| Sendt: 05 Juni 2012 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
|
Ja, det ville jo et eller andet sted også være synd ikke at udnytte alle kanalers optimale opdeling. Det siger jo sig selv, at hvis en center er fraværende, og agrasive impulser fra centeren kommer ud af højre/venstre kanalerne, vil det jo overskygge mindre eller små lyd-detaljer, der oprindeligt var tiltænkt fronten alene. Så i et omfang vil man gå glip af information.
Nogen af Jer, der har ekspermenteret med 2 centerhøjttalere ( oven og under skærmen) ? Tænker i disse baner, for at få lyden til at fornemmes som værende at komme fra midten af billedet... et slags "center sweet-spot" 
|
|
|
En bedre løsning tror jeg ville være, at montere to centerhøjttalere som stereo højttalere, udover fronthøjttalerne. En på venstre side af skærmen og en på højre side. Signalet skulle komme fra centerudtag og splittes op i venstre og højre. Signalet ville så være i den rigtige højde.
Jeg var mandag inde i hifiklubben og spurgte lidt til en center, og sælgeren forklarede om at den var vigtig osv. Han viste hvormeget information der var, og viste hvor lidt der var i venstre og højre på "Pearl Harper" med lydeksempler.
Man kan jo omskrive det sådan: Man tager et stereosignal, og omdanner det til mono. To signaler næsten, skal beabejdes af en højttaler. Den højttaler kommer så på arbejde.
Jeg spurgte ham om han på sit anlæg hjemme, om han havde prøvet at koble centeren fra. Nej, det havde han ikke. Nu havde han jo købt en... __________________ NLE 1000 mono, 1000 watt, ladelytter 132.000 uF., Onkyo NX- 809. Duelund/NLE kabler, Duelund højtaler. Subwoofer Monarcor 18 " i 315 liter lukket kabinet, trækkes af ColdAmp Sonora S750 med 750 watt.
|