Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 11:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Fordele ulemper ved y-splitter til sub. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 18 August 2011 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige et spørgsmål omkring y-splittere til subwoofer. Jeg har to stk. infinity cascade model fifteen subwoofere en til venstre side og en til højre

Jeg er så heldig at kunne bruge, nogle kabler, jeg har liggende fra tidligere udstyr, kablet er Supra EFF-ISL.

Hvad har i af erfaringer med at sætte en Y-splitter på kabler til subwoofer, der kommer jo et ekstra led, jeg har dog læst at niveauet bliver hævet med, et hvist antal dB. med en y splitter.

Der må være nogen der sidder med erfaringer med og uden?

Vil nemlig ikke investere i sådan et par, eller nyt kabel, hvis det ikke har nogen som helst betydning, man skulle jo tro man fik et bedre støj niveau, da der ikke skal skrues så meget op.



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 21 August 2011 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis dine subber er udstyret med en højre og venstre indgangskanal kan du med fordel bruge Y-splitter... jeg vil næsten sige, at det skal du. Dine subber arbejder meget bedre og du har sikkert ret i at lydniveauet hæves lidt.....Dine subber skal i princippet jo køre med et stereosignal og det gør de ikke hvis du køre med 2 og kun trækker et kabel ud til hver. Derfor skal du"snyde" dem med en y-splitter og derved give dem en bedre spænding.  Det ekstra led skal du være ligeglad med. Alternativet er dårligere lyd. Jeg har selv haft 2 Infinity Kappa subber, hvor jeg gjorde det samme. Hold da op hvor det løb godt.

Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 21 August 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

MGTF skrev:
Hvis dine subber er udstyret med en højre og venstre indgangskanal kan du med fordel bruge Y-splitter... jeg vil næsten sige, at det skal du.

Den eneste "fordel" kan være at signalet inde i subben stiger en smule - så lydstyrkereguleringen skal ændres en lille smule for stadig at passe ind i resten.

Citér:
Dine subber arbejder meget bedre og du har sikkert ret i at lydniveauet hæves lidt.....

Arbejder meget bedre ??

Citér:
Dine subber skal i princippet jo køre med et stereosignal........

En sub er bedøvende ligeglad med om signalet er et stereo eller mono signal - hvad skal den bruge den information til ?   Egentligt er det fuldstændigt fjollet at blande 2 kanaler sammen til en, da man i tilfælde af faseforskelle kan opnå dårligere signal , end hvis man kun benytter den ene indgang.    Så i et setup med 2 Subber kører man bestemt ikke med stereosignal til hver sub.

Citér:
.....Derfor skal du"snyde" dem med en y-splitter og derved give dem en bedre spænding...  

Bedre ??   Bedre på hvilken måde ? 

Citér:
......Alternativet er dårligere lyd. ......

Dårligere ??

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 21 August 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Normalt  tilslutter man en enkelt sub via line in, både med højre og venstre input. Subben laver det så om til et mono signal. Det gør man også hvis man vælger at have to stks. Man kan godt få en Y-splitter, som ikke har kabel på, så det er nemmere at tilslutte to bag forforstærkeren eller anden forstærker med pre out.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 21 August 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jeg holder mig nok til et kabel til hver sub, min surroundprocessor laver to seperate kanaler en højre og til venstre. De er uafhængige af hinanden

Jeg har hørt mig ad ved en forhandler, det er overflødigt at sætte en Y-splitter på, det er bedre at have et godt kabel og så bruge et kabel til hver sub.

jan_stevns Det lyder meget fornuftigt det du skriver, lidt det samme som jeg fik at vide

allanwitch: Jeg har prøvet med en Y-splitter på den Velodyne jeg havde, hvor det var lavet som et stik, det gav en masse bøvl med det ikke sad ordentlig i recieveren, så det var ikke optimalt 



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 21 August 2011 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

JackD

De par y-splittere jeg har stiftet bekendtskab med sad så godt fast, at det knap nok var til at vriste fri igen. Men der kan, som du selv nævner, være forskelle her. Nogle sidder lidt for løst. Og det er jo ikke så godt.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 21 August 2011 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Den eneste fordel ved at føde begge indgange fra det samme signal er, at man parallel-kobler de to seriemodstande der mixer de to indgange sammen til een, og dermed vinder måske 3-6 dB, afhængigt af hvor store disse seriemodstande er i forhold til potentiometeret.

Som Jan-Stevns siger kan man op nå det samme ved at justere på niveaukontrollen, og kun benytte een tilslutning.

Så hvis man har dem liggende - fint nok, men lad være med at købe y-splittere eller at føre to kabler blot for dette formål.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 21 August 2011 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

JackD

De par y-splittere jeg har stiftet bekendtskab med sad så godt fast, at det knap nok var til at vriste fri igen. Men der kan, som du selv nævner, være forskelle her. Nogle sidder lidt for løst. Og det er jo ikke så godt.

Det har du helt ret i. Jeg har ikke kørt med dobbelt kabel til mine to subber. Hvis man har to identisk subwoofer og har en udgang i recieveren, kan jeg godt se det smarte i det

Jeg synes det er lidt overflødigt at køre med to kabler til hver af mine sub-wooferer. Det kabel jeg bruger, bruges normalt som phono kabel, og her er det nok med to kabler til stereo, og så må det også være godt nok med et kabel til hver sub.



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 21 August 2011 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

MGTF skrev:
Hvis dine subber er udstyret med en højre og venstre indgangskanal kan du med
fordel bruge Y-splitter... jeg vil næsten sige, at det skal du.


Den eneste "fordel" kan være at signalet inde i subben stiger en smule - så lydstyrkereguleringen skal ændres en lille
smule for stadig at passe ind i resten.


Citér:
Dine subber arbejder meget bedre og du har sikkert ret i at lydniveauet hæves lidt.....


Arbejder meget bedre ??


Citér:
Dine subber skal i princippet jo køre med et stereosignal........


En sub er bedøvende ligeglad med om signalet er et stereo eller mono signal - hvad skal den bruge den information til ?  
Egentligt er det fuldstændigt fjollet at blande 2 kanaler sammen til en, da man i tilfælde af faseforskelle kan opnå dårligere
signal , end hvis man kun benytter den ene indgang.    Så i et setup med 2 Subber kører man bestemt ikke med stereosignal
til hver sub.


Citér:
.....Derfor skal du"snyde" dem med en y-splitter og derved give dem en bedre spænding...  


Bedre ??   Bedre på hvilken måde ? 


Citér:
......Alternativet er dårligere lyd. ......


Dårligere ??


 



Brug af y-splitter kan vel relateres til højere output og derved en aflastning af den indbyggede forstærker. Hvis det blot er 3
db højere er det jo en halvering af den brugte effekt. Jeg tror nok jeg skal forstås på den måde..

Og alt det bøvl med dårlige splittere er sikkert fordi det netop er...dårlige splittere. Og det er rigtigt, at der kun trækkes 1
kabel fra forstærker og y-splitteren anvendes ved subben. Men kun når der er 2 subber igang. 1 sub...2
kabler...stereosignal.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 21 August 2011 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

MGTF skrev:
Brug af y-splitter kan vel relateres til højere output og derved en aflastning af den indbyggede forstærker. Hvis det blot er 3
db højere er det jo en halvering af den brugte effekt. Jeg tror nok jeg skal forstås på den måde..

Hvordan har du forventes en ysplitter kan "aflaste" den indbyggede forstærker ? -  skal man så bare koble tilstrækkeligt mange ysplittere sammen, indtil man kan fjerne forstærkeren helt

Du får ikke aflastet noget som helst -   hvis du sender et monosignal frem til en sub, deler det til begge indgange på subben,  summerer du måske det signal der tilføres forstærkeren, hvilket betyder der måske skal skrues lidt mindre op på dens volumenkontrol -  men der bliver såmænd stadig afsat den fornødne effekt ~  ingen aflastning overhovedet .

Citér:
Og alt det bøvl med dårlige splittere er sikkert fordi det netop er...dårlige splittere. Og det er rigtigt, at der kun trækkes 1
kabel fra forstærker og y-splitteren anvendes ved subben. Men kun når der er 2 subber igang. 1 sub...2
kabler...stereosignal.

Kan du eventuelt prøve at oversætte det sidste til forståeligt dansk ?  

_hvis_  man sender et signal fra en signalkilde, gennem _et_ kabel til en sub,  er det et signal,  hverken mono eller stereo ,  men et signal.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 21 August 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige et spørgsmål mere, det kommer længere nede.

Når jeg kører R.A.B.O.S kalibrering på subberne, skal mine subber stå på halv lydstyrke. Det står i manualen.

Derefter kalibrerer jeg lydniveauet på begge subber på surround recieveren til 75dB. Den ene står på -9dB og den anden på -3dB.

Her efter kører jeg roomcorrection, på min Meridian Processor

Jeg har sat begge subwoofere til max. muligt output på min Meridian G68ADV. Det er egentlig kun tiltænkt, så man kan begrænse lyd niveauet systemet kan levere, hvis man fx. bor i lejlighed

Mit spørgsmål er så.

Det har vel ikke nogen betydning at mine subbers volumekontrol er sat til halv lydstyrke?

Det begræser vel ikke hvad de kan levere?

For umiddelbart, er det jo ikke muligt at dæmpe meget mere på Surround Processoren end de 9dB. og 3dB.

Ved godt vi er nede i magimaler, men udstyret skal levere det bedste, efter alle de penge, man har smidt i det



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 21 August 2011 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Altså, hvis vi lige laver et sammendrag, så bruger man et stereo kabel til en enkel sub. Vil man have to subs, så deler man det i det højre og venstre, så der kun er et phono kabel tilstluttet hver af dem. I begge tilfælde, skal man justere på niveauet, så det passer til det øvrige.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 21 August 2011 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Altså, hvis vi lige laver et sammendrag, så bruger man et stereo kabel til en enkel sub. Vil man have to subs, så deler man det i det højre og venstre, så der kun er et phono kabel tilstluttet hver af dem. I begge tilfælde, skal man justere på niveauet, så det passer til det øvrige.

Sådan ville jeg gøre og også bruge y-splitere på begge subs.

Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF
 
MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 21 August 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

MGTF skrev:
Brug af y-splitter kan vel relateres til højere output og derved en aflastning af den indbyggede forstærker. Hvis det blot er 3
db højere er det jo en halvering af den brugte effekt. Jeg tror nok jeg skal forstås på den måde..

Hvordan har du forventes en ysplitter kan "aflaste" den indbyggede forstærker ? -  skal man så bare koble tilstrækkeligt mange ysplittere sammen, indtil man kan fjerne forstærkeren helt

Du får ikke aflastet noget som helst -   hvis du sender et monosignal frem til en sub, deler det til begge indgange på subben,  summerer du måske det signal der tilføres forstærkeren, hvilket betyder der måske skal skrues lidt mindre op på dens volumenkontrol -  men der bliver såmænd stadig afsat den fornødne effekt ~  ingen aflastning overhovedet .

Citér:
Og alt det bøvl med dårlige splittere er sikkert fordi det netop er...dårlige splittere. Og det er rigtigt, at der kun trækkes 1
kabel fra forstærker og y-splitteren anvendes ved subben. Men kun når der er 2 subber igang. 1 sub...2
kabler...stereosignal.

Kan du eventuelt prøve at oversætte det sidste til forståeligt dansk ?  

_hvis_  man sender et signal fra en signalkilde, gennem _et_ kabel til en sub,  er det et signal,  hverken mono eller stereo ,  men et signal.

Jeg kan læse ud fra dine synspunkter at du er godt inde i tingene og derfor ikke behøver yderligere forklaring.

Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 21 August 2011 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

MGTF skrev:

allanowich skrev:
Altså, hvis vi lige laver et sammendrag, så bruger man et stereo kabel til en enkel sub. Vil man have to subs, så deler man det i det højre og venstre, så der kun er et phono kabel tilstluttet hver af dem. I begge tilfælde, skal man justere på niveauet, så det passer til det øvrige.

Sådan ville jeg gøre og også bruge y-splitere på begge subs.

Eneste tilfælde hvor en splitter kan være til hjælp, er hvis signalstyrken ind i subben er for lav -  det sker yderst sjældent - og er dybest set tegn på man har nogle ting, der ikke matcher hinanden særligt godt.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 21 August 2011 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Mit spørgsmål er så.

Det har vel ikke nogen betydning at mine subbers volumekontrol er sat til halv lydstyrke?

Kun hvis signalet ud fra signalkilden er for for lavt .

Citér:
Det begræser vel ikke hvad de kan levere?

Hehe...  i teorien kan det da betyde at du ikke kan hive fuld effekt ud af subben - lidt i stil med at man på en cd-afspiller har skruet for langt ned for lydstyrken

Citér:
For umiddelbart, er det jo ikke muligt at dæmpe meget mere på Surround Processoren end de 9dB. og 3dB.

En signalprocessor , der kun kan spænde over 0-9dB, er i min bog sølle :)   - men problemet er jo ikke større end man kan skrue yderligere ned på subben,  hvis det er nødvendigt.

Hvis der er 6dB's forskel på højre og venstre, ligner det en uheldig opstilling, eller et trælst lytterum (6dB er en fordobling/halvering af signalstyrken)   -  eller alternativ 2 sub's der ikke er helt ens.  

Citér:
Ved godt vi er nede i magimaler, men udstyret skal levere det bedste, efter alle de penge, man har smidt i det

Fair, og helt forståeligt -  det ønsker vi jo nok alle - men man kan jo lidt sendt lidt på afveje af alt muligt krimskrams, og tossede målinger -  derfor et det ,  når man skal til at lege med room-correction og lignende , absolut en fordel, at have det grundlæggende på plads, altså få det justeret så godt som muligt på plads, ved hjælp af verdens bedste værktøj - dernæst tage elektronikken til hjælp, hvis man synes det er nødvendigt.

Mit anlæg, kører i min hule uden room correction, eller andet huttelihut, alligevel har jeg i "sweetspot" en ganske fornuftig frekvensgang, og andre steder i rummet, er det såmænd også acceptabelt.  ( 3vejs elektronisk delefilter til højttalere, og en enkelt sub i midten der kun spiller fra 30hZ og ned ~  højttalerne kan selv levere ganske potent dybbas )   - jeg kører ikke med snurrerundt lyd, og nyder de sjældne film i Stereo,  og sidder for den sags skyld sjældent i samme stol :)

......... man kan også blive for pernittengrynet :)   (Jeg kan ihvertfald)

 

 

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 21 August 2011 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

MGTF skrev:
Jeg kan læse ud fra dine synspunkter at du er godt inde i tingene og derfor ikke behøver yderligere forklaring.

Du har nok ret i jeg ikke behøver yderligere forklaring (*1) ,  jeg er nu også kun lige nysgerrig på hvordan visse ting, der er skrevet har deres oprindelse, da noget af og til "skurrer" i øret :)

*1: Jeg har i 30+ år være proffessionel audioholiker :) 

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 21 August 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

MGTF skrev:
Jeg kan læse ud fra dine synspunkter at du er godt inde i tingene og derfor ikke behøver yderligere forklaring.

Du har nok ret i jeg ikke behøver yderligere forklaring (*1) ,  jeg er nu også kun lige nysgerrig på hvordan visse ting, der er skrevet har deres oprindelse, da noget af og til "skurrer" i øret :)

*1: Jeg har i 30+ år være proffessionel audioholiker :) 

 

33 +

 

Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 21 August 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
JackD skrev:
Mit spørgsmål er så.

Det har vel ikke nogen betydning at mine subbers volumekontrol er sat til halv lydstyrke?

Kun hvis signalet ud fra signalkilden er for for lavt .

Citér:
Det begræser vel ikke hvad de kan levere?

Hehe...  i teorien kan det da betyde at du ikke kan hive fuld effekt ud af subben - lidt i stil med at man på en cd-afspiller har skruet for langt ned for lydstyrken

Citér:
For umiddelbart, er det jo ikke muligt at dæmpe meget mere på Surround Processoren end de 9dB. og 3dB.

En signalprocessor , der kun kan spænde over 0-9dB, er i min bog sølle :)   - men problemet er jo ikke større end man kan skrue yderligere ned på subben,  hvis det er nødvendigt.

Hvis der er 6dB's forskel på højre og venstre, ligner det en uheldig opstilling, eller et trælst lytterum (6dB er en fordobling/halvering af signalstyrken)   -  eller alternativ 2 sub's der ikke er helt ens.  

Citér:
Ved godt vi er nede i magimaler, men udstyret skal levere det bedste, efter alle de penge, man har smidt i det

Fair, og helt forståeligt -  det ønsker vi jo nok alle - men man kan jo lidt sendt lidt på afveje af alt muligt krimskrams, og tossede målinger -  derfor et det ,  når man skal til at lege med room-correction og lignende , absolut en fordel, at have det grundlæggende på plads, altså få det justeret så godt som muligt på plads, ved hjælp af verdens bedste værktøj - dernæst tage elektronikken til hjælp, hvis man synes det er nødvendigt.

Mit anlæg, kører i min hule uden room correction, eller andet huttelihut, alligevel har jeg i "sweetspot" en ganske fornuftig frekvensgang, og andre steder i rummet, er det såmænd også acceptabelt.  ( 3vejs elektronisk delefilter til højttalere, og en enkelt sub i midten der kun spiller fra 30hZ og ned ~  højttalerne kan selv levere ganske potent dybbas )   - jeg kører ikke med snurrerundt lyd, og nyder de sjældne film i Stereo,  og sidder for den sags skyld sjældent i samme stol :)

......... man kan også blive for pernittengrynet :)   (Jeg kan ihvertfald)

 

 

 

 

Det er godt dit rum måler godt, jeg har lidt problemer med mit  Tak for svarerne fra Jan og i andre.

Min ene sub står tæt på et hjøne så det giver en forstærkning på ca. 6 db.

Jeg skal i gang med at lave en basabsorber. Ligger lige et billede ind.

Jeg har tænkt mig at lave en trekant, der går fra gulv til loft, hvor forpladen er Troldtex's og siderne er masonit. Kassen vil blive fyldt op med roockwool.
 
Ser det fornuftigt ud? Det skal dæmpe fra 30hz til 50HzMåske den skal være dybere, så troldtekten får et større areal?
 
 


__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 22 August 2011 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:

Jeg har lige et spørgsmål mere, det kommer længere nede.

Når jeg kører R.A.B.O.S kalibrering på subberne, skal mine subber stå på halv lydstyrke. Det står i manualen.

Derefter kalibrerer jeg lydniveauet på begge subber på surround recieveren til 75dB. Den ene står på -9dB og den anden på -3dB.

Her efter kører jeg roomcorrection, på min Meridian Processor

Jeg har sat begge subwoofere til max. muligt output på min Meridian G68ADV. Det er egentlig kun tiltænkt, så man kan begrænse lyd niveauet systemet kan levere, hvis man fx. bor i lejlighed

Du må ikke køre med 2 gange EQ eller ”roomcorrection / R.A.B.O.S” da den ene elektrisk måske hæver/sænker noget, og derefter begynder den anden på det modsatte. (alt efter den algoritme udstyret benytter) det er ligesom i pro verden en NO NO…!

Først finder du den placering der lyder næsten perfekt, uden nogen form for EQ, og dernæst fortager du justering med den af EQèrn du fortrækker. (laver EQèn for drastiske justeringer, så står dine højttaler forkert placeret) og et Y kabels indvirkning, vil bare have en banal teoretisk indvirkning.

NB: en EQ (eller hvilket fint ord de har fundet på, at bruge om den samme funktion) er alt andet en mirakel funktion. Placering, fasecheck og justering af rummet, er vejen frem til god lyd



__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes