Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 18:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Bi-amp, bi-wire... forskelle og fordele? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg skal til at investere i nye højttalere hvor der er mulighed for bi-amping eller bi-wiring, og jeg ved at bi-amping er når
højttalerterminalerne er tilsluttet hver sin forstærkerkreds, sådan at f.eks. diskant og mellemtone bliver styret af en
forstærkerkreds og basserne bliver styret af den anden forstærkerkreds. Jeg aner dog ikke hvad forskellen er på bi-amping
og bi-wiring (nok fordi jeg ikke ved hvad bi-wiring er). Derfor følgende spørgsmål...

1. Hvad er bi-wiring?

2. Hvad er forskellen på bi-amping og bi-wiring?

3. Er det bi-amping eller bi-wiring hvis jeg tilslutter et par højttalere til receiverens front A og front B terminaler?

4. Er der lydmæssige forskelle på bi-amping med 2 stk. 2 x 100 watt forstærkerkredse og "mono"-amping med 2 stk. 200
watt forstærkerkredse?

Når disse spørgsmål er besvaret vil jeg med garanti have flere spørgsmål.

På forhånd tak.

Hessi.

__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Bi-amping er som du beskriver det.

Bi-wiring er, når man fra samme forstærker trækker separate kabler til højttalerens to sæt terminaler. Der er evig diskussion om, hvorvidt bi-wiring gør nogen forskel overhovedet, da det rent elektrisk er fuldstændigt det sammen som at trække et enkelt kabel med samme tværsnit.
Jeg vil vove den påstand, at når folk oplever forbedring ved bi-wiring, er det fordi, at man undgår den elendige forgyldte blikbøjle, der normalt forbinder terminalerne på højttaleren.

Altså er forskellen, at man ved bi-amping bruger to forstærkere, mens man ved bi-wiring bruger to kabler (det ligger jo lidt i udtrykket, ik'?! )
Af samme årsag vil der også være forskel på lyden ved mono- vs. bi-amping.

Jeg vil til enhver tid hævde, at dine penge er bedre brugt på en god monoforstærker end på to middelmådige stereoforstærkere til samme pris!
Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  


Prøv først at søge lidt rundt på hifi4all.
Der er MASSER af tråde om dette emne!
Find selv nogle passende søgeord...


Niels



Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

Almindelig tilkobling...




Bi-wiring...




Bi-amping uden ekstern elektronisk delefilter




Bi-amping med ekstern elektronisk delefilter...




Men er følgende så bi-wiring eller bi-amping? Og er det med ekstern elektronisk delefilter eller ej?





__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Det sidste eksempel er Bi-wiring, altså et kabel til diskant/mellemtone og et til bas fra samme udgang eller et kabel i A udgang og et i B udgang. Nedenunder sidder det ene af kabler i én af de andre surround ht udgange med sin egen forstærker, dette er så bi-amping. Kan også nøjes med A eller B udgang til begge kabelsæt alene ved bi-wiring. Wire betyder kabel/tråd.

Bi-wiring er når du bruger samme stereo forstærker og separat kabel til diskant/mellemtone og et andet kabel til bassen.

Bi-amping er når der samtidigt er separat forstærker. Bi-amping kan bruge enten det indbyggede filter i højttaleren, eller du kan kortslutte/bypasse dette filter og istedet bruge et ekstern elektronisk filter. Dette skal være muligt at gøre bag på højttaleren ved terminalerne, før du kan bi-ampe med el filter.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Det sidste eksempel er Bi-wiring, altså et kabel til diskant/mellemtone og et til bas fra samme udgang
eller et kabel i A udgang og et i B udgang.



Men er det også bi-wiring når man kan køre A og B sammen? De burde vel have separat forstærkerkreds når de kan køres
hver sammen, eller deler de bare effekten mellem sig?

Det andet eksempel er åbenbart afhængig af om receiveren kan skifte udgangene fra back-/zone- til frontkanaler så der kan bi-
ampes (og det kan min heldigvis ).

__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hej Hessi

Ja, det er det, for du er nødt til at have begge udgange A+B på samtidigt, hvis alle enheder skal spille. Ellers vil kun diskant/mellemtone eller bassen spille. A og B udgangen er samme forstærker. Brænder du forstærkeren af, mens du bruger A udgangen, vil B også være det. Så derfor er det ligegyldigt om du kun bruger én udgang til bi-wiring, eller benytter begge udgange. De sidste er mest praktisk ved ret tykke kabler, så er der bedre plads.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Hej Hessi


Ja, det er det, for du er nødt til at have begge udgange A+B på samtidigt, hvis alle enheder skal spille. Ellers vil kun
diskant/mellemtone eller bassen spille. A og B udgangen er samme forstærker. Brænder du forstærkeren af, mens du bruger A
udgangen, vil B også være det. Så derfor er det ligegyldigt om du kun bruger én udgang til bi-wiring, eller benytter begge
udgange. De sidste er mest praktisk ved ret tykke kabler, så er der bedre plads.



Aha, tak for hjælpen.

Men vil det så også sige at køre man A+B samtidig så deler de effekten på frontkanalen? Så f.eks. 100 watt bliver til 2 x 50
watt?

__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Hessi skrev:
allanowich skrev:

Det sidste eksempel er Bi-wiring, altså et kabel til diskant/mellemtone og et til bas fra samme udgang
eller et kabel i A udgang og et i B udgang.



Men er det også bi-wiring når man kan køre A og B sammen? De burde vel have separat forstærkerkreds når de kan køres
hver sammen, eller deler de bare effekten mellem sig?

Det andet eksempel er åbenbart afhængig af om receiveren kan skifte udgangene fra back-/zone- til frontkanaler så der kan bi-
ampes (og det kan min heldigvis ).

Det sidste eksempel er ikke bi-wiring. Alanowich må have set forkert, da hans kommentarer (som jeg er enig i) passer på næstsidste eksempel.

Sidste eksempel er bi-amping, forudsat receiveren kan klare det som du selv er inde på.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Hessi skrev:



Men vil det så også sige at køre man A+B samtidig så deler de effekten på frontkanalen? Så f.eks. 100 watt bliver til 2 x 50 watt?

Nej 100 watt bliver stadig 100 watt. Begge sæt terminaler kører på samme udgangsforstærker, via en omskifter eller relæer. Der er i princippet ingen forskel på om du sætter begge kabler i A eller du sætter et i A og et i B.

D.v.s. at tegning nr 2 og nr 5 virker ens.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hessi skrev:
allanowich skrev:

Hej Hessi


Ja, det er det, for du er nødt til at have begge udgange A+B på samtidigt, hvis alle enheder skal spille. Ellers vil kun
diskant/mellemtone eller bassen spille. A og B udgangen er samme forstærker. Brænder du forstærkeren af, mens du bruger A
udgangen, vil B også være det. Så derfor er det ligegyldigt om du kun bruger én udgang til bi-wiring, eller benytter begge
udgange. De sidste er mest praktisk ved ret tykke kabler, så er der bedre plads.



Aha, tak for hjælpen.

Men vil det så også sige at køre man A+B samtidig så deler de effekten på frontkanalen? Så f.eks. 100 watt bliver til 2 x 50
watt?
Nej, slet ikke. Det er det samme som hvis du kun brugte A udgangen. Effekten er den samme.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Hessi skrev:
allanowich skrev:

Det sidste eksempel er Bi-wiring, altså et kabel til diskant/mellemtone og et til bas fra samme udgang
eller et kabel i A udgang og et i B udgang.



Men er det også bi-wiring når man kan køre A og B sammen? De burde vel have separat forstærkerkreds når de kan køres
hver sammen, eller deler de bare effekten mellem sig?

Det andet eksempel er åbenbart afhængig af om receiveren kan skifte udgangene fra back-/zone- til frontkanaler så der kan bi-
ampes (og det kan min heldigvis ).

Det sidste eksempel er ikke bi-wiring. Alanowich må have set forkert, da hans kommentarer (som jeg er enig i) passer på næstsidste eksempel.

Sidste eksempel er bi-amping, forudsat receiveren kan klare det som du selv er inde på.

 

Stanley, det er de 2 sidste eksempler jeg svarer på. Så jeg mener jeg har set rigtigt.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Okay, det passer bare ikke helt med det han citerer dig for, men hvis jeg læser hele dit indlæg igen kan jeg godt se at det er det du mener. 

Det vigtigste er jo også at vi er enige.   

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg nu sætter 2 sæt højttalere til A+B, så deler de vel de 100 watt? (Var det jeg mente )

__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Nemlig, Stanley



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hessi skrev:
Hvis jeg nu sætter 2 sæt højttalere til A+B, så deler de vel de 100 watt? (Var det jeg mente )
Ja, det gør de, men ikke lige på den måde du nævnte. Som du skriver nu, belaster du forstærkeren hårdere pga meget lavere modstand, (impedans) hvis du spille på begge sæt samtidigt.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Hessi skrev:
Hvis jeg nu sætter 2 sæt højttalere til A+B, så deler de vel de 100 watt? smileys/smiley1.gif"> (Var det jeg mente )
Ja, det gør de, men ikke
lige på den måde du nævnte. Som du skriver nu, belaster du forstærkeren hårdere pga meget lavere modstand. (impedans)


Oki doki. Tak for det!

Mener du ikke højere impedance/modstand? altså 4 x 8 ohm i stedet for 2 x 8 ohm... skal lige siges at fysik ikke er min
stærke side.

Sidste par spørgsmål...

Hvorfor er det at et aktivt delefilter er bedre end et passivt? Går der noget tabt i passive filtre eller sådan noget?

Og hvorfor er bi-amping bedre end bi-wiring eller almindelig wiring? (Det her bliver nok besvaret når ovenstående er
besvaret )

Jeg takker igen.

__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hessi

To 8 ohms højttaleresæt bliver til 4 ohm som det forstærkeren oplever. Nu findes der godt nok ikke højttalere med en ren 8 eller 4 ohms impedans, den er ret svingende og ujævn. Men eksemplet er ok at bruge. 2 sæt 4 ohms højttalere på samme tid, vil blive en 2 ohms belastning over forstærkeren og det klarer ikke mange forstærkere,  og kun ved helt lav styrke. Der er dog visse store forstærkere, som er ret ligeglade.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Hessi


To 8 ohms højttaleresæt bliver til 4 ohm som det forstærkeren oplever. Nu findes der godt nok ikke højttalere med en ren 8
eller 4 ohms impedans, den er ret svingende og ujævn. Men eksemplet er ok at bruge. 2 sæt 4 ohms højttalere på samme tid,
vil blive en 2 ohms belastning over forstærkeren og det klarer ikke mange forstærkere,  og kun ved helt lav styrke. Der er dog
visse store forstærkere, som er ret ligeglade.



hehe... som sagt... fysik er ikke lige min stærke side.

Men mange tak.

__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Et aktivt filter sidder ikke i højttaleren, men sidder efter en forforstærker og så videre derfra til forstærker til hver enhed. Så enheden og forstærkere er i direkte kontakt til hinanden. Derfor er aktiv drift en stor fordel i forhold til passivt filter, der har et stort effekt tab.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes