Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 10:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lidt træt af vintage?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 21 Juli 2011 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hej!
Jeg har pt. et anlæg bestående af en B&K Pro-5, Luxman M-12 og et sæt Pioneer HPM-110. Dertil hører en Marantz pladespiller og pt. (som reserve) en Technics CD-afspiller. Et ganske godt anlæg som jeg har haft meget glæde af.

Men men men...
Selvom det har taget mig et par år at nå frem til denne ellers ret gyldne kombi, er jeg faldet for en anden lyd. Vintage har altid været vejen frem for mig, ikke mindst fordi det ofte passer bedst ind i mit budget, men også fordi det har "den der lyd" (den mest medrivende lyd jeg har hørt, var faktisk et sæt Tandberg Hifi-System spændt for en gammel H/K Dual Mono receiver - utrolig lyd, på trods af dets åbenlyse præstationsmæssige mangler).
Mit anlæg pt. kan nu også mange fede ting lydmæssigt. F.eks. har jeg aldrig hørt Jimi spille så sprød en spade som gennem mit anlæg.
Men efter jeg har købt mig mine første gode (monitor) hovedtelefoner, er det gået op for mig hvad jeg går glip af i mit anlæg. Disse hovedtelefoner (Sennheiser HD-25-1 II Pro) kan virkeligt nogle tricks, som mit anlæg kun kan drømme om. Så jeg er nu begyndt at savne noget i mit anlægs grundlyd: bedre perspektiv, langt renere lyd, højere opløsning, højere detaljegrad og bedre definition af musikkens elementer, samt en gennemgående større klarhed eller gennemsigtighed om man vil. Jeg synes at lyden er blevet for blød/varm/mudret på bekostning af den klokkeklare, rene, ufarvede gengivelse af materialet.

Udover disse lydmæssige mangler, har jeg samtidigt også fået et problem med størrelsen på kasserne. For det første fylder de eget rent fysisk i min relativt lille lejlighed. Men hvad mere vigtigt er, at der skal noget volume bag dem før de rigtigt synger, men efter jeg er flyttet i lejlighed er de første klager indløbet fra fortvivlede naboer - hvilket jo gør at jeg ikke kan give højttalerne det spark i røven de har brug for, for at yde deres bedste.

Derfor tænker jeg, at det er på tide med et højttalerskift - jeg skal have nogle helt andre, mindre kasser.

Og her har jeg virkelig brug for jeres hjælp. Jeg kender nemlig mest kun til vintage/semi-vintage grej, og har ikke meget erfaring med nyere. Jeg har dog hørt min vens Denon/B&W stereo-anlæg i 20kkr klassen, og det er nu en fantastisk flot lyd det producerer (ifølge mine ører) med mange af de kvaliteter jeg leder efter (omend bunden godt kan blive en smule fraværende i forhold til mit eget ).

Derfor tænker jeg lidt at B&W kunne være en mulighed. Dog bør jeg lige pointere, at jeg har erfaret i tidens løb, at det er sindsygt træls at føle der er alt for lidt bas i ens lyd - for mig er det næsten det værste at undvære. Derfor skal et par fremtidige højttalere altså stadig have nogle bas-evner, omend de ikke behøver kunne nærme sig HPM'erne. 
Så er der jo også noget med et budget - jeg vil helst ligge under de 2000 kr., men regner selvfølgelig også med at købe brugt. Størrelsesmæssigt skal det være nogle små gulvhøjttalere, eller nogle ikke alt for små kompakt-højttalere.

Puha, det blev en lang post - men kan I komme med nogle konkrete bud/forslag/tanker/ideer til hvad jeg skal gøre eller hvad jeg kunne kigge efter, så ville det være meget værdsat herfra.

Tak til jer der gider læse om mine frustrationer!!

Mvh. Christian, der så småt genoptager jagten på den uopnåelige hifi-heaven
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 21 Juli 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hej Krog

Ingen tvivl om at et sæt "nye" højttalere på ældre forstærker vil give de en mere moderne lyd, uden at miste vintage gløden.
Sådan en 12" kan et eller andet - Men det kan nye gode mindre enheder så sandelig også.

Jeg har ikke lige nogle konkrete forslag på brugtmarkedet.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret, det var nemlig også min tanke.. er der nogle der har et bud på noget? Det behøver ikke være så konkret men f.eks. et mærke man skulle kigge efter? Det gør ikke noget det har 20 år på bagen, så længe det lever ligger sig op af mine forventninger :)
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1440
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

De er nok for store og for dyre, men har du overvejet et sæt yamaha ns-1000m?
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 25 Juli 2011 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Dem har jeg ikke overvejet, men det ser heller ikke lige ud til der er nogen på brugtmarkedet, hverken her eller på dba. Og nyprisen er vidst også lidt for høj for mig!!

Men jeg er blevet oplyst om Avance Alpha 880i. Er der nogen der kan give et par ord med om den?

Og så er jeg kommet i tanker om JBL 4410 Studio Monitor. Da jeg går meget op i at producere mit eget musik ville det faktisk være perfekt med et par gode Studio Monitors som også kunne bruges til seriøs musik lytning. De får mange gode ord med på nettet, men er der nogen her der kender til dem?
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1216
Sendt: 26 Juli 2011 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Krog

Hvis du overvejer JBL så skal du nok hellere kigge efter 4412-modellen, der er simpelhen mere smæld i frikadellen og en del mere i monitoregenskaber. 4410 er nærmest en slags krydsning mellem en monitor og en hifihøjttaler. Kig dog i begge tilfælde efter tendens til smuldrende skumkanter på basenhederne. Det kan være en kedelig ekstraudgift.

Mvh. Jens/Modifix

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 26 Juli 2011 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Havde selv kig på et set Avance standerhøjttalere på et tidspunkt til omkring 1000 kr - Der sidder gode "nye" enheder i - Og de
skulle spille OK meget bas (ikke kliniske i lyden).

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2040
Sendt: 26 Juli 2011 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Hej Krog.

Jeg vil også anbefale dig at kigge på Avance højttalere.
Dem jeg har hørt og haft har været rigtig gode til prisen. Mange hifi-kvaliteter, og i mine ører virkelig "musikalske" og
medrivende.
Hvis du ikke har råd til at kigge på Signature eller Dana modeller, kan Sigma serien være noget. Den er en del nyere en
Alpha serien.
Har selv haft Sigma 620 i et lille (13 kvm) værelse, det var fed lyd.
Der er et sæt Sigma 690 på den blå: http://www.dba.dk/avance-sigma-690-kirsebaer/id-76140004/
Hvis du kan grave lidt dybere, ser disse spændende ud:
http://www.dba.dk/avance-delta-sort-3-vejs-h/id-75871303/
Dem kender jeg dog ikke.

mvh

Præsten


__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 26 Juli 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige en bemærkning til Modifix om JBL Monitor 4410 og 4412.
Jeg har meget erfaring med disse modeller, og det med skumkanterne er jo helt rigtigt.

Men forskellen i lyd er efter min mening altså ikke så stor som antydet. Det er to helt ens højttalere, bortset fra
basenheden og lidt i delefilteret.
Da 4412 ikke er meget større end 4410, går den ikke helt så dybt (12" bassen burde nok have haft mere volumen at
arbejde i), men har måske nok mere smæk for skillingen. Til gengæld vil jeg mene at 4410 gør det bedre i
overgangen mellem bas og mellemtone.

Husk også at 4410 er beregnet til at stå lodret, hvor diskant og mellemtone er drejet på 4412, så den er beregnet til
til at ligge vandret. Det betyder naturligvis ikke, at man ikke kan lægge en 4410 ned og stille en 4412 op, men den
gode spredning kommer så til at være i lodret plan, ikke i vandret plan, som man jo oftest gerne vil have.

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes