Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 07:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ny center HT til placering over skærm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JAV.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Marts 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Det giver ikke grimme grater ? Var der en speciel grund til du ikke fræsede inden malen ?
Til top Vis JAV.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JAV.
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

JAV. skrev:
Det giver ikke grimme grater ? Var der en speciel grund til du ikke fræsede inden malen ?

Hey.
Forventer ikke grater, da fræsehovedet er nyt og roterer med mange omdrejninger.

Jeg har før sendt en forplade til maler med udfræsninger, og det betød at der var for lidt plads til enhederne. Grunder og maling fylder. Og
umiddelbart er det svært at vurdere hvor meget på forhånd.

Nu prøver jeg denne metode. Hvis det ikke går godt, er jeg blevet klogere. :)

Mvh
Chris-torb
Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 718
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Den er flot, rigtig flot  Jeg er bange for at Jav har ret i at malingen "springer" når du fræser huller. Du kan måske undgå det hvis du sætter noget tape på før du fræser, bare et forslag.

m@dsen



__________________
Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
Til top Vis m@dsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m@dsen
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Ja, eller tag en skabelon i samme diameter som hullet skal være, og skær med en stanley kniv rundt. Så er malingen åben. Når jeg skraber løse skaller ned fra et loft, begrændser jeg malingen til ikke at blive ved med at forsætte med at løsne sig, ved at skære rundt omkring stedet. Så springer malingen ikke af længere end til snittet.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Hey..

Så fik jeg fræset huller...

Der var ingen problemer overhovedet med at malingen sprang eller lavede grater.

Til gengæld fik jeg super skarpe kanter op imod enhederne, og meget små tolerencer.

 

Så det var ikke så slemt endda :-)

Den virker utvivlsomt stor, men dog mindre, når den er hvid..

Måske kommer jeg til at lave noget frontstof foran enhederne, men den tager jeg, når "kravet" kommer :-)

mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

De minder jo lidt om Avance Concrete højttalerene og Svenske Rauna beton højttalerne. Og det er skam positivt ment. Najs vørk

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er desværre ikke enig her. Jeg ville have foretrukket den i sort pianolak, det ville have passet bedre, men respekt herfra, rigtig flot arbejde.

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Jeg er desværre ikke enig her. Jeg ville have foretrukket den i sort pianolak, det ville have passet bedre, men respekt herfra, rigtig flot arbejde.

    carsten

Hey..

Ja, det var med i overvejelserne at den kunne ha' været sort...

Tror også at det er kontrasten imellem de sorte enheder og den hvide front, der gør det.

Som skrevet før, kan det blive aktuelt med et "frontstof" på en ramme, der kan dække over enhederne.

Men nu ser vi.

mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Det ser bestem helt okay ud

__________________
Hilsen Cesse ;)

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse
 
DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Du er da godtnok en koldblodig satan, sådan at risikere at skrotte hele projektet ved at fræse til sidst! Men jeg skal da lige love for at du er blevet belønnet for din coolness!!! Der er da INGEN kommercielle højttalere, der kan prale af sådan en overgang fra kabinet til enhed. Det er superflot arbejde! Jeg ville ønske jeg selv havde de evner og nerver. Virkelig flot resultat!  Når det er lavet så flot, vil det efter min mening være lidt synd med frontstof. Og eventuelle små børn skal alligevel op at stå på rega'ens støvlåg før de kan pille i enhederne...!

Hvilken lim anvender du til MDF'en?



__________________
Den må godt brænde, bare den ikke ryger hele tiden!
Til top Vis DYILars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DYILars Besøg DYILars's Websted
 
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Super flot arbejde, tag dig ikke af de mange mindre konstruktive bemærkninger, du kan være stolt af det resultat.

Hvordan lyder den?
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

DYILars skrev:

Du er da godtnok en koldblodig satan, sådan at risikere at skrotte hele projektet ved at fræse til sidst! Men jeg skal da lige love for at du er blevet belønnet for din coolness!!! Der er da INGEN kommercielle højttalere, der kan prale af sådan en overgang fra kabinet til enhed. Det er superflot arbejde! Jeg ville ønske jeg selv havde de evner og nerver. Virkelig flot resultat!  Når det er lavet så flot, vil det efter min mening være lidt synd med frontstof. Og eventuelle små børn skal alligevel op at stå på rega'ens støvlåg før de kan pille i enhederne...!

Hvilken lim anvender du til MDF'en?

Hey..

Tak for komplimenterne :-)

Ja, der var lidt hjertebanken, da jeg satte fræsehovedet i overfladen :-)

Jeg bruger en almindelig Bostik trælim fra Silvan.

Jeg har hørt om folk, der har limet, og har haft svært ved at få det til at holde sammen.

Jeg har aldrig været udsat for dette.. Det er selvfølgelig hamrende vigtigt, at emnerne passer perfekt sammen, og selvfølgelig også er fri for fedstof eller andet og bliver sat ordenligt i pres.

Tror måske at fejlen kan være, at man glemmer at prime først. Det er rigtig vigtigt, hvis man vil have stærke samlinger.

MDF suger vildt meget på endefladerne, og en blanding af ca. 75 % lim og 25% vand, som man smører på endetræet, og lader suge ind i måske 5 minutter - tørrer det overskydende af - derefter påfører limen og sætter i pres, virker rigtig godt for mig.

De gange jeg har været nød til at skulle adskille emnerne igen, her det overrasket mig, hvor stærk sådan en limsamling er.

mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

RAZZER skrev:
Super flot arbejde, tag dig ikke af de mange mindre konstruktive bemærkninger, du kan være stolt af det resultat.

Hvordan lyder den?

Takker :-)

Lige nu, spiller den med et midlertidigt filter, og det lyder rigtig fint.

Filteret er ikke optimeret til den "kæmpe baffel"/plasmaen, som er neden under centeren.

Det skal der selvfølgelig tages højde for, men det fungerer fint, indtil jeg får mulighed for en ny måling og filterudarbejdning.

mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Almindelig trælim fra Silvan... Hm hm!  Der er nok en rigtig god ide, først og fremmest med en rolig hånd på rundsaven, så det hele passer godt, og dernæst den med at prime. Jeg har ikke haft problemer med noget, der gik fra hinanden - det har altid holdt og været solidt. Men efter nogen tid er der, her og der, kommet en meget smal revne i lakken, lige i limningen. Det sker dog ikke hvor kabinettet er samlet i smig, så noget kunne tyde på at det har at gøre med at MDF'en svinger lidt i tykkelse efter luftfugtighed?

Har du lavet dine undersænkninger i en eller flere fræsninger i dybden?



__________________
Den må godt brænde, bare den ikke ryger hele tiden!
Til top Vis DYILars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DYILars Besøg DYILars's Websted
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

DYILars skrev:

Almindelig trælim fra Silvan... Hm hm!  Der er nok en rigtig god ide, først og fremmest med en rolig hånd på rundsaven, så det hele passer godt, og dernæst den med at prime. Jeg har ikke haft problemer med noget, der gik fra hinanden - det har altid holdt og været solidt. Men efter nogen tid er der, her og der, kommet en meget smal revne i lakken, lige i limningen. Det sker dog ikke hvor kabinettet er samlet i smig, så noget kunne tyde på at det har at gøre med at MDF'en svinger lidt i tykkelse efter luftfugtighed?

Har du lavet dine undersænkninger i en eller flere fræsninger i dybden?

Hey.

Undersænkningerne er lavet i "et hug".. Rundslæng så diameteren er perfekt (kræver lige et par prøvefræsninger), og så sætter jeg dybten på den tilhørende skrue, på overfræseren, og så er det bare derudaf. Hvis det havde været massivt/limet træ, havde jeg kørt undersænkningen af nogle gange, men MDF er så nemt at fræse i, at man sagtens kan gøre det med et "fræs".

Samtidig er det ved udskæring til enheder, vigtigt at affase bagved enheden, således at den kan "ånde frit".. Selvfølgelig ikke hvor skruerne skal fæstes, men ellers hele vejen rundt.

Revnerne i samlingerne er meget typiske.

Hvis man bygger et portet/TL kabinet, således at fugtigheden i rummet hvor højttaleren står, også kan komme ind i kabinettet, er det rigtig vigtigt, at få lukket overfladen indvendigt.

Jeg plejer at grundmale indvendigt på alle flader, således at begge sider af træet, er lukket af... Det begrænser det ihvertfald.

På her omtalte centerHT, har jeg affaset alle udvendige kanter, helt ind til samlingerne... Håber at denne "manøvre" også vil begrænse synligheden af forskydningerne.

Mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes