Jeg har besluttet mig for at købe et sæt nye højtalere, og har i den forbindelse et par spørgsmål som jeg håber at kunne få
hjælp til.
Jeg har et sæt meget gamle
wharfedale diamond
reolhøjtalere, som egentlig virker fint, men jeg kunne godt tænke mig noget med lidt mere bund. Min forstærker er en
Denon DRA-455 som skulle yde omkring 2x50w i 8 ohm. Jeg bor på et 12 m^2 kollegieværelse, så der skulle ikke være
behov for det helt store.
Jeg tror et par små gulvhøjtalere ville være godt, noget i stil med 2 bas/mellemtone omkring 6.5" og en diskant, og gerne en
følsomhed oppe omkring de 90 db.
Først overvejede jeg at bygge nogen selv, mest fordi det kunne være sjovt, men nu har jeg set at der en del muligheder på
brugtmarkedet, og så er det måske ikke muligt at lave nogen der lyder mindst ligeså godt som et par brugte, til den samme
pris.
Budgettet er ca 2000 kr. men hvis der ikke er meget kvalitet at hente fra 1000 til 2000, så vil jeg hellere spare nogle penge.
På dba har jeg set at der et stort udbud af specielt brugte Dali højtalere hvor 104 og 505 kan fås for under 1000. Dog har jeg
læst at man skal være forsigtig med 104 pga. nogle skum ophæng. For omkring 2000 er der en del at vælge imellem, og her
her jeg intet overblik.
Kigger jeg overhovedet efter den rigtige type højtaler til den plads og forstærker jeg har?
Hvad er jeres mening mht. brugt vs DIY i den prisklasse?
Og er der nogle af jer der har godt styr på brugtmarkedet, og kan anbefale nogle specifikke modeller?