Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 06:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Mit grej 2012 - LcAudio & SAT + DIY Højt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The End forstærkeren startede som en standard 120W. Millennium forstærker.
Men er siden opgraderet til Millennium XP. og har fået udbygget netdel samt øget til 240W. med extension boards.
 
 
Der står mk4. på fronten, og den startede sit liv som en sådan.
50W. dual mono forstærker.
Den er siden opgraderet først til mk4,1 og senest mk4,2.
Og er gået fra 50W. til 75W. og nu 80W.
Samt har fået vildsomt udbygget sin netdel.
 
 
 
Økonomien står ikke helt til sindsyg dyr færdig highend.Så der må tænkes kreativt og fås det bedste ud af de midler der er.
Så det bliver en masse hjemme byg og med byg samt brugt køb, og div. opgraderinger modifikationer af dette.
Og her kan man komme langt har det vist sig.
Kan kun sige at jeg er ganske tilfreds også selv når jeg høre mange gange dyre set up.
Her er det high og mid-fi bragt til at spille skulder ved skulder med highend grej.
Især højtalerne står nu mål med det bedste i samme strøelse.
Helt så smukt og lækkert som noget tungt dyrt førdig grej er det jo ikke, men igen det giver en tilfredsstillende lyd ydelse, og er i er alle penge lagt.
 
 
Grej:
Bladelius S.A.T. cdfix. integreret cd. afspiller.
Lc Audio Sidewinder 2. dual mono pre. amp.
Lc Audio ZapSolute mk4,2 80W. KlA. dual mono power amp.
Lc Audio The End Millennium XP. 240 W. dual mono.
 
 
Kabler til anlæget :
Taralabs RSC Decade Gen2 XLR. signal kabler.
Taralabs RSC Reference Gen2. til top højtalere.
Taralabs RSC Prime 500 (dual mono configuration) til bas højtalerne.
Furukawa FA11S XLR.

 
Kabler til Av. delen:
Furukawa FA11S RCA.
LcAudio Stripline 2000 RCA.
Hitachi SM4E5 Black RCA.
 

Cd. afspilleren:

Er ganske standard og kun modificeret med noget kobber afskærmning af kabinettet internt samt noget bitumen og bly plade dæmpning der har i alt øget vægten fra omkring 10 kg. til 15kg.
Med: 24/96 upsampling.
Burr Brown PCM 1704K grade DAC's.
Dual clock reclocking circuit
Class A coupled, discrete output stage.
Dual transformer power supplies for the digital and analogue section.
Genuine balanced construction and outputs both digital and analogue.
Den øgede dæmpning og vægt giver en smule mere mekanisk stabilitet og dette høres som ganske lidt mere ro og klarhed i lydbilledet.
 
 
Forforstærkeren:
Fully balanced dual mono.
Pure kl. A pre. amplification.
Beyschlags MBB modstande
Digital volume regulator.
Dobbel net isolation.
Intern kabelføring i ren sølv.
WBT bøsninger.
Neutrik Balancerede bøsninger.
Kobber afskærmning af trafoen.
Der er skiftet 4 kondensatore før på samlet 15000uF. til nogle fra Mundorf på hver 10000 uF. og nu på 40000uF.
Så er der skiftet opamps fra AD825 til AD8065.
Samt nogle mindre kondensatore til Black Gate.
Disse mindre modefikationer og opgrade, har bevirket en lille smule forbedret dynamik, endnu bedre opløsning, lidt mere luftigt, rent og gennemsigtigt lydbillede, klare og tydligere detaljer.
Men mest markant er de dynamiske egenskabers forbedring.

Effekttrinene:

Er købt som byggesæt hos LcAudio Technology, og bygget til mig af en kammerat.
Jeg har fået dem udført som "luksus" udgaver med lidt bedre komponenter her og der hvor muligt, og nogle mindre forbedringer i strømforsyningen og signalvejen..
Strømforsyningerne er blevet lavet voldsom over dimensionerede med særlige ekstra kraftige speciel viklede støjsvage trafoer og højre elektrolyt kapacitet.
Der er anvendt elektrolytter og kondensatorer fra Mundorf's dyreste serier hele vejen.
Signal vejen via kabler er minimeret og optimeret både for strøm og musik signaler mest muligt.Softstart kredsløb er monteret for ikke at springe sikringerne under opstart, med en opstart på hele 45 sek.
Intern kabelføring i ren Teflon isoleret solidcore sølv i signalvejen og Taralabs RSC ledere til udgangene (taget fra et strippet Prime500 højtaler kabel)
De alm. WBT terminaler er skiftet ud med nye hjemme drejede i ren kobber. som er forgyldte i 24k guld og som har bedre kontakt og mindre materiale signalet skal igennem fra bananstik til intern kabelføring..
Strøm føring er 3,0mm. solidcore OFC. kobber med Teflon isolation.
Top og bund i kabinetter er belagt med 1mm. kobber plade der er jordet, ligeledes er der en kobber plade mellem trafoer og resten af forstærkerens kredsløb.
Begge trin er opbygget 100% dual mono, hvilket vil sige at højre og venstre kanal har helt egne strømforsyninger og ikke deles om den samme trafo og lytter.
Begge kabinetter er fyldt op til randen i forhold til normalt.

I ZapSolute trinene er der monteret nogle små høj effektive støj frie CPU. kølere hen over udgangs transistorerne, og yderligere en lidt større og kraftigere på toppladen ved køle rillerne.
Dette sikre god varme afledning trods den trange plads i kabinettet og holder temperaturen nede så den ikke overstiger normalen, men faktisk er lavere end den var før i alm. umodificeret standard 50W. udgave.

Modefikationerne har højnet forstærkernes dynamiske egenskaber samt greb i højtalerne.
Ligeledes er toppen blevet endnu mere gennemsigtigt og åben, detaljer mm. står renere og tydeligere og baggrunden er blevet mere ”sort” og ren, samt perspektivet forbedret lidt.

Det er som om der er fjernet yderligere et lag melled dig som lytter og musikken samt igen så er fornemmelsen af ro, stabilitet, overblik, magt og kontrol endnu mere udpræget.

Til top system (Diskant & mellemtone)

Lc. Audio Zapsolute 4,2 Reference Power amp.

Fuld balanceret opbygning.
80W. full dual mono, ren kl.A.
2 stk. speciel viklede ultra low noise 1200 Va. ringkærne trafoer.
2 stk.200Va. hjælpe trafoer.
12 x 22000 uF. Mundorf lytter = 264000 uF. pr. side.
I alt: 528000 uF.
Mundorf Silver, Gold, Oil 22 uF. kondensatorer.
Hjemme drejede udglødede ren kobber terminaler.
Intern kabelføring i 1,5mm. ren sølv.

Signal-to-Noise Ratio: 120 dba.
Peak strøm 1ms. : 56 Ampere.

  80 W. Ren Kl.A i 8 ohm.
160 W. I 4 ohm.
320 W. I 2 ohm.

Til bas systemet.

Lc. Audio TheEnd Milenium XP. reference Power amp.

Fuld balanceret opbygning.
240W. dual mono (felles trafo) kl.A/B.
Speciel vikled ultra low noise 2000 Va. ringkærne trafo.
500Va. hjælpe trafo.
12 x 22000 uF. Mundorf lytter = 264000 uF. pr. side.
I alt: 528000 uF.
Mundorf Silver, Gold 10 uF. kondensatorer.
WBT terminaler.
Intern kabelføring i 2,0 mm. Taralabs RSC. ledere.

Signal-to-Noise Ratio: 110 dba.
Peak strøm 1ms. : 56 Ampere.

240 W. i 8 ohm. i alm. kl. A/B.
480 W. I 4 ohm.
960 W. I 2 ohm.

 

De er begge ufattelig strømstærke og kan faktisk klare en kortslutning uden at "dø"
Selv om 80W. ikke umiddelbart virker af meget, så er der rigeligt at give af med reelt 120W. afgivet ved 6 ohm. som er højtalernes impedans, og udelukkende på diskant & mellemtone.
Og der kan alligevel spilles rigeligt højt helt uforvrænget og ubesværet.

Jeg kan faktisk skrue helt op uden at det forvrænger eller skader højtalerne, det er dog mere end man så kan sige om ens øre.


D.I.Y. Højtaler

Med Scanspeak: D2905/9700 Diskanter.
Skaaning Audiotechnology: C-Quenze 18H52 mellemtone.
Peerless: SWR 315 bas.

Lukket system med akustiske ventiler.

Top 15 liter netto.
Bas: 120 liter neto.

1 ordens delefilter med impedans korektion.

Elektrisk deling ved 2250 Hz. & 120 Hz.

Følsomhed 87 db.

På billederne andet steds her kan man se frekvens kurven.

Frekvenskurven er for top højtaleren alene, og taler jo faktisk for sig selv +/- 1,5 db.

Impedansen: ligger mellem 5 og max. 8 ohm.

Gennemsnit: 6 ohm.
 
Bas:
f-3: 30 Hz.
f-6: 23 Hz.
f-9: 18 Hz.
f-12: 15 Hz.

Komponenter i delefilter:

Mundorf Supreme Silver/Gold/ Oli kondensatorer.
Vishay 100W induktions frie modstande med køleprofiler.
X-Coil 12AWG. CFAC spoler.
Torobar Ringkærne spoler til bas.
Hard wiring og intern kabelføring med strippet Taralabs RSC Prime500 ledere.

Kabinetter:

Sanwich af 6mm. X fineer, 12mm. HDF. 4 mm. Bitumen og 12mm. MDF limet med silikone. ialt:34mm. plade tykkelse.

Front baffl: 74mm. bestående af 22mm. Hard wood, 4mm. sobotane, 22mm. HDF, 4 mm. bitumen, 22mm. MDF. limet med silikone.
Intern matrix af 12 mm. MDF. kopieret fra B&W matrix højtalerne.

15 liter fint kvarts sand i bunden af bas kabinetter.

På alle indvendige kabinetflader mellem afstivningerne (matrixen) er der pålimet 8mm. bitumen.

Vægt total: 128,5 kg. stk.

Dæmpning med ægte fåreuld.

Den fod tophøjtaleren står op er lavet for at give den rigtige vinkel på 15 grader, så det hele summere rigtigt.

Top kabinettet er oprindligt lavet til et delefilter der dikterede 7 graders hældning, men efter nye enheder og filter, skulle denne vinkling øges til 15 grader.
Så en fod der vinklede yderligere 8 grader blev nødvendigt.
Hulrummet i denne er fyldt op med 3 liter fin kvarts sand.

Lytterummet.

B: 3,75m. x D: 6,5m. (x H: 2,5m.) = 24,3 m2.

Højtaler opstilling:

1,1 m. bag højtalerne.
2,0 m. mellem center axe af højtalerne.
75 cm. til side væggene for top systemet.
1,9 m. til lyttepositionen.
3,4 m. frit bag lytte positionen.

Højtaler vinkling ind mod lytteposition: 15 grader, samme som selve fronten.

Alt nøje tillyttet og udmålt for at opnå en balance mellem mest ret målt frekvensgang og bedste lyd rent "subjektivt" i henhold til ørene.

............................................................ ......................................

Ikke så meget andet at sige end at det spiller godt, transperent, velopløst, smooth, detaljeret og med afgrunds dyb, fast velkontrolleret bas, samt nærmest skræmmende dynamik.

Der er bare enestående opløsning, transperens, detaljering og homogenitet samt et kæmpe lyttevindue med bredte, dybde og højde samt en illusion af 3d. jeg kun har hørt overgået af nogle af de større MartinLogan over en stabel MarkLevinson.

Bredten i lydbilledet kunne dog godt være en lille smule bedre, selv om den dog er ganske imponerende som den er, men jeg har oplevet det en tand bedere i et støre lytterum med selv samme højtalere.
Men nu har jeg nu engang den stue jeg har, så det må jeg leve med, og det abstrahere man dog hurtigt fra og glæmmer det hurtigt.

Faktisk glemmer man meget hurtigt alt om hifi og oplever musikken istedet, og jeg siger oplever fremfor lytter, for anlæget giver i den grad en decideret oplevelse, der gør at man fortaber sig meget hurtigt i musikken fremfor i hifi lytning.

Så tilfredsheden har mageligt indsneget sig Tongue

Muligvis gang room corection ala. en Lyngdorf pre. amp. kunne afhjælpe dette? det står på ønskelisten som noget af det sideste der mangler.

Lidt mere billeder af forskelligt:

Her under en lille måling af top systemet i lyttepositionen 1 m. afstand.
Eller retter 3 målinger samt sammen, diskant, mellemtone og samlet.

Frekvensgangen på TOP højtaleren (Diskant & mellemtone) målt her 15 grader off axis i 1 m. afstand, og som det ses giver denne vinkel den mest liniere og optimale frekvensgang.

Højtalerens front er vinklet 15 grader i selve konstruktionen.
Hvilket så altså giver en vertikal vinkling på 15 grader.
Og en horisontal vinkling også på 15 grader giver så den bedste frekvens respons.

Minimum bør de stå med 2 meter mellem center af mellemtone enhed i højre side til center af mellemtone i venstre side og 2m. ud til lyttepositionen som den optimale opstilling.
Højtaleren skal helst have omkring 1 m. til bagvæggen før bassen ikke påvirkes af denne.
Har man omkring 1,5 til 2m. bag lyttepositionen er dette optimalt, for den bedste dybde i lydbilledet.
Ligeledes bør der være 1m. fra højtaleren til side vægen, dog går det ganske god med helt ned til 50-60cm. med en vinkling eller "toe in" på 15 grader.
Jeg har selv desværre ikke mulighed for mere end 50 cm.
Der ville nok være en lille smule mere brede i hele lydbilledet at hente hvis jeg havde haft mellem 75 cm. til 1 m. med det til trods er lydbilledet som det er ganske imponerende bredt når kilde materialet diktere dette.

Højtaleren er meget linier og herved neutral / korrekt gengivelse, en ægte monitor i ordets mest positive betydning, er gengives så tæt på kilde materialet som muligt.
Åbent, klart, rent, detaljeret og transparent gengivelse men homogen og naturlig.
Et stort åbent og luftigt lydbillede der nærmest indbyder til at rejse sig op og vandre ind i, og rundt mellem artisterne.
Rumfornemmelsen er helt enestående og er kun af mig hørt overgået af de store MartinLogan Panel højtalere.

Frekvensgangen ligger indenfor +/- 1,5 dB. fra 300 Hz og hele vejen op til over 20kHz.
Diskanten ruller først af et stykke over 30 kHz. on axis.

Der rulles naturligt af akustisk ned efter fra omkring 300 Hz. for mellemtonen og Subwooferen/bas systemet kommer ind ved omkring 120 Hz. hvor der deles elektrisk.
Begge enheder mødes ved 120 Hz. - 6 dB. nede.
Flankerne er så fine som man kan overhoved ønske.

Delefrekvensen mellem diskant & mid. er elektrisk ved 2250Hz. men falder akustisk ved 2000Hz. hvor den krydser mellemtonen der her er 6 dB. nede.
At det hele summere helt optimalt er ganske synligt på frekvensmålingen der her er målt 15 grader off axis horisontalt og vertikalt.

1 m. fra bagvæggen og 15 graders lytte vinkel og en lytte afstand på 1,9 m. med 2 m. mellem center af højtalerne, så enhedernes imaginære akse krydser umiddelbart bag mit hovedet i lytte positionen.
Her åbner lydbilledet hel op i både bredte, dybde og højde samt tre dimmensionaliteten opleves helt ideel og optimal.
Denne position og højtaler vinkling giver den bedste tonale balance og det mest optimal opnåelige lytte vindue i mit lytte rum.
 
 
 
Frekvens måling på top systemet.
Top system 15 grader off axis (front/vertikal hældning 15 grader og horisontal vinkling på 15 grader)
Og som er den optimale lytte vinkel.
 
 
 
Igen 15 grader off axis og her ses delefrekvensen og dennes flanker.
De er så fine og "knast" frie som man kunne ønske og som opnåligt.
Akustisk falder delefrekvensen lige omkriing 2 kHz. selv om der elektrisk deles ved 2,25 kHz.
Grundet en lille "knast" på diskantens afruldning omkring de 2 kHz.
Mellemtonen er 6 db. nede ved lige omkring 120 Hz. ren akustisk og uden elektrisk afruldning.
Her mødes den af bassen der rammer præcis der med en elektrisk 1 ordens deling.
 
 
Her en måling af bassystemet uden delefilter.
 
Følsomheden ligger på 88db. men falder til 87 db. som tilsvare topsystemets følsomhed med filter og en afskæring der begynder ved 60 Hz. og bringer den 6 db. ned ved 120 Hz. hvor den møder mellemtonen, der ligeledes er 6 db. nede her rent akustisk.
 
f-3 havner på 30 Hz.

Den er 6 db. nede omkring 23 Hz.
Og 9 db. nede ved mellem 18 Hz.
Ved 15 Hz. er den 12 db. nede.
 
 
 
Impedancen for top systemet.
Impadansen ligger gennemsnitligt mellem 6 - 7 ohm.
Kun med en pukkel ved systemets egen resonans samt opefter i den øverste diskant.
Dette da impadans korektionen her kun er aktiv i delefilterets "arbejdes område" en oktav over og to oktaver under under delefrekvensen fra omkring 500Hz. til 4kHz.
 
 
 
Impedansen for bas systemet.
Den holder sig for det meste mellem 5 og 6 ohm og overstiger ikke 8 ohm i bassen.
Dette da der er en total impedans korektion i området fra 20Hz. til 20 kHz.
 
 
 
 
Syntes nu selv at resultatet er blevet så godt som man kan forvente for højtalerne.
Meget mere optimal og liniær frekvensgang er dårligt til at opnå.
Lyden er udprøget neutral på en fed måde, der fremhæves eller lades ingen frekvens afsnit tilbage, alt er i balance og ganske homogent.
Klangen er rent og præcis som det udstyr der trækker højtalerne levere det samt musikken er.
Bassen er afgrunds dyb og dynamikken blandt det bedste jeg har hørt på et fuld størelse system som dette er.
Den lave delefrekvens mellem mellemtonen og bassen, gør at dynamik og hurtighed bevares i hele det område i bassen hvor disse parametre er krittiske.
Opefter spilles ganske enkelt bare, rent, åbent, gennemsigtigt og detaljeret, med et kæmpe lydbillede der står klippe fast og klart.
Musikaliteten og klanglige egenskaber bestemmes i høj grad af udstyret og dette har lidt de samme egenskaber som højtalerne, hvor ved kilde materialet kommer til sin ret.
Der er lige præcis den grad af musikalitet og klang der er lagt ned i skiverne, hverken mere eller mindre.
Er der fod stam i musikken, får man dette leveret som det er og skal være.
Dette har fra begyndelsen været mit mål med disse højtalere samt ikke mindst det matchende udstyr.
Højtalerne og grejet skal ikke være på nogen specefik klanglig eller musikalsk måde, de skal levere det der er på cd. skiverne som det er uden at trække fra eller ligge til.
Dette har jeg opnået i så høj grad nu muligt med det valgte grej, og til fulde med højtalerne.
Et par monitore i begrebets bedste og mest positive mening.
Ikke mange færdige højtalere i samme størelse / inden for samme fysiske og princip mæssige rammer gøre det bedre uanset pris.
Anderledes ja, men ikke decideret bedre.
-
Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 14 December 2011 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Arrrgghhh!! så sku da %¤#!!”#¤%¤&&//(¤#””!
Så gik højre kanel i min DAC død! her for godt en 1½ måneds tid siden.


Det er ikke muligt at se hvad der umiddelbart er galt, har checket alt jeg selv kan.
Og Lc laver jo ikke noget der har med denne at gøre længere og kan sikkert ikke engang lave den.
De vil godt se på den men det vil blive en bekostelig affære, og hvis den kan laves? endnu mere bekosteligt.
Ja så meget at det bedre kan betale sig at købe noget nyt, eventuelt brugt.
Så nu skal jeg ud og finde noget nyt.
Måske slet ikke så ringe endda, da jeg nu har en rigtig god undskyldning for det.
Økonomisk er det dog et ubelejligt tidspunkt.
Men vil tro jeg kan få presset en udskrivning på omkring de 5 kg. kr. ud på den konto?
Så er det bare hvad jeg kan få for dem?

Havde oprindeligt tænkt mig en ny DAC, og havde kik på en fra Abrahamsen, en V6,0.
Det har været stort set umuligt at få fat i en eller få dem i tale på nogen måde?
Har heller ikke kunne hverken se eller høre den noget sted i forvejen.
Så jeg har opgivet dette.

Det er Elgiganten (af alle Ermm) der føre den, og ved henvendelse, virkede de (**ord bortfiltreret) ligeglade, de havde den ikke på lager, men kunne mod forud betaling skaffe en hjem, men jeg måtte selv komme ind og betale, skrive under osv. samt jeg måtte selv afhente den når den kom. 

Da jeg bor på Bornholm, er det ikke bare lige så'n, det koster nemt små 500 kr. at rejse frem og tilbage + overnatning eventuelt og andet.
En tur "over" står ofte i 1000- 1500 kr. alt i alt.

Så det pis gider jeg bare ikke! Thumbs Down
Skal det være så besværligt og blottet for service? står jeg sgu af! Dead
Skulle jeg selv hente? skulle den stå klar første gang.
Prisen blev også et stykke over 5500 kr. alt i alt og her til det det vil koste mig at fortage to ture over.
Altså mellem 6000 og 6500 minimum.
Og to ture ville bringe udgifterne på på over 7500 -8000 kr.
havde jeg de penge ville jeg bruge dem ALLE på DAC'n alene og få noget væsentligt bedre (nyt eller brugt?)
Så den forretnings gang gider jeg sgu ikke!

Jeg har i stedet fået et rigtig godt tilbud på en gammel kending og gammel kærlighed Heart
En Bladelius S.A.T. cdfix integreret afspiller med 24/96 upsampling og nok nogle af de bedste anmeldelser i hifi pressen i sin tid jeg har set på et produkt i den prisklasse.
Og en maskine jeg har hørt ved mange lejligheder samt som en god (desværre nu afdød) hifi kammerat havde, så den har endda været inde om og vende i mit anlæg, hvorved det var kærlighed ved første lyt. Hug
Den lå desværre dengang lige i overkanten af hvad der var økonomisk muligt grundet så mange andre udgifter, så det blev aldrig til mere end det.
Og da jeg jo allerede havde noget der spillede ganske tilfredsstillende, kunne jeg ikke for familien retfærdiggøre 17000 kr. på den konto Disapprove

Tiden er gået, og der er blevet lyttet mere musik på det gode gamle grej der har fungeret aldeles tilfredsstillende, og ikke tænkt så meget i hifi mæssige baner og på nyt og jagten forbedringer mm.
Selve hifi interessen har været lagt på køl, og i stedet for er der bare hørt masser af god musik.
Penge er brugt på hus og hjem, bil, computer, børn (som er ret dyre i drift) og andet familie relateret.

Men så nu her for ikke så længe siden, kik min DAC hen og døde i højre kanal. Cry
Så nu blev det jo en nødvendighed med ny indkøb.
Ny DAC var i tankerne og der var afsat små 4500 til max. 5000 til dette.
Men jeg syntes bare ikke rigtigt der var meget der kunne leve op til min gamle DAC.
Abrahamsen lyd som en fornuftig løsning og med gode anmeldelser og en beskrivelse der virkede tiltalende, var det en mulighed, men uden mulighed for at selv lytte og ganske latterlige forretnings betingelser var denne desværre udelukket. Wacko

Så var det jeg snublede over en brug S.A.T. cdfix brugt, for 3000 kr. Tongue
Denne blev desværre solgt for snuden af mig. Disapprove
Men det vækkede jo lige bevidstheden om denne til live og at den nu var i et prisleje som brugt der endda lå under hvad jeg havde mulighed for pt.

Så i med en annonce, for der måtte jo vel nok være flere af slagsen der ude??
Og til samme pris eller der omkring?
Og det var der så!! Big smile

Så den blev bestilt og en drev & DAC løsning som jeg stort set har haft siden 1992.
Med først DCD3560 og en Audiolab 8000 DAC, og fra 1994 en Audiolab8000cd/DAC løsning.
Frem til 2002 hvor det blev til en løsning med en LcAudio DAC med min gamle Denon DCD3560 som drev.
Lc DAC'n var konciperet som integreret afspiller, men Lc fik aldrig maskinen til at fungere stabilt med det anvendte drev, hvor der var periodiske problemer i form af forvrængning, udfald og nægten at læse skiver mm. og som de ganske enkelt ikke kunne løse.
Jeg fik derfor maskinen til reduceret pris, da jeg efter at have hørt den syntes det var den bedste lyd i en prisklasse under 20000 kr. den KUNNE levere når den fungerede.
Og da den blev afprøvet med min DCD3560 som transport og dette endda løftede lydkvaliteten yderligere et par trin op efter, blev ideen om at skrotte drevet og bygge den om til en ren DAC konciperet.

Og ført ud i livet.

Dette har fungeret rigtig tilfredsstillende i nu 9 år.
Så godt at der ikke har været så tilpas stor utilfredshed med noget at det har kunne motivere at overtale familien til en investering på den front, og her ved kompromittere andre nødvendige investeringer.
Men nu er det altså tid at snart byde et nyt familie medlem velkommen.
En S.A.T. cdfix.
Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 24 December 2011 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Så kom der lidt nyt her i dec. måned.

Min gode gamle Denon DCD3560 & LcAudio DAC. er nu blevet udskiftet med en S.A.T. cdfix integreret cd afspiller fra Bladelius.

Denne afspiller er lige en tand bedre end mit gamle set up, både Denon DCD3560 i sig selv, trods div. opgraderinger mm. må se sig slået på væsentlige punkter så som opløsning i toppen og perspektiviske egenskaber, hvilket jo ikke er så overraskende igen alderen taget i betragtning.
20 års udvikling i digital teknik og konvertere fornægter sig ikke.

Lc Audio DAC'n må selv om denne også har 24/96 konvertere, men var pre. up sampling af 16/44 materiale, også se sig slået på perspektiv, 3D oplevelse, udstrakthed i toppen samt dynamik.

På alle alm. ikke 24/96 optagelser er der markant bedre opløsning, dynamik samt især perspektiv med cdfix.

Up samplingen fungere super fedt på alle mine gamle 16/44 skiver, må man sige.
På super gode optagelser i 24/96 er forskellen dog knap så stor, men alligevel lidt, og især igen på perspektivet, lytte vinduets størrelse.
Begge væge er lige rykket et par meter i hver side og bag vægen bag højtalerne er stort set forsvundet i lydbilledet efterladende et uendelig dybt sort hul og en kul sort og ren baggrund.
3 dimensionaliteten i lydbilledet og omkring musikken / musikerne er også lige et trin op efter i klarhed på alle optagelser, men igen især på ældre materiale.
Det er virkelig som om de udøvende musikere står lyslevende i næsten live størrelse lige foran en i stuen.
De er nu rykket noget nærmere og fylder mere end før (og det siger ikke så lidt)
Der er et fænomenalt nærvær i musikken.
Og alt står klippe fast i lydbilledet.

Der er ikke decideret flere detaljer i lyd billedet, men de virker lidt mere rene og skarp skårende.
Toppen er lidt mere udstrakt opefter, ikke kun på de bedste optagelser som før.
På live optagelser fornemmer man nu langt tydeligere størrelsen af rummet og hvordan dette nærmest “ånder” meget mere klart og mejslet ud, og ikke kun på de aller bedste speciel optagelser.

Krævende vokaler formidles med selvfølgelighed og naturlighed, hvor det er spidst og på grænsen til skingert, går den helt op på kanten lige så langt den skal, men knækker aldrig over.
Hvor der skal være varme og fylde er der dette, men alligevel med pondus, klarhed og dynamik.
Min tidligere DAC, var ganske transparent, luftig, detaljeret og på samme måde meget neutral, men tabte en smule på dynamikken.
Den formåede heller ikke at gengive varme og fylde på samme voldsom overbevisende måde når det skulle være tilstede.
Til sammenligning virker den en smule mere tilbageholdende og ”grå” og med knap så meget krop.
Bassen gengives også subjektivt en smule dybere og med mere punch og vægt samt ikke mindst mere neuanceret i de dybeste oktaver.

Den gamle opgraderede DCD3560 har glimrende dynamik, fast og ren stram bas, god detaljering og opløsning men virker til sammenligning decideret hård og klinisk, en anelse skinger på kvinde vokaler.
Ligeledes formidler den også et knap så stort lyttevindue og med ikke nær så meget luft og ambiance i musikken.
Det hele bliver en smule formindsket og knap så livagtigt og ”ægte” og den formår slet ikke at formidle finere neuancer i mere varme og kropslige optagelser.

Alt i alt er der kommet noget mere mere luft og transparens i lydbilledet og et støre lyttevindue i bredte og dybde, mere rum og fylde og en lille smule bedre dynamik og bas kontorl samt neuancering.
Det er som sagt aller mest markant med alm. ældre 16/44 cd. skiver, men alligevel også lidt med nye 24/96 indspilninger, dog knap så voldsomt og markant.

De største forskelle og den bedste lyd opleves dog klart med de balancerede udgange.
På disse falder Denon maskinen også helt igennem, da den ikke er ægte balanceret med balanceringen varetages af ekstra opamps, hvilket forringer lyden i stedet for at forbedre den.
Dette selv med nye og state of the art op amps i hele signal vejen.
S.A.T's diskret opbyggede fuld balancerede analogdel slår den her markant.
Forskellen på balanceret og ubalanceret var dog knap så stort på Lc Dac'n der også var diskret og ægte balanceret opbygget, som det er på S.A.T.
På S.A.T. er der klart mere dynamik og ikke mindst volume på de balancerede udgange.

Jeg må sige at Bladelius kan sit kram.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 24 December 2011 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Nye dæmpe fødder afprøvet.

Lavet af sort silikone masse og fin kvartssand, støbt til nogle 25x35 mm. fødder.
Og de fungere faktisk fint under min cd. afspiller.

De giver en lille smule mere ro i lydbilledet.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Nye bedre billeder pr. 21-01-2012.
Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
beta
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Imponerende setup, billeder og beskrivelse af det hele.

En sand hifi freak.

Med venlig hilsen
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Ser jo fint ud!

Godt at se du er tilbage igen. Længe siden jeg ellers har set noget til dig herinde.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 754
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hej Miju

Rart at se dig tilbage efter lang tid pause, det er altid rart når folk vender tilbage igen og viser interessen for hifi. jeg er selv vendt tilbage efter lang
tids pause og er vendt tilbage med nyt grej i den mere seriøse ende

__________________
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Det ser lyder sku spændende dit sæt up.
Lyder som om at du får virkelig meget god lyd for pengene hjemme hos dig



__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

dine vægge ser utrolig hårde ud samt du har trægulv, hvordan fungere akustikken for dig?

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 24 Januar 2012 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

LoudandClear skrev:
dine vægge ser utrolig hårde ud samt du har trægulv, hvordan fungere akustikken for dig?

MvH LAC

 

Det fungere forbavsende godt, tæppet foran anlæget tager lige den hårdhed der ellers var, og møblerne der står i rummet samt kraftige gardiner, billeder på vægene mm. absorbere en del. Og ligeledes brydes lyd reflektioner af de møbler der er opstillet.

Ligledes er loftet ganske blødt, noget bød masonit plade af en art? iriterrende at skulle hænge noget op i da det har svært ved at blive skruet fast, man må bruge nogle expanderende plugs... Men med til at give en behagelig akustik.

Faktisk var rummet en smule for "blødt" da der før jeg lage træ gulv på var et kraftigt væg til væg gulvtæppe. Efter jeg fik det nye guld på, blev der lige lukket op for dynamikken og transperensen i hele lydbilledet, rum fornemmelsen blev også markant bedre. Dog kunne toppen blive en smule hård, hvilket lige akkurat blev sat på plads med det tæppe jeg har liggende mellem anlæget og lytte positionen. Med det nye gulv må jeg faktisk skrue 2-3 db. mindre op for lyden for at opleve samme niveau. Dynamikken, "smækket" i øvre bas og generelt i hele lydbilledet, eks, percussion og knips med fingerne osv. virker nu markant hurtigere og kontante (mere "rigtige")

Jeg måtte eksperimentere med forskellige tæppe tykkelser, bare en ½ cm. mere eller mindre kunne gøre udslaget, og påvirke den klangbalance jeg ønsker. Måtte gennem 4 forskellige tæpper før det helt rigtige blev fundet og toppen fald på plads.

Faktisk er der ikke meget efterklang i rummet, kun det der bør være for ikke at gøre akustikken død og livløs, hvilket heller ikke er godt. Den akustik der er er med til at gøre musikken levende og realistisk oplevet.

I lytte positionen, ca 1,85 - 1,90 m. fra højtalerne rammer de fleste refelktioner bag en. Og lyden er ganske ren og upåvirket, målinger viser dette tydeligt.

Selve rummet et 6,5 meter dybt så der er lidt over 3 m. frit bag lytte positionen, hvor der står en lænestol, og en sofa mm. 

Så rummet er langt bedre end det på billederne måske umiddelbart vser ud til, var faktisk ganske overrasket selv.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes