Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 16:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Et lidt anderledes kabinet. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 10 Maj 2012 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

allanowich, jeg er nok lidt tungnem, men jeg forstår ikke rigtigt din forklaring. Det er muligt at der vil komme et dyk pga. udfasning, men det fortsætter vel ikke hele vejen ned?
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Bapu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 10 Maj 2012 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Nu Kan jeg forstå på Dig Allanowich og dig BertelB at det er et problem at bas/mellemtoneenhederne sidder så langt fra
hinanden, så jeg har ændret lidt på tegninge. Ser denne her bedre ud.

Til top Vis Bapu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bapu
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart ville jeg placere diskanten i midten og basserne symetrisk på hver sin side. Da du har to kamre indeni betyder det nok at den nederste bas skal sidde så højt i sit kammer som den kan komme til.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Bapu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Umiddelbart ville jeg placere diskanten i midten og basserne symetrisk på hver sin side. Da du har to kamre
indeni betyder det nok at den nederste bas skal sidde så højt i sit kammer som den kan komme til.


Jeg prøver at lave en ny tegning af baflen i morgen formiddag. Hvis du så vil være så venlig at give en tilbagemelding når du
får tid så vil det være rart.

MVH Bapu.
Til top Vis Bapu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bapu
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Tja ... MEGET anderledes design og absolut MEGET fornemt håndværk.

Men i min verden bør man holde de kvidelige former hvor de er og lade højttalere være maskuline!

Noget helt andet er, at du med dette design ikke opnår nogle lydmæssige fordele. De interne afstande er stadig de samme hele vejen op gennem kabinettet - ingen assymetri. Men i sidste ende er det jo dig der skal kigge på dem. Jeg ville løbe langt væk allerede inden jeg havde hørt dem. Smag og behag er jo hedligvis forskelligt.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Bapu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Janils: Tak for det. Nu er designet også kun lavet for det selv samme, for at være lidt anderledes. Det er imø spændende at
prøve noget nyt en gang imellem. Jeg var godt klar over at de ikke ville falde i alles smag, jeg er også klar til at tage den kritik
der utvivlsomt kommer hen af vejen. Du siger at der ikke er nogle lydmæssige fordele. Det regnede jeg heller ikke med. Men
er der nogle voldsomme ulemper som du ser det?

MVH Bapu
Til top Vis Bapu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bapu
 
27pH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 686
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Delefilteret er det vigtigste i en højttaler. Få nogen til at hjælpe dig ellers bliver det noget l**t. En mulighed er Rabu:
http://rabu-acoustics.dk/maalinger-filter-61

vH pH
Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

27pH skrev:
Delefilteret er det vigtigste i en højttaler. Få nogen til at hjælpe dig ellers bliver det noget l**t. En mulighed er Rabu:
http://rabu-acoustics.dk/maalinger-filter-61

vH pH

Helt korrekt. Det giver forskellen imellem himmel og helvede.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Bapu skrev:
Janils: Tak for det. Nu er designet også kun lavet for det selv samme, for at være lidt anderledes. Det er imø spændende at
prøve noget nyt en gang imellem. Jeg var godt klar over at de ikke ville falde i alles smag, jeg er også klar til at tage den kritik
der utvivlsomt kommer hen af vejen. Du siger at der ikke er nogle lydmæssige fordele. Det regnede jeg heller ikke med. Men
er der nogle voldsomme ulemper som du ser det?

MVH Bapu

Jeg var nok lidt hurtig. En buet flade er ubetinget mere stabil end en plan, så alene der har du fordele. Så vidt jeg kan se bruger du birketræsfiner - et af de absolut bedste materialer til at bygge højttalere af. Din sandwich opbygning gør det bestemt ikke dåligere - du skal op i rigtig dyre højttalere (f.eks. Magico) for at finde producenter der bruger samme metoder.

Jo - delefilteret er ABSOLUT vigtigt! Det skal man ikke undervudere. Heller ikke de anvendte komponenter (spoler, kondensatorer og modstande). Det kan dog hurtigt gå hen og blive dyrere end selve enhederne.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
allanowich, jeg er nok lidt tungnem, men jeg forstår ikke rigtigt din forklaring. Det er muligt at der vil komme et dyk pga. udfasning, men det fortsætter vel ikke hele vejen ned?
Nej, udfasningen vil forekomme mellem 200 og 400hz. Det har som sagt noget med bølgelængden at gøre, som her er ca en meter lang ved 300hz. Så det er afstanden fra en bas enheds placering typisk en halv meter over gulv, der giver denne udfasning. Så jo tættere mod gulv enheden er, jo bedre. Dette "hul" kan ikke fyldes ud, derfor skal man komme det i forkøbet.

Kabinettet har også stor indflydelse på en højttalers egenskaber rent udstrålings mæssigt. Kabinet, enheders placering på dette og filter forløb. Alt har indflydelse på et godt resultat for en vellykket højttaler.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Bapu skrev:
Nu Kan jeg forstå på Dig Allanowich og dig BertelB at det er et problem at bas/mellemtoneenhederne sidder så langt fra
hinanden, så jeg har ændret lidt på tegninge. Ser denne her bedre ud.

Bapu, du skal forsætte det du startede med. Vælger du et tre vejs system, er den lave placering af bassen en godt træk. Da den anden bas så kun tager sig af mellemtone, vil dette område blive renere, særligt ved højere niveau og ved kompleks musik. Ved et 2.5 vejs system får lidt mere pondus og magt i bas og grundtone, men lidt mere slør i lyden ved høje niveauer og kompleks musik. Men du kan faktisk tune din klang filosofi, alt efter om du vælger 2.5 eller 3 vejs. Men der skal arbejdes med filter og eksperimenteres til du får et godt resultat du bliver glad for. Dit kabinet design er fint fint set ud fra enhedernes placering ved det første billede med bassen tæt ved gulv.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

det ser godt ud det du har gang i

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke den store tid lige nu, så blot et par hurtige kommentarer:

Jeg ser ikke nogen videre pointe i at lave en tre-vejs højttaler, hvor bas og mellemtone er den samme enhed. Hvad skulle man
opnå ved det, frem for et rent 2 vejs system?

Jeg ser heller ikke rigtigt nogen grund til at arbejde for at få en udfasning ved 300 Hz. Hvis man kikker på hovedparten af 2 og
2,5 vejs systemer, sidder enhederne øverst i kabinettet, det tror jeg at der er en grund til.

En højttaler består af et kabinet, nogle enheder og et delefilter, de tre dele skal spille sammen, ingen af delene er vigtigere end
de øvrige. Intet system bliver rigtigt, medmindre alle tre dele fungerer sammen.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Alle de 2.5 vejs systemer har pga de højt placerede basser, denne udfasning i 300hz området. At der sidder to, er jo for at få et stort membran areal i bassen, da den nederste jo skæres af tidligere end den øvre. Men udfasningen kan ikke undgås. Men ved at lave den som 3-vejs og placere den ene ved gulvet, kan man få lidt bedre styr på frekvensgangen. Men 2.5 vejs udgaven kan også gå fint på denne måde. Der er jo et par mærker på markedet, der har to 6.5" siddende på Bapu's måde. Men lad os nu ikke forvirre ham mere end godt er.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1249
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Det er muligvis en lille smule uheldigt at lade to enheder køre i parallelt meget langt op. Der vil ske det at udstrålingen bliver
noget direktiv. Derfor bør den ene afskæres før afstand og bølgelængde får evt. noget at sige. Men som jeg forstår line arrays
er de fine i horizontal plan men din vertikal kan lide "nød". Men sidder du samme sted, måske ikke!?!

Nice træarbejde!!

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Lyden bliver retningsbestemt, hvis den kommer fra flere enheder. Problemet burde dog ikke være specielt stort, der er grænser for hvor meget man bevæger sig op og ned, og afstanden til lyttepositionen er stor, i forhold til afstanden mellem enhederne. Andre højttalere har vist samme fænomen, f.eks. mine Linn, der er rent 2-vejs, med to ens bas/mellemtone, og deler ved 2800 Hz.

Jeg tror man bliver nødt til at prøve sig frem, for at se om 2,5 vejs er at foretrække, og hvilken delefrekvens der skal bruges, mellem de to bas/mellemtone. Jeg kunne godt forestille mig at man vil skulle dele så lavt som 100-150 Hz.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Bapu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne starte med at takke jer alle sammen for den interesse i har vist mit ydmyge projekt. Det glæder mig i den grad at
jeg har fået så stor feedback på mine spørgsmål. 1000 tak til jer alle. En stående til jer fra mig.
Til top Vis Bapu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bapu
 
Bapu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Ud fra hvad 27ph - pof og janils har beskrevet har jeg besluttet at jeg ikke vil gå i gang med at konstruere filter på egen hånd.
Dertil må jeg hyre en som har den fornødne kompetance. Jeg ville være ked af at have en højttaler som ikke levede op til sit
fulde potentiale på grund af at jeg selv ville lave det hele selv. Tak til jer for at i har overbevist mig om mine begrænsninger
Til top Vis Bapu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bapu
 
Bapu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Allanowich: Ud fra hvad du har beskrevet har jeg besluttet at bruge den første tegning med en 2,5 konfiguration. 1000 tak for
din forståelige beskrivelser. Jeg har følt mig velkommen her i dette forum
Til top Vis Bapu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bapu
 
Bapu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

det ser godt ud det du har gang i




1000 tak nhj4
Til top Vis Bapu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bapu
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes