Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 08:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvilken finish? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PifPafGiraf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 August 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 17 Juli 2012 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

PifPafGiraf skrev:
Hvordan det står lige nu





Ser sku lidt buttet ud hva? :P
Til top Vis PifPafGiraf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PifPafGiraf
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 12 August 2012 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har set flere der anbefaler alm snedkerlim når fineren skal stryges på, kender er der har lavet det på den måde
uden problemer. Hvordan går det med højttalerne.... er de kommet op og stå ?

__________________
DIY SUB.....Hypex/Peerless
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
PifPafGiraf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 August 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 19 August 2012 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

DET ER ET STORT PROJEKT! er kommet lidt bag på mig hvor meget energi der skal burges på det :/ men har nu ikke
knnækket halsen på det ;) idag er jeg langt om længe nået til det sjove. jeg har bejdset sort på de mørkebrune sider og den
ene side har fået første lakering. det ser nu sådan her ud:

Sort spritbejdse der er ved at tørre, det er utroligt let at arbejde med så længe man maler langs årerne så fordeler det sig
jævnt.


Det første ud af mange lag lak, ser godt ud indtil videre


Svært at fange når det er vådt og uslebet, men har fået den nuance jeg godt ville have: meget mørk brunsort med struktur
i, det skal nok blive rigtig godt :)


det var det nye herfra.

kh AP
Til top Vis PifPafGiraf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PifPafGiraf
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 19 August 2012 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Det skal nok blive godt.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 17 September 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Er du tilfreds med resultatet ? sys det ser lovende ud ;-)


__________________
DIY SUB.....Hypex/Peerless
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
PifPafGiraf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 August 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 06 November 2012 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

ret tilfreds dog ikke med at jeg bejdsede dem mørke på siderne :S





Til top Vis PifPafGiraf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PifPafGiraf
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 06 November 2012 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hej PifPafGiraf,

Det har været et stort arbejde. Jeg arbejder selv en del i træ - reparerer bl.a. træbåde - så jeg har en vis indsigt i, hvor tidskrævende en proces, du har været igennem.

Med fare for at lyde overkritisk, så ser det ud til - alene vurderet ud fra dine oploadede fotos - at lakoverfladen på dine kabinetter visse steder er ujævn/grynet og med "løbere", hvor lakken har samlet sig i små pytter. Det ser fx ud til at være tilfældet på hjørnet på det sidste foto.

Det kan være ganske svært at undgå, når man håndlakerer. Hvis du vil opnå en spejlblank (og altså helt jævn overflade), så er der ingen anden udvej end en sprøjtelakering. Men det koster selvfølgelig ...

Jeg nævner det kun, da dit i øvrigt fornemme arbejde fortjener det, og jeg håber min kritik bliver modtaget i den positive ånd, som den er sendt i

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 06 November 2012 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Virkeligt et lækkert sæt DTQWT, som du har fået skruet sammen der PPG.

Uden at lyde smart, men kunne man ikke med fordel finere sine MDF/Baltisk birkefiner plader INDEN man begynder at samle kabinettet???

Nu slæber jeg mit grej med, når jeg skal op og lytte på et sæt hos TG her om en 14dages tid, så det kan være, jeg får brug for lidt vejledning efterfølgende.

Min tanke omkring finish blev virkeliggjort, da en italiener tog projektet op og satte billeder på mine tanker. http://www.troelsgravesen.dk/DTQWT-Carlo.htm . Dette ville dog blive et uoverskueligt projekt, med mindre man kunne lave en skabelon og fx. bruge en fræser til at skære i birkefineren... Andre ideer fra Jer???

Men igen FEDT projekt PifPaf, og FEDT at du kaster dig ud i DIY og ikke mindst finering.

Mvh Thor

 



__________________
Mit stereo rør gear
Til top Vis ts_riders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ts_riders Besøg ts_riders's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 06 November 2012 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

ts_riders skrev:

Virkeligt et lækkert sæt DTQWT, som du har fået skruet sammen der PPG.

Uden at lyde smart, men kunne man ikke med fordel finere sine MDF/Baltisk birkefiner plader INDEN man begynder at samle kabinettet???

Nu slæber jeg mit grej med, når jeg skal op og lytte på et sæt hos TG her om en 14dages tid, så det kan være, jeg får brug for lidt vejledning efterfølgende.

Min tanke omkring finish blev virkeliggjort, da en italiener tog projektet op og satte billeder på mine tanker. http://www.troelsgravesen.dk/DTQWT-Carlo.htm . Dette ville dog blive et uoverskueligt projekt, med mindre man kunne lave en skabelon og fx. bruge en fræser til at skære i birkefineren... Andre ideer fra Jer???

Men igen FEDT projekt PifPaf, og FEDT at du kaster dig ud i DIY og ikke mindst finering.

Mvh Thor

 


Man kan sagtens finere forud for samling ... men, så skal alle samlinger samles i smig, hvis den underliggende birkefinér/MDF ikke skal kunne ses i fx hjørnesamlinger. Det bliver desueden vanskeligere at få åretegningen til at være "ud i et stykke".

Fordelen ved at finere et samlet kabinet er, at finéren dækker alle samlinger (naturligvis under forudsætning af, at finérarbejdet er udført ordentligt), og det er muligt at videreføre åretegningen.

Det er mit bud, at "The Italian Job" er udført præcist, som du beskriver det: Der er udarbejdet en skabelon, som der fræses efter. Der skal selvfølgelig fræses rigtig mange enkeltstykker (og spildet er enormt), men da kabinettet tilsyneladende har lige sider, kan man bare fræse løs.

Den efterfølgende sammenlimning skal selvsagt udføres med stor nøjagtighed (hvilket også forklarer den afbillede "jig"), men mindre ujævnheder klares med en omgang med rystepudseren (eller måske endnu bedre med en excentersliber pga. den let buede kabinetform).

En professionel overfræser er selvfølgelig at foretrække, men en mindre model fra anerkendt producent på 600-800 Watt kan sagtens klare jobbet. Det vigtigste er gode fræsejern (som sagtens kan koste i nærheden af, hvad selve fræseren koster ...).

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
PifPafGiraf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 August 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 06 November 2012 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Skal ikke udelukke at der er mange ting jeg ville gøre anderledes hvis jeg skulle lave et nyt sæt.

Jeg havde ikke rigtig nogen erfaringer da jeg startede, så uden at bruge andet end utallige timer på h4a så kastede mig ud i projektet, havde jeg vidst
hvor meget arbejde det har taget så havde jeg nok ikke gjort det, men er nu glad for det alligevel er lykkedes. Nogen gange skal man ikke begrænse
sig selv men bare gøre det, og så tage tingene hen af vejen, man skal jo starte et sted.

Mine fejl:
- Vendte hjørnestivere bag diskant spejlvendt (venstre <=> højre)
- Undersænkede terminaler for at beskytte dem, det er grimt og uhandy ifht jumpere/spader
- Brugte trælim + pres til fineren. Kunne ikke ligge ordentligt pres på så det bølgede en smule
- Lakerede selv. mistede tålmodigheden og kom for meget lak på hvilket satte mig to lakeringer tilbage
- bejdsede siderne for mørke
- knækkede messingskruer fordi jeg skruede for hurtigt og de blev varme

Tidshorisont:
5 dage til samling af kasser
1 dag til lodning og monitering af delefilter + enheder
2 uger til montering af finer (i en stue: håbløst xD)
6 uger med lakering

Så hvad kan jeg anbefale:
- finer inden hvis man har styr på finish men så skal man lave 45 grader samlinger
- finer med kontaktlim, rulles på begge flader og presses på med en klods man kører hen over det hele for at fjerne luftbobler
- Laker IKKE selv
- undgå to ovenstående punkter på store overflader, man knækker halsen på det
- lav det over flere omgange. Jeg havde mine stående og spille i 8 mdr inden jeg finerede og allerede
- hav et sted at lave det, jeg havde min stue det kan ikke anbefales
- kast dig ud i det med høje forventninger og vær glad for dit knap så perfekte resultat og alt den erfaring du har fået ;)
- vær ikke bange for at kaste dig ud i det, det er ikke avanceret og værste der kan ske er at man bliver forsinket i sin naive tidsplan man har i          
hovedet.

Mvh PPG (<~ tak for den [like])
Til top Vis PifPafGiraf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PifPafGiraf
 
PifPafGiraf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 August 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 06 November 2012 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Hej PifPafGiraf,


Det har været et stort arbejde. Jeg arbejder selv en del i træ - reparerer bl.a. træbåde - så jeg har en vis indsigt i, hvor tidskrævende en proces,
du har været igennem.


Med fare for at lyde overkritisk, så ser det ud til - alene vurderet ud fra dine oploadede fotos - at lakoverfladen på dine kabinetter visse steder er
ujævn/grynet og med "løbere", hvor lakken har samlet sig i små pytter. Det ser fx ud til at være tilfældet på hjørnet på det sidste foto.


Det kan være ganske svært at undgå, når man håndlakerer. Hvis du vil opnå en spejlblank (og altså helt jævn overflade), så er der ingen anden
udvej end en sprøjtelakering. Men det koster selvfølgelig ...


Jeg nævner det kun, da dit i øvrigt fornemme arbejde fortjener det, og jeg håber min kritik bliver modtaget i den positive ånd, som den er sendt i



Lakering er en BITCH jeg tror ikke det er noget jeg har lyst til at gøre igen. Jeg er ikke færdig med at lakere endnu da jeg har et fåtal af løbere rundt
omkring og jeg mangler at ordne toppen på den ene fordi jeg blev nødt til at fjerne et stort stykke uhærdet lak (for tykt lag). Så skal igang igen.

Du virker som om du har styr på det med lak for jeg mangler egentlig noget hjælp til havd jeg skal gøre efter det aller sidste lag lak. Jeg har både
korn 4000, slippe og slipoline at gøre godt med skal jeg bruge det eller bare lade lakken stå ubehandlet på sidste lag.

Mvh PPG
Til top Vis PifPafGiraf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PifPafGiraf
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 06 November 2012 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

PifPafGiraf skrev:
Analogueman skrev:

Hej PifPafGiraf,


Det har været et stort arbejde. Jeg arbejder selv en del i træ - reparerer bl.a. træbåde - så jeg har en vis indsigt i, hvor tidskrævende en proces,
du har været igennem.


Med fare for at lyde overkritisk, så ser det ud til - alene vurderet ud fra dine oploadede fotos - at lakoverfladen på dine kabinetter visse steder er
ujævn/grynet og med "løbere", hvor lakken har samlet sig i små pytter. Det ser fx ud til at være tilfældet på hjørnet på det sidste foto.


Det kan være ganske svært at undgå, når man håndlakerer. Hvis du vil opnå en spejlblank (og altså helt jævn overflade), så er der ingen anden
udvej end en sprøjtelakering. Men det koster selvfølgelig ...


Jeg nævner det kun, da dit i øvrigt fornemme arbejde fortjener det, og jeg håber min kritik bliver modtaget i den positive ånd, som den er sendt i



Lakering er en BITCH jeg tror ikke det er noget jeg har lyst til at gøre igen. Jeg er ikke færdig med at lakere endnu da jeg har et fåtal af løbere rundt
omkring og jeg mangler at ordne toppen på den ene fordi jeg blev nødt til at fjerne et stort stykke uhærdet lak (for tykt lag). Så skal igang igen.

Du virker som om du har styr på det med lak for jeg mangler egentlig noget hjælp til havd jeg skal gøre efter det aller sidste lag lak. Jeg har både
korn 4000, slippe og slipoline at gøre godt med skal jeg bruge det eller bare lade lakken stå ubehandlet på sidste lag.

Mvh PPG

Lad lakken stå - såfremt du altså ønsker en blank overflade. Og mal/laker kun i een/samme retning og så få gange som muligt. Hvis du stryger frem og tilbage, så vil du danne små luftbobler i lakken, som aldrig forsvinder.

Hvis du ikke er tilfreds med overfladen, når lakken er helt tør/hærdet, kan du eventuelt på et ikke-synligt og afgrænset område forsøge dig med en slibning med finkornet slibepapir (korn 4000 er sikkert fint, men korn 1200 eller 1500 kan også gøre det) og efterfølgende behandle med almindelig fast bilvoks - det vil forsegle og gøre overfladen blank.

Og du skal også vide, at selv om lakken virker tør/hærdet efter få døgn, så kan der gå flere måneder, før lakken er helt tør/hærdet. Og først på det tidspunkt bør eventuel yderligere behandling ske.

Når jeg anbefaler et ikke synligt sted, så skyldes det, at den anvendte lak og bilvoks ikke nødvendigvis vil forenes på nogen god måde, og så bliver overfladen ikke helt så pæn.

God fornøjelse! Og lad os endelig vide, hvad du beslutter dig for ... og også se resultatet!

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
PifPafGiraf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 August 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 06 November 2012 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Jeg siger tak, det skal jeg implementere om et par måneder når jeg gider igen :) indtil da skal de stå og være smukke mens jeg tager til Australien i
et godt stykke tid.

Kh PPG

Ps min ven har noget bivoks af en art han brugte til at shines lidt op på sine HT'ere kan det bruges?
Til top Vis PifPafGiraf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PifPafGiraf
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 06 November 2012 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Ikke hvis de har fået lak. Voks giver man, når det rå finér har fået træolie og derefter giver det voks nogle gange.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
PifPafGiraf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 August 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 06 November 2012 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Ahh ok den vej rundt :) tak for oplysningen

- PPG
Til top Vis PifPafGiraf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PifPafGiraf
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 06 November 2012 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

De er sgu blevet fine

Hvor længe har du spillet på dine DTQWT'ere og er du stadig glad for lyden? hvilken forstærker bruger du?

mvh Thomas

__________________
DIY SUB.....Hypex/Peerless
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 06 November 2012 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Ser er ellers ret godt ud, PPG.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 07 November 2012 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Ikke hvis de har fået lak. Voks giver man, når det rå finér har fået træolie og derefter giver det voks nogle gange.

Jeg er ikke helt enig - bivoks bør påføres ubehandlet træ og giver en mat overflade med en fantastisk glød til træet, der fremhæver åretegningen. Bivoks kan afvaskes, hvis genbehandling efter noget tid er nødvendig.

Træolie er en anden overfladebehandling, hvor genbehandling kræver afslibning (evt. med vådslibepapir dyppet i træolien, så der slibes vådt-i-vådt). Hvis du behandler en olieret overflade med bivoks, så kan du ikke efterfølgende slibe overfladen - i hvert fald ikke med godt resultat - så at sammenblande de to behandlingsmetoder kan generelt ikke anbefales.

Jeg har set eksempler på træ der er blevet behandlet med lak eller træolie og så efterfølgende er blevet behandlet med bivoks, og det risikerer at give en ujævn og spættet overflade fordi voksen ikke lægger sig ensartet på lakken eller olien.

Har selv behandlet min SOTA Star Sapphire MKIII (i amerikansk kirsebærtræ) med bivoks og det gav i den grad baghjul til den ellers sædvanligvis lakerede eller olierede plint

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 07 November 2012 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

allanowich skrev:
Ikke hvis de har fået lak. Voks giver man, når det rå finér har fået træolie og derefter giver det voks nogle gange.

Jeg er ikke helt enig - bivoks bør påføres ubehandlet træ og giver en mat overflade med en fantastisk glød til træet, der fremhæver åretegningen. Bivoks kan afvaskes, hvis genbehandling efter noget tid er nødvendig.

Træolie er en anden overfladebehandling, hvor genbehandling kræver afslibning (evt. med vådslibepapir dyppet i træolien, så der slibes vådt-i-vådt). Hvis du behandler en olieret overflade med bivoks, så kan du ikke efterfølgende slibe overfladen - i hvert fald ikke med godt resultat - så at sammenblande de to behandlingsmetoder kan generelt ikke anbefales.

Jeg har set eksempler på træ der er blevet behandlet med lak eller træolie og så efterfølgende er blevet behandlet med bivoks, og det risikerer at give en ujævn og spættet overflade fordi voksen ikke lægger sig ensartet på lakken eller olien.

Har selv behandlet min SOTA Star Sapphire MKIII (i amerikansk kirsebærtræ) med bivoks og det gav i den grad baghjul til den ellers sædvanligvis lakerede eller olierede plint

Den olie jeg mener man lige giver det først er en klar olie som skal efterbehandles. Det skal ikke stå alene. Men det kan måske godt være det ikke behøves. Når jeg en gang hvert andet år giver mine Sneller en gang voks, smører jeg det blot direkte på den eksisterende voks og lader det sidder et kvarter og polerer godt efter. Så står det så smukt.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes