Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 08:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Dårlig demopraksis (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 14 Marts 2012 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Kære alle,

Jeg synes vi bliver snydt for en masse gode oplevelser og vores yngre hifi entusiaster mangler en ide om hvor godt det
skal lyde.......

Nå, det var så åbningstiraden :O)

Når man går ind i en forretning for at høre eksempelvis et par højtalere man kunne være interesseret i bliver man budt
en "demo" med en masse andre højtalere stående i samme rum, måske noget tilfældigt lige her og nu tilgængeligt
udstyr, i et rum som oftest ikke er indrettet til optimal lyd, men optimeret til mest muligt udstyr på display.

Det man hører er i virkeligheden kun at højtalerne kan sige noget som er mere eller mindre genkendeligt, med en
besked om at det altid vil lyde bedre hos en selv og ihvertfald meget bedre end i butikken.

Det er her kæden hopper af for mig og her jeg synes vi bliver snydt.

Idag "undersøger" man først på nettet og så går man ned for at høre lidt og så køber mand måske, eller låner.

Vi mangler at få demonstreret hvor overliggeren skal være for det absolut yderste et sæt højtalere kan yde. Dette ville
hvis vi fik den service af sælgerne/forretningerne gøre en hel masse mennesker mega frustrerede, det ville
afstedkomme en masse diskussioner om akustisk indretning af stue/lytterum, det ville resultere i at en masse hifi
entusiaster blev opmærksom på hvor langt de stadigvæk havde noget at glæde sig til i performance, hvis de altså blev
ved med at arbejde med opstilling i rum, placering af lytteposition, optimering af lokal og generel akustik, matchning
med andet gear ect.

Med andre ord ville det give os allesammen noget fornuftigt at "jagte" fordi vi ville vide at performance ligger gemt i
højtalerne/anlægget, men det er endnu ikke lykkes at få forløst dette.

Jeg tror mange går rundt og er lidt "halv-knotne" over deres investeringer uden at vide om det egentlig lyder så godt
som det kunne komme til og mange unge nørder som ikke ved hvad de går glip af.

Forretninger der ville kunne lave dette trick med at sætte overliggeren korrekt for et givent produkt ville helt sikkert
blive inddraget meget mere i den efterfølgende proces med at frisætte de iboende kvaliteter for et givent apparat, er det
ikke det forretningerne gerne vil?

Alternativt kunne seriøse forretninger, jeg ved High-Performance har gjort det, jeg ved Hifi-Forum har tilbudt "tune-
dem" placeringer mod betaling, tilbyde en prøveopstilling privat. Her skulle målet være at kunne demonstrere produktet
til 100% hos kunden, hvilket selvfølgelig sagtens kunne involvere at have varevognen fuld af de nødvendige akustik-
dimser og hjernen fuld af ekspertise og erfaring.

Nå, men slut tiraden skal være: Vi bliver snydt af os selv ved ikke at stille krav til at opleve hvor overliggeren i
virkeligheden skal være!


mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 14 Marts 2012 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Vi her på hifi4all, må også erkende at det ikke er alfa og omega at være hifi entusiast. Det er en hobby, men ikke noget der som sådan øger musikglæden i det ganske land.

Jeg vil dog mene at man mange steder kan få en god demo. Jeg har i tidernes morgen været sælger i både Super Radio og Hifi Klubbe og begge steder kunne man få demo i rum uden andet udstyr, og uden omskifterbokse, og med det kabel man ville have på, eller med eget medbragt udstyr.

I hifi klubben har jeg også være ude med demo opsætninger og stillet det op i den potentielle kundes stue. Mao. hvis man er interesseret i god lyd, og spørge til lidt ekstra service, så får man den som oftest også.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 14 Marts 2012 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

...og har forståelse for, at en god demo tager tid, og at tid er penge... og at der derfor er en årsag til, at produktet koster dét det koster!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 517
Sendt: 14 Marts 2012 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
...og har forståelse for, at en god demo tager tid, og at tid er penge... og at der derfor er en årsag til, at
produktet koster dét det koster!


Selvfølgelig, men man kan ikke forvente at folk lægger pengene først, og SÅ opstår den gode praksis pludselig. Skulle jeg
sælge hifi idag, ville jeg insistere på at kunden fik højttalerne med hjem inden køb, som det er nu skal man jo en del steder
købe dem og bruge sin returret. Det er langt fra samme service.

__________________
You aint nobody without a naim!
Til top Vis megholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af megholm
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 14 Marts 2012 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Men mange tråde herinde og andre steder kører netop på, at "kunden" gerne vil ha' en god demo af et produkt, men efterflg. går hjem og bestiller det via nettet, for "det er jo billigere"...

"Men så kunne forhandlerne jo bare sætte deres priser ned"... Nej, det kan de ikke, for i en butik forventer kunden en demo og brugsvejledning, inden de går fra butikken (det får man jo ikke via nettet). Hertil kommer så udgifter til personale, husleje med mere, der som regel er højere, da butikker helst skal ligge rimeligt tilgængelige. 

Løsningen kunne være, at forhandlerne tog betaling for deres tid, under en demo... f.eks. 500,- i timen, som så blev trukket fra ved et evt. køb. Mange værksteder har den praksis, hvis de skal afgive tilbud inden rep., så hvorfor ikke indføre denne praksis i butikker? Det ville holde de useriøse fra døren...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
slyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 252
Sendt: 14 Marts 2012 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Det afhænger nok af hvilken forretning du går ind i.
Jeg var for eksempel i København fornylig, for at høre nogle forskellige HT.
Den bedste service var klart hos TopSound , da jeg kom ind i butikken og sagde hvilken HT jeg var interesseret i  bad de mig komme tilbage om en halv time, for så havde de sat dem op optimalt i deres demo rum, under demoen fik man kaffe og snak med de 2 ansatte om grejet, og en hyggelig snak om Hi Fi,
SUPER Service
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd
 
megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 517
Sendt: 14 Marts 2012 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Men mange tråde herinde og andre steder kører netop på, at "kunden" gerne vil ha' en god demo af
et produkt, men efterflg. går hjem og bestiller det via nettet, for "det er jo billigere"...


"Men så kunne forhandlerne jo bare sætte deres priser ned"... Nej, det kan de ikke, for i en butik forventer kunden en demo
og brugsvejledning, inden de går fra butikken (det får man jo ikke via nettet). Hertil kommer så udgifter til personale, husleje
med mere, der som regel er højere, da butikker helst skal ligge rimeligt tilgængelige. 


Løsningen kunne være, at forhandlerne tog betaling for deres tid, under en demo... f.eks. 500,- i timen, som så blev trukket
fra ved et evt. køb. Mange værksteder har den praksis, hvis de skal afgive tilbud inden rep., så hvorfor ikke indføre denne
praksis i butikker? Det ville holde de useriøse fra døren...



Løsningen er at give så god en service at kunden føler det er ekstraprisen værd. Længere er den ikke, så kan man godt tage
penge for det og trække det fra igen, hvis man synes det giver mening, men resultatet er jo det samme.

__________________
You aint nobody without a naim!
Til top Vis megholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af megholm
 
Svoldgaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Løsningen kunne være, at forhandlerne tog betaling for deres tid, under en demo... f.eks. 500,- i timen, som så blev trukket fra ved et evt. køb. Mange værksteder har den praksis, hvis de skal afgive tilbud inden rep., så hvorfor ikke indføre denne praksis i butikker? Det ville holde de useriøse fra døren...

jeg tror nu ikke det er en løsning at ta betaling for en demo jeg kommer tit i min lokale Hifi butik de giver gerne demo selv om jeg bare er der for at få en snak og snuse lidt rundt.Det er jo servicesen de små specialebutikker skal leve af.



__________________
Ting behøver ikke at ændre verden for at være vigtigt


Til top Vis Svoldgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svoldgaard
 
megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 517
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Præcis, det er jo ikke fordi det koster butikken noget at sætte et par numre på, skifte mellem et par højttalere osv... Det
koster lidt tid, men hvis man ike engang vil ofre det uden at være sikker på at sælge hver gang, så er man da helt klart i den
forkerte branche.

__________________
You aint nobody without a naim!
Til top Vis megholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af megholm
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige precisere hvad emnet er:

En forretning mener jeg bør demonstrere eksempelvis en højtaler så den yder 100%. Dette sker nærmest aldrig, da det er for bøvlet for forretningen at fjerne alt andet udstyr og højtalere, regulere akustiken og placere højtalerne optimalt, ikke bare "korrekt", men optimalt. Men jeg mener det er deres pligt og så kan det godt være der er langt når man kommer hjem med varen, men så er det jo op på hesten og arbejde med sagen indtil den 100% oplevelse man fik er indfriet.
Det handler ikke bare om at smække et par numre på!
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Måske er det i overkanten at forvente.
Hvis man køber en sportsvogn, eller måske bare en GTI, kan man nok heller ikke forvente en racerbane bag
forhandleren, eller en prøvetur på Nürburgring. Eller en 18-hullers verdensklasse golfbane, fordi man er interesseret i
dyre golfkøller. Eller et koralrev, hvis man vil prøve en dyr BCD eller regulator...

Forretningen bør efter min mening demonstrere højttalerne inden for hvad der er praktisk muligt og forventeligt. Det
er klart at et sæt højttalere til 70.000 forventes opstillet i et bedre akustisk miljø end et sæt til 7, men hvis de nu har
3-4 sæt i prisklassen, samt 6 forskellige pladespillere, der også kræver fordybning... Så må man leve med et "high-end
rum" hos butikken, og prøve at fornemme produktets potentiale.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 517
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Er et ganske almindeligt rum indrettet som e ganske almindelig stue, sammenligneligt med en racerbane eller et koralrev??
Meget fjollet er du!

__________________
You aint nobody without a naim!
Til top Vis megholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af megholm
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Ryk tilbage til start og læs venligst premisen for indlæget :O)

Hvis du ikke er enig i at man mindst 1 gang skal have oplevet grændsen for performance af et købt produkt, så er vi uenige og det må man godt være :O)

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Vil lige katse lidt fra min inspirationskilde ind her, det er Jim Smith som udtaler følgende:

"Dear Audiophile:

As I've traveled around North America, voicing readers' systems, three things have become very obvious:

1) Audiophiles have standards that are simply too low. They accept much less than they deserve (and much less than
they paid to get).

2) It's not really their fault. They simply don't have a reference for how good their system can be.

3) Addressing how electrons travel in wire and electronics is one thing—addressing how sound waves are launched into
the room and how they are received at the listening seat is far more critical and pays far bigger dividends."

Han lever idag af at sælge bøger om opstilling, DVD'er med demonstrationer og selv tager han rundt og redder "røven"
på mangen en rig hifi/musik entusiast.

Det er specielt udtalelse nummer 2 jeg tænkte på i mit oprindelige indlæg, skal en sælger eller forretning ikke kunne
præstere dette???

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 18 April 2012 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Det er jo lidt et tveægget sværd, da vi i butikkerne gerne vil præsentere vores produkter bedst muligt, men hvis du vidste, hvor ofte man bliver
beskyldt for at have "snydt" ved en demo, fordi vi jo har gjort alt muligt ved rummet, som kunden aldrig selv ville gøre ved sin egen stue. Så
efterhånden ligner vores dekorum, mere og mere en normal stue.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 18 April 2012 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Bulletdodger skrev:
Det er jo lidt et tveægget sværd, da vi i butikkerne gerne vil præsentere vores produkter bedst
muligt, men hvis du vidste, hvor ofte man bliver
beskyldt for at have "snydt" ved en demo, fordi vi jo har gjort alt muligt ved rummet, som kunden aldrig selv ville gøre
ved sin egen stue. Så
efterhånden ligner vores dekorum, mere og mere en normal stue.


Hej BD,

Det kan jeg levende forestille mig :O)

Men den frustration de oplever synes jeg er dybt konstruktiv, hvis man vil opnå den performance man har betalt i dyre
domme for.
Men jeg tror nu også alligevel vi tænker på to forskellige ting.
Placeringen af lytteposition og højtalerposition er det vigtigste, regulering af akustiken kommer i anden række og bør
kunne holdes på et minimum hvis "RoomPlay" er opnået. Jeg tror dog ikke man kommer helt udenom ihvertfald en eller
to diffusere og måske noget dæmpning.

Hvis man som forretning kunne mestre disciplinen og lave en opstilling hvor lad os sige en mellemklasse højtaler i ens
demorum fik folk til at "tisse i bukserne" sådan i overført betydning, er jeg sikker på man sælge rigtig mange og så
selvfølgelig aflevere højtalerne ude hos kunden. Her kunne mand så stille dem op så de performer optimalt, markere på
gulvet hvor det er med et par striber tape. Kunden kan så beslutte om de skal blive stående eller om de skal tilbage på
almindelige hverdage og så rykkes tilbage når der skal nydes for fuld musik.

Jeg husker SK-Sound gjorde dette ved selv beskedent prissatte højtalere og det virkede!   

En ting som virkelig har undret mig meget er når man følger RoomPlay modellen er det er placeringen af lyttepositionen
som altid er det aller vigtigste og det første der bliver målt og lyttet på. Derefter højtalerplaceringen i forhold til rummet.
Det tror jeg ikke mange brugere benytter sig af, endsige er klar over - jeg var ihvertfald ikke.

mvh. Asger

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 18 April 2012 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er egenligt en smugle enig med Mercury, men også uenig........

Hifi interesseret bør høre hvad et setup kan, det skylder de sig selv. Men i Danmark der kan det ikke være butikkens ansvar, det har kunderne selv sørget for!

De vil ha det så design rent og det skal ligne deres stue mest muligt. Husk på at 90% af alle drenge køber anlæg efter fruens instrukser  Derudover så vil de ha RABAT, ellers køber de på nettet. I udlandet (EU) der får man ikke rabat, der betaler man prisen. Det gør at forhandlerne har penge til at have udstyret og kunne lave demo`n, samt mændene er ikke tøffelhelte som i dk og de indretter stuen/rummet mere rigtigt.



__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 517
Sendt: 18 April 2012 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Pierre, det er totalt noget vrøvl. Det er muligt at det er sværere at få en rabat i f.eks england, eller at kunderne ikke forsøger,
til gengæld er prisen typisk
mellem 10-40 procent lavere allerede!

At 90 procent af danske mænd skulle være tøffelhelte og alle udenlandske mænd nogen fandens karle der sætter deres
hornhøjttalere hvor de vil, det taler vist også for sig selv...

__________________
You aint nobody without a naim!
Til top Vis megholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af megholm
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes