Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 00:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: DA converter Cambridge DacMagic (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PeterBach
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg streamer mit musik fra iTunes til AppleTV2. Lydsignalet fra AppleTV2 har jeg forbundet til en SPDIF indgang på mit
Beovision 8-40.

Kan godt høre at der er forskellig kvalitet i min musiksamling i iTunes og vil gerne have musikken skaleret op hvis muligt.

Har kigget på en Cambridge DacMagic fra Hifi Klubben. Kan den klare opgaven?

Takker.
Til top Vis PeterBach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeterBach
 
Leise
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Har nu aldrig rigtigt forstået princippet 'upscaling' når det kommer til musik - hvis kilde-materialet ikke er specielt godt (lad os sige 128 kbps), hvad er så ideen i at 'upscale' det?

__________________
Nuforce & B&O
Jitter is something audiophiles worry about to make themselves feel superior to somebody who simply plugs an optical cable into his computer and enjoys music
Til top Vis Leise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Leise
 
PeterBach
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Leise skrev:
Har nu aldrig rigtigt forstået princippet 'upscaling' når det kommer til musik - hvis kilde-materialet ikke er
specielt godt (lad os sige 128 kbps), hvad er så ideen i at 'upscale' det?


Ja det er jo ligesom det jeg håber nogen kan bidrage med erfaringer/viden om....
Til top Vis PeterBach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeterBach
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Dacmagic kan lave noget upsampling, og noget opkonvertering af opløsningen.

Og den gør det vha. noget Q5 software, og det virker ret effektivt!! Det bliver langt mindre grovkornet og mere flydende.

Men der er selvfølgelig grænser, for hvis kilde materialet er alt for ringe, så er der jo også det mindre at arbejde med for DAC'en. Og du må ikke forveksle materialets bitrate, med den faktiske opløsning og samplerate. Bitraten er udtryk for hvor meget data der leveres pr. sekund, og dermed, hvor mange informationer, musikken kan indeholde. Eks. 128 kbit for almindelig mp3. Og 1411,2 kbit for lossless cd kvalitet.

Langt hen ad vejen kører det meste musik i mp3 osv. i almindelig redbook cd opløsningen. Altså 16bit/stereo/44.1khz. (opløsning / antal kanaler / samplerate)

Det Dacmagic kan, er at øge sampleraten (primært), og vha. den "intelligente" (se cambridges whitepaper: http://www.cambridgeaudio.com/assets/documents/840Cwhitepape rwebedit.pdf) upsampling udregnes nogle matematiske middelværdier. Og for at kunne lave en mere findeling af disse, øger man samtidig opløsningen til 24bit. Så både sampleraten og opløsningen øges.

Forestil dig en almindelig redbook cd:
 - 16 bit opløsning, giver mulighed for 65.535 forskellige amplitude niveauer.
 - 44.100 samples pr sekund. Som skal deles med antal kanaler. Dvs. 22.050 gange pr. sekund genereres en spænding på udgangen, med en maksimal inddeling på 65.535 trin.
 - Kravet til udstyret er dog at det har et dynamik område (angivet som D/R) på mindst 98dB. Ellers kan opløsningen ikke gengives. Og det vil selvfølgelig også være en fordel, hvis der ikke indføres støj i udstyrets arbejds område, så støjgrænsen (S/N) bør også være mindst 98dB. 

Og så forestil dig Dacmagic:
 - 24 bit opløsning, giver mulighed for 16.777.215 forskellige ampltude niveauer.
 - 192.000 samples pr sekund. Som skal deles med antal kanaler. Dvs. 96.000 gange pr. sekund genereres en spænding på udgangen, med en maksimal inddeling på 16.777.215 trin.
- Kravet til udstyret er dog at det har et dynamik område (angivet som D/R) på mindst 146dB. Ellers kan opløsningen ikke gengives. Og det vil selvfølgelig også være en fordel, hvis der ikke indføres støj i udstyrets arbejds område, så støjgrænsen (S/N) bør også være mindst 146dB. Og det er der ikke noget udstyr der endnu kan præsterer, og de konvertere der sidder i dacmagic er opgivet med et D/R på 117dB. Hvilket er i den gængse ende, men ikke noget at skrive hjem om.

Men for at beregne alle de ekstra samples, som dacmagic kan indsætte i signalet, så kræves der noget speciel matematik. Og det er der Q5 upsamplingen kommer ind. Læs mere i den whitepaper jeg linkede til.

 

Men så er spørgsmålet bare om Dacmagic lyder bedre end så meget andet.... De har helt sikkert tænkt over tingene, og gjort meget ud af den. Men den er måske også lidt for over-engineered, hvis du spørger mig. Og simplere og jo færre komponenter i signalvejen er ofte bedre, når man snakker hifi. Og det halter Dacmagic lidt under, for det er altså ikke sådan man falder ned af sofaen når man lytter til den. Men den koster jo på den anden side, heller ikke alverden, så hvad kan man forvente? Det er jo nok noget af det mest avancerede du kan få til pengene!

(Du kan dog springe et par af komponenterne i signalvejen over, hvis du køber et par xlr-rca konvertere og bruger xlr udgangen i stedet for.)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes