Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. maj 2024 | 21:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mit diy Altec projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 30 Januar 2012 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

audiohagel skrev:
Hej Martin
Ja det var super hyggeligt at få en snak om Altec højttaleren.
Jeg har kørt med dem i mange år, og fået lidt erfaring med dem,
så hvis jeg kan hjælpe med noget, så syntes jeg at man skal gøre det ,
Du ringer bare , hvis du skal have lidt hjælp, vi må jo hjælpe hinanden,
os tosser der kan finde på at køre , med sådanne kasser!!!!!!!

( Alt under 500L er lærlinge højttalere )

mvh
Audiohagel



Hej Audiohagel!

Hehe, ja, hvad kan jeg sige?? Må jo nok give dig ret i at man jo nok er lidt tosset på et par områder med disse monstre!  Udover dette kan man sige at vildskaben jo ikke rigtig bliver mindre når der kommer "vinger" på siderne... Kommer lige til at tænke på, hvad er egentlig bedst, hvis vingerne går paralelt med forsiden, eller hvis man vinkler dem ud mod lytteren, som et slags forlængelse af bashornet? Det er fordi som højttalerne kommer til at stå, tror jeg ikke at jeg har mulighed for at have yderlig bredde på 828 kabinettet, så bliver det vist kun "kortere" vinger, med mindre man kan vinkle dem lidt... ?

Det ville jo være ærgeligt hvis jeg måtte undvære vingerne helt... Så bliver de jo næsten til "lærlingehøjttalere" igen  

stigur skrev:
Ønsker held og lykke med projektet!

Hej Stig! tak for sidst!

Glæder mig til at høre dig Snell opgraderingsprojekt!



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
audiohagel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 30 Januar 2012 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hej Martin
Du kan bare vinkle vingerne ud, så de følger hornet,så fylder de lidt mere ude i stuen.
Når de står på linje med højttalerne ,så kunne de stå lige bag lærred i biografen,
som højttaleren var bygget til. Altec foreskriver at vingerne skal være 4fod brede (1,2 m ),
det bliver nok lidt svært!!!!

mvh
Audiohagel
www.audiohagel.dk
Til top Vis audiohagel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiohagel Besøg audiohagel's Websted
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 02 Februar 2012 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Hehe, at have vinger på 1,2 m, er meget sværere end at bygge en ny væg, hvor man kan sætte højttalerne ind i, og så bruge hele væggen "front baffel" og samtidig evt. et lærrede... ( det var faktisk ikke en helt dårlig ide )  Men men, en ting af gangen, der kommer lige et billede af hvordan det ser ud indtil nu..

Jeg lader de ovale huller ved siden af enheden blive åbne, der kommer et låg for senere, men min plan er blevet at inde bag "bugerne" når der kommer plader for dem, bliver sandkammer, hvor jeg så fylder sand i bag fra ved siden af enheden, da den halve bagplade lige bag enheden er aftagelig, giver det nogle muligheder.

Disse "låg" til sandkammrene, bagpladen, og basreflex pladerne kommer til at side med islagsmøtrikker og umbraco bolte. Foran basreflexpladerne, ved ikke om det er synlige for jer, men der kommer der frontstof, som der også ses på mange af de orginale modeller

Spørg endelig bare løs

over and out



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 24 Februar 2012 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Hej igen derude! Håber at weekenden der står for døren dufter skønt  

Nå men en lille opdate er der blevet tid til, for der er endnu en lille pakke under vejs fra det store USA  Altecerne er der desværre ikke sket så meget mere med siden sidst, da jeg har ligget syg, samtidig med bryllupsplanlægning (et hav af detaljer, der skal planlægges).

Nå men jeg har besluttet at kaste mig i krig med noget DIY rør-forstærker, af to grunde, den første: jeg elsker alt rode i sådanne noget . Det andet: jeg har igennem længere tid været lidt mobset over at en forstærker der lyder godt, ofte koster knaster. Jeg har haft lavet en del/meget recearch på kits, der havde godt reviews, og som lyder interessante at begive sig i krig med, og som passede godt ind i mine behov.

Så derfor er der et styks single-ended OTL 2*4 watt på vej  

http://www.transcendentsound.com/Transcendent/Mini_Beast.htm l 

Så må vi se om det virkelig er en "mini Beast"

 

 



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 05 April 2012 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Halløj retro/vintage nørder

Så skete der endelig lidt på Altec fronten, afbrudt af mange ting, der i blandt en ny forstærker... Nu begynder det snart at blive til noget, Der er lidt vej til at de står i stuen og spiller sammen med forstærkeren.

De sidste 3 dage har været med træværktøjet i hånden.. Det er nu skønt når vejs ende er ved at være nået

Jeg har limet 2 lag 6 mm MDF sammen til at lave buerne. Det var noget l**t at arbejde med fordi alle de vinkler skal passe sammen, samtidig med at de buer... Men efter nogle forsøg lykkedes det.

Nu skal de males, og skal lige have kottet af de reflexporte jeg har fået hjem der skal side i hullerne, så de kommer til at passe med afstemningen, og så er de så småt ved at være spilleklar!!!   hov... -og isolering..

 

 



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 06 April 2012 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Imponerende stykke arbejde . Jeg tror, at de oprindelige Altec VoT havde et stort, firkantet reflekshul, en 'extended range' type 15" bas med metalcenterdome, og et stort multicelle-horn ovenpå til HF-gengivelsen.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 07 April 2012 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Hej Mollecon!

Tak for rosen  prøver jo så godt jeg kan...  

ja, det orginale reflexhul/eller bare hul i fronten var for at hive så høj følsomhed som muligt i mellemtonen, men der var ingen bas..  i og med at du ikke havde nogen rigtig afstemningsfrekvens, blev der lukket meget mellemtone ud, da bassen  spiller op til mellem 500 og 1000 Hz (på trods af det, har dette kabinet fået en nærmest "kult" status, og mange nyder lyden af dette kabinet selv med den store 4 kantet åbning).

Men jeg hører jo med til den generation, der godt kan lide de nedre oktaver  Derfor har jeg arbejdet lidt WinISD. Mit indterne volumen er ligger på omkring 300 liter, og med tre porte af Ø10 og med en længde på 14 cm giver mig en tuning på 33 Hz, det er helt fint. Jeg har endda muligheden for at ændre på længden af portene op til ca 10 cm uden at ændrer på vent-match, så har rig mulighed for at lege med andre afstimningsfrekvenser helt til 28 Hz.. men, så trækker man så også følsomheden med ned   Den tid den glæde!

Det er set at man har brugt forskellige enheder til disse A7 og A5 kabinetter igennem tiden. deriblandt den med metaldustkappen, men også 515 enheden, der udmærkede sig med virkelig god mellemtone egenskaber, men ringe basgengivelse, også 416eren er set brugt, og det er sådanne et sæt jeg kommer til at bruge



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 07 April 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Man skal jo huske, at disse konstruktioner i deres oprindelse er gamle. Navnet 'Voice Of The Theater' hentydede til deres anvendelse, i en tid hvor en 10 Watt forstærker var STOR, mono var reglen, og reel dybbas (ofte osse mellembas) var ikke-eksisterende i programmaterialet. Da de høje frekvenser osse var skåret af ret tidligt, kunne man satse på en 2-vejs konstruktion, som dog skulle have en passende høj følsomhed for at udnytte datidens svage forstærkere. Følsomheden indebar så den store boks. Du har vel god plads? 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 08 April 2012 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Ja, men du har så ganske ret  Man kunne iøvrigt få enten var det A5 eller A7 som aktiv højttaler en periode, med indbygget 60 watts forstærker. Men grundet hornets konstruktion, og netop den høje effektivitet kan man nøjes med meget små forstærkere, Jeg kommer jo selv til at power dem med 2*4 watt effekt. Jeg glæder mig til at systemet kommer op at stå, jeg starter nok en ny tråd, med hele mit anlæg til den tid (snart)  Men selve konstruktionstråden som denne er jo altid vigtig at have med som inspiration til andre, og jeg har også selv lært meget med hjælp fra især audiohagel.

 



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 08 April 2012 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Hej 3M,

Ja, det er sgu flot arbejde.

Tidligere i traaden diskuteres om "skodderne" skal staa i en vinkel eller flugte m. fronten (90 grader paa lytte aksen). Enig med
Audiohagel, fordi det gaelder for horn at mundingen skal stige saa hurtigt som muligt (de virker nu ogsaa uden..). Forskellige
blaese instrumenter benytter ogsaa metoden dvs mundingen (kanten) er 90 grader paa blaeserinstrumentets akse (mener det
er hyperbolsk stigning og den er meget kraftig..)

Det bliver spaendende at hoere din felt erfaring naar stroemmen saettes til   

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
eggers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 414
Sendt: 08 April 2012 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Der er et par til salg her der ligner dine meget (er det de samme?)
http://www.audio-markt.de/_markt/item.php?
id=0189093881


__________________
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Shelter 501 Mk. II, Supra Sword.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 08 April 2012 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Hej 3M,

Ja, det er sgu flot arbejde.

Tidligere i traaden diskuteres om "skodderne" skal staa i en vinkel eller flugte m. fronten (90 grader paa lytte aksen). Enig med
Audiohagel, fordi det gaelder for horn at mundingen skal stige saa hurtigt som muligt (de virker nu ogsaa uden..). Forskellige
blaese instrumenter benytter ogsaa metoden dvs mundingen (kanten) er 90 grader paa blaeserinstrumentets akse (mener det
er hyperbolsk stigning og den er meget kraftig..)

Det bliver spaendende at hoere din felt erfaring naar stroemmen saettes til   

Hej Flemming

Bare så jeg forstår din fine formulering  mener du så i praksis, at det er bedst hvis hornet breder sig ud så at skodderne/vingerne står lige med fronten og ikke fortsætter som en 90 grader vinkel?

Min stue er bare ikke særlig stor, og jeg har ikke mulighed for at have en sådanne vinger langs med fronten som audiohagel har. I bedste fald ville jeg kunne have dem i omkring 90 grader vinkel ( ud i rummet) ja, som jeg snakkede med audiohagel om.. og de ville i mit tilfælde skulle kunne foldes ind... ellers tror jeg hende ved siden af, vil folde min nakke om på mig  

eggers skrev:
Der er et par til salg her der ligner dine meget (er det de samme?)
http://www.audio-markt.de/_markt/item.php?
id=0189093881

Hej Eggers

Det er samme type kabinet, det ser dog ud til at være 825 kabinettet (det gamle) hvor den konstruktion jeg bygger er 828, med to-delt bagplade. Det system, der er til salg, er med alle orginale stumper, hvor jeg bøffer lidt forskelling til at sammensætte, bla. er mine horn JBL, og jeg kører med 416 bas fra Altec, der har meget mere bassoutput end 515eren som i annoncen.



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 09 April 2012 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Bare så jeg forstår din fine formulering  mener du så i praksis, at det er bedst hvis hornet breder sig ud så at
skodderne/vingerne står lige med fronten og ikke fortsætter som en 90 grader vinkel?


Min stue er bare ikke særlig stor, og jeg har ikke mulighed for at have en sådanne vinger langs med fronten som
audiohagel har. I bedste fald ville jeg kunne have dem i omkring 90 grader vinkel ( ud i rummet) ja, som jeg snakkede med
audiohagel om.. og de ville i mit tilfælde skulle kunne foldes ind... ellers tror jeg hende ved siden af, vil folde min nakke om
på mig  



Hæj Martin,

"Flangerne" bør benyttes som også Audiohagel viser på sin hj. side. Pga pladsmangel som du jo nævner kunne du evt.
reducere størrelsen af dem. Hvis du, som jeg gør, vil placere denne type kabinet i et hjørne mener jeg helt du kan undvære
flangerne!

Når sådan et stort kabinet kommer i stuen vil din kone nok "rulle" et par gange med øjnene og tænke "damn, det var den
stue indretning". Det er sådan set godt fordi så vil hun næppe opdage næste gang du udvider med evt. 4 - 500 liter's sub og
så istedet kan der måske forhandles om "flangerne", hvis du har nytte af dem

Hilsen Flemming

P.S. Jeg har fået tildelt den ene side i stuen (4.7mx1m) til grejet, så det gælder om at hævde suveræniteten således
overskydende plads ikke indrages.....



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 10 April 2012 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Der er ikke andet for end at arbejde med det, og prøve at se hvad der kommer til at fungerer. JA, jeg har nok udnyttet den frihed jeg har fået/taget fra den bedre halvdel  Hun synes de er enorme, og da hun ligeså fandt ud af at de altec´er ikke bare skal være alene, men der sandelig også skal være et HF horn oven på røg noget af hendes smil, da hun ellers havde tiltænkt større mængder grønne planter på overfladen af dem.  Men jeg har fået "ejer ret" over indretningen af stuen, mod betaling af at hun gør som hun vil med indretningen af soveværelset... (det kan da være at jeg sniger en lille idé eller holdning ind dertil)  Men er glad for at jeg havde stort anlæg, allerede da jeg mødte hende. Oplever ofte, at mine venner render ind i sure miner og og det hele er ét stort problem, hvis de efterfølgende går til konen med et forslag omhandlende nogle gulvhøjttalere, eller andet Hi-fi, der bare fylder "lidt"

SUB... Det helt store spørgsmål!

Det her setup bliver kun brugt til musik, og ikke til film, dog så har jeg flere veje jeg kan gå, for jeg har et stks. Amadeus SUB 100 fra DAT. Jeg kan integrere, ellers har jeg 2 JBL 2226H, der også kan blive rigtig godt, ellers er min drøm 1 stk 21" i lukket kabinet.. Men tror ikke jeg starter med sub... Har sådanne en dejlig DBX drive rack-fætter, der gør det skønt og nemt at integrere.



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 10 April 2012 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hvis du kun bruger en sub, skal den stå i midten (som Flemmings setup), og så må den ikke sige et pip over 30Hz. Da du må bestemme i stuen er to vejen frem.

P.s. er der nogen lydmæsig forskel på hvilken vej hornet vender? tænkte på at lave en sådan en her:

 

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 10 April 2012 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hej Martin,

Jeg ser at du har fået fat på et par Radian kompressions drivere. Har du afprøvet dem?

Har selv arbejdet med diverse drivere; BMS, JBL, Coral... så jeg er meget interesseret i at høre hvad du mener om dem, gerne med målinger hvis du har udstyret.

Mvh.
Kris


Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 10 April 2012 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
Hej Martin,

Jeg ser at du har fået fat på et par Radian kompressions drivere. Har du afprøvet dem?

Har selv arbejdet med diverse drivere; BMS, JBL, Coral... så jeg er meget interesseret i at høre hvad du mener om dem, gerne med målinger hvis du har udstyret.

Mvh.
Kris


Hej Kris.

Jeg vil selvfølgelig gerne skrive mit lytte indtryk på de Radianer, men jeg har ikke mit setup oppe og kører endnu... jeg er kun nået til at vare igang med at male i det rum hvor højttalerne skal stå.. Så der går lige lidt endnu... jeg har også nogle JBL 2445J til sammenligning. Jo, jeg kan godt lave lidt hobbymåling

Hilsen Martin



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 11 April 2012 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Hvis du kun bruger en sub, skal den stå i midten (som Flemmings setup), og så må den ikke sige et pip over 30Hz. Da du må bestemme i stuen er to vejen frem.

P.s. er der nogen lydmæsig forskel på hvilken vej hornet vender? tænkte på at lave en sådan en her:

 

Hej dfms... det er da et spændende projekt du har dig for øje. Hvad har du tænkt med kombination af enhed? -og sammenspil med andre enheder... Det 816 har jeg set været brugt på begge led. Om det skal vende på den ene led eller det andet, er jo selvfølgelig af afhængig af din ønskede spredning, og det er jo meget rum-afhængigt. Men som kabinettet står har det jo en ringe horisontal spredning... Men det er dig da frit for hvordan vinklingen er. Iøvrigt er 816 et rent mellemtonekabinet, bekræftes af 515 enheden som bruges orginalt.

Spændende! hvorfor det kabinet?



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
High sky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 11 April 2012 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hvor ser det fedt ud men du må lige smide nogle billeder af det færdige resultat i den nye stue.
Hvor fandt du tegninger til kabinet ?

Mvh
Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky
 
audiohagel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 11 April 2012 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Hej Martin

Det ser super godt ud , det du har fået lavet indtil nu.

Højttalerne kan jo godt spille UDEN vingerne, hvis man ikke ,har plads til dem!!!!
Vingerne gør bare at højttalerne Kan spille lidt dybere og lidt mere rent, nede i den lave ende.
Du ringer bare, hvis der noget du tror, jeg kan hjælpe med.

mvh
Audiohagel
www.audiohagel.dk

Til top Vis audiohagel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiohagel Besøg audiohagel's Websted
 

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes