste der kan smide 400watt per kanal, ved mindre at man har bygge en pæn stor hjemmebiograf, man
når man er komme up på det plan, så køber man ogsåsamme type udstyr som bruges i de rigtig biografe.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1524
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Man kunne måske rent ud spørge: "Hvordan gør en film sig bedst"? Må man evt. i "rigtige" biografer gøre nogle kompromisser m.h.t lyd og billede af praktiske hensyn? Tager filmskaberne hensyn til det miljø filmen rent faktisk vil blive vist i?

Medens der findes standarder for korrekt billedgengivelse, forholder det sig jo anderledes med lyd, hvor der kan være stor forskel på personlige præferencer. Claus-DK nævner en række forhold der ikke direkte har noget med billede og lyd at gøre, men alligevel har betydning for den samlede filmoplevelse.

Eksempelvis foretrækker jeg CIH løsningen eller cinemascope der etableres bedst muligt ved brug af en anamorfisk linse. Imidlertid giver dette set-up en i hvertfald teoretisk forringelse af billedetopløsningen p.g.a den ekstra skalering. Med de ny højopløste formater lever jeg gerne med denne forringelse som jeg kun tror er synlig ved en direkte AB sammenligning. Forringelsen opvejes efter min mening mangefold af det mere korrekt gengivet billedformat.

Redaktionen på det amerikanske AV-tidsskrift "Widescreen Review" - der nærmest har en videnskabelig tilgang til området - har ambitionen: "Den til enhver tid bedst mulige lyd- og billedgengivelse" På bladet anmelder man blurayfilms m.h.t. lyd- og billedkvalitet. I deres såkaldt holosoniske referencebiograf er højtalerne fritstående - ikke gemt bag et lydtransparent lærred - og cinemascope bruger de heller ikke, da de nok ønsker at vurdere BD'ens billedkvalitet udfra en absolut reference. Man mener således at give filmen de optimale betingelser. Men man tager måske ikke behørigt hensyn til alle de parametre der befordrer den optimale filmoplevelse - mange af de parametre som bl.a. Claus-DK nævner.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Der er standard for lyd i biografer... Læs evt lidt op på 'x-curve'. Alle film mixes til denne. Det er dog kun biograf-mixes der gør det. Blurays er der
desværre ingen standard for filmlyden.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Man kunne måske rent ud spørge: "Hvordan gør en film sig bedst"? Må man evt. i "rigtige" biografer
gøre nogle kompromisser m.h.t lyd og billede af praktiske hensyn? Tager filmskaberne hensyn til det miljø filmen rent faktisk
vil blive vist i?


Medens der findes standarder for korrekt billedgengivelse, forholder det sig jo anderledes med lyd, hvor der kan være
stor forskel på personlige præferencer. Claus-DK nævner en række forhold der ikke direkte har noget med billede og lyd at
gøre, men alligevel har betydning for den samlede filmoplevelse.


Eksempelvis foretrækker jeg CIH løsningen eller cinemascope der etableres bedst muligt ved brug af en anamorfisk linse.
Imidlertid giver dette set-up en i hvertfald teoretisk forringelse af billedetopløsningen p.g.a den ekstra skalering. Med de ny
højopløste formater lever jeg gerne med denne forringelse som jeg kun tror er synlig ved en direkte AB sammenligning.
Forringelsen opvejes efter min mening mangefold af det mere korrekt gengivet billedformat.


Redaktionen på det amerikanske AV-tidsskrift "Widescreen Review" - der nærmest har en videnskabelig tilgang til
området - har ambitionen: "Den til enhver tid bedst mulige lyd- og billedgengivelse" På bladet anmelder man blurayfilms
m.h.t. lyd- og billedkvalitet. I deres såkaldt holosoniske referencebiograf er højtalerne fritstående - ikke gemt bag et
lydtransparent lærred - og cinemascope bruger de heller ikke, da de nok ønsker at vurdere BD'ens billedkvalitet udfra en
absolut reference. Man mener således at give filmen de optimale betingelser. Men man tager måske ikke behørigt hensyn til
alle de parametre der befordrer den optimale filmoplevelse - mange af de parametre som bl.a. Claus-DK nævner.



Her er hvad "Widescreen Review" bruge i deres Reference Holosonic™ Home Theatre Laboratory

Projectors: Runco® DTV-1101, Sony® VPH-G90 (Nine-Inch CRTs), Runco®
Double-Stack Reflection Series VX-1000c DLP™ Projectors & Pixel For Pixel™
(PFP™) Controllers With ViViX™ Technology & Installed With Premier Mounts
Video Processors: Runco® VHD-4404 Ultra, Faroudja® DVP-5000
Screens: Stewart Filmscreen® AeroView® 100 (84-Inch Wide 16:9) With
ElectriMask System, GreyHawk® 84-Inch & 120-Inch Wide 16:9 Screens With
ElectriScreen Systems, StudioTek® 130 72-Inch 4:3
Video Switching: Extron® Matrix 128 HV/ Crosspoint/Component Converter
Aspect Ratio Measure: Pandora® International Ltd. PBX3001A Cursor
Generator
Motion Simulation: D-BOX® Technology Odyssee Motion Simulator
DVD Reference Players: Two Sony® DVP-S9000ES
LaserDisc Reference Player: Pioneer® Elite CLD-99
SACD Players: Sony® XA777ES, Sony® SCD-C555ES
D-VHS Recorder: JVC® HM-DH30000U Digital VCR
Coaxial/Optical Converter: M-Audio® CO2 For Odyssee Controller
HD Satellite System: DISH Network™ Model 6000 Plus Over-The-Air HD Reception
Via TDP Electronics’ Antennacraft® MXU59 100-Inch 59 Element UHF Antenna
Amplification: Five California Audio Labs® 1000 Watts/Ch. (6 Ohms) Two-
Channel Custom Power Amplifiers In CL-2500 Chasses
Speaker Systems: Six Dunlavy® Audio Labs Signature Series SC-V, (Front
And Surround Pair, Back Surround, Center), Two TSW-V Tower Subwoofers, HRCC
(Center), SM-I (Height Channel)
Surround Processor: Theta Digital® Casablanca II (Dolby® Digital/DTS®/Circle
Surround®) With Xtreme Balanced DACs & Active Thermal Mangement System
1 Cooling System, R.E. Designs SCPA 1 Preamplifier & SB 1 Switcher, Sony® TA
PA9000ES Multichannel Preamplifier
Audio Switching: Martinsound® MultiMAX™ EX Multiformat Monitor Controller
Back Surround Decoder: SMART® Devices Center Surround 3X™ (CS-3X, Jr.)
RTAs: Three AudioControl® R-130 One-Third Octave Real-Time Spectrum
Analyzers
Cables/Connectors: Monster Cable® M Series® M2.2S™ Speaker Cables,
M1000i & ProLink™ Studiolink 500 Interconnects, Interlink® Lightspeed 100 &
M1000D Digital Interconnects, M1000V, M1000RGB, M2000HDSV Video
Interconnects, Transparent Audio® Reference Series Interconnects & Speaker
Cables, Digital Audio Toslink & Coaxial Interconnects, Transparent Video
Datalink RGB Video Interconnects, Premium Transparent Component Video
Interconnects, Extron® Component & RGB Video Interconnects, Dunlavy Ultra-Zip
Two-Channel Audio Source: Linn Sondek® LP-12 Cirkus Turntable with Ekos
Arm & Arkiv Cartridge & Lingo Power Supply
AC Power Conditioners: Twelve Richard Gray’s Power Company Model
400S, Two Richard Gray’s Power Company Model 1200S, Equi=Tech Model
ET 12.5W SIF Balanced Power AC System
Construction: Owens Corning Quiet Zone® & Industrial Acoustics Corporation
(IAC) Doors
Acoustical Treatments: RPG Diffusor Systems, Inc. VariScreen™ Panels And
Skyline® Diffusors, Owens Corning ScreenSelect™ Theater Boards
Signal Monitor: Dorrough® Eight-Channel Loudness Monitor/Signal Meter
Video Test Equipment: Leader Model 5100 Component/HD Waveform
Monitor/Model 5870 Vector/Waveform Monitor
HDTV Testing Source: Sencore®
Setup And Calibration: Video Essentials, AVIA Guide To Home Theater,
Home Theatre Optimizer™, The 5.1 Audio Toolkit, AccuPel HDG-2000 HDTV
Component Video Calibration Generator, Sound Alignment Systems™ Laser
Measurement Tools, Sencore VP300 Multimedia Video Generator, Sencore
CP291 Auto ColorPro II Color Analyzer
Equipment Racks: Billy Bags® Pro-Stand™ Series
AV Furniture: ImageCrafters & First Impressions
Lighting: ImageCrafters



http://widescreenreview.com/wsrreference.pdf

Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1524
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu ikke det er WR' s senste setup - der skiftes rimelig hyppigt ud som følge af den teknologiske udvikling. Ovenstående stammer fra ISsue 66 - og vi er nået til issue no 156
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Jeg tror nu ikke det er WR' s senste setup - der skiftes rimelig hyppigt ud som følge af den teknologiske
udvikling. Ovenstående stammer fra ISsue 66 - og vi er nået til issue no 156

Det var hvad jeg kunne finde om WR setup, ikke umulige at der er skifte en del ud, for det er godt nok, lidt retro over dette
setup.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1524
Sendt: 26 Maj 2011 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Mange bruger nok også deres hjemmebio til alm. stereolytning. I det tilfælde må man vel også anbefale fritstående højtalere. Indbygningshøjtalere kan - udover de andre begrænsninger nævnt i denne tråd - have problemer med gengivelse af perspektivet eller "imaging". Måske ikke noget problem ved filmlyd da billedesiden jo tager en del af ens opmærksomhed - men  i hvert fald vigitg for nogen ved stereolytning.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Mange bruger nok også deres hjemmebio til alm. stereolytning. I det tilfælde må man vel også anbefale fritstående højtalere. Indbygningshøjtalere kan - udover de andre begrænsninger nævnt i denne tråd - have problemer med gengivelse af perspektivet eller "imaging". Måske ikke noget problem ved filmlyd da billedesiden jo tager en del af ens opmærksomhed - men  i hvert fald vigitg for nogen ved stereolytning.

Hvad er der nævnt af begrænsninger i forhold til at bygge højttalerne ind i en akustisk absorberende væg? Til film er det jo netop sådan man skal gøre, så kan ikke se begrænsningen.

Det lyder på dig som om, at hver gang vi snakker filmlyd, så er det ok at slække lidt, da billedet alligevel tager opmærksomheden. Fuldstændig forkert indstilling IMO.

Men dine holdninger får et andet interessant emne op: Har man et dedikeret rum til en hjemmebio, vil de fleste så designe det hele fuldstændig efter kunstens regler omkring hvordan man opnår bedst lyd i film, eller vil de slække lidt på det og få det optimeret til almindelig stereolytning?

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Nu sider man jo noget tætte på en lærred og rummet er tit meget små, derved er det lette at opnår en højer lydtryk.

Men det er rigtig at en filmlyd mix, er mixet til en ved 105db ved lytteposition, plus at de skal være en overskud.

Desvær er det de færeste der kan smide 400watt per kanal, ved mindre at man har bygge en pæn stor hjemmebiograf, man
når man er komme up på det plan, så køber man ogsåsamme type udstyr som bruges i de rigtig biografe.

Kravet til 400watt er rigtigt nok uden room gain indregnet som der er i små rum. Men det er nu stadig beregnet ud fra en afstand af 4m, som må kunne forventes i en hjemmebio. Jeg bruger selv det udstyr der bruges i biografen, og jeg ville aldrig kunne gå tilbage til noget andet - også selvom mit rum er langt mindre end en biograf.

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1524
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:

Batman skrev:
Mange bruger nok også deres hjemmebio til alm. stereolytning. I det tilfælde må man vel også anbefale fritstående højtalere. Indbygningshøjtalere kan - udover de andre begrænsninger nævnt i denne tråd - have problemer med gengivelse af perspektivet eller "imaging". Måske ikke noget problem ved filmlyd da billedesiden jo tager en del af ens opmærksomhed - men  i hvert fald vigitg for nogen ved stereolytning.

Hvad er der nævnt af begrænsninger i forhold til at bygge højttalerne ind i en akustisk absorberende væg? Til film er det jo netop sådan man skal gøre, så kan ikke se begrænsningen.

Det lyder på dig som om, at hver gang vi snakker filmlyd, så er det ok at slække lidt, da billedet alligevel tager opmærksomheden. Fuldstændig forkert indstilling IMO.

Men dine holdninger får et andet interessant emne op: Har man et dedikeret rum til en hjemmebio, vil de fleste så designe det hele fuldstændig efter kunstens regler omkring hvordan man opnår bedst lyd i film, eller vil de slække lidt på det og få det optimeret til almindelig stereolytning?

Hifi-entusiaster, som kun råder over ét rum til stereolytning og hjemmebio, vil næppe vælge indbygningshøjtalere. Har man et rum udelukkende til hjemmebio, kan man selvfølgelig indrette det efter "kunstens regler".  I sagens natur er tilgangen til film, stereolytning og livekoncerter forskellig. Ved de to sidste er ens opmærksomhed mere delt mellem forskellige sanseindtryk.

Jeg noterer mig at man på "Widescreen Reviews" redaktion har lagt store antrengelser og penge i et rum der gengiver BD-film på bedst mulige måde. Havde de fundet indbygningshøjtalere optimale, kunne de jo let have gjort dette, da hele rummet er lavet fra "scratch".

Personligt har jeg ikke været i nogen biograf hvor lydgengivelsen var bedre end i min egen beskedne hjemmebio.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes