Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 23:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Min DIY forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 17 Marts 2012 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har igennem længere tid arbejdet på en forstærker, den er nu "færdig", med alle de modifikationer som jeg mener er nødvendige nu og her. Jeg har før haft en tråd om emnet, den kan jeg dog ikke finde, så jeg starter en ny.

Først nogle billeder af effekt trinene, der er to ens.

Forstærker modulerne er fra Hypex.nl. De er dog lettere modificeret.

Jeg har sat ekstra stabilisering på forsyning til input bufferen, 2*47u, det er de to runde kondensatorer  nederst til højre.

Til højre for dem sidder op-amp'en, den har jeg skiftet til LM4562.

De to røde kondensatorer sidder parallelt med de to store på hovedforsyningen.


Ovenfra kan man se at jeg har skiftet de to store kondensatorer på forsyningen til nogle bedre.

De to kondensatorer der sidder i signalvejen direkte efter indgangsbufferen har jeg fjernet og erstattet med en lus, øverst til højre, det giver dog lidt "plop" i højttalerne når jeg slukker, så det er muligt at jeg finder nogle film kondensatorer og sætter i.


Ellers er der ikke så meget at sige, transformatoren kan levere 300Watt, der er 8*5000u i forsyningen, kablerne er ca. de tykkeste jeg kunne finde.



Bagsiden er samtidig "betjeningen", den lider under at jeg ikke kan finde nogle sorte skruer.


Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 17 Marts 2012 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Ser godt ud :)


/U.

PS: Du kan købe sorte skruer her: http://www.modelfixings.co.uk/

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 24 Marts 2012 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Ser godt nok lækkert ud! Det var godt nok en pæn portion lytter du har dig . Hvordan med lytte indtryk? det er et 180 modul right?

Måske nogle billeder med den endelige integration



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 24 Marts 2012 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Ja, det er Hypex UCD180ST. De anbefaler min 5000u, så jeg tænkte at fire gange mere måtte være passende, og det var ca. hvad der var plads til i kassen.

Jeg har sat kondensatorer i signalvejen igen, dog Wima MKS, de er bedre end de elektrolytter der sad der før, og det bedste jeg lige havde ved hånden. Den siger stadig lidt underligt når den slukker (dvs. når elektrolytterne er afladet), men nu er det ikke så slemt som før. Det er sikkert den stabilisering jeg har sat på forsyningen til input bufferen der får den til at sige lyde.

Jeg regner med at få taget nogle billeder af forforstærkeren og lidt af hele setuppet i morgen.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 24 Marts 2012 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Lækkert!
Er der stor forskel på lyden af standard moduler og dit eget mod?


__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 24 Marts 2012 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Herligt at se flere bygge projekter igen! 
Det ser godt ud.

Godt for dig at brugeren "Musik.Fan1979" ikke er her mere, ellers havde du fået en ordenlig gang klø, over den store lytter kapacitet du har brugt til dit modul.

Jeg taler af erfaring .


__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 24 Marts 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg er nok ikke den rette til at udtale mig om lyden, jeg har ikke den store erfaring. Mit største problem med det nuværende setup er s-lyde. Det er mit indtryk at de mods jeg lavede med at sætte en ny op amp i, gjorde at der kom lidt mere styr på s-lydene. Men den store synder er nok mine højtalere (Linn ), jeg har et par små B&W jeg skal have prøvet med, for at lytte efter forskelle. Jeg overvejer også en DAC til når jeg ser TV og spiller musik og film fra PC. Hvis/når jeg får tid vil jeg prøve at lave nogle sammenlignings test mellem denne forstærker og min gamle Cyrus One. En eller anden nævnte i en tråd om Hypex at ST versionen havde problemer med netop S-lyde, men hvor meget der er om snakken ved jeg ikke.

Set i bakspejlet burde jeg nok have købt HG versionen af modulerne, i stedet for at eksperimentere med at modde dem selv. Det havde været lidt kedeligere men resultatet havde nok været bedre.

Hvorfor skulle det være et problem at have stor lytter kapacitet?
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1216
Sendt: 24 Marts 2012 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Hej Bertel.

Lytterne hjemme i skumkassen hilser.
Hvis du får råd en dag så er PVC-isolerede kabler med til at hvisle lidt, ligesom den megen forniklede og derefter forgyldte
messing du gør brug af til højttalerterminaler.
Større capacitet er hovedsaligt et kvalitetstegn og giver en god stiv strømforsyning.
Også godt at du holder capaciteten tæt på modulerne.

Hvis du har trådviklede cementmodstande i signalvejen til diskanterne på dine Linn, så kan de skiftes til bedre typer.
Alu/papir/voks i stedet for dine nuværende polyprops i filteret til diskanten vil også hjælpe.
Selv den gule PVC-krympeplastic på dine lytter lyder af noget!

Mvh. Jens/Modifix

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 24 Marts 2012 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Jeg er nok ikke den rette til at udtale mig om lyden, jeg har ikke den store erfaring. Mit største problem med det nuværende setup er s-lyde. Det er mit indtryk at de mods jeg lavede med at sætte en ny op amp i, gjorde at der kom lidt mere styr på s-lydene. Men den store synder er nok mine højtalere (Linn ), jeg har et par små B&W jeg skal have prøvet med, for at lytte efter forskelle. Jeg overvejer også en DAC til når jeg ser TV og spiller musik og film fra PC. Hvis/når jeg får tid vil jeg prøve at lave nogle sammenlignings test mellem denne forstærker og min gamle Cyrus One. En eller anden nævnte i en tråd om Hypex at ST versionen havde problemer med netop S-lyde, men hvor meget der er om snakken ved jeg ikke.

Set i bakspejlet burde jeg nok have købt HG versionen af modulerne, i stedet for at eksperimentere med at modde dem selv. Det havde været lidt kedeligere men resultatet havde nok været bedre.

Hvorfor skulle det være et problem at have stor lytter kapacitet?


Det er der heller ikke som sådan, det er en længere historie om en bruger der nærmest gik amok, og kritiserede ALT hvad jeg og andre kunne komme op med.

Hans måde at "tale" til mennesker på, var fuldstændig uacceptabel.

Han blev så under det store drama udelukket fra forummet. Lidt ærgerligt, da det faktisk senere hen var ganske morsomt læsestof. Det var virkeligt langt ude.


Han mente i korte træk, at jeg var en "Brian" som kun havde en høj RIFA lytter kapacitet, fordi det så "cool" ud.

Der er selvfølgelig noget om, at det næsten er mere vigtigt at have lynhurtige kondensatorer, end en stor mængde, når det drejer sig om class D.

Og så gik det ellers ned ad bakke.

http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75441&KW=Uc D400



__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 25 Marts 2012 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Lidt flere billeder.

Højttalerne er Linn Keilidh, de spiller fint, og har den store fordel at de er ret lave, så de ikke dækker for vinduerne.

Det er en gammel Rotel CD-afspiller, en Zotac Zbox Nano, mest til at se film, en PS3, en Squeezebox Duet (lettere moddet) til at høre musik (Vimp) og en low-end Thorens pladespiller.

Møblet er hjemmelavet.



Forforstærkeren består af et kontrolboard fra dantimax.dk. Forstærkerdelen er hjemmelavet og består mest af to LM4562. Der er to strømforsyninger, en til kontroldelen og en til audio delen. De er lidt overdimensioneret, hvis jeg skulle komme i tanke om at indbygge RIAA eller DAC.

Der er lidt rodet inde i kassen...



Fronten består af knapper fra Holfi og messing skruer, de passer ikke så godt sammen i farver. Volumenknappen er lidt stor, jeg overvejer at få drejet noget af den.



Bagsiden af forforstærkeren betår af 5 indput, tape og en output. Effektforstærkerne får strøm fra forforstærkeren, så de slukker og tænder sammen. Jeg har bygget en lille fjernbetjening fra dantimax.dk, den fungerer fint, men er ret grim og svær at få til at passe i æsken.


Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 26 Marts 2012 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Citér:
Hvis du får råd en dag så er PVC-isolerede kabler med til at hvisle lidt, ligesom den megen forniklede og derefter forgyldte messing du gør brug af til højttalerterminaler.

Selv den gule PVC-krympeplastic på dine lytter lyder af noget!


Tak for tips, men problemet med den slags tips er at jeg er belastet af at være ingeniør. Jeg tror simpelthen ikke på at plastikken uden om ledninger og uden på kondensatorer har nogen som helst betydning, så jeg beholder det jeg har. Du kan selvfølgelig sige at jeg skal prøve, men jeg kan med garanti ikke høre forskel (fordi jeg ikke tror på at de betyder noget).

Højttalerterminalerne er ikke ret pæne, men de var billige, købt i biltema, jeg er for nærig til at købe andre, da jeg ikke kan overbevise mig selv om at det betyder noget.

Jeg overvejer at skifte højttalere, evt. bygge nogen selv. Det tror jeg mere på, end at fifle med dem jeg har.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 27 Marts 2012 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Citér:
Hvis du får råd en dag så er PVC-isolerede kabler med til at hvisle lidt, ligesom den megen forniklede og derefter forgyldte
messing du gør brug af til højttalerterminaler.
Selv den gule PVC-krympeplastic på dine lytter lyder af noget!
Tak for tips, men problemet med den slags tips er at jeg er belastet af at være ingeniør. Jeg tror simpelthen ikke på at plastikken uden om ledninger og uden på kondensatorer har nogen som helst betydning, så jeg beholder det jeg har. Du kan selvfølgelig sige at jeg skal prøve, men jeg kan med garanti ikke høre forskel (fordi jeg ikke tror på at de betyder noget).Højttalerterminalerne er ikke ret pæne, men de var billige, købt i biltema, jeg er for nærig til at købe andre, da jeg ikke kan overbevise mig selv om at det betyder noget.Jeg overvejer at skifte højttalere, evt. bygge nogen selv. Det tror jeg mere på, end at fifle med dem jeg har.





Enten er du ikke elektronik-ingeniør eller også har du sovet gevaldigt i timen da kondensatorer og dialektrikum blev gennemgået. Eller du er en af de ingeniører der er blevet snæversynet og ikke tro at dialektrikum har nogen indflydelse på lyden. en kondensator er en kondensator basta.

Iøvrigt kan jeg varmt anbefale at lave separat trafo ensretter og lytter til fortrinnet opamperne. Det rykker en del.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 27 Marts 2012 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Jeg er elektronik ingeniør, jeg ved godt at der er forskel på kondensatorer og at de har betydning for lyden. Men om de er
pakket ind i plastik, gummi eller er malet med lindolie er ligegyldigt. Jeg tror ikke på voodoo.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 27 Marts 2012 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Du kender ikke begrebet Stray capacitance, linolie vibrations dæmpende virkning plus dets evne til at forhindre statiske opladninger bør heller ikke glemmes i denne sammenhæng, ændringen i lyden er sandsynligvis en kombi af alle tre ting.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 27 Marts 2012 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

@kanonlyd, som jeg skrev: Jeg tror ikke på voodoo.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 27 Marts 2012 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Jeg læste elektronikingeniør for mange år siden, og kun huske lidt om det. Jeg er stødt på en artikel, som man desværre skal være medlem for at læse. Abstract er dog interessant

http://ieeexplore.ieee.org/xpl/freeabs_all.jsp?arnumber=1032 708

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 27 Marts 2012 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
@kanonlyd, som jeg skrev: Jeg tror ikke på voodoo.


OK er stray capacitance, vibrations dæmpning, statiske opladninger voodoo så når vi nok ikke meget længere, iøvrigt er nok heller ikke så smart, at du lader ledninger løbe tæt ved og ovenpå på din trafo.

Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 27 Marts 2012 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at kondensatorer ikke er perfekte, at der kan opstå brum hvis ledninger med audio løber for tæt på magnet felter,
osv. Men der er ganske enkelt en bagatel grænse, under hvilken det bliver ligegyldigt. Jeg kan ikke høre brum fra min
forstærker, så jeg lader nok ledningerne ligge der hvor de ligger. De fænomener som kanonlyd nævner, er under
bagatelgrænsen.

Jeg bruger også ganske almindelige strømkabler, sikkert nogen der fulgte med en computer en gang for mange år siden.
Stikdåserne er sandsynligvis fra Jem/Fix. Jeg ved ikke hvad højttalerkablerne hedder, og jeg er også ligeglad. Alt sammen fordi
det er ligegyldigt for lyden.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Det ser cool ud Bertel! Herligt med træfronter! Men du får aldrig noget der minder om tålelig lyd ud af det anlæg, medmindre du
får tweaket skruerne til forpladerne så alle kærvene vender samme retning. Jeg vil her anbefale vandret, da det helt klart giver
det bredeste perspektiv! Og så håber jeg at dem der følger med på denne tråd kan tåle lidt humor! Jeg tror ikke at nogen
ville kunne svare rigtigt i 10 på hinanden følgende blindtest, hvor dine højttalerterminaler blev sammenlignet med nogen andre
(hvis sådan en test overhovedet ville kunne gennemføres videnskabeligt korrekt). Men tror du alligevel ikke du kunne få lidt
mere ro i sindet - og dermed i lydbilledet - hvis signalet skulle gennem lidt mindre af det materiale dine HT-terminaler nu
engang er lavet af? Ellers ser det fedt ud med de tykke kabler og en seriøs stang "lytter"! Du behøvede ikke gemme
monoblokkene væk inden du tog billedet af set up'et; de matcher vel forforstærkeren fint?! Fed forforstærker i øvrigt! Ser du
har "kæmpet" lidt, for at få knapperne længere frem end original Dantimax. Så må man jo leve med et kabel eller to ekstra i
kabinettet og måske et par vildfarne elektroner... Det er godt at det ikke er alle, der lader sig og sine projekter skyde ned med
den manglende linolie under kabinetlåget, for så var der ikke megen interessant læsning tilbage her på siderne. By the way,
håber ikke du har brugt vandbaseret lak til træfronterne???
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 29 Marts 2012 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Mono-blokkene har kedelige aluminiumsfarvede fronter, de står i skabet ved siden af deres højttaler, dels fordi der er kedelige, men mest fordi de brummer lidt. Jeg ville godt have nogle bedre højttalerterminaler, men gider ikke ofre en formue for dem.

Fronten på forforstærkeren er indtil videre ubehandlet, jeg eksperimenterer lidt med bejdse, men lad os nu se. Desværre har den en lille revne, ca. der hvor den grønne lysdiode sidder, så måske laver jeg en anden front, måske i ask, medmindre der er nogen der har noget dårligt at sige om netop asks kvaliteter inden for high-end audio.

Men ellers tak for humoristisk tilbagemelding.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes