Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Brugte højtalere eller måske DIY (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KasperI
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2012
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 April 2012 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har besluttet mig for at købe et sæt nye højtalere, og har i den forbindelse et par spørgsmål som jeg håber at kunne få
hjælp til.
Jeg har et sæt meget gamle wharfedale diamond
reolhøjtalere, som egentlig virker fint, men jeg kunne godt tænke mig noget med lidt mere bund. Min forstærker er en
Denon DRA-455 som skulle yde omkring 2x50w i 8 ohm. Jeg bor på et 12 m^2 kollegieværelse, så der skulle ikke være
behov for det helt store.

Jeg tror et par små gulvhøjtalere ville være godt, noget i stil med 2 bas/mellemtone omkring 6.5" og en diskant, og gerne en
følsomhed oppe omkring de 90 db.
Først overvejede jeg at bygge nogen selv, mest fordi det kunne være sjovt, men nu har jeg set at der en del muligheder på
brugtmarkedet, og så er det måske ikke muligt at lave nogen der lyder mindst ligeså godt som et par brugte, til den samme
pris.

Budgettet er ca 2000 kr. men hvis der ikke er meget kvalitet at hente fra 1000 til 2000, så vil jeg hellere spare nogle penge.

På dba har jeg set at der et stort udbud af specielt brugte Dali højtalere hvor 104 og 505 kan fås for under 1000. Dog har jeg
læst at man skal være forsigtig med 104 pga. nogle skum ophæng. For omkring 2000 er der en del at vælge imellem, og her
her jeg intet overblik.

Kigger jeg overhovedet efter den rigtige type højtaler til den plads og forstærker jeg har?
Hvad er jeres mening mht. brugt vs DIY i den prisklasse?
Og er der nogle af jer der har godt styr på brugtmarkedet, og kan anbefale nogle specifikke modeller?
Til top Vis KasperI's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperI

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 April 2012 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hvis du har et par Wharfedale Diamond - og tænker på at udskifte dem på grund af deres naturlige mangler i dybbassen, kan du måske med fordel tænke i andre baner - hvad med en rigtig Sub der klarer den dybe ende af lydbilledet.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 April 2012 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Jeg er sådan set enig med Jan, for under 2000 kr får du ikke ret meget bund, så længe vi snakker små reolhøjttalere til 12 m2. Så hvis du vil have bund, er det nok bedre at købe en sub. Du kan købe en ny sub til 1000,- eller du kan finde en brugt.

Det er nok sjovt at bygge nogen selv, men jeg er ikke sikker på at det kan betale sig, i forhold til hvad man kan købe på brugtmarkedet.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 April 2012 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Her får man godt nok meget højttaler for 1500kr

http://www.dba.dk/hoejttaler-infinity-reference/id-82512645/

men jeg tror de er for store til dit rum.  Jan Stevns er nok inde på noget rigtigt med en sub.

her er en prisbillig

http://www.dba.dk/subwoofer-dali-aw8-laekker/id-82166402/

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes