Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 09:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp nye S606 VS brugt D590 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jamodk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Maj 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Hej drenge  

 

Jeg har brug for lidt hjælp. jeg tænker på at købe nogen gode gulv højtaler, har fået godkendt dem her af fruen (så det kun dem der skal vælges imellem)

Nye Jamo s606

Brugte Jamo 7.7 / D590 (ved ikke hvad forskellen er? eller om det har nogen betydning? )

De skal bruges til alm tv, god musik og vild fest!!  :-)

Skal jeg købe nye S606 eller brugte 7.7 / D590?

 

 

har også et sæt Jamo surround system 5.1 http://www.dba.dk/jamo-surround-system-51m/id-74058882/

( mit er ligger dog hos mine forældre ) samt en Stage-Line STA-320 og en Yamaha RX-V757

 

min tanke er at jeg kun behøves et sæt S606 eller 7.7 / D590 også min Yamaha RX-V757

 

eller skal jeg også bruge mit Jamo surround system? også bare udbytte med de nye front gulv højtaler?

gider næsten ikke alle de kabler...  :-)

 

håber i vil komme med lidt hjælp,,

 

Mange Tak

  

Til top Vis Jamodk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jamodk
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Hej jamodk.

jamo kender jeg udmærket. Dog ikke den sidste du nævner. har selv et par S606, dertil kan der siges, ja den er da god nok, men men den halter lidt på diskanten . Basis konstruktionen er som sådan iorden, men du bør udskifte diskanten til en anden. Har selv gjordt det , og fået en meget mere homogen højttaler. Endvidere bør man lige kigge på delefiltret , her er der også noget at hente. En ellers meget prisbillig højttaler , som kan være et interessant bekendtskab, hvis man er diy selv mand . jeg bruger denne som enhed http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=251

Diskanten i jamo S606 er dens akilleshæl, det er den mest skrabede til under 10 kr , der er monteret.

mvh Spaceman



__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Jamodk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Maj 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

 

Hej Spaceman

 

mange tak for din info.. godt der er personer som dig der ved hvad de snakker om!!

 

 

Til top Vis Jamodk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jamodk
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej Jamodk
Her er nogenlonde opskriften, hvordan du modder dine jamo S606. jamo s606 er egentlig en ganske billig højttaler. delefilteret er ganske simpelt, monteret bagpå terminalerne, men lad nu det ligge i første omgang.

jeg kontaktede i første omgang klipsch i USA , for at høre om de havde et alternativ.. ret hurtig feedback ( Ros ) , men de henviste til matrix.dk, der er distributør af jamo, men svaret var osse promte ( Ros ), at jamo anså den valgte diskant som den bedste til dine jamo s606.

Svaret for mig var ikke lige brugbart, da jamo generelt lider af PLASTIC lyd, som jeg mente kom fra diskanten. Diskanten blev afmonteret efter demontering af baffel på fronten. De gummidimser der holder beskyttelses fronten ( Stof ) , gummidimserne pilles ud, inde bag disse er der skruer, disse afmomters og du har nu adgang til afmomterinf af diskant og mellemtoner. Forskrækkelsen er stor, når du afmonterer diskant, en simpelt 5 kr´s diskant beregnet til carfi, når det virkeligt skal være billigt. Denne såkaldte diskant er årsagen til plastic lyden. nu er gode råd jo dyre, hvad skal den erstattes med. der er jo alternativer som denne http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=251.

En ganske udmærket diskant, der kun kan overgå den gamle. Læg nu mærke på data på den , kig på impedans og følsomhed. den ligger så, at sige til højre benet. Dog må du eksperimentere med et L led.

jeg valgte en lidt anden løsning, der ligger tæt af overnævnte, og nu er det på sin byggeplads at B&O ikke har levet forgæves ( undskyld B&O , men tak ). jeg fandt i mine gemmer et komplet par B&O S30 , de første modeller med flad bagside , ikke den buede , den med fasen bagud. I denne højttaler sidder deren rigtigt dejlig diskant, og sande om det ikke er 1" diskant med en dejlig stor magnet. der blev målt på denne , impedans lå ca 6,5 altså 8 Ohm ( ophøj altid til nærmeste standard værdi. Måling er relativ og skal tages med et grand hostesaft. Nuvel disse blev afmonteret of monteret direkte i jamo S606 , efter udvidelse af hul ( fra gammel jamo S606 diskant ), hvilket sker med en El stiksav, ca 1 minut pr side. Læg lige mærke til, at fra frabrikkens side er hullet egentlig beregnet dertil, de gad ikke og lave det, men stoppede den billige i  hi hi hi. Endvider er kabinettet standard i selv deres stor modeller, så det er jo egentlig et røverkøb, af bare kabinet. Nå tilbage til montering af diskanter fra B&O, de skulle nu passe i hullet, ellers må du file lidt her og der. Monter dem som de er, og bliv forskrækket . Selve plastik lyden er nu væk, men ak der er jo for meget diskant. . Nuvel tør nu dine øjne, det er først nu , det sjove kommer.

Den plastick baffel du afmonterde skærer du nu, et hul, der er såsandelig angivet på baffelen hvor du skal skære, . skær nu fri til din nye diskant, så den kan monteres igen med nye diskanter. Vær nøje med at diameteren er rigtig , følg cirkelen rundt, og vær beredt på, at klingen på din stiksav efter endt brug skal skiftes , sagde gammeljomfu til ungmø.

Monter nu Baffelen og styrt ud på toilettet, find dig en rulle af du ved, . Otte afrevne stykker i lige lstykker , uden spor af brug , lægges nu ovenpå hinanden, her hermed får du en relativ dæmningsfilter, billigt primitivt, men indikerer hvor meget ca diskant skal dæmpes. Disse papier sættes nu over diskant , hellere for meget end for lidt ( skulle skæbnen være ude, at i er udgået for toilet papir, ja så er hjæpen jo ved dine højtalere )

Monter nu din stoframme, sæt dig i lytte position, og lyt til noget du kender særdeles , og så menes der særdeles godt. jeg foretrak Jazz på stampen, da denne indeholder en harmoni af enkel musik, med en harmoni af forskellige instrumenter, og er tillige en fremragende indspilning. Er der for lidt diskant fjern et enkelt stykke papir og tilbage igen og lyt. Denne metode gøres nogle gange , indtil du rammer det gyldne punkt. Her er der så en anke, du skal kende det enkelte stykke musik i dets finnurligheder. Find nu en plade / Cd med vokal som er på samme niveau som overstående, her falgt valget på Enya , som jeg kender godt, en cd fyldt med fyldig mellemtone og krystal klar diskant. her valgte jeg at fokusere på Enya`s crisp i stemme.

Afspil nu begge dine plader med homogen musik og noget vokal, træk noget papir fra eller læg noget til. Brug en formiddag på det, det er faktiskt sjovt, da du nu bestemmer diskantens fremtoning.

Hvordan finder man så dæmpnings faktoen, jo da ganske simpelt. Da du har fintunet dine gyldne ører, skal der lige prøves med en båndoptager tilsluttet mikrofon, Pc med indbygget mike kan også bruges. find en tonegenator på nettet og sæt tonen på 3000 hertz. nulpunktet i optage styrke skal være lig = 0 ikke over eller under . Se optage styrke , stabil i 0.Afspil nu tonen over din højtaler og noter styrke på niveau. du vil nu erfare, at den dæmpning du evt kommer frem til, ligger i en størrelses orden ca 1.5 - 2 db alt efter hvor nøje du er.

Efter hurtig hovedregning ligger der en effekt modstand over + og - på 27 ohm ( 10 watt )

og en serie effektmodstand på 1.5 ohm ( 10 watt ) i serie med + på diskanten. det skulle så give en dæmpning på 2db . altså 3 gange.

jeg valgte at bruge 1% effektmodstande fra jantzen, lidt dyre men gode, og de beskytter din diskant. Efter endt montering af disse effektmodstande , som er en simpel ting, er du nu klar til, om dine beregninger har hold i virkeligheden.

sandelig ikke om , at man har fået den fineste diskant , pist er det plastik agtige som dine JamoS606 er født med, de skulle jo spare, eller du kunne jo evt købe deres betydelige dyre ende af sceneriet. du har nu sparet dig for adskillige kroner ( rent fortjeneste i din lomme ) og ikke jamo`s lommer.

Jamo s606 er i bund og gro en god højtaler, ikke dets mindre dets kabinets egenskaber, som bliver brugt i deres betydelige større og dyrere konstruktioner.  har man mod på det er 2500 kr for et par egentlig et røverkøb, dog bør man foretage overstående mod, da man så kommer frem

til en betydelig mere homogem all around speaker.dette mod af jamo S606 er ikke det sidste . den skal følges op med en rekonstuktion af delefilter med bedre komponenter , med indregnet mod i diskant , og udskiftning af bedre bas enhed. men alt om det meget sener. men under aller om stændigheder er det en god ting at starte med diskanten

Håber du fik mod på det. en lang smørre der tager en formiddag .

mvh Space



__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Epilog

Jamo s606 er i forklædning en langt dyrere højttaler, solgt til udsalgspris, på bekostning af en enkelt enhed diskanten.

medens disse linjer skrives , har 3 af mine kammerater bestilt 3 par af disse, et par til hver, som bliver moddet.

De var enige i, eller chokkeret over hvor stor en forskel der kunne være i sådan en højttaler til enhedspris a 1250 kr , på trods af kampvægt på 24 kg stk. Kabinettet er hemmeligheden og basis konstruktion, skrabet på billig diskant fraværende. Omkostningerne på bedre diskant fuldender et homogent lydbillede, der er til at betale og nyde , i forhold til til den merpris man betaler for en mere bekostelig model. Man kan altså komme langt på literen, ved selv at gøre det.

At jeg selv får lov til, at modde 3 nye sæt af samme fabrikat, ser jeg som en tillidserklæring, fra mine venners side af, velvidende om min 40 års akustiske /elektronik viden . De kommer til, at få en højttaler til en betydelig mere høj standard end prisklassen tillader.

Der er bestilt 3 pr nye diskanter som overstående , med det samme L led, da det holder.

mvh space



__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Epilog II.

Jamo.dk , du skal se mit indspark på, at hvis det er til vild fest og ballade, så er moddet nok ikke det rigtige. da vil jeg hellere foreslå Cerwin Vega, da disse er bygget til dette.

Moddet går ud på, at få en audiofil højttaler, hvor i der er lagt vægt på timers lytning og nydelse af musik i den højeste potens. Alt andet er spildt.

May the grej be with you, som dark Wadwe siger

mvh Space



__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Som et sidste indspark, hvad man kan selv. Blev løsningen  http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=251, da denne tweter kører direkte ind i systemet. Den falder ikke igennem , tværtimod. Den løfter Lydbilledet. Hvorfor købe noget der er dyrere , når det er det her man har brug for. Jamo ville ikke oplyse en opgradering, det må man selv finde ud af, men det var altså løsningen. Enheden passer direkte i hullet efter en udskæring , og delefilteret er ligeglad.

mvh Space

Jamo s606 er nu en kanon speaker.



__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 17 August 2011 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Til interesserede af dem , der ejer disse højttaler. så ses resultatet her .

mvh space



__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes