Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 03:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Vifa XT25TG30-04 Diskant modifikation (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 03 April 2004 kl. 05:20 | IP-adresse registreret  

Vifa XT25TG30-04 Diskant Ringradiator versioner(USXX)

Vifa XT25TG30-04 

Da det kunne være rart at samle modifikationstrådene nogenlunde et sted prøver jeg lige her:

Svingspolemodifikation: (Duelund)

Forkammer - fjerne lim i indvendig yderste ringkant : (Duelund / HPH Man)

Udvendig volumenmodifikation På vej ... (Duelund)

Bagkammer modifikation - TekMek Transair:  (HPH Man)



__________________
Med audio-venlig hilsen
HPH Man
Til top Vis HPH Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH Man
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

HPH Man skrev:

Vifa XT25TG30-04 Diskant Ringradiator versioner(USXX)

Da det kunne være rart at samle modifikationstrådene nogenlunde et sted prøver jeg lige her:

Svingspolemodifikation: (Duelund)

Forkammer - fjerne lim i indvendig yderste ringkant : (Duelund / HPH Man)

Udvendig volumenmodifikation På vej ... (Duelund)

Bagkammer modifikation - TekMek Transair(HPH Man)

Jeg kan forstå at du har fået nye enheder at lege med, og at det er lykkedes at fjerne den yderste limkant. 

Den endelige modifikation går ud op at lukke op for det kammer, der dannes bag den yderste foldning, af dem lukkede kant, der under forpladen ligger an imod magnetens forreste jernplade. Man skal nok tænke sig lidt om, så man ikke får fjernet mere end godt er. Jeg vil tage et billede og sende det til dig. Jeg kan nok ikke nå det før sidst maj først juni, da jeg ikke selv har et digitalt kamera, så jeg skal få nogen til det. Jeg håber, at du kan vente så længe.
Du må lære mig, hvordan det kan lykkes for dig at fjerne den lim på så kort tid, som det er lykkedes dig at gøre det. Jeg er virkelig imponeret over din tålmodighedog snarådihed.
Enheden kræver derefter et lukket kabinet, da den får åbnet til bagsiden af membranen. og lyden derfra skal dæmpes på normal måde.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Hej Duelund.

Jeg så ikke dit indlæg før idag.

Det lyder rigtig interessant med det sidste indgreb du beskriver.
Jeg glæder mig til at få billeder fra dig så jeg er sikker på at have forstået det rigtigt. Jeg kan godt vente. Indtil videre klarer jeg mig med TekMek Trans Air løsningen.

M.h.t. min metode med at fjerne den indvendige limkant kan jeg på et tidspunkt prøve at få fat i et digitalt fotografiapparat og tage et billede af værktøjet, men lige nu har jeg ikke andre enheder at fjerne limkant på ...
Men måske kan vi på et tidspunkt aftale et eller andet så du f.eks. sender mig et par enheder som jeg så tager et billede af under fjernelsen af limkanten ? 
Men jeg er helt sikker på at du sagtens kan klare det selv, når du har klippet oliefarvepenslets længde til den rette længde ( tilpas kort - ret kort, så er den effektiv ).
For mig har det med de nye enheder (fra jer) taget omkring 40 - 45 min. med at fjerne limkanten for hver enhed. ( Nu var jeg jo øvet i det efterhånden ) Hvis vi aftaler et eller andet med et par enheder som jeg kan fjerne limkant på, skal jeg nok prøve at få fat i et digitalt kamera eller få nogen til at tage billeder.



__________________
Med audio-venlig hilsen
HPH Man
Til top Vis HPH Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH Man
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Argh - HPH Man, smid ikke din e-mail adresse ud på et offentligt tilgængeligt internet-site! Det er det samme som at be' om at få en masse spam... Send e-mail adressen privat via privat besked linket her på forummet (findes øverst på siden). Bare et godt råd .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 05:28 | IP-adresse registreret  

Argh - HPH Man, smid ikke din e-mail adresse ud på et offentligt tilgængeligt internet-site! Det er det samme som at be' om at få en masse spam... Send e-mail adressen privat via privat besked linket her på forummet (findes øverst på siden). Bare et godt råd .

mollecon.

Tak for det gode råd.



__________________
Med audio-venlig hilsen
HPH Man
Til top Vis HPH Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH Man
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

HPH Man skrev:

Argh - HPH Man, smid ikke din e-mail adresse ud på et offentligt tilgængeligt internet-site! Det er det samme som at be' om at få en masse spam... Send e-mail adressen privat via privat besked linket her på forummet (findes øverst på siden). Bare et godt råd .

mollecon.

Tak for det gode råd.

du burde nok rette i dit indlæg, og fjerne din mail adr!

 

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
HPH Man skrev:

Argh - HPH Man, smid ikke din e-mail adresse ud på et offentligt tilgængeligt internet-site! Det er det samme som at be' om at få en masse spam... Send e-mail adressen privat via privat besked linket her på forummet (findes øverst på siden). Bare et godt råd .

mollecon.

Tak for det gode råd.

du burde nok rette i dit indlæg, og fjerne din mail adr!

Jeg vidste ikke man kunne rette i det allerede skrevne ( Fordi jeg ikke har haft tid til at studere regideringsmulighederne ). Mange tak for opfordringen. Hermed rettet. Smile



__________________
Med audio-venlig hilsen
HPH Man
Til top Vis HPH Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH Man
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fjernet lim i den indvendige yderste kant

 

 

Men hvordan laver jeg så  Svingspolemodifikation ?
Jeg har læst og læst, men synes ikke at det give mening.

 

Lidt billeder : http://www.upit.dk/u/IMG00038.JPG

http://www.upit.dk/u/IMG00042.JPG

Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:

Nu har jeg fjernet lim i den indvendige yderste kant

Men hvordan laver jeg så  Svingspolemodifikation ?
Jeg har læst og læst, men synes ikke at det give mening.

Lidt billeder : http://www.upit.dk/u/IMG00038.JPG

http://www.upit.dk/u/IMG00042.JPG



Her er lidt læsning: citat fra Duelund:

" Ringradiatoren der kunne bære tilnavnet "den grimme ælling". Med rette behandling kan den blive den smukkeste svane blandt diskanter. Den er forholdsvis billig, men er heller ikke færdiggjort.

Den startede med at være lidt anderledes end den er nu. Den kunne da ombygges til at have en resonansfrekvens på 330 Hz og et Qt på 0,3 hvilket intet mindre er/var forbløffende. Men skæbnen ville at nogle tyskere fandt frem til en defekt, som jeg før dem havde gjort opmærksom på og angivet årsag og løsning for. Men ikke noget med at løse, men lappe på istedet.

Og lappet blev der.

Problemet var, at på grund af at svingspoleformen ikke er samlet, men har en åben spalte ved det sted, hvor de to ender mødes, og svingspolen bliver limet til membran med denne spalte, så kommer der ikke lim på membranen lige på det sted. Det betyder at på netop det sted er svingspolen lidt lettere og bøjeligere, så den ved store udslag ryger ud af gabet og bliver hængende ude. Den situation er selvfølgelig "utænkelig" med et filter tilsluttet, men fejlen kan tydeligt høres ved 400 Hz.

Den fejl må ikke være der, og eneste mulighed er at skille enheden ad og rette denne fejl. Forpladen skrues af og centertappens limkant løsnes med vand. Den kan vrikkes fri og limen fjernes, hvorefter den plade hvorpå membranen sidder kan tages fri. Svingspoleformens åbningen kan nu ses, og udfyldes med en lim f.eks araldit, så svingspoleformen bliver et hele og limningen til membran ligeledes. Når det er hærdet, så anbringes svingspole og hvad dertil hører på plads igen.

Betragt nu forpladens bagside og lur krumningen imod membranen af. Denne skal gentages på forsiden, så kanten dér fjernes/drejes af.

Enheden kan nu samles igen, centertap limes på og nu mangler der blot én ting.  Se den cirkulære fordybning om membranen og holdende den mod lyset den limkant, der befinder sig bag membranens yderste runding. Det er den lapning, der er foretaget fra fabrikkens side for at fastholde membranen, så den ikke kan komme fri af svinggabet.Denne limning giver store problemer, så man skal se godt efter at der er lige meget hele vejen rundt. Årsagen til denne limning er nu fjernet, så kunne den blive fjernet ville lykken være gjort, men det kan den ikke.
HPH: her er du nu kommet over problemet med limen.
Men den cirkulære fordybning skal fyldes ud, da det er den der forårsager den uro, der er på frekvensgangen på den ab fabrik leverede endhed. Det havde været logisk om den limkant kunne blive flyttet fra indenfor til udenfor istedet, nu man har valgt ikke at løse årsagen til problemet, men nej!  Så fyldningen skal gøres med et materiale, der ikke stivner som en lim ville gøre. Jeg har fundet frem til at en lille mængde vaseline gør tricket. Rillen skal altså ilægges vaseline ikke over den indvendige limning men alligvel så meget at rillen ikke kan føles af den over den glidende lydbølge. "

Hvis det stadigvæk ikke giver mening må vi tage det op igen, men prøv stille og roligt læse det igen, hvis du umiddelbart ikke forstår en del af det, så prøv at kigge på enheden og læs ovenstående igen. Sådan gav det mening hos mig selv.
Jeg håber at det er til lidt hjælp. Men vi kan vende tilbage til det hvis det skulle blive nødvendigt, ok ?



__________________
Med audio-venlig hilsen
HPH Man
Til top Vis HPH Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH Man
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Nu gav det mening !

 

ALLE -> Læs ikke vejledningen kl. 2.30 om natten !

 

Men noget helt andet, ændre man ikke for meget på FS og andre parameter ved at øge vægten på svingspolen ? + At fjerne lim kant. Mere vægt og bløder "ophæng" (Jeg ved godt at meningen er at modificer enheden).

Vil den stadig kunne spille lige så højt i frekvens ?

Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:

Nu gav det mening !

Super !

ALLE -> Læs ikke vejledningen kl. 2.30 om natten !

Men noget helt andet, ændre man ikke for meget på FS og andre parameter ved at øge vægten på svingspolen ? + At fjerne lim kant. Mere vægt og bløder "ophæng" (Jeg ved godt at meningen er at modificer enheden).

Een ting er helt sikker: ved indgrebet ændrer man specifikationerne. Det er rigtigt at vægten vil forøges, men som Duelund var inde på, vil svingspoleformens bedre og mere afbalancerede vægtfordeling "udligne"[HPH] vægtforøgelsen, men man skal så også huske på at man ikke skal frådse med araldit-limen i svingspoleformen; det skulle gerne så vidt muligt svare til vægten af den manglende svingspoleform (spalten) (sammen med limningen til membranen).

Vil den stadig kunne spille lige så højt i frekvens ?

Denne del vil jeg overlade til Duelund, da han har målt på enheden efter modifikationen, men jeg er så kommet videre med modifikationen med Tek Mek Transair kit-modifikationen med yderst minimal (eller ingen) kompression i bagkammeret til følge. Man skal også huske at dæmpe bagud-udluftningen / udstrålingen optimalt, da det ( for mig ) ikke er meningen at der skal være (stor)lydbidrag, men kun bagud-"udstødning" / udluftning. Resultatet er at diskantenheden slet ikke er slatten / for blød, men tværtimod meget impulsvillig og megamusikalsk og sprødheden mangler overhovedet ikke ! (men kun for de lyde der skal være sprøde, og der mangler da heller ikke " bid "), for ikke at nævne al den luft gode optagelser bibringer - men det forudsætter at hele signalvejen er optimeret så du kan opleve den helt forrygende dynamik som den komplette modifikation byder på - hvis ikke, afsløres skavankerne i systemet med det samme. Faktisk er lyden så "vægtløs" at man kommer til at tænke på om diskanten ikke nærmer sig et diskantbånds ydelse.
Noget andet der vil have indflydelse på ens syn på resultatet er ens egen (evt. "fastlåste") lydfilosofi; hvis man bedre kan lide lyden af musikken + forvrængningen samlet som den ikke-modificerede og "stifte" membran byder på, så skal man holde sig til det. Hvis man vil høre musikken som den tilnærmelsesvis lyder som den skal, så er disse modifikationer super !



__________________
Med audio-venlig hilsen
HPH Man
Til top Vis HPH Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH Man
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hvor mange liter luft har du bag til ?

 

Jeg tager billeder af den næste jeg modificer, så andre nemmer kan forstå hvordan

Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 03:12 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:

Hvor mange liter luft har du bag til ?

Det ved jeg ikke helt præcis (enheden "ser" da også rummet bagtil som "uendelig" alt efter hvor omfattende dæmpningen er), men jeg har fyldt bagkammeret og (skum-)porten med vat hele vejen ud til bagsiden hvor portmundingen (af aluminium) er, og når jeg har fået noget fåreuld hjem skal vat udskiftes med fåreuld hele vejen ( og faktisk skal også hele den indvendige del af højttalerne fyldes op).

Jeg tager billeder af den næste jeg modificer, så andre nemmer kan forstå hvordan

Super, det var den del jeg selv har manglet i sin tid.



__________________
Med audio-venlig hilsen
HPH Man
Til top Vis HPH Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH Man
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

btw. hvad blev der af "Udvendig volumenmodifikation"?
Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:
btw. hvad blev der af "Udvendig volumenmodifikation"?

Hvis jeg har forstået det ret skulle det være denne her:

" Den endelige modifikation går ud op at lukke op for det kammer, der dannes bag den yderste foldning, af dem lukkede kant, der under forpladen ligger an imod magnetens forreste jernplade. Man skal nok tænke sig lidt om, så man ikke får fjernet mere end godt er. Jeg vil tage et billede og sende det til dig. Jeg kan nok ikke nå det før sidst maj først juni, da jeg ikke selv har et digitalt kamera, så jeg skal få nogen til det. Jeg håber, at du kan vente så længe.
Du må lære mig, hvordan det kan lykkes for dig at fjerne den lim på så kort tid, som det er lykkedes dig at gøre det. Jeg er virkelig imponeret over din tålmodighedog snarådihed.
Enheden kræver derefter et lukket kabinet, da den får åbnet til bagsiden af membranen. og lyden derfra skal dæmpes på normal måde.

mvh  Steen Duelund  "

D.v.s. at endten bruger man Tek Mek løsningen eller denne løsning med eget lukket kammer.



__________________
Med audio-venlig hilsen
HPH Man
Til top Vis HPH Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH Man
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jep, jeg har læst den et par gange, og tror også jeg ved hvad der skal til. Men jeg vil jo helst ikke ødelægge min diskant.
Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:
Jep, jeg har læst den et par gange, og tror også jeg ved hvad der skal til. Men jeg vil jo helst ikke ødelægge min diskant.

Det bestemmer du jo selv.



__________________
Med audio-venlig hilsen
HPH Man
Til top Vis HPH Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH Man
 
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Så kan du faktisk gøre mere:

Vifa XT25TG30-04

Jeg benytter messing træskruer til at fæstne enheden til frontbaflen med.
Nu venter jeg kun på de messingskruer jeg skal bruge til udskiftning af de eksisterende magnetiske skruer der holder forpladen fast til enheden.

EDIT: nu har jeg monteret messingskuer, og det er ganske hørtbart !!!
Det er ligesom når man har fjernet plastic fra lytterne, ... der er ligepludselig ingen slør, nu er der kun musik, og de lyde der skal være der. Lyden er mere præcis, tydelig, rigtig og naturlig. Der følger da også med at mikrodetaljerne er endnu nemmere at høre og nemmere at skelne imellem.

Endvidere har jeg fyldt hullerne på selve forpladen [Kilde: Duelund] og på selve højttaler-frontbaflen med modellervoks. Dette har en dramatisk virkning på lyden og de forskellige frekvenser der dukker op efter at have været så godt som skjulte før indgrebet, og så blev "sweet spot" udvidet både vertikalt og horisontalt.

Vifa PL18WO09-08

Opdatering:
Næste punkt kan være at afhjælpe integrationen af bas-mellemtone enheden og diskanten ved at lave en "lydrampe" af f.eks. modellervoks hele vejen rundt på bas-mellemtone enheden for lydbølgerne fra diskanten så lydbølgerne ikke bliver kastet tilbage til diskantenheden fra bas-mellemtonerammen, hvis denne enhed ikke skulle være nedsænket og i stedet være monteret helt på overfladen af frontbaflen.
Resultatet af dette indgreb skulle gerne være bedre integration af de to enheder der herefter vil kunne komme til at lyde mere af en enkelt enhed end to ( i bedste fald, men det kræver igen at hele kæden er optimal ).  



__________________
Med audio-venlig hilsen
HPH Man
Til top Vis HPH Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPH Man
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 01 November 2004 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

 

 

Billede af hvor man skal fjerne limet

-> http://www.upit.dk/u/fjernlimlangskant.JPG

 

Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 01 November 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

http://www.upit.dk/u/limsammen.JPG

Lim svingspoleformen sammen. Jeg har brugt 10 sek. lim og et lille stykke papir til at danne "bro". andre måde kan også bruges

Hjælp til at forstå dette:

Men den cirkulære fordybning skal fyldes ud, da det er den der forårsager den uro, der er på frekvensgangen på den ab fabrik leverede endhed. Det havde været logisk om den limkant kunne blive flyttet fra indenfor til udenfor istedet, nu man har valgt ikke at løse årsagen til problemet, men nej!  Så fyldningen skal gøres med et materiale, der ikke stivner som en lim ville gøre. Jeg har fundet frem til at en lille mængde vaseline gør tricket. Rillen skal altså ilægges vaseline ikke over den indvendige limning men alligvel så meget at rillen ikke kan føles af den over den glidende lydbølge.

 

Er der mere jeg bør gøre ?

Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes