Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 07:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY Strømkabler.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Typisk bruger man skærmning i den ene ende ved signalkabler, svage signaler (Phono) skal beskyttes mod indstrålet støj, derfor er skærmen kun tilsluttet i modtageenden (kaldes ofte for pseudo-ballanceret). Her virker skærmen som antenne der opfanger indstrålet støj og leder støjen tilbage til jord, derfor er det vigtigt at skærmen er tilsluttet i modtageenden hvor jorden/stel er bedst.

Når man taler om effektkabler/Netkabler så vil man oftest tilslutte skærmen i begge ender, da man herved opnår at Effektkablet/Netkablet ikke støjer ud til omgivelserne, f.eks. Signalkabler der ligger ved siden af. Når skærmen er tilsluttet i begge ender, vil støjen opfanges i skærmen og danne en sløjfe med jordlederen i kablet, hvor så støjstrømmen vil løbe tilbage til jord.



Man mont. normalt skærmen i et pseudobalanceret kabel, i afsenderenden

__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Der er også nogle producenter, som ikke forbinder skærmen til stikkene. I så fald virker skærmen som et Faraday-bur, hvor udefra kommende støj ikke kan slippe ind til kablet. Og støj inde fra et 230V kabel ikke kan slippe ud, til f.eks. signalkabler.

Jeg har hørt det benyttet med stor succes ved skærmede højtalerkabler! De mest effektive havde både folieskærm og flettet skærm.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 24 Februar 2012 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Kære kabel-byggere,

Jeg ville lige oplyse at det er god skik at terminere kablerne med en crimpet muffe før man sætter det i stikkene.
Det sikrer ikke blot kablet i at flytte sig med tiden, men sikrer også maksimal kontakt.

WBT og Mundorf bl.a laver fine tynde muffer (tyller) i rent kobber som er guldbelagt.
Således bliver det ikke blot et flot kabel udenpå, men også indeni !

Hilsen leif
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69
 
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 717
Sendt: 24 Februar 2012 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Gorm skrev:

Typisk bruger man skærmning i den ene ende ved signalkabler, svage signaler (Phono) skal beskyttes mod indstrålet støj, derfor er skærmen kun tilsluttet i modtageenden (kaldes ofte for pseudo-ballanceret). Her virker skærmen som antenne der opfanger indstrålet støj og leder støjen tilbage til jord, derfor er det vigtigt at skærmen er tilsluttet i modtageenden hvor jorden/stel er bedst.

Når man taler om effektkabler/Netkabler så vil man oftest tilslutte skærmen i begge ender, da man herved opnår at Effektkablet/Netkablet ikke støjer ud til omgivelserne, f.eks. Signalkabler der ligger ved siden af. Når skærmen er tilsluttet i begge ender, vil støjen opfanges i skærmen og danne en sløjfe med jordlederen i kablet, hvor så støjstrømmen vil løbe tilbage til jord.




Man mont. normalt skærmen i et pseudobalanceret kabel, i afsenderenden



Jeg er også af den overbevisning at man i pseudobalancerede kabler monterer skærmen i Afsenderenden.....

Der findes et utal af muligheder så man kan jo egentlig prøve sig frem og finde det der passer bedst til ens egen smag, for når alt kommer til alt er det jo op til hver enkelt, hvad man synes der lyder bedst.


__________________
| DIY Audio |
Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 24 Februar 2012 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jo det skulle jo gerne være sådan at det der evt stråles ind i skærmen, ikke sendes videre til modtageren, derfor forbindes den i sendeenden



__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
pinkhenrik
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 24 Februar 2012 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Når man taler om effektkabler/Netkabler så vil man oftest tilslutte skærmen i begge ender, da man herved opnår at Effektkablet/Netkablet ikke støjer ud til omgivelserne, f.eks. Signalkabler der ligger ved siden af. Når skærmen er tilsluttet i begge ender, vil støjen opfanges i skærmen og danne en sløjfe med jordlederen i kablet, hvor så støjstrømmen vil løbe tilbage til jord.

Her må jeg desværre være uenig med dig. Jeg er uddannet elektriker på Rigshospitalet og her brugte vi en hulens masse tid på at skærme alting, da der selvfølgelig befinder sig følsomt udstyr på et hospital.

Alt blev skærmet... ja, selv de arkitektlamper som blev brugt som sengelamper, sad vi og trak nye ledninger i, og her blev skærmen altid forbundet til jord i stikprop enden, og klippet "ren" i den ende ved fatningen. Her blev jordledningen til gengæld så forbundet til stel (selve lampens metaldele) som en sikring mod statisk elektrisitet.

Dette prinsip blev brugt overalt, ligegyldigt om det var en sengelampe eller de overarms-tykke hovedkabler der løber nede i kælderen. 

Hvis du prøver at se en skærm, vil den praktisk talt altid være mindre i kvadrat (hvis du trækker den af kablet og "ruller" den sammen til en leder) end de ledere som er i kablet. Dette betyder at "strømmen" (som er doven), vil løbe den hurtigste vej, og derfor vil din skærm ikke være jordet hvis den er forbundet til jord i begge ender.

Men hvis du afbryder jorden i "modtager" enden, opnår du en jording af det "blinde" stykke skærm, og dermed en sikring mod støj.

Du har ret mht. faraday-buret, men tænk så på hvad der så sker hvis du tilslutter noget grej der ikke er ordenligt jordet til buret, så vil du kunne "flytte" støj rundt uden at kunne bestemme hvor kilden er.  

 



__________________
If you can't laugh at yourself...Dont't worry, sombody else will.
Til top Vis pinkhenrik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pinkhenrik
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 26 Februar 2012 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt det er god latin, at tilslutte skærmen på et pseudoballanceret kabel i sende enden, min fejl . Var i grunden godt klar over det, men fik vist ikke lige tænkt inden jeg skrev.

Men her i huset fungerer det faktisk ret godt når den skærmede ende på de pseudoballancerede kabler er monteret op mod min forforstærker, således denne virker som center for skærmningen. Jeg har prøvet at montere efter anvisningerne, men det fungerer nu altså bedst i mit setup på denne måde.  

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes