Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Relaixed2 Balanceret Forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stigur
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har en "balanceret" CD (Udgang fra mit LC Audio ZAP-filter MK2) og en balanceret effekt-forstærker (Lyngdorf SDA 2175).
Så jeg har manglet en balanceret forforstærker.
Efter at have luret et stykke tid, har jeg besluttet mig for at give mig i kast med:
http://www.eijndhoven.net/jos/relaixed2/index.html

Det virker overkommeligt (jeg har indtil videre kun skiftet komponenter i mit delefilter, så jeg er ikke så rutineret) og prisen for alle komponenter er 3-400 €, excl. et kabinet som jeg har selv.
Så alt-i-alt tør jeg godt tage chancen.

Dagens opgave har bestået i at bestille PCB'er og en forprogrammeret micro-controller fra Jos.
Næste opgave bliver at få alle delene hjem fra Farnell. Her vil jeg bruge en vens konto, da jeg ikke selv har et firma.

Her får I lige et billede fra nettet af et færdigt print med front-pcb (fra Relaixed2-hjemmesiden)

Main og Front-PCB

Til top Vis stigur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stigur
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår det sådan at du har valgt.?

Hvorfor ikke vælge danske dantimax?
Han har masser af kits som kan sammensættes til en forforstærker.
Blandt andet også balanceret relæ volumen kontrol.

Jeg har selv lavet en forforstærker ud af de kits han sælger.
Og så har du også flere displays at vælge imellem, samt du støtter interne forhandlere.


__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
stigur
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Dantimax er ikke dukket op på nogle at de søgninger jeg har lavet, så jeg har ikke overvejet det som et alternativ.
Og så synes jeg det projekt jeg har valgt er meget let tilgængeligt og godt beskrevet.

Jeg synes du skal lave en tråd med dit forforstærker-projekt. Så kan andre med samme behov lettere blive opmærksom på alternativet. (Hvis altså du ikke allerede har en sådan tråd, så kunne det være spændende at se et link til den)

Til top Vis stigur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stigur
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 24 Marts 2012 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Hej Stig!

Det bliver spændende at se dit færdige projekt! Hvad for kabinet rygerdet så ned i og "overtager herredømmet"?



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
stigur
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 24 Marts 2012 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gammel Rega Elex stående.
Den forsøger jeg i første omgang at gøre til donor.
Hvis det ikke lykkes må jeg til pengepungen.
Relaixed2-hjemmesiden har links til kabinetter der virker:
http://www.eijndhoven.net/jos/relaixed-chassis/
Og tilbyder tilmed en special-lavet front, hvis man ønsker det. 

Til top Vis stigur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stigur
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 24 Marts 2012 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

stigur skrev:

Dantimax er ikke dukket op på nogle at de søgninger jeg har lavet, så jeg har ikke overvejet det som et alternativ.
Og så synes jeg det projekt jeg har valgt er meget let tilgængeligt og godt beskrevet.

Jeg synes du skal lave en tråd med dit forforstærker-projekt. Så kan andre med samme behov lettere blive opmærksom på alternativet. (Hvis altså du ikke allerede har en sådan tråd, så kunne det være spændende at se et link til den)



Det burde jeg egenligt også gøre.
Det var ideen, men jeg ved ikke lige hvorfor jeg ikke fik det gjort endnu.


__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
stigur
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 21 April 2012 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg varer fra Holland.

2 print og en for-programmeret controller, vistnok til fjernstyring af forforstærkeren. Det beløb sig til 100,- €

Desuden er der bestilt for 200,- € varer hos www.mouser.com
En enkelt vare fra listen var i restordre, men en ingeniør-ven hjalp med at finde en erstatning. 

Så jeg glæder mig til at begynde at lodde i næste uge når delene kommer hjem.

Min tanke med at bruge er gammelt Rega Elex kabinet til projektet er blevet droppet.
Efter at have fået printet kan jeg se at det bliver for svært at få til at passe samme, ihvertfald med et ordentligt resultat. Så istedet bestiller jeg Hifi 2000 kabinettet som er anbefalet til Relaixed2.

Desuden bestiller jeg en special-tilpasset  front som kan købes på Relaixed2 hjemmesiden.

Og så bestiller jeg et bagpanel som kan bestilles fra Schaeffer i Tyskland. http://www.schaeffer-ag.de
De har en service hvor man kan få et bagpanel boret og indgraveret ved hjælp af et program som kan downloades fra deres hjemmeside.
Jos, som har designet Relaixed2, har lavet en fil som man kan bruge, så det passer til Relaixed2.

Alt om kabinet kan findes på: http://www.eijndhoven.net/jos/relaixed-chassis/

Sidst vil jeg bestille en rustfri stål knop, som bruges til skift af signal og volumen mm. Denne knop er også foreslået på Relaixed2-hjemmesiden og kommer fra Dact.
http://www.dact.com/html/knobs.html

Det betyder en ekstra-regning på næsten 200,- €. Men så får jeg også et custom-tilpasset kabinet og det betyder meget for mig at resultatet bliver pænt.
Desuden ved jeg på den måde at alting passer sammen og er nemt at samle. Det betyder jo også noget, når det som her er første gang at jeg kaster mig ud i et byg-selv projekt.

Den endelige regning kommer til at ligge på ca. 500,- € eller 3700,- kr Og det synes jeg stadig er meget rimeligt for en balanceret og fjernbetjent High-end forforstærker. Det kan man næsten ikke engang få en Parasound P/LD-2000 forforstærker for brugt, som ellers har været det jeg har kigget efter.

Jeg får nok også brug for en RIAA, da jeg for nylig har anskaffet mig en pladespiller. Her har jeg kigget på www.dantimax.dk, som foreslået tidligere i tråden. De har en til 55,- € som jeg tror er nem at have med at gøre.

Det kommer billeder af det hele, når jeg får adgang til et ordentligt kamera.

Til top Vis stigur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stigur
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 21 April 2012 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Uha, det bliver godt, jeg glæder mig til at dit kabinet, og ikke mindst lytteindtrykket  Hvordan var det, var den 100 balanceret, eller var der også rca indgange på den?

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
stigur
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 21 April 2012 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Den har 3 balancerede og 3 rca indgange. Men forforstærkeren er grundlæggende et balanceret design. Så rca-indgangene må blive konverteret til balanceret. Har du forresten nogle forslag til RIAA-byggesæt, som vil være velegnede? Udover den fra Dantimax jeg allerede har overvejet at bruga?
Til top Vis stigur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stigur
 
stigur
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 27 April 2012 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Her lidt billeder:
1) Nærbillede af print, hvor der er monteret relæer (af mig) :

Printet er lagt på et stykke pap i A4-størelse, for at give en ide om hvor stort printet er
Udover hoved-print kan ses det print som skal sidde på forpladen og den lille controller, hvor der allerede er læst software ind på.
(Jeg beklager billedkvalitet, som jeg håber at rette når jeg bliver bedre til at tage billeder)

2) Billede af print og dele fra Mouser (der er MANGE poser med dele..)


Eneste overraskelse har været at de transformere som kom fra Mouser, ikke er magen til dem som man får hos Farnell. Jeg går ud fra at det er fordi Mouser ikke har dem. Ihvertfald vil jeg få bestilt de oprindelige fra Farnell, så jeg er sikker på hvordan de skal monteres. Dem fra Mouser er ikke ringkerne-transformatorer og jeg er ikke sikker på hvordan de skal sidde.

Så nu gælder det bare om at få loddet dele på. Jeg er glad for at have nogen at spørge, for det er ikke alle delene jeg er sikker på hvordan skal vende  Monteringen af de fleste komponenter hvor man kan være i tvivl er forklaret i vejledningen, så det er kun nogle få hvor jeg er i tvivl.

 

 

 

Til top Vis stigur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stigur
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 29 April 2012 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hej Stig!

Det ser spændende ud! glæder mig til at se nærmere når der kommer sammenhæng i delene



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes