Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Afkoblings-fødder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pepsi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt focal 836 v og kunne godt tænke mig få dem afkoblet lidt bedre, da de står på trægulv.

Nogen der kan komme med anbefaling på gode afkoblings-fødder...markedet er jo kæmpe. Det skal være fornuftig prisklasse så kr. 3000 for 2 dur ikke ;-)

De skal gerne passe på den originale metalplade der følger med hjt.
Til top Vis pepsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pepsi
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

VT-feet, SD-feet fungerer begge fint.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
beta
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  



Jeg har netop lagt SD standard Feets under mine B&W'er, og det har strammet bassen gevaldigt op. Før var den tung og
opsvulmet, nu er den betydelig strammere og med mere kant på transienterne.

SD Feets findes jo både i en Standard og Reference udgave. Er der nogle som har erfaring med begge typer?

Med venlig hilsen

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta
 
Filmtosse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 934
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hvad med at prøve Soundcare Superspike??
 
 
 


__________________
Mit
Til top Vis Filmtosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtosse
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Ringmat spikestoppers kan varmt anbefales!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hej pepsi & Co.

Den med "afkoblingen" er MEGET kompliceret! Er det i virkeligheden "tilkobling" du er ude efter? Står dine meget lette
højttalere og svajer på et tykt ryatæppe, så kan du få dem til at stå mere fast vha. tre spikes, der borer sig gennem
gulvtæppet og står urokkeligt stabilt på det underliggende betongulv. Nu står dine højttalere helt fast og diskantenhederne
bevæger sig ikke og slører dermed ikke de små membranbevægelser. Monterer du fire spikes under dine højttalere, får du
dem derimod til at stå og vakle som et irriterende cafebord og hvad glæde har man af det? Hvor god effekt du har af spikes
afhænger til dels af hvor godt dine spikes sidder fast i højttaleren. Du kommer altså længere med godt håndværk og
gevindbøsninger og skruer fra byggemarkedet end alverdens tramfitterknas, der ikke kan skrues ordentligt fast.

Står dine højttalere derimod på et trægulv, der sættes i svingninger af vibrationer, der når gulvet via højttalerens fødder
(eller som i gamle dage, hvor kabinettet end ikke havde fødder eller måske bare havde en sokkel fremstillet af en
spånpladeramme), så kan der være en ide i at isolere højttalerne fra gulvet. Det kan man gøre med større stykker tyk filt
sat under højttalerens hjørner med tæppetape. Eller du kan lægge det føromtalte ryatæppe på gulvet. Her ændrer du dog
rummets akustik - med stor sandsynlighed til det bedre - samtidig med at du også ændrer resonansfrekvensen for
gulvbrædderne, da der nu også skal bevæges et tæppe med en given vægt per arealenhed.

Mellem de to beskrevne ekstreme situationer, er der et utal af mulige situationer og mindst lige så mange måder at ændre
situationenerne på. Og der er mange der gerne vil sælge dig noget at gøre det med!

Dengang spikes blev moderne, var argumentet at højttalerkabinetternes vibrationer kunne bortledes. Nuvel. Hvor sidder
spikes oftest? Rigtigt: I hjørnerne af bundpladen. Hvor har en plade (f.eks. en front- eller siddeplade i et højttalerkabinet) sit
største udsving? Rigtigt igen: På midten! Hvis du nu skulle dæmpe vibrationer i en plade, ville du så tage fat i hjørnerne eller
på midten? Nå, men en slags sandhed er at spikes ofte er bedre end ingenting, selv om det oprindelige argument nok ikke
holdt.

Den type løsning, hvor man først har en spike og sidenhen placerer den på en type underlag, har i teorien ingen virkning. I
det tilfælde kunne man opnå det samme med fødder, der har samme kontaktfladeareal til gulvet, som på det underlag
spiken placeres i. Når disse løsninger ofte fører til bedre lyd alligevel, kunne det skyldes to ting: 1) Når du kommer hjem
med isenkram for DKK 1000,- til at placere under højttalerne, gør du måske lidt ekstra ud af at højttalerne nu rent faktisk
også hviler på alle fire "dimser", når du nu skal demonstrere (retfærdiggøre) din investering overfor en undrende omverden.
2) de fleste af disse isenkramløsninger er udtænkt således at brugeren netop får langt bedre muligheder for at justere
fødderne og måske enda spænde alt solidt sammen efterfølgende.

Jeg har selv opnået en hørbar forbedring med afkobling á la SD-foden af min 12" XTZ subwoofer fra trægulv. Dog er jeg
overbevist om at min SD fod har den "forkerte" vægtklasse i forhold til subben. SD ville anbefale en blødere gummi. Det var
nu bare det jeg havde liggende...

Det SD kan, er nemlig at udregne og dokumentere den teoretiske virkning og dermed anbefale præcis det gummi med den
"rigtige" hårdhed i forhold til belastningen. Vi andre kan kun prøve os frem. Produktet er egentlig udviklet til
maskinindustrien, hvorfra jeg selv har kendskab til det, og det virker meget overbevisende. Materialet har forskelig farve alt
efter hårdhed. Du risikerer altså røde eller grønne fødder til dine højttalere. Jeg valgte at leve med den jeg havde i skuffen
og muligvis mindre optimalt resultat, men i det mindste sorte fødder

Materialet som SD-foden er lavet af hedder i øvrigt Sylomer og forhandles af Chr. Berner i Lyngby. Men de sælger altså til
industrien og er næppe interesserede i at lave udregninger til alle mulige højttalertosser som f.eks. mig eller dig.

Tyk filt er billigt og også anvendeligt til mange andre ting. Jeg købte engang en meget stor rest i stof & stil for en 50'er.

Hvis du er til lækre "mekaniske" løsninger, så er der masser, men funktion/salgsgas forholdet når næppe langt over 50/50.

Jeg har heller ikke nøglen til den endegyldige sandhed, så ovenstående skal kun læses som et let sarkastisk input.

Mvh.
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
beta
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Har man 4 spikes under højtaler eller stander, er det kun et spørgsmål om tålmodighed og omhyggelighed, at få dem til at stå
urokkeligt fast.

Det er unægtelig nemmere og hurtigere, at justere 3 spikes. På Spendor SP9/1 er der 5 huller til spikes, så kan man selv vælge
om der skal 3 eller 4 spikes under højtaleren.

Lad det være en opfordring til industrien, det kan vel ikke fordyre produktet væsentligt.

Med venlig hilsen
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Sådan som jeg læser DYVLars indlæg, så bør man altså have 5 spikes. Altså en i hvert hjørne og en i midten på bundpladen.

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
peje
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Jeg havde på et tidspunkt et sæt KEF Ref IV (stor kasser på 49 kg) som stod på parket gulv. Her satte jeg Pulsar Points under (http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=1310) og det var uden sammenligning et af de bedste og mest hørbare tweaks jeg har fortaget. Der kom styr på bassen! De ser også pæne ud og passede fint på den metalramme der var på mine gamle KEF'er.
Mvh
Til top Vis peje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peje
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet: Cerapuc, Coldrays, kork-domer, Symbio P-1, diy asketræ-klodser ( se 8000C´s tråd på   
http://www.avtainment.dk/forum/8000c-s-skrammel_topic374_pag e6.html ) og gummi.... alt på trægulv !
Symbio giver det bedste resultat i mine ører, de strammer bassen op og giver en mere nuanceret lyd, færre resonanser i
rummet. Mellemtonen bliver mere præcis og areal-mæssigt mindre i perspektivet, dvs. meget 3D forbedring, klodserne giver en
naturlig klang og glød i stemmelejet - virker meget åben !
Coldrays er tæt på Symbio, men en anelse mere komprimeret og kølig i lyden.
Træklodser lyder ok, men mangler præcission ifht. Symbio ( hvis der anvendes 2 klodser med stålkugle imellem, falder
lydkvaliteten ).
Cerapuc og kork giver mindre præcis mellemtone, og lyder mere grov og ru, knap så gode i perspektivet.
Gummi lyder uldent og upræcist, med svampet bas.
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
mictor001
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=pepsi]Jeg har et sæt focal 836 v og kunne godt tænke mig få dem afkoblet lidt bedre, da de står på trægulv.

Nogen der kan komme med anbefaling på gode afkoblings-fødder...markedet er jo kæmpe. Det skal være fornuftig prisklasse så kr. 3000 for 2 dur ikke ;-)

De skal gerne passe på den originale metalplade der følger med hjt.
[/

T.Hansen gummi ringe lydpotteophæng til en Golf II'er, og du er en glad mand, der næsten ingen penge har brugt.

NB. jeg har været næsten 45 år i dette game og prøvet dobbelte alu "æg", svenske gummi "andefødder" alu kegler, japanske "dui sham rock" træsorter på balletsko m.v. ....så tro mig!!!]

Til top Vis mictor001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mictor001
 
pepsi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Hej alle,
¨
Tak for Jeres inputs.

Sd-fødderne har jeg kiget på. Til jer der ikke kender hjt. vedhæfter jeg hermed et billede. Der er sådan set spikes "indbygget" i foden. Kan det være en fordel at sætte disse op på sd-fødder?. Jeg har pt. metal-delen stående på et stykke tæppe-flise.
Jeg vil forsøge at opnå bedre bas, ved at afkoble hjt. idet jeg har et rum kun med gips. Hjt. har bas refleks i bunden.


Til top Vis pepsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pepsi
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Altså Pepsi, det er i virkeligheden et utroligt komplekst "problem" du står overfor: Vi er jo som bekendt ikke ret gode til at
høre de helt dybe toner - det kræver mere af vores hjerne at følge disse toner og der skal ikke megen uvedkommende
information (læs=utilsigtede rum reflektioner ved højere frekvenser) til for at bassen sløres, fordi hjernen prioriterer
mellemtonen højere (meget forenklet!). Efter dit seneste indlæg, så mistænker jeg at dit problem i virkeligheden er
uhensigtsmæssig akustik i dit lytterum. Hvis det forholder sig sådan, skal du ikke have filt under højttalerne, men op på
væggen! Den eneste forskel du vil kunne opnå (og her forenkler jeg tingene ekstremt igen) er hvis vibrationer fra
højttalerne sætter dit gulv i svingninger, ved frekvenser, der forstærker dine uheldige rumreflektioner. Så vil du måske
kunne opnå noget ved at isolere højttalerne fra gulvet.

Men du har i virkeligheden det perfekte test set up stående foran dig: Skruer du spikesne op, så højttalerne hviler på
tæppefliserne, så er det afkoblede. Skruer du spikesne ned, så spidserne går gennem tæppefliserne, så står højttalerne så
godt fast i gulvet, som det kan lade sig gøre. Prøv. Kan du høre forskel? En evt. forskel fra tæppeflise til SD-fod vil næppe
være af andet end teoretisk og kosmetisk betydning. Kan du ikke spore forskel ved dette forsøg, der er klaret på under 20
minutter, så må du til athænge noget "pænt" på væggene. Man kan købe masser af "ægte" tæpper på Lauritz.com for få
penge. Dette får man uendeligt meget bedre lyd ud af, end diverse andre tweaks.

Ved at stille SD-fødderne op på de skruer/spikes, så ændres deres tilsigtede virkning, da denne er afhængig af en given
fladelast. Ændrer man fladen eller lasten, så får man et utilsigtet resultat.

Men nu må du først lige hen og dreje på de skruer!
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give Kim ret i, at SD-fødder lyder uldent og upræcist, med svampet bas.
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
beta
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 10 Maj 2012 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Jeg vil give Kim ret i, at SD-fødder lyder uldent og upræcist, med svampet bas.


Jeg kan ikke rigtigt se hvor Kim skriver, at SD-fødder lyder som beskrevet ovenfor.

Hos mig gør det modsatte sig gældende

Med venlig hilsen
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta
 
pepsi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:
Altså Pepsi, det er i virkeligheden et utroligt komplekst "problem" du står overfor: Vi er jo som bekendt ikke ret gode til at
høre de helt dybe toner - det kræver mere af vores hjerne at følge disse toner og der skal ikke megen uvedkommende
information (læs=utilsigtede rum reflektioner ved højere frekvenser) til for at bassen sløres, fordi hjernen prioriterer
mellemtonen højere (meget forenklet!). Efter dit seneste indlæg, så mistænker jeg at dit problem i virkeligheden er
uhensigtsmæssig akustik i dit lytterum. Hvis det forholder sig sådan, skal du ikke have filt under højttalerne, men op på
væggen! Den eneste forskel du vil kunne opnå (og her forenkler jeg tingene ekstremt igen) er hvis vibrationer fra
højttalerne sætter dit gulv i svingninger, ved frekvenser, der forstærker dine uheldige rumreflektioner. Så vil du måske
kunne opnå noget ved at isolere højttalerne fra gulvet.

Men du har i virkeligheden det perfekte test set up stående foran dig: Skruer du spikesne op, så højttalerne hviler på
tæppefliserne, så er det afkoblede. Skruer du spikesne ned, så spidserne går gennem tæppefliserne, så står højttalerne så
godt fast i gulvet, som det kan lade sig gøre. Prøv. Kan du høre forskel? En evt. forskel fra tæppeflise til SD-fod vil næppe
være af andet end teoretisk og kosmetisk betydning. Kan du ikke spore forskel ved dette forsøg, der er klaret på under 20
minutter, så må du til athænge noget "pænt" på væggene. Man kan købe masser af "ægte" tæpper på Lauritz.com for få
penge. Dette får man uendeligt meget bedre lyd ud af, end diverse andre tweaks.

Ved at stille SD-fødderne op på de skruer/spikes, så ændres deres tilsigtede virkning, da denne er afhængig af en given
fladelast. Ændrer man fladen eller lasten, så får man et utilsigtet resultat.

Men nu må du først lige hen og dreje på de skruer!


Ha ha, super indlæg.

Jeg forsøger mig frem, da jeg aldrig har haft hjt. på spikes. Så kan jeg jo efterfølgende finde nogle sd-feets til spikes hvis dette virker.

Tæpper på væggen, tror jeg ikke lige er sagen herhjemme :-)
Til top Vis pepsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pepsi
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes