Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 07:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Greenduck’s Hi-Fi Setup (nye billeder) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Greenduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Januar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 16 Januar 2012 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Da jeg har fået et par nye brugte gulvhøjtalere tænkte jeg, at jeg ville smide et par billeder herind.

Til jul fik jeg en ny forstærker da min "gamle" NAD C355BEE var gået i stykker. Valget stod mellem en NAD C356BEE og en Cambridge Audio 740A og efter lidt lyttetest faldt valget på Cambridge'en. Efter min mening lød den mere åben og havde en mere "ren" og præcis lyd. NAD'en var derimod lidt mere nuanceret og varm, men faldt hurtigt for Cambridge'ens neutrale fortolkning af musikken.

Jeg lytter til meget forskellige musik, men favoritterne må være Dire Straits, Electric Light Orchestra, og Mark Knopfler. Derudover er jeg stor fan af filmmusik og har nærmest alle kompositioner fra John Williams, Hans Zimmer, Klaus Badelt, Steve Jablonsky, James Newton Howard og mange flere.

Størstedelen af min musik ligger på en ekstern harddisk i FLAC format. Førhen havde jeg altid brugt et minijack-til-phono kabel og da det ikke er den mest optimale løsning blev der også indkøbt en Cambridge Audio DacMagic. Afspilleren er Winamp med Kernel Streaming plugin.

Alt dette blev forbundet med mine Dali Concept 1 kompakthøjtalere fra mit tidligere setup og var egentligt godt tilfreds indtil jeg fik en idé om, at jeg skulle have nye højtalere. Der manglede ligesom noget i bunden. Oprindeligt ville jeg gerne have et par Concept 6 gulvhøjtalere, men efter lidt hjælp herinde fra blev jeg anbefalet Dali 104, som værende noget af det bedste man kunne finde til prisen. Der gik ikke lang tid før jeg havde fundet et sæt i perfekt stand og endda i originale emballage. Højtalerne blev fragtet hjem med hjælp fra en god ven og så blev der ellers lyttet. Desværre var det sent om aftenen, så af hensyn til naboerne måtte jeg holde lyden på et moderat niveau. Men jeg blev ikke skuffet.

Mit system består nu af følgende:

Forstærker: Cambridge Audio 740A
CD-Afspiller: Playstation 3 Slim (forbundet til DAC via optisk)
D/A-Konverter:
Cambridge DacMagic
Højtalere:
Dali 104
Højtalerkabel: Dali White Wave
Signalkabel 1: QED Performance Audio 2 (fra DAC til forstærker)
Signalkabel 2: Techlink Wires XS (fra TV til forstærker)
Optisk kabel: Argon 5201D (fra PS3 til DAC)
Andet:
IBM T61 med Winamp og Kernel Streaming plugin

Og så lidt billeder...

Cambridge 740A integreret forstærker











Cambridge DacMagic







Opstilling (højtalerne er pt. drejet ind mod lytteposition, er ikke vist)









Dali 104





Sony Playstation 3 Slim (forbundet til DacMagic via optisk)



Motorola HD TV-Boks



Kabler og forbindelser








Jeg er stadig i gang med at eksperimentere med placeringen af højtalerne. Den venstre højtaler bliver desværre meget let lukket inde og basporten sidder bagpå. Derved kommer der let bulderbas. Jeg vil også gerne have den hævet fra gulvet ved hjælp af spikes eller dæmpningsfødder. De kan godt hives lidt ud fra væggene, så kan få omkring 20-30 cm mellem højtaler og bagvæg. Det er ikke meget, men det kan desværre ikke blive til meget mere.

Efter en hurtig test af højtalerne med et af mine favoritnumre, Dire Straits' "Money For Nothing", lød det til at venstre højtaler spiller en anelse højere end den højre. Det er især el-guitaren man kan høre mere tydeligt i den venstre højtaler. Ved ikke om det skyldes indspilningen eller om det er pga. den er placeret i et hjørne og lyden derved bliver forstærket en anelse mere? Det er dog kun det nævnte nummer, hvor jeg har lagt mærke til det, så tror ikke det er pga. selve højtaleren.

OPDATERING: Efter både at have byttet om på højtalerne samt konvertere "Money For Nothing" til mono, kan jeg konstatere at den venstre højtaler ikke spiller højere end den højre. På "Money For Nothing" skyldes det simpelthen indspilningen.

En hurtig A/B lyttetest mellem mine Dali 104 og Dali Concept 1 har bekræftet at jeg har fået den ekstra bund som jeg gerne ville have. Mellemtone og diskanten er også rigtig godt veldefineret og meget præcis. Dog er vokalen på nogle numre bedre på mine Dali Concept 1 end på Dali 104. Men grundlæggende en kæmpe forbedring og lydbilledet er også blevet noget bredere. Super lækkert!

Det tror jeg var alt for nu. Kom gerne med kommentarer og forslag til forbedringer.

Med venlig hilsen
Jakob Laursen

Til top Vis Greenduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Greenduck
 
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 16 Januar 2012 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

ej men det ser da bare så lækkert ud! dejlig stilrent!

dog tror jeg du skal have din ene 104 ud af hjørnet da den før en kedelig bass af det
blot et råd! men som du kan se i min tråd gør jeg det samme fordi jeg intet andet alternativ har. så hvis du står i samme
situation så nyd den lyd du kan få og lad være med at lytte til alle dem der sikkert kommer til at sige det herinde

god lytning!

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear
 
ning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 534
Sendt: 16 Januar 2012 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Hvis du bliver ved med at ha for meget BulderBas så prøv at smide en uldsok i basporten.
Ellers er det da en nydelig simpel opstilling


__________________
mvh Ning
Til top Vis ning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ning
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Greenduck skrev:

Efter en hurtig test af højtalerne med et af mine favoritnumre, Dire Straits' "Money For Nothing", lød det til at venstre højtaler spiller en anelse højere end den højre. Det er især el-guitaren man kan høre mere tydeligt i den venstre højtaler. Ved ikke om det skyldes indspilningen eller om det er pga. den er placeret i et hjørne og lyden derved bliver forstærket en anelse mere? Det er dog kun det nævnte nummer, hvor jeg har lagt mærke til det, så tror ikke det er pga. selve højtaleren.




Spil noget musik i MONO, og hør om det ændrer noget på 'balancen'...
Prøv evt. også at bytte om på højttalerne, og tjek om du oplever tingene på samme måde eller...


Mvh.
Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2249
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Husk nu at bas er rundstrålende - ergo har placeringen af basporten kun minimalt at sige. 

Men bortset fra det, så er det skam et nydeligt anlæg, som du har fået skruet sammen.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle
 
High sky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Flot og helt sikkert vellyd til fornuftige mængder penge. Jeg har selv haft 104 og det må have løftet det hele meget i forhold til Concept 1. Jeg ved der en del "gamle" hifi freaks som modificerer denne 104ér med nye kabler inde i kabinettet osv.

Pas på inden længe får du lyst til en endnu større gulv HT ;-)

Mvh
Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky
 
kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 988
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

pæn og simpelt må man sige..! startede selv med en cambridge 740'er, spiller fint, men synes dog
den har en lidt for tilbagelænet lyd, som i øvrigt er ret typisk for britiske produkter :)

- har du prøvet at give dine dali'er lidt toe-in..? dvs vinkle dem lidt indad mod din lytteposition..?

- du kan også prøve at rulle et stykke A4 papir og stikke ind i basporten, så du forlænger den,
det kan i nogle tilfælde også hjælpe på bulderbassen :)
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh
 
Greenduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Januar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at dreje højtalerne så de peger mere ind mod lyttepositionen. Det har hjulpet en anelse, men ikke meget. Den lidt rodet bas tror jeg måske skyldes at de stadig står direkte på gulvet. Men det har trods alt givet dem lidt mere luft bagtil. Dog har den nye stilling resulteret til en lidt skarp diskant. Ved ikke om det er noget jeg bilder mig selv ind, men syntes diskanten er mere behagelig når de peger ligefrem.

Uanset hvad er de "nye" højtalere en kæmpe forbedring i forhold til mine gamle Concept 1 højtalere. Og hvis jeg skal være ærlig (og det skal man jo) syntes jeg også de er væsentlig pænere end Concept-serien. Jeg bliver gladere og gladere for højtalerne jo mere jeg lytter til dem. Kan roligt sige det er et af de bedste køb jeg har gjort i mit liv.

Med venlig hilsen
Jakob
Til top Vis Greenduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Greenduck
 
Greenduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Januar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Så er højtalerne drejet tilbage til at pege ligefrem. Det har afrundet diskanten en smule og givet et lidt dybere lydperspektiv/billede. Til gengæld er der indkøbt nogle dæmpningsfødder til at afkoble højtalerne fra gulvet. Det har fået styr på bassen. Det kunne stadig blive bedre, men så skal højtalerne fysisk flyttes, hvilket ikke er muligt, sådan som min lejlighed er indrettet.

Så indtil videre nyder jeg den musik de leverer...
Til top Vis Greenduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Greenduck
 
ning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 534
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet det med sokkerne i porten?

__________________
mvh Ning
Til top Vis ning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ning
 
Greenduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Januar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

ning skrev:
Har du prøvet det med sokkerne i porten?

Jeps, det prøvede jeg... Min far forslog det også. Men syntes ikke det gjorde den helt store forskel. Men de sidder stadig i basportene... Så tror de bliver der indtil jeg løber tør for sokker.

Dog er jeg væsentligt mere tilfreds med bassen efter dæmpningsfødderne blev monteret og sokkerne gør nok også din del. Men for at det bliver 100% godt, så skal højtalerne længere væg fra væggen, hvert fald den venstre. Men det kan desværre ikke lade sig gøre.

Er dog utroligt positivt overrasket over disse højtalere. Jeg høre alt lige fra klassisk til trance og til 700 kroner for et sæt, gør de det vældigt godt. Bevares, træerne vokser ikke ind i himlen, men tror næppe jeg kunne have lavet en bedre lyd-investering for 700 kroner...
Til top Vis Greenduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Greenduck
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Du kan overveje at bytte om på højre og venstre højttaler.
Dali plejer, som de fleste andre producenter, at placere diskantenheden lidt mod midten ift. lodret, og samtidig angive højre/venstre bag på kabinettet.



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
Greenduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Januar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 24 Januar 2012 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
Du kan overveje at bytte om på højre og venstre højttaler.
Dali plejer, som de fleste andre producenter, at placere diskantenheden lidt mod midten ift. lodret, og samtidig angive højre/venstre bag på kabinettet.


Sådan som mine højtalere er placeret er diskanterne længst ude mod yderpositionen. Altså længst væk fra midten. Men de står som de skal mht. "højre" og "venstre" markeringen bagpå højtalerne.

Skal jeg prøve at bytte om så de står omvendt eller vil det være en ulempe, nu hvor de står som korrekt efter "højre" og "venstre" markeringen bagpå?
Til top Vis Greenduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Greenduck
 
Greenduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Januar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 24 Januar 2012 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Så valgte jeg lige at kigge bagpå højtalerne endnu engang og selvfølgelig stod de forkert. Men det er klart at de står "korrekt"når man sidder bag højtalerne og montere ledningerne og kigger frem mod lyttepositionen, hehe...

Nu er de placeret korrekt i forhold til lyttepositionen. Kan dog ikke høre nogen nævneværdig forskel. Måske en anelse, men det vil jeg næsten tilskrive det psykologiske aspekt, at man gerne vil høre en forskel...

Hilsen Jakob

Til top Vis Greenduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Greenduck
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes