Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 16:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DR1 programmer med sorte bjælker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 02 December 2011 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Det startede i går med nissebanden på grønland og er der nu med disney sjov. Problemet er at med stofa tv og mit 42" G20 plasma tv for jeg to brede lodrete sorte bjælker på hver sin side af det program jeg ser, har kun haft problemet med dr 1.

Er der nogen der ved om dr 1 har problemer med deres programmer ?

Havde problemet for lang tid siden med tv 2 charlie når jeg så små og stor synder, men det forsvandt af sig selv

Kan fjerne bjælkerne med zoom 2 men jeg tror jeg mister noget af det oprindelige billede

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 02 December 2011 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige nu det samme med dr 1 disney sjov, troede det var tvet der var galt med.

 



__________________
Quad 2905
Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 02 December 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Spurgte med hensyn til nissebanden på fb om nogen havde det problem og det var der ikke men hvor mange af min venner der har stofa ved jeg ikke

 

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1053
Sendt: 05 December 2011 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Her kommer en Dum joke, DR har bestemt sig for at noget skal sendes med 720 linier, ud af de 1080. Således noget bliver letterbokset. Og når man ikke må skifte (Når noget sendes HD og 16:9), sætter DR også bjælker i siderne, for ligesom understrege det er Os der bestemmer.

De som kan zoome får en yderligere forringelse af billedet. Hvilket er Win-Win for DR. Prøv tænke på de som har en virkelig dårlig kvalitet på Ramasjang og DRK! 



__________________
Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey
 
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 05 December 2011 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

jeg har samme problem og jeg kører Yousee kabeltv!
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 06 December 2011 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Nissebanden på grønland er optage i 1:33:1 (tv format 4:3), derfor ville der være to brede lodrete sorte bjælker på hver sin
side af det billede (Nissebanden på grønland er også i 1:33:1 på DVD udgivelser), så derfor viser DR1 Nissebanden på
grønland i det korrekt film format.

1:33:1 var fra en tid, hvor man ikke havde tænk på 16:9 tv formate, og derfor er der alt ældre tv udsendelse derfor altid i
1:33:1.

Man kan løse på flere måde (alle måde for ikke et tro med det format som det original er optage i):

1. Man kan få et 1:33:1 (tv format 4:3) til at fylde hele 16:9 format, men så gå det ud over proportioner i billede, ansigter se
godt nok sjovt ud, bl.a. er TV2 gode til at lave dette nummer.

2. Man kan zoome ind på tv billede, derved skære man top og bund af, plus at det gå ud over billedopløsningen som jo ikke
er for god forvejen.

3. Man har den mulighed vise man har de originale film negative (stor set alt amerikansk tv serie er skud i 35mm, bla. i
Danmark er tv serie og nyhed indslag skud i 16mm (ja Matador er skam skudt i 16mm), var selv til stede ved optaget af
Matador, så jeg ved selvsyn kunne se at den blive skud i 16mm
Billedformat), at scanne dem ind i en høj billedopløsningen og så
skære top og bund af, man så gå man glip at meget billede informationen, plus man er ikke tro med den original materiale,
der er helt sikke nogle filmfotografe og filminstruktører der ville vende sig i deres grav hvis de viste den behandling som
deres værker få idag.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 06 December 2011 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Ja. det er jo blot 4:3 format. Jeres tv vælger blot at vise formatet som det sendes. Sådan ønsker jeg selv det skal være og ser det sådan. Der er mange programmer i dette format. Derfor står mit panasonic på 4:3 format i denne menu, så skifter det automatisk alt efter som det sendes. Stil jeres tv så det altid vælger at fylde billedet ud. "Automatisk" på Panasonic og "Smart" på Sony og "Fuld 4:3" på visse andre mærker.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1053
Sendt: 06 December 2011 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Min hjemmelsmand syntes aldrig der var noget forkert på hans 4:3 Tv (han havde YouSee), tingene var jo høje og tynde, men jeg zapper væk fra et program med Søjler i siderne. Det kan jeg ikke klare at se på.

Anskaffe et nyt Tv kunne jeg ikke drømme om, så hellere skifte program.

Tror nogen at dette kun rammer mig, at DR gør dette for alene ramme undertegnede. Hvad da med alle andre seere.

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 06 December 2011 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Mener ikke der er problemer med f.eks matador eller andre serier som kunne være huset på christians havn og normalt er der ikke problemer med disney sjov.
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 06 December 2011 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Mono på tv2 charlie (sender meget musik i weekenden) eller kun stereo på hd kanalerne når der sendes hd film  (nej tak)

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
kreidel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 06 December 2011 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Nissebanden på grønland er optage i 1:33:1 (tv format 4:3), derfor ville der være to brede lodrete sorte bjælker på hver sin
side af det billede (Nissebanden på grønland er også i 1:33:1 på DVD udgivelser), så derfor viser DR1 Nissebanden på
grønland i det korrekt film format.

1:33:1 var fra en tid, hvor man ikke havde tænk på 16:9 tv formate, og derfor er der alt ældre tv udsendelse derfor altid i
1:33:1.

Man kan løse på flere måde (alle måde for ikke et tro med det format som det original er optage i):

1. Man kan få et 1:33:1 (tv format 4:3) til at fylde hele 16:9 format, men så gå det ud over proportioner i billede, ansigter se
godt nok sjovt ud, bl.a. er TV2 gode til at lave dette nummer.

2. Man kan zoome ind på tv billede, derved skære man top og bund af, plus at det gå ud over billedopløsningen som jo ikke
er for god forvejen.

3. Man har den mulighed vise man har de originale film negative (stor set alt amerikansk tv serie er skud i 35mm, bla. i
Danmark er tv serie og nyhed indslag skud i 16mm (ja Matador er skam skudt i 16mm), var selv til stede ved optaget af
Matador, så jeg ved selvsyn kunne se at den blive skud i 16mm
Billedformat), at scanne dem ind i en høj billedopløsningen og så
skære top og bund af, man så gå man glip at meget billede informationen, plus man er ikke tro med den original materiale,
der er helt sikke nogle filmfotografe og filminstruktører der ville vende sig i deres grav hvis de viste den behandling som
deres værker få idag.

Det lyder helt rigtigt i mine ører. Utroligt at der skulle 6 svar til før der kom noget, der var brugbart. Jeg foretrækker helt klart DRs måde at sende det på, og de sender heldigvis også de informationer ud, der gør at de fleste fjernsyn selv skifter til den rigtige visning.

Hvis de valgte at sende noget, der fyldte hele skærmen ville man jo miste en pæn del af billedet eller få et helt galt udseende, og det kan jeg ikke forestille mig, at ret mange har lyst til.

Til top Vis kreidel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreidel
 
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1053
Sendt: 06 December 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Må først nu indrømme være blevet et vanemenneske, med forbrug af diverse stoffer, men igen det med se bjælker hele vejen rundt, for ikke tale om i siderne. Den slags ting generer altså. 

__________________
Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey
 
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1053
Sendt: 06 December 2011 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Til hvem det måtte vedrøre; jeg går ud fra der er penge involverede.

Mit syn på EL bilerne.    Ref.:  H. C. Andersens  Store Klaus og Lille Klaus

En hemmelig kasse som kun Landets Store Klaus'er kan bruge. Og hvis man forsøgte anvende det blandt de danske Husmænd ville det for denne gruppe mislykkes. Kopi senere til den danske Husmandsforening.

Mens det for Landmændene kunne blive en ekstra Indtægt eller energikilde.
Det drejer sig om en hemmelig box som ville være "I stand til gemme Elektricitet i form af Brint", her tænkt som Vindkraft.

Denne samme boks vil dog ikke kunne fungere på Landsplan, enten som een kolonorm stor eller flere blot større. Jeg går ud fra hvis flere deles herom kommer Termodynamikkens Love ind i billedet.

Sådan cirka en gang om året taber jeg jordforbindelsen totalt og komplet, sidste år var eventyret om Tv'et.           Når man taler om stoffer kan jeg vel bringe tingene på banen.

 

Eneste praktiske problem er om jeg får kineserne på nakken. 



__________________
Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 06 December 2011 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Det f... utroligt  nu gør de det med rockford på dr 1 sku da godt tv 2 endnu ikke har problemet
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 06 December 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget galt Gasolin. DR har mange programmer i det gamle 4:3 format og Rockfort, Columbo, Nissebanden, Matador, Gamle Danmark, Bamse og Kylling og mange flere. Tv2 sender også programmer i dette format. Ja, det gør Kanal5 og TV3+ ind i mellem da også.

ZDF har også gamle programmer i dette format så det er noget du kan se ind i mellem. Der er styresignaler, der fortæller tv'et hvornår det skal skifte. Men du kan altid manuelt bruge nogle af de zoom formater til at fylde billedet ud. Som regel kun i bredden. De programmer som har sort kant hele vejen rund, er blot 4:3 letterbox. Nogle at disse formater har den rigtige 16:9 form uden forkert fortegninger. Disse kan blot zoomes op til fuld skærm og er så rigtig 16:9 format. F.eks sender Exsplorer og History kanalerne sådan.

Håber du fik lidt info på din frustration angående dette.

Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 06 December 2011 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Bare utroligt de er begyndt at gøre  for 14 dage siden var der ikke nogen problemer
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 06 December 2011 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Det har været sådan i mange år nu. Lige siden DR og andre sendte i 16:9 format. Du har fået et nyt signal fra TDC som har det styresignal, der gør at det skifter. Tænk på TV2 sendte stadigvæk  Nyhederne i 4:3 format i næsten et år efter DR i 2007 sendte TV-Avisen i 16:9. Personligt synes jeg det er fint nok at se formaterne som de er. Men du kan altså selv styre det manuelt. Du kan få det lige som du vil ha' det.
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 06 December 2011 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Problemet ligger jo i, at man IKKE kan få det lige som man vil!
Uanset hvilken zoom funktion jeg vælger er der stadig sorte bjælker i siderne.
Det "normale" 4:3 billede får jeg først ved max. zoom.

De må have gjort et eller andet galt på TV1.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 06 December 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg forstår dig rigtig, så han du et 16:9, og når der så er en udsendle i 4:3 (1:33:1), så bruge du max zoom, sådan at
billede fylde hele 16:9 skærmer ud
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 06 December 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Under normale forhold - ja. Sådan var det før. Men nu fylder det kun 4:3 med max. zoom.
Normal indstilling viser et smalt billede - nærmest 3:3.

Er godt klar over at det ikke er optimalt at vise 4:3 billeder, på den måde, men 16:9 er den nye standard som 90% af udsendelserne overholder. Så må det gamle "lide" lidt. Det er trods alt kun et lille 32" back-up TV.

Film kommer op på lærredet (92" tab tension), hvor de hører hjemme!


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes