Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 03:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 850 til Onkyo TX-NR609?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kristensen83
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2012
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen, er ny herinde, så dette er min første tråd. Har lige et spørgsmål.

Har nogle af jer erfaringer, om en Onkyo TX-NR609 vil være istand til at trække et sæt dali 850??
Mine nuværende højtalere (Avance omega 30) gør det okay, men kan ikke helt følge med nogle gange (Når vi har gæster
)
Kan godt li ideen om at hvis jeg vil, så kan jeg give den lidt mere... Tror i forstår.

Kan min onkyo trække dem??

Link til Onkyo specs : http://www.eu.onkyo.com/downloads/1/1/9/8/0/ONKYO_TX-NR609_d atasheet_EN.pdf

DALI 850 Specifications

Frequency Range (+/-3 dB) [Hz]     31 - 20.000
Sensitivity (2,83 V/1 m) [dB]     92
Nominal Impedance [Ω]     4
Maximum SPL [dB]     114
Recommended Amplifier Power [W]     30 - 500
Crossover Frequency [Hz]     650 / 3000
High Frequency Driver 1 x 1" Soft Textile Dome
Midrange Driver     1 x 5" Paper Fibre Cone
Low Frequency Driver     2 x 8" Paper Fibre Cone


Avance - OMEGA 30

Frequency +3dB : 40-20.000Hz
Sensitivity : 90 dB
Impedance : 4 Omh
Rated Power: 140 Watt
Musik Power : 200 Watt
2*8'' bas
2'' diskant/mellemtone

Det her er taget direkte ud fra hvad jeg kunne finde på de 2 højtalere.
Til top Vis Kristensen83's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristensen83
 
Kristensen83
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2012
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Nå, fandt lige en tråd et sted, som nok hentydede til at den måske ikke helt kan :) Men kom gerne med jeres meninger
alligevel, hvis i mener det samme eller mener noget andet :D
Til top Vis Kristensen83's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristensen83
 
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1036
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Du kan jo købe et effekttrin til at drive dine fronter - så er problemet i hvert fald løst.

__________________
Mit grej!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Tror at din 609 ikke har helt watt nok , 850 er meget slem  at trække og kommer helt ned på 4 0hm .Men prøv 609 levere jo 100 watt i 8 ohm og noget mere i 4 ohm , men spil ikke højre end at det lyder godt , for en lille forstærker tar nemt livet af diskanterne.

 

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
Cadman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Tonykart007

Bruger siden: 30 Marts 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Nu er Dali 850 hverken den sværeste eller letteste højttaler at trække men du skal helst have en strømstærk forstærker til dem. Antallet af watt er mindre interessant. En 850 skal have lidt smæk for at performe ellers har de kedelige tendenser.
Til top Vis Cadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cadman
 
Kristensen83
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2012
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres inputs :)
Så er spørgsmålet bare om det ville blive bedre med dali850 på onkyo tx-nr609 end med mine nuværende avance omega 30??

For hvis min forstærker i princippet skulle kunne trække dali850 ligeså godt(Eller dårligt), som mine avance. Så var det måske
værd at prøve. For i mine ører lyder mine avance fint med tx-nr609, de kan bare ikke spille højt nok før de sætter ud.
Til top Vis Kristensen83's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristensen83
 
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1036
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Det vil ikke gøre nogen kæmpe forskel - Dalierne har en lidt højere følsomhed, og en anelse bedre bund.

__________________
Mit grej!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted
 
Cadman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Tonykart007

Bruger siden: 30 Marts 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Kristensen83 skrev:
Tak for jeres inputs :)
Så er spørgsmålet bare om det ville blive bedre med dali850 på onkyo tx-nr609 end med mine nuværende avance omega 30??

For hvis min forstærker i princippet skulle kunne trække dali850 ligeså godt(Eller dårligt), som mine avance. Så var det måske
værd at prøve. For i mine ører lyder mine avance fint med tx-nr609, de kan bare ikke spille højt nok før de sætter ud.

Det er altid værd af prøve af. Det er ikke sikkert at du har brug for mere effekt end det du har nu.

En af de afslørende ting der vidner om for lidt effkt er mudderbas og skarp diskant.

Men ellers et det en glimragende allrounder.

Til top Vis Cadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cadman
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Din Onkyo kan godt trække dem, og også til fest-niveau. Men hvis de skal spille godt skal de have et seriøst stereo-effekttrin så
de har noget at leve af. Hvis dine Avance ikke kan spille tilpas niveau med din Onkyo allerede nu, vil det slet ikke lykkes med
Dali'erne.

Avance Omega 30 er ellers en rigtig fin højttaler, og den har allerede en følsomhed på 90db, så hvis du gav dem lidt mere føde
kunne det være du blev positivt overrasket.

Alternativt kunne du overveje:

Klipsch RB-81 mkI

Halv pris da det er mkI, altså en udgået model. Med svimlende 97db følsomhed. 400Euro/sæt fra tyskland.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 10 Maj 2012 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Det er svært at sige hvad der skal til, for at du får hvad du ønsker. Dalierne vil nok skulle bruge mere effekt end din Onkyo kan give dem. Så måske er alternativet en bedre forstærker, eller en effektforstærker. Så kan du altid se om dine Avance kan klare måsten med mere effekt. Hvis ikke, er der altid et sæt 850 eller andet i den kaliber til salg derude 
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Kristensen83
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2012
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 10 Maj 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Okay, tror jeg er ved at tune mig ind på en konklusion. Tak for jeres svar.
Dvs. at dali 850 kræver mere end mine avance omega 30??
Til top Vis Kristensen83's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristensen83
 
xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 10 Maj 2012 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Dali 850 får tit skældud for at ha en skarp diskant. Det er nu ikke mit indtryk, hvis den får en ordentlig strømstærk
forstærker. Det er i øvrigt ofte tilfældet, at hvis forstærkeren presses ud over dens formåen så kvitteres der med skarp og
kedelig lyd. Så tror umiddelbart en effektforstærker vil være en langt bedre opgradering for dig.

Har selv Dali 18, og med en Yamaha surround forstærker så var diskant og mellemtone skarp og trist. Bassen rungede og
var helt uden detaljer. Men så smed jeg en NAD Effektblok foran - nat og dag er nok det der bedst kan beskrive forskellen.
Ingen hårdhed tilbage og bassen er fast og kontant og rungen (som jeg troede var mit lytterum) er væk. Watt mæssigt var
nad blokken ikke mere end 15W større - men den kan levere meget mere strøm end surround recieveren (Effektblokken
vejer næsten det samme som hele surround recievere, på trods af kun 2 kanaler og ikke alle de digitale kredsløb)

I dit sted ville jeg starte med en god effektblok og så se om det ikke giver dig det du ønsker.

/Bjarne
Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme
 
Kristensen83
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2012
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 15 Maj 2012 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Har simpelthen besluttet mig at gå en helt anden vej. Efter "Rskriver's" indlæg omkring Klipsch RB-81 mkI. Kiggede jeg
nærmere på klipsch og fandt 2 RF-32 og en RC-52 II brugt, som jeg har købt. Så ingen dali, men det sq okay :D De spiller godt
de klipsch.
Til top Vis Kristensen83's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristensen83
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 16 Maj 2012 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Tillykke med det, Klipsch spiller nemlig rigtigt godt!
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes